Intel kontrar AMD med 144-kärnig Xeon-processor

Permalänk
Melding Plague

Intel kontrar AMD med 144-kärnig Xeon-processor

För att kontra processorerna i AMD:s Epyc-familj ska kommande "Sierra Forest" öka kärnantalet flera gånger om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kärnornas krig!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av dlq84:

Kärnornas krig!

Verkligen! Coolt ändå, hur mycket det går att pressa in.

Permalänk
Medlem

Snyggt, den skulle säkert räcka till för min kontorsdator

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Är alla P-kärnor eller har det blandat P- och E-kärnor?

Permalänk
Medlem

Snart har man en hel våffla i datorn man skall kyla ned på nått vis.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av employed:

Är alla P-kärnor eller har det blandat P- och E-kärnor?

Nuvarande "Sapphire Rapids" samt efterföljaren "Emerald Rapids" är bara P-kärnor, medan de nya 144-kärniga varianterna blir bara E-kärnor

Permalänk
Expertgissare

Minns när de första dual core processorna kom, har blivit några fler kärnor sedan dess

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur mycket "kontring" det faktiskt blir om AMD erbjuder 96 P-kärnor med 3D V-Cache mot 144st E-kärnor.

Permalänk
Medlem

Och nu behöver seriös kylning med. Dags att dra fram den där exotiska kylningen som Intel skröt med för några år sen. Sen kan man även kolla på sapphire rapids från ltt.

https://m.youtube.com/watch?v=ambaCzFTyo8

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Återstår att se hur mycket "kontring" det faktiskt blir om AMD erbjuder 96 P-kärnor med 3D V-Cache mot 144st E-kärnor.

Som det står i artikeln så är det ju dock inte Genoa som dessa ska konkurrera med, utan Bergamo som också har vad man kan klassa som "E-kärnor" (nedskalad variant av Zen 4 med låg klockfrekvens).

Permalänk
Medlem

Åh kärna nån! Undrar hur mycket värme en sån där pryl alstrar :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ingen kommer någonsin behöva mer än 4 kärnor. Eller hur var det nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kärnornas krig!

Episod 2, "Jätten slår tillbaka"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Åh kärna nån! Undrar hur mycket värme en sån där pryl alstrar :>

Antagligen inte så mycket eftersom det är 100% E-kärnor.

Så ska man dumma ner det;

AMD - "Titta på mig, jag har 96 kärnor och 192 trådar som arbetar med full kraft"
Intel - "aa...men....MEN JAG KAN HA 144st RIKTIGA KÄRNOR*"

*som baseras på en strömsnål design och antagligen inte presterar särskilt bra

Genoa spöar just nu skiten av Intel i det segmentet så det klart att man behöver något för att få investerare att fortsätta...investera. Då är kärnantalet perfekt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hjälpsam

Får vibbar av Intel Prescott och MHz jakten på bekostnad av allt från IPC till energiförbrukning.
Vilket de själva dömde ut som ett misstag i efterhand.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur extremt mycket nuvarande cpuerna drar så kommer väll dessa ligga runt 600-1000 watt stock? XD

Och sen kommer epyc med zen 5 och 256 kärnor och sätter Intel ordentligt på plats till en fjärdedel av effekten ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det verkar som att våffeldagsfirande sprider sig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Antagligen inte så mycket eftersom det är 100% E-kärnor.

Så ska man dumma ner det;

AMD - "Titta på mig, jag har 96 kärnor och 192 trådar som arbetar med full kraft"
Intel - "aa...men....MEN JAG KAN HA 144st RIKTIGA KÄRNOR*"

*som baseras på en strömsnål design och antagligen inte presterar särskilt bra

Genoa spöar just nu skiten av Intel i det segmentet så det klart att man behöver något för att få investerare att fortsätta...investera. Då är kärnantalet perfekt

Nja, även om det är E-kärnor så lär strömförbrukningen bli rejält hög. Vad jag sett så kan Intels P-kärnor dra runt 60W medan E-kärnorna ligger mer runt 10W, men 144*10 = 1440W.

Så hur effektiva kärnorna är spelar ingen större roll för den maximala strömförbrukningen, utan den bestäms främst av vad tillverkaren tycker är en lagom nivå och sen justeras klockfrekvenserna för att hålla sig till den gränsen. Genoa med 96 kärnor har t.ex. en TDP på 360W, men det skulle inte behövas särskilt många Zen 4-kärnor för att nå den gränsen om man kör full fräs på alla.

Sen är som sagt jämförelsen fel, Sierra Forest konkurrerar inte med Genoa utan Bergamo som har ett liknande upplägg med många strömsnålare kärnor.

Permalänk
Medlem

Hur länge tills processorerna blir så pass stora att de inte fysiskt får plats på moderkort av standardstorlek?

Permalänk
Medlem

Nvidia Grace är också på 144 cores. https://www.nvidia.com/en-us/data-center/grace-cpu/
ARM kommer så småningom äta upp hela detta marknadssegment.

X86 hade kunnat ha en framtid som prestanda i low core count, men tyvärr så gjordes flera misstag i multicore designen som innebär att arkitekturen till slut inte har en chans.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Prislapp: En halv miljon? Med tanke på Intels priser

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Prislapp: En halv miljon? Med tanke på Intels priser

Prislapp egentligen skit samma om du behöver såna saker, men fråga istället;

Undra vad det kostar köra en SQL-server i vmware på ett kluster bestående av två såna monster. MS vill ju hittills ha betalt (billigaste sättet göra det om man har många SQLer) per fysiska cores med datacenter edition.

Säkert dubbelt mer än maskinerna i sig eller kanske 100 ggr mer om man räknar med 5 års avskrivningstid. Säg två servrar med "Lite" minne kostar... 800.000:- = 13k/månad.

En datacenter licenns för 288 cores kostar... 92.000/16 core = 1.6 MIlle (bara en socket i varje server = lite waste of money, du får troligen inte in tillräckligt minne )´så realistiskt 3,2 Mille i licenskostnad (bara för SQL) plussa på vmware, plussa på windowslic.

Alternativt köpa beggade 6 cores maskiner med samma minnesmängd (2 sockets i varje server 8 servrar) = 96 cores = 3 ggr billigare per sql-server och troligen samma eller bättre prestanda troligen en sjättedel av kostnaden.

Men visst, kör man nåt som inte behöver licenser (linux) och/eller är massivt multitrådat... frågan är dock hur många ägg man vill lägga i samma korg....

+ ström + datahallskostnad + administration

(För att inte snacka om Oracle eller liknande.... licens... alla pengar)

Så kostnaden för själva chippet försvinner nästan och då är det ändå billigare än köra nåt som kräver så mycket kräm "i molnet"

Permalänk
Medlem

Min pxxxs är längre än din.

😂😂😂😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Prislapp egentligen skit samma om du behöver såna saker, men fråga istället;

Undra vad det kostar köra en SQL-server i vmware på ett kluster bestående av två såna monster. MS vill ju hittills ha betalt (billigaste sättet göra det om man har många SQLer) per fysiska cores med datacenter edition.

Säkert dubbelt mer än maskinerna i sig eller kanske 100 ggr mer om man räknar med 5 års avskrivningstid. Säg två servrar med "Lite" minne kostar... 800.000:- = 13k/månad.

En datacenter licenns för 288 cores kostar... 92.000/16 core = 1.6 MIlle (bara en socket i varje server = lite waste of money, du får troligen inte in tillräckligt minne )´så realistiskt 3,2 Mille i licenskostnad (bara för SQL) plussa på vmware, plussa på windowslic.

Alternativt köpa beggade 6 cores maskiner med samma minnesmängd (2 sockets i varje server 8 servrar) = 96 cores = 3 ggr billigare per sql-server och troligen samma eller bättre prestanda troligen en sjättedel av kostnaden.

Men visst, kör man nåt som inte behöver licenser (linux) och/eller är massivt multitrådat... frågan är dock hur många ägg man vill lägga i samma korg....

+ ström + datahallskostnad + administration

(För att inte snacka om Oracle eller liknande.... licens... alla pengar)

Så kostnaden för själva chippet försvinner nästan och då är det ändå billigare än köra nåt som kräver så mycket kräm "i molnet"

Jo så är det ju. Behöver ett företag detta så kommer dom ju köpa det.
Reflekterade mest över priset 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tänkte på detta när jag såg Sapphire rappids, att en server cpu med e-cores borde vara vettigt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Men om intel kör på energieffektiva kärnor så kommer det alltså vara utan Hyper-Threading?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Snart har man en hel våffla i datorn man skall kyla ned på nått vis.

Finns väl redan för den som vill:
https://www.datacenterdynamics.com/en/news/cerebras-unveils-w...

Citat:

At 15kW, wafer-scale AI prototype will need revolutionary cooling too

The world's largest computer processor has been announced by Cerebras, a company that emerged by stealth this week.

The artificial intelligence chip is a silicon wafer as big as an iPad, and contains 1.2 trillion transistors - about 40 times as many as the most dense processors currently in production, such as AMD's EPYC Rome, which has 32 billion. The Cerebras chip also features 400,000 cores and 18 gigabytes of on-board memory. Intel's recent processors have up to 18 cores.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Antagligen inte så mycket eftersom det är 100% E-kärnor.

Så ska man dumma ner det;

AMD - "Titta på mig, jag har 96 kärnor och 192 trådar som arbetar med full kraft"
Intel - "aa...men....MEN JAG KAN HA 144st RIKTIGA KÄRNOR*"

*som baseras på en strömsnål design och antagligen inte presterar särskilt bra

Genoa spöar just nu skiten av Intel i det segmentet så det klart att man behöver något för att få investerare att fortsätta...investera. Då är kärnantalet perfekt

Utgår från att du är sarkastisk mot Intel här, men faktum är att du lyfter en av huvudanledningarna till varför ARM64 instanserna hos AWS, Azure, Google Cloud, m.fl. är så väldigt mycket bättre i perf/$ jämfört med Intel/AMD.

Alla dessa molnleverantörer definierar en vCPU som en CPU-tråd. Då SMT har inneboende säkerhetsproblem om två st organisationer som inte har någon anledning att lita på varandra skulle köra på två olika CPU-trådar på samma fysiska CPU-kärna allokeras vCPUer så att samma konto alltid kör båda CPU-trådar på samma fysiska kärna.

Betalar jag då för t.ex. 4 vCPU (något AWS kallar "xlarge", ger nog en vink om storleken på en genomsnittlig molninstans, vilket kanske inte borde överraska givet trenden mot microservices...) får man i praktiken 2C/4T på AMD/Intel instanser, medan man får 4C/4T på ARM64 instanserna. Den senare är inte bara billigare per vCPU, i de flesta fall har den även högt absolut prestanda.

Förstår jag Intels tanke med Sierra Forest är det riktad till samma marknader som just AMD Bergamo och även AWS Graviton 3 samt Ampere Altra (ARM64 CPUn som alla utom AWS använder). De "stora" kärnorna är väldigt användbara till HPC och till de som kör maskininlärning på CPU. Men finns väldigt många som primärt bara vill ha bra prestanda på skalära heltalsberäkningar (t.ex. majoriteten av all "web-backend" programvara), för dessa fall är AI-acceleratorer och AVX-512 "svart kisel".

Sierra Forest må ha samma antal kärnor som Nvidia Grace, men den senare är långt mer en konkurrent mot Intels/AMDs modeller som fokuserar på maximal prestanda, AVX-512 och kisel för "AI-acceleration".

En variant att hantera denna marknadssegmenteringen är olika CPU-serier. Historisk kunde man styra det med instickskort, men allt mer integreras ju direkt i CPU. Intel är tvinga att ha något i detta segment, konkurrenter (AMD, AWS och Ampere Computing) är ju redan där.

Angående SMT. Intel har inte sagt om denna generation E-cores har SMT eller ej, men finns inte supermycket som pekar på att de kommer lägga in det. Givet use-case:et kan man argumentera åt båda håll. SMT är "bra" då det ger fler vCPUer att sälja (bra för molnleverantören), undvika SMT är bra då det löser ett säkerhetsproblem + bättre för slutkunden (bättre och mer konsekvent prestanda per vCPU).

Så nog rätt tänkt där av Intel, men tror ändå att det är rätt rejäl uppförsbacke för x86_64 mot ARM64 i just det här segmentet. Intel/AMD når >100 kärnor på TSMC 4/5 nm och Intel 3. Ampere Altra nådde 128 kärnor på TSMC 7 (med 250-300 W TDP) nm och deras nästa generation på TSMC 5 nm förväntas nå 256 kärnor (med liknande TDP).

Förut kunde Intel vifta bort ARM då deras x86-kärnor hade så mycket bättre prestanda per kärna, nu är ARM64 helt i nivå med Intel/AMD räknat per kärna då server-CPUer inte klockar lika högt. Ovanpå det har ARM64 modeller klart bättre perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Yoshman levererar