Permalänk

win 10 vs win 11

på min nya dator så står valet mellan win 10 och win 11.
win 10 är jag inkörd på och jag gillar det skarpt och har inte haft några problem med det, men samtidigt så säger nått mig att win 11 är viktigt för framtida spel osv, att man tillslut måste uppgradera.

så, mina frågor är, vad är skillnaden mellan 10 och 11? är det som jag anar, att i framtiden så kommer man bli tvungen att uppgradera, inte bara för spels skull, men även annat? är det något jag bör tänka på innan jag gör valet att välja win 11?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Kört Win11 sedan det släpptes till Insider och aldrig direkt haft några problem med de. I mitt tycke så är det bara ett glorifierat Win10 men som ständigt uppdateras och optimeras till det bättre.

// Gyhlen

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Windows 11 fungerar utmärkt för mig sedan release, och jag föredrar det över Windows 10. Ja, du kommer att behöva uppgradera senast under oktober 2025 när Windows 10 går End of Life om du vill fortsätta att få uppdateringar. Fokusen ligger ju på Windows 11 för nya funktioner redan nu dock.

Om du bara vill ta dig en snabbtitt på gränssnittet kan du ju alltid installera Windows 11 i en VM tillfälligt för att se hur du gillar det. Kan dock vara värt att ge det en stund om du vet med dig att du är en person som ogillar förändringar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Kört Win11 sedan det släpptes till Insider och aldrig direkt haft några problem med de. I mitt tycke så är det bara ett glorifierat Win10 men som ständigt uppdateras och optimeras till det bättre.

// Gyhlen

Skrivet av blunden:

Windows 11 fungerar utmärkt för mig sedan release, och jag föredrar det över Windows 10. Ja, du kommer att behöva uppgradera senast under oktober 2025 när Windows 10 går End of Life om du vill fortsätta att få uppdateringar. Fokusen ligger ju på Windows 11 för nya funktioner redan nu dock.

Om du bara vill ta dig en snabbtitt på gränssnittet kan du ju alltid installera Windows 11 i en VM tillfälligt för att se hur du gillar det. Kan dock vara värt att ge det en stund om du vet med dig att du är en person som ogillar förändringar.

lät ju bara positivt och slutar win 10 att sluta uppdateras 2025, ja då känns det ju som att man "inte har nått val".

nejdå, inte rädd för förändring, gick från win 7 till win 10 på min nuvarande dator, visst, var väl lite vingligt och ovant att hitta saker och ting, men man vande sig

rätta mig om jag har fel nu, men stämmer det att win 11 har systemkrav? att man måste ha specifika komponenter för att det ska funka. har hört rykten om folk som tex har haft problem med sina skärmar, nått krångel, vet inte i detalj vad, men nått krångel var det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

lät ju bara positivt och slutar win 10 att sluta uppdateras 2025, ja då känns det ju som att man "inte har nått val".

nejdå, inte rädd för förändring, gick från win 7 till win 10 på min nuvarande dator, visst, var väl lite vingligt och ovant att hitta saker och ting, men man vande sig

rätta mig om jag har fel nu, men stämmer det att win 11 har systemkrav? att man måste ha specifika komponenter för att det ska funka. har hört rykten om folk som tex har haft problem med sina skärmar, nått krångel, vet inte i detalj vad, men nått krångel var det.

Gå in på Windows Update. Kolla om du ser där uppe på höger sida. Stå två olika. En om du kan och vill. En som säger att dit system uppfyller inte kraven

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med Windows 11 och det var en mycket snabb och enkel "anpassnings" period. Märkte inte så stor skillnad om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

lät ju bara positivt och slutar win 10 att sluta uppdateras 2025, ja då känns det ju som att man "inte har nått val".

nejdå, inte rädd för förändring, gick från win 7 till win 10 på min nuvarande dator, visst, var väl lite vingligt och ovant att hitta saker och ting, men man vande sig

rätta mig om jag har fel nu, men stämmer det att win 11 har systemkrav? att man måste ha specifika komponenter för att det ska funka. har hört rykten om folk som tex har haft problem med sina skärmar, nått krångel, vet inte i detalj vad, men nått krångel var det.

Inte för skärmar o så, det är CPU och lite hårdvara på moderkortet, men har du en ny dator från 2019 eller nyare så ska du inte ha något problem. Vad för specs har din dator? Jag kör med Windows 11 på både datorer som officiellt stödjer Windows 11 samt som inte officiellt stödjer Windows 11 utan några problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga att det inte finns någon anledning att inte köra W11 så länge din dator har funktionerna som det kräver. Och eftersom det är en ny dator så lär det inte vara något problem. Det som krävs är ju TPM och Secure Boot, utöver det är det väl inte högre krav än W10 eller W7 egentligen. Well, inget stöd för 32-bits processorer och så som fanns i W7, men det är ju inget problem om datorn inte är över tio år eller så.

Den stora skillnaden du kommer märka vid uppstarten är att startmenyn är i mitten. Jag gillar inte det så jag har flyttat tillbaka den till vänsterhörnet, vilket tog typ fem sekunder. Många är också sura för att W11 inte tillåter att man lägger aktivitetsfältet någon annanstans än i nederkant, så om man vill ha det på sidan eller i toppen så kan man inte, men det är väl inte så vanligt. Ett annat klagomål är att man inte kan stänga av gruppering av fönster i aktivitetsfältet, så om du har flera instanser uppe av samma program så kommer de alltid bara att ha en ikon där, och för att välja rätt så får man klicka eller hovra på den och sen välja fönstret man vill ha. Inga textetiketter där heller utan bara ikoner. Jag gillade grupperingen när det kom i Vista, och ikonerna utan text när det kom i W7, så detta har inte varit något problem för mig, men om det är något du känner väldigt starkt för kanske W10 är bättre.

Permalänk
Medlem

Du kan lugnt köra på win 10 ett tag till men win 11 är nytt och fräscht, det är inte som när man gick från win 7 till win 8 där snackar vi kaos.

Tror även du kommer installera om datorn ett antal gånger innan win 10 fasas ut, men för att ge nåt konkret på det stora hela bör alla program som funkar på 10 och funka på 11, kolla upp om det nåt specifikt program.

Själv hade jag problem med remote desktop vilket funka bättre på 10 och där stanna jag kvar där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

tack för all nyttig info ni bidragit med.
men en sak jag undrar över, vad är egentligen TPM och secure boot? jag googlade på det men förstod inte riktigt det jag läste. rätta mig om jag har fel nu, men TPM känner av om operativsystemet är pirat kopierat samt om andra program är pirat kopierade. har jag förstått det rätt då?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

tack för all nyttig info ni bidragit med.
men en sak jag undrar över, vad är egentligen TPM och secure boot? jag googlade på det men förstod inte riktigt det jag läste. rätta mig om jag har fel nu, men TPM känner av om operativsystemet är pirat kopierat samt om andra program är pirat kopierade. har jag förstått det rätt då?

Secure Boot handlar om att endast godkända filer ska få köras av UEFI när datorn bootar, för att förhindra att malware och annat körs innan OS:et startat. Det innebär oftast att filerna måste vara signerade med Microsofts nycklar. Men det har alltså inget med piratkopiering att göra, utan om att förhindra att skadliga program installeras i UEFI.

TPM är sen en hårdvarumodul som kan göra en hel del, som t.ex. att skapa och lagra krypteringsnycklar, verifiera hårdvara och mjukvara, eller generera säkra slumptal. TPM är inte ett krav för Secure Boot men kan användas för att göra det ännu säkrare, och Windows kan använda TPM för många andra säkerhetsrelaterade funktioner också.

Permalänk
Inaktiv

Enda svagheten med Win11 enligt mig är att det krävs lite extra klickningar för enkla funktioner som fungerade avsevärt mycket bättre i Win10 (t.ex. att en del alternativ fattas när du högerklickar en fil och man hamnar att klicka en extra gång för att se alla alternativ).

Kanske jag bara är en gammal sur gubbe som har svårt med förändringar men i övrigt tycker jag det är lika lätt att navigera som Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Enda svagheten med Win11 enligt mig är att det krävs lite extra klickningar för enkla funktioner som fungerade avsevärt mycket bättre i Win10 (t.ex. att en del alternativ fattas när du högerklickar en fil och man hamnar att klicka en extra gång för att se alla alternativ).

Jag använder detta i Windows 11:

https://www.sordum.org/14479/windows-11-classic-context-menu-...

Kör däremot hellre Windows 10 än 11:an, då nära nog allt helt enkelt går snabbare i 10:an genom färre klick.

Windows 11 innehåller även en hel del bloat jfm 10:an och tar i standardutförande mer resurser i anspråk. Såg exempelvis att Edge autostartar i 11:an numera. WTF liksom

Visst går det att tweaka 11:an att bli lika resurssnålt som 10:an, men då sitter man till slut med ett OS som nära nog ser identiskt ut. Enda skillnaden är då en ny settingspanel samt ett par nya ikoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag använder detta i Windows 11:
https://www.sordum.org/wp-content/uploads/2021/10/windows11_new_and_old_context_menu.jpg
https://www.sordum.org/14479/windows-11-classic-context-menu-...
https://www.sordum.org/wp-content/uploads/2021/10/classic_context_menu.png

Kör däremot hellre Windows 10 än 11:an, då nära nog allt helt enkelt går snabbare i 10:an genom färre klick.

Windows 11 innehåller även en hel del bloat jfm 10:an och tar i standardutförande mer resurser i anspråk. Såg exempelvis att Edge autostartar i 11:an numera. WTF liksom

Visst går det att tweaka 11:an att bli lika resurssnålt som 10:an, men då sitter man till slut med ett OS som nära nog ser identiskt ut. Enda skillnaden är då en ny settingspanel samt ett par nya ikoner

( Edge autostartar ) ja som man kan stänga av enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jag använder detta i Windows 11:
https://www.sordum.org/wp-content/uploads/2021/10/windows11_new_and_old_context_menu.jpg
https://www.sordum.org/14479/windows-11-classic-context-menu-...
https://www.sordum.org/wp-content/uploads/2021/10/classic_context_menu.png

Kör däremot hellre Windows 10 än 11:an, då nära nog allt helt enkelt går snabbare i 10:an genom färre klick.

Windows 11 innehåller även en hel del bloat jfm 10:an och tar i standardutförande mer resurser i anspråk. Såg exempelvis att Edge autostartar i 11:an numera. WTF liksom

Visst går det att tweaka 11:an att bli lika resurssnålt som 10:an, men då sitter man till slut med ett OS som nära nog ser identiskt ut. Enda skillnaden är då en ny settingspanel samt ett par nya ikoner

Jag är också allergisk till en massa tilläggsprogram (Som sagt, gammal sur gubbe haha). För övrigt håller jag fullständigt med och när jag började tänka på saken så krävs det ju faktiskt lite extra klick här och där för att få saker gjorda.

Edit. Själv har jag gått tillbaks till Win10 men jag formatterar disken nästan lika ofta som jag byter kallingar så för mig är det inget problem att hoppa lite av och an. Win10 körs på arbetsdatorn ändå och där blir det knappast aktuellt med någon uppdatering inom snar framtid.

Permalänk
Medlem

Jag har använt W11 sen release utan problem. Jag gillar det mycket. Min favorit feature i W11 är auto HDR. Det gör alla mina spel snyggare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

Jag är också allergisk till en massa tilläggsprogram (Som sagt, gammal sur gubbe haha). För övrigt håller jag fullständigt med och när jag började tänka på saken så krävs det ju faktiskt lite extra klick här och där för att få saker gjorda.

Jag vet inte, ett extra klick här, ett klick mindre där, på det stora hela är det ungefär samma.

En grej som jag verkligen uppskattar, som är ett stort lyft för mig i en situation som inte sällan är stressig, är att man kan dela ett fönster i Teams direkt från aktivitetsfältet. Till exempel idag körde jag en demo för PO, Arkitekter, Dokumentatörer, testare och några till av ny funktionalitet som jag och mitt team byggt. Det innefattade ett GUI i webbläsaren men också en excelfil och en instans av MongoDB Compass. Jag vill inte dela hela skärmen, dels för att jag inte vill att alla ska se mina notifikationer och så, men också för att jag har en stor 4K-skärm och alla PO och liknande sitter ju med laptopen i knät typ och förstår inte att man kan zooma i Teams (kan man teama i Zoom? ). Så att kunna växla fönster som delas utan att behöva växla till Teams-applikationen, där klicka på rätt lilla knapp, sen få upp en lista över aktiva fönster och där hitta rätt, är ett väldigt stort lyft. Inte minst för att det ofta är en något stressig eller utsatt situation när man visar saker för folk, inte minst för att det kan vara många, folk man inte känner och så.

Permalänk

då lutar det mot win 11 då.
jag hade gärna stannat kvar vid 10 då jag är inkörd på det nu, men eftersom jag inte har några planer på att formatera och ominstallera OS på många år och win 10 slutar att uppdateras om 2 år, så är det ju lika bra att vinka farväl till 10 och anpassa sig efter 11 och enligt kommentarer så verkar det finnas lite smått och gott i win 11 som även gynnar spelen, och det är ju nice.

ni ska ha stort tack alla ni som har spridit lite ljus över det hela

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

då lutar det mot win 11 då.
jag hade gärna stannat kvar vid 10 då jag är inkörd på det nu, men eftersom jag inte har några planer på att formatera och ominstallera OS på många år och win 10 slutar att uppdateras om 2 år, så är det ju lika bra att vinka farväl till 10 och anpassa sig efter 11 och enligt kommentarer så verkar det finnas lite smått och gott i win 11 som även gynnar spelen, och det är ju nice.

ni ska ha stort tack alla ni som har spridit lite ljus över det hela

Hur har det gått för dig, blev det windows 11 och vad tycker du om det?

Själv tänkte jag ge 11an en ny chans idag och göra en ominstallation, se om de få problem jag hade är åtgärdat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Hur har det gått för dig, blev det windows 11 och vad tycker du om det?

Själv tänkte jag ge 11an en ny chans idag och göra en ominstallation, se om de få problem jag hade är åtgärdat.

jag väntar fortfarande på att min dator ska byggas ihop utav en polare, men win 11 pro kommer det att bli iaf, så jag kan inte riktigt ge någon åsikt om det hela än, mer än åsikter baserat på det jag har sett från klipp på youtube om win 11 och baserat på dem så verkar ju win 11 pro vara rätt så bra, men jag vet, att titta på klipp/trailers osv kan skilja sig rätt så rejält från när man faktiskt sitter framför datorn och själv ska börja använda det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur har det gått för dig, blev det windows 11 och vad tycker du om det?

Själv tänkte jag ge 11an en ny chans idag och göra en ominstallation, se om de få problem jag hade är åtgärdat.

Vilka problem var det du hade? Någon av oss andra som kör Windows 11 kanske kan svara på om de bitarna är fixade eller ej.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilka problem var det du hade? Någon av oss andra som kör Windows 11 kanske kan svara på om de bitarna är fixade eller ej.

Minns inte exakt hur felet var men har för mig att när man tabbade ur eller liknande med Chrome Remote Desktop, att bilden blev svart och man var tvungen att starta om/ansluta på nytt för att få bild igen.

Körde från iPhone till Desktop dator.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Minns inte exakt hur felet var men har för mig att när man tabbade ur eller liknande med Chrome Remote Desktop, att bilden blev svart och man var tvungen att starta om/ansluta på nytt för att få bild igen.

Körde från iPhone till Desktop dator.

Ok. Just det har jag tyvärr ingen möjlighet att testa då jag inte kör en iPhone och inte använder Chrome Remote Desktop.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

jag har datorn och win 11 nu.
är det normalt att win 11 ska starta så här segt? inte bara första gången, men alltid? win 10 tog typ nån sekund bara, detta tar ju nästan uppåt 40-50 sekunder

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har datorn och win 11 nu.
är det normalt att win 11 ska starta så här segt? inte bara första gången, men alltid? win 10 tog typ nån sekund bara, detta tar ju nästan uppåt 40-50 sekunder

Låter som nåt är fel ja, var och när är det det tar tid? vad är det för delar du har?
La själv win 11 igår och det bootar upp på runt 15-20 sek.

Update från min sida:
Remote desktop lirade inte som önskat (start menyn gick inte att öppna) den här gång via android platta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har datorn och win 11 nu.
är det normalt att win 11 ska starta så här segt? inte bara första gången, men alltid? win 10 tog typ nån sekund bara, detta tar ju nästan uppåt 40-50 sekunder

Har du möjligen en amd Ryzen 7000 cpu? Det kan tydligen variera kraftigt på boot times beroende på vilket moderkort du har.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Låter som nåt är fel ja, var och när är det det tar tid? vad är det för delar du har?
La själv win 11 igår och det bootar upp på runt 15-20 sek.

Update från min sida:
Remote desktop lirade inte som önskat (start menyn gick inte att öppna) den här gång via android platta.

var jag som överdrev lite, kändes som så låmg tid, men timade nu och det bootar på 15-20 som du sa.
delarna är det inga problem med, de ska klara win 11 utan problem.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

Har du möjligen en amd Ryzen 7000 cpu? Det kan tydligen variera kraftigt på boot times beroende på vilket moderkort du har.

ett ryzen 7000x

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

ok, min helt ärliga och rakt upp och ned intryck utav win 11 nu efter en hel kväll med att fippla på med funktioner, appar och annat:

bortsett från att min CPU gör att win 11 bootar betydligt långsammare än min förra dator(fast det har ju iofs inget direkt att göra med win11(, så är win 11 högst förvirrande. jag saknar start menyn, ska man få fram något så känns det mest omständigt då man måste ta omvägar för att komma fram till det man vill åt. annars verkar win 11 stabilt, dator skyddet klagar inte när man ska öppna osäkra program, eller jo, den klagar, men man kan öppna istället för att filen sätts i karantän. ja det finns betydligt mycket mer att säga, men mitt huvud är jävligt trött efter en hel kväll med att försöka förstå mig på allt nytt. jag återkommer med mer

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

ok, min helt ärliga och rakt upp och ned intryck utav win 11 nu efter en hel kväll med att fippla på med funktioner, appar och annat:

bortsett från att min CPU gör att win 11 bootar betydligt långsammare än min förra dator(fast det har ju iofs inget direkt att göra med win11(, så är win 11 högst förvirrande. jag saknar start menyn, ska man få fram något så känns det mest omständigt då man måste ta omvägar för att komma fram till det man vill åt. annars verkar win 11 stabilt, dator skyddet klagar inte när man ska öppna osäkra program, eller jo, den klagar, men man kan öppna istället för att filen sätts i karantän. ja det finns betydligt mycket mer att säga, men mitt huvud är jävligt trött efter en hel kväll med att försöka förstå mig på allt nytt. jag återkommer med mer

För att korta ner boot-tiden är det värt att säkerställa att du flashat senaste BIOS om du inte gjort det redan. Det vill man ju ändå göra på nya plattformar från både Intel och AMD om man köper dem i början.

Rörande startmenyn på Windows 11 så kan jag tipsa om att bara söka efter det du vill nå istället. Det är snabbare än att klicka runt i de flesta fall, även på Windows 10. Det går att stänga av träffar från Bing med en register-inställning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q