SSD-prestanda sjunker i senaste Windows 11-versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Suveräna Windums... Uppgraderar man motsvarigheten för UEFI på en Mac så tappar man ju inte bort alla data på sina krypterade diskenheter. Genialiska jävla skitkorvslösningar de kör med, jösses fy fan. Tur jag aldrig tjafsat med bitlocker, jag skulle ryka dit på det där direkt så tankspridd som jag är. Dessutom massvis av onödigt slitage och tidsåtgång när den ska av/kryptera hela disken... Uck.

????? Det där låter ju som rena stolleriet, varför skulle den slå klorna i diskutrymme använt av tomma filer som är raderade? Är ju rena snurren, vad tusan skulle vara meningen med det?

- Du kan prova med rubyskriptet och se själv - gör det dock inte på din systemdisk som testyta om du inte vill förlora ca 10 Gibyte utrymme permanent på disken... - gör det på en disk som du senare kan formatera om efter testerna.

$MFT i NTFS som innehåller all diskens metadata kan bara växa när filer läggs till och det är slut på lediga poster, men kan inte krympa när man raderar filer igen. Med 10 miljoner filer så blir den runt 10-11 GB stor $MFT då var fil tar 1 kByte i poststorlek för sin metadata. Hade filsystemet formaterats med flagga /L så hade det istället tagit dryga 40 GB.

För filer som är större än ca 330 Byte i innehåll så läggs överskottet ut som externa sektorer på diskytan och dessa poster raderas och blir tillgängliga igen när filen i fråga raderas - men 1k-blocket för filen inom $MFT tas inte bort, bara markeras ledig och kan ersättas med annan fil(start) senare. - jag tro inte ens datat skrivs över inom posten när filen raderas, till filräddningsprogrammens stora lycka men säkerhetsmässigt en svag del.

Med flaggan /L när filsystemet skapas så är var filpost i $MFT 4 kByte stor och då kan lagra ungefär 3.3 kbyte data inom $MFT innan det börjar lägga ut data med extension.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

- Du kan prova med rubyskriptet och se själv - gör det dock inte på din systemdisk som testyta om du inte vill förlora ca 10 Gibyte utrymme permanent på disken... - gör det på en disk som du senare kan formatera om efter testerna.

Jag misstror dig inte alls. Är bara så otroligt förvånad över MS' klumpiga lösningar. Å andra sidan har de ju vägrat uppdatera NTFS i åratal nu - är väl inte så konstigt om stolligheter uppstår när de måste knöka in moderna finesser i ett över 20 år gammalt filsystem. FETT var ju likadant när det begav sig, för övrigt (och Apples gamla filsystem vaddetnuhette var riktigt ruttet det också.)

Vart hittar/ser du storleken på denna $MFT-fil? Har sökt på systempartitionen och den dyker inte upp (även om man visar systemfiler.) Funderade som ren kuriosa hur stor min var, har kört den här datorn utan ominstallation i flera år nu och det börjar bli lite windows rot i den... Detta har accelererat efter byte till win11 känns det som.

Ska bli skönt att bygga en ny PC nästa månad, så jag kan blåsa rent denna ned till grunden efteråt.

Permalänk
Medlem

Windows har några maskade filnamn som inte syns i någon explorer - du behöver andra program för att se dessa

Har för mig att Defraggler listade filnamn och filstorlek (kör i linux nu så jag kan inte snabbkolla) om man klickade på blocken som representerande diskytan.

För $MFT så tittar du efter magenta-färgade block efter att du har gjort 'analyze' och beroende på hur mycket du förstorar upp så är det ofta inte mer än 1-2 block på relativt oanvänd filsystem, medans är det långa rader av dem eller många utspridda över diskytan så har du haft tillfällen med väldigt många filer samtidigt, och är de utspridda över diskytan så har antalet filer ökat medans disken var väldigt full med filer. Har väl segment för $MFT skapats så försvinner det inte igen förrän man formatera om för en ny filsystem.

Ju mer man gräver i NTFS ju mer 'face palm' blir det när det gäller olika design-beslut och det var inte för inte som utvecklaren för ext3/ext4 mer eller mindre sa att NTFS var en skolbok i hur man inte skall skriva ett filsystem och det hela med NTFS olika brister drog till sin spets när torrent-nedtagningarna blev populära mot snurrdiskar och innan flashmedia av tillräckligt storlek börja dölja dess pinsammaste delar igen och köpte ytterligare ett antal år användbarhet för NTFS.

MS har målat in sig i ett hörn med att skapa en OS (windows alltså) som är helt beroende av vad NTFS kan ge i funktioner och en skilsmässa mellan Windows och NTFS blir väldigt blodig för MS medans Linux byggde på en miniuppsättning av filsystem-funktioner som brukar kallas POSIX-kompabilitet och så länge filsystemet erbjuder det eller i emulerad version så kan linux använda det.

Jag tror MS förr eller senare kommer att köra windows på någon Linux-filsystem i botten och då en NTFS-emulerad del ovanpå för att windows skall fungera i alla delar och en närmast osynlig övergång mellan när man skriver mot NTFS eller mot den underliggande filsystemet - dvs. NTFS kanske bara emuleras för windows egna systemmappar medans resten läggs på den underliggande filsystemet.

Att arbete pågår i den riktningen ser man med WSL och det är nog bara en tidsfråga innan man börja supportera några av de stora Linux-filsystemet och när det väl är gjort så kommer det knapra vidare in på själva OS-systemdisken i någon hybrid-lösning.