Permalänk

Problem med router i ny lägenhet

Har precis flyttat till en ny lägenhet och flyttade i samma veva mitt internet till den nya lägenheten via Bahnhof. För att se så att internet hade kommit igång i nya lägenheten kopplade jag in en äldre enklare router en NETGEAR R6220 och allt funkade som de skulle. Dagen efter tänkte jag koppla in den router vi använt tidigare en NETGEAR R6400 men då började problemen. Jag fick inte internet alls på routern och när jag väl fick igång något så låg hastigheten på 1 mbit. Testade starta om routern och resetade den men inget funkade. Det hela slutade med att jag köpte en ny router från MediaMarkt en Asus AX5700. Till en början krånglade den också men tillslut fick jag internet men då bara 10/10 (har 100/100) och routern ger något felmeddelande (gult) om att det är något problem med WAN, antingen att sladden eller något likande är skadat. Har felanmält hos Bahnhof och skickat det vidare till stadsnätet som inte hittar något fel fram till lägenheten men har ännu inte tittat på om fiberuttaget funkar som de ska. I uttaget har jag också 100/100 men har varit lite svårt att få fram en IP-adress när jag kopplar in en dator.

När när jag berättat allt som hänt så undrar jag om det är någon annan som haft samma problem som mig att man får någon gulvarning till en ASUS router och går det att gå runt det på något sätt? Samt om ni har någon annan router att rekommendera som är bra och fungerar i ur och skur?

Update!
Det var nätverksporten till stadsnätet som var trasigt och fixades av tekniker. Nu har jag 100/100 ish med min nya Asus AX5700!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar in Netgear R6220? Har du testat olika kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnreadyJacke:

routern ger något felmeddelande (gult) om att det är något problem med WAN, antingen att sladden eller något likande är skadat.

Den dumma frågan här är ju då, har du testat det? D.v.s byta kabel.

Skrivet av UnreadyJacke:

Har felanmält hos Bahnhof och skickat det vidare till stadsnätet som inte hittar något fel fram till lägenheten men har ännu inte tittat på om fiberuttaget funkar som de ska.
I uttaget har jag också 100/100

Så det fungerar utan din router? Knappas fel i stadsnätet eller hos Bahnhof då, det är ju något du kopplar in som gör det.

Skrivet av UnreadyJacke:

men har varit lite svårt att få fram en IP-adress när jag kopplar in en dator.

Varför?
På windows: Öppna Terminal och kör "ipconfig".
På mac: Öppna Terminal och kör "ifconfig"
Exakt var det står är lite olika men du borde inte ha så ofantligt många rader. Du söker efter IPv4 på windows eller inet (inte inet6) på Mac och du kan ha flera sådana rader där bara en av dem kommer stämma.

Den borde ip-adressen kvitta. Om det fungerar bara du jackar in dig i uttaget, trots att du bytt router, borde du leta efter rent mekaniska fel. Glappande kablar i praktiken.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du provat med annan nätverkskabel mellan vägguttaget och routern?
Det är normalt att det tar lite tid att få IP-adress när man kopplar in ny enhet i vägguttaget, det brukar kunna var någon for av MAC-låsning på en halvtimme eller så.

Permalänk

När jag kopplar in Netgear R6220 så funkar allt som det ska. Rätt hastighet osv men det är inte en router som jag vill använda.

Har provat olika nätverkskablar och det blir ingen skillnad. Kabel jag har använt är en ny CAT6. Tror heller inte att det är stadsnätet eller Bahnhof det är fel på utan att det skulle kunna vara fiberuttaget i lägenheten som är gammalt och delar är lösa. Har haft kontakt med föreningen och stadsnätet nu om att få till en felsökning av fiberuttaget.

Angående IP-adress så använde jag en MAC för att se IP och MAC-adress då det var den enda datorn jag hade att tillgå då min stationära av någon anledning inte vill så internet att fungera med ethernet-kabel. Då blev det fick jag flera gånger en gult-varning där med eller inget alls till. När jag testade igen förra veckan fick jag det att bli grönt och kunde se ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnreadyJacke:

När jag kopplar in Netgear R6220 så funkar allt som det ska. Rätt hastighet osv men det är inte en router som jag vill använda.

Har provat olika nätverkskablar och det blir ingen skillnad. Kabel jag har använt är en ny CAT6. Tror heller inte att det är stadsnätet eller Bahnhof det är fel på utan att det skulle kunna vara fiberuttaget i lägenheten som är gammalt och delar är lösa. Har haft kontakt med föreningen och stadsnätet nu om att få till en felsökning av fiberuttaget.

Men om det funkar med R6220 som det ska så ser jag inte varför du tror att det är något fel på fiberuttaget? Då är det ju uppenbart något med den nya routern eller sladden som spökar.

Permalänk
Medlem

@UnreadyJacke gör såhär.

Kör vidare på det systemet som du har nu, ikväll pluggar du ut enheten och stänger av fiberdosan om du har en sådan. Imorgon startar du upp fiberdosan med den nya routern inpluggad. Borde fungera då annars får du höra dig för hos bahnhof.

Permalänk

Det kommer en tekniker och kollar på uttaget imorgon men får köra vidare med R6220 tillsvidare!

Permalänk
Medlem

@UnreadyJacke det är toppen.

Funkar det inte imorgon som jag skrev att du skulle göra, då är det något annat vilket gör att du måste förmodligen få dit någon tekniker som har åtkomst till andra platser där utrustning finns osv. I värsta fall är det något som är fel, hur är omöjligt för oss att veta. Uppdatera tråden i efterhand så vi vet hur det gick

Permalänk
Medlem

MAC-låsning !!! Varför pratar vi inte mer om detta... Vissa leverantörer låser upp mot MAC-adressen på routern. Om du sedan skall koppla in en annan router, eller din dator så måste du vänta på att denna låsning släppt. Standardvärdet fär MAC-tabellen är 300 sekunder, dvs 5 minuter, men jag är inte säker på om det är den timeouten som gäller. Hjälper inte 5 minuter, så kör på halvtimme, timmen, två ...
Och koppla för allt i världen inte in din gamla router för att se om det funkar, då får du förmodligen lägga dig på soffa igen.

Om det är någon som är kunnig på detta område får gärna beskriva det mer ingående, för jag kom aldrig i kontakt med detta i företagsvärlden.

Permalänk

@DennisOlof Ska testa de om de inte hittar något i felsökningen idag men mina förhoppningar att de ska fungerar är inte så höga atm.. Men återkommer när jag vet mer!

@mc68000 MAC-låsning var något som jag också trodde det kunde bero men varken Bahnhof eller stadsnätet nämnde något om det när jag pratat med dom. Testade även att koppla in den nya routern innan jag skulle till jobbet en dag men löste inte problemet. Vet inte om det behöver kopplas ur helt för att en upplåsning ska funka men kan testa det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

MAC-låsning !!! Varför pratar vi inte mer om detta...

Skrivet av UnreadyJacke:

@mc68000 MAC-låsning var något som jag också trodde det kunde bero men varken Bahnhof eller stadsnätet nämnde något om det när jag pratat med dom.

Det pratas inte om det här för det är fullständigt irrelevant för felbeskrivningen. Som en bilparallell vore det som att byta dörrlåset för att bilen går långsamt.

Hade det vart mac-lås (vilket inte används överallt) hade övriga enheter inte fungerat över huvud taget.

Permalänk

Då det här med nätverksproblem är frustrerande så går jag och tänker på olika lösningar konstant. Vilken router ska jag testa om inte denna funkar osv osv. Då min Asus AX5700 är kinkig med WAN-porten när jag kopplar den direkt till fiberuttaget skulle det kunna gå att komma runt de om jag skulle koppla in en nätverksswitch innan routern?

Permalänk
Skrivet av UnreadyJacke:

Då det här med nätverksproblem är frustrerande så går jag och tänker på olika lösningar konstant. Vilken router ska jag testa om inte denna funkar osv osv. Då min Asus AX5700 är kinkig med WAN-porten när jag kopplar den direkt till fiberuttaget skulle det kunna gå att komma runt de om jag skulle koppla in en nätverksswitch innan routern?

Om wanporten är kinkig på den låter det ju som att det ev är dåligpassform på antingen honkontakten i routern eller hanen på sladden.

Att du bara får ut 10/10 tyder ju på att några kontakter har för dålig kontakt för att köra 100/100 eller 1000/1000

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnreadyJacke:

Då min Asus AX5700 är kinkig med WAN-porten när jag kopplar den direkt till fiberuttaget skulle det kunna gå att komma runt de om jag skulle koppla in en nätverksswitch innan routern?

Om du kopplar routern som funkar till uttaget, och din AX5700 på en lan-port på den routern, och sedan datorn med kabel till din AX5700, har du bra fart då? Det blir router-på-router/dubbelnat men ska inte påverka din hastighet nämnvärt om du vill testa om det skulle vara tjall specifikt mellan bredbandsuttaget och din AX5700

Permalänk

@Rouge of Darkness Ska se vad teknikern säger om det idag och ska testa routern med andra sladdar igen.

@Kamouflage Då ska jag testa det idag och se om det funkar

Permalänk

Nu har tekniker varit till lägenheten och felsökt. Felet verkade vara det som jag misstänkte från början att uttaget till stadsnätet var väldigt gammalt plus att det var trasigt. Tydligen så var det bara tre kontakter i uttaget som fungerade vilket måste varit problemet med att jag inte fick ut rätt hastighet i nya routern.

Nu ska det vara fixat men har inte hunnit testa det än så förhoppningsvis så ska den nya routern fungera nu. Återkommer senare med om hur det har gått

Permalänk

Weeeey nu funkar allt som de ska! Tack för all tips och råd