Nvidia: ”Kryptovalutor tillför ingenting till samhället”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer det från företaget som skickade ut 3000 serien direkt till miningfarmer och inte retail? Hmm, intressant nivå på hyckleriet här.

Skrivet av Mordekai:

Det låter ju helt sjukt, finns det något online man kan läsa om detta?

Dom flesta tech-siter skrev artiklar om att det såldes 3000-seriens GPUer av ett värde på 175 miljoner USD under ett kvartal till miners i början av andra gpu-krisen. Källan var någon marknadsanalysfirma, som hade räknat fram det. Det var dock aldrig tydligt om Nvidia sålde GPUer direkt till miners eller inte (har även för mig att vissa skrev nyheten att det var fallet, andra inte). Vad jag vet så bekräftades det aldrig hur det låg till, men det var en hel del som gjorde sensationsrubriker av det.

Detta har förövrigt inget med stämningen som aktieägare gjorde som nvidia fick böter för, det gällde första miningboomen.

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/cmp/

Så samtidigt som Nvidia skapafr GeForce LHR kort så säljer dom Mining kort.
Allt så du som "GeForce" ägare inte ska kunna konkurrera mot Nvidia själva genom att sälja dit kort till en Miner eller få dit kort lönsamt.
Samtidigt säljer Nvidia Mining kort utan Video utgångar och dom tar väl betalt för dom med, allt så du som Miner ska inte kunna sälja det till en Gamer när du är done och därmed konkurrera med Nvidia.....

Som över 20 år som Nvidia primär user tycker jag Nvidia kan dra nåt gammalt över sig och dra åt helvete!

Satans jävla hycklare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://www.nvidia.com/en-us/cmp/
<Uppladdad bildlänk>

Så samtidigt som Nvidia skapafr GeForce LHR kort så säljer dom Mining kort.
Allt så du som "GeForce" ägare inte ska kunna konkurrera mot Nvidia själva genom att sälja dit kort till en Miner eller få dit kort lönsamt.
Samtidigt säljer Nvidia Mining kort utan Video utgångar och dom tar väl betalt för dom med, allt så du som Miner ska inte kunna sälja det till en Gamer när du är done och därmed konkurrera med Nvidia.....

https://youtu.be/TY4s35uULg4

Som över 20 år som Nvidia primär user tycker jag Nvidia kan dra nåt gammalt över sig och dra åt helvete!

Satans jävla hycklare!

De skapade både LHR och CMP korten för att se bra ut på pappret men egentligen bara spel för galleriet.

CMP betyder bara att korten inte senare ska kunna säljas i andra hand som spelkort för de som inte har råd, på så sätt hålla andrahandspriserna högre än normalt, vilket i sin tur gör att de kan pressa upp priserna på nya kort

LHR gick att kringgå nästan hela perioden det var relevant, man kunde blanda algoritmer och coins så att man ändå kunde använda mer än 90% av prestandan

Bara rent spel för galleriet, och en inskränkning i vad man kunde göra med sin hårdvara…

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Nu lungnar vi ner oss lite va?

Haha ok jag är lugn! Var mitt alterego som skrev som fortf tror ETH-farmen är igång.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Nvidia: Vi tjänar inte längre speciellt mycket på mining

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hmm, jag trodde det skulle framgå när det är en krönika?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Håller med, krypto är ett scam

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

gilla eller hata, men krypto kommer finnas kvar.
Ser man till alla stater som kommer införa digital valuta, så är det bara en centraliserad form.
Tex det som Kina vill göra.

Men det är inte att kryptons tid är över, det är att ETH gick till proof of stake. Men det låter politiskt korrekt att säga så...
Nvidia spelar sina PC kort (phun intended) för att blåsa lite i sina egna segel.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du går inte back, du går plus jämfört med att köpa grafikkort, el-bil, kläder, elektronik etc etc. Och om du investerat senaste månaden så har du, med största sannolikhet, gått back med 10-50%, på en månad. +2-3% ser helt plötsligt helt ok ut.

Om du ser 'köpa grafikkort, el-bil, kläder, elektronik etc etc' som investeringar, har du andra problem.

Skrivet av Xverminator:

Beror på hur man räknar, sparar du ingenting går du ännu mer back.

Om du börjar att köpa helt ny utrustning idag så får du nog hosta upp runt 35.000 kr för en bra dator inkl RTX 4090, sen ska du betala elräkningen med. Hur mycke av det hinner du ta igen på ett år med mining? Elräkningen kanske hamnar runt 750 kr i månaden att bara driva en dator som står på 24/7 och minar.

Så det går nog jämt upp, och sen beror det ju på hur mycke sparkapital du har. Har du tex en miljon kr som du kan sätta in på ett sparkonto så blir det iaf gratis pengar som inte kostar något på elräkning, du kan istället få din elräkning gratis betald på sparräntan efter ett år.

Nu har ju inte folk börjat med kryptovaluter pga nuvarande inflation, tänk tillbaka 2-3 år eller mer.

Jag tror knappast man kan mina in ca 40.000 kr på ett år på en enda dator?

Klart det beror på hur man räknar.

Men oavsett hur man räknar, är bankkonton med inlåningsränta bland det sämsta man kan investera i.

Just krypto skulle jag dock akta mig (ännu mera) för.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Om du ser 'köpa grafikkort, el-bil, kläder, elektronik etc etc' som investeringar, har du andra problem.

Klart det beror på hur man räknar.

Men oavsett hur man räknar, är bankkonton med inlåningsränta bland det sämsta man kan investera i.

Just krypto skulle jag dock akta mig (ännu mera) för.

Gör jag inte, kommenterar med bakgrund av att du mer eller mindre säger att sätta in pengar på sparkonto är det absolut värsta du kan göra. Jag pekar ut saker som är värre. Faktum är att just nu är sparkonto det bästa och säkraste. Leka runt med sina besparingar nu är att be om problem (för 99 av 100 Svenssons)

Under normala omständigheter hade jag dock hållit med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Om du ser 'köpa grafikkort, el-bil, kläder, elektronik etc etc' som investeringar, har du andra problem.

Klart det beror på hur man räknar.

Men oavsett hur man räknar, är bankkonton med inlåningsränta bland det sämsta man kan investera i.

Just krypto skulle jag dock akta mig (ännu mera) för.

Man kan investera på börsen och förlora allt, det kan man inte med räntor, det ger bara mindre i avkastning men är stabilare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet mycket väl vad Ai programmering är, har använt det i några projekt.
Jag har aldrig ännu gjort en lösning som jag inte med samma pengar hade kunnat göra bättre med traditionell programmering. Men som jag skrev så tror många att Ai på allt fler områden kommer gå om och det satsas väldigt mycket pengar på det de tror är framtiden.

Det jag påstår är att man idag när man ser en lösning och vad den kostar, ofta räknar att det är en Ai lösning som ett plus. Inte så att man gör en blindtest och ser vilken lösning fixar flest problem på samma budget.
Och jag kan ta Google Assistent som exempel. Jag hade fixat röststyrning bättre i programmet Labview år 2008 för vissa saker än vad Google Assistent fattar idag. Men det beror på min lösning är kodad för en bestämd input och en bestämd händelse därefter. Google Assistent försöker mer göra allt och en dag blir den bättre än min hårdkodade för denna enkla sak.

Finns alltid ett gränsland mellan var en teknik är väldigt användbar och var den är allt mer fel lösning på problemet.

Hur många av de fall du använt "AI" för har varit klassificering, segmentering och liknande? Är fullt möjligt att lösa dessa problem både med maskininlärning och traditionell programmering, men det är löjligt mycket enklare att lösa dessa med maskininlärning.

Finns flera andra fall där maskininlärning/AI (AI=deep learning, d.v.s. systemet fortsätter uppdatera modellen själv) kan göra långt mer avancerade saker än vad som är praktiskt möjligt med "vanlig" programmering. Men finns absolut ännu fler fall där "traditionell" programmering fortfarande är betydligt lämpligare.

Ändå, om "AI" inte vore så revolutionerna skulle inte en allt större forskningskår vara bekymrade över vad vi är påväg med tekniken...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer