Sony påstås snickra på bärbar Playstation

Permalänk
Melding Plague

Sony påstås snickra på bärbar Playstation

Enheten ska vara utformad för att fjärrspela från en Playstation 5-enhet, och se dagens ljus innan en Pro-version av den stationära konsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att den kan bli en ganska begränsad spelpryl om den antingen kräver uppkoppling mot en lokal spelkonsol eller snabb och låglatens uppkoppling mot någon cludgaming server. Inget du kan spela på bussen direkt.
Tror nogatt enbärbar spelkonsol behöver kunna köra spela lokalt i överskådlig framtid.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tycker redan Logitech G CLOUD visade att efterfrågan av en dyr bärbar spel-streaming-enhet inte är speciellt stor men det ska bli spännande att se vad Sony snickrat ihop.

Permalänk
Medlem

Om enheten endast ska vara till för streaming av PS5 så finns väl PS Remote Play redan som funkar på alla Android enheter och telefoner, IPhones, PC handhelds etc. På Steam Deck kan man väl köra Chiaki för att streama PS5. Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk

Det är aldrig fel att spela var man vill, men om den inte har egen hårdvara känns det som en meningslös och energislösande produkt nu när vi har alternativ som steam deck t.ex.

Permalänk
Medlem

Jäkligt meningslös om den dessutom blir låst mot bara Playstation. Ska man göra en cloud-enhet så bör den vara öppen och kompatibel mot alla tjänster

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här tror jag inte på.

Efter floppen med PS Vita så tror jag Sony lärt sig läxan…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Gör man något liknande Deck med custom AMD-APU borde man kunna nå PS4/Pro nivå handhållet utan större problem. Det skulle kunna vara därför alla spel har som krav att fungera på de äldre konsolerna så länge?

Men de skulle ju inte tjäna så mycket pengar på om folk fortsatte kunna köra sina gamla bibliotek helt gratis

Ska bli spännande att se/höra mer om detta

Permalänk
Medlem

De hade nog tjänat mer på att utveckla spelen för att kunna köras på PC med prenumeration likt Xbox Game Pass.

Permalänk

PS4 Portabel hade varit så najs, massivt spelbibliotek finns redan och prestandan skulle passa bra för en handhållen enhet

Permalänk
Medlem

PS4 hade ju lokal "remote play"?

App för PC och mobil vore väl närmast om de inte ska ha en fristående konsol.

Permalänk
Medlem

Blir definitivt ett köp, älskar ps vita och det e najas o kunna lira ps5 spel vart som helst i huset

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk

Jaha, det var alltså inte ett skämt..

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade en PSP när det begav sig. Den var grym på sin tid men kunde ju köra spelen självt. Om dessa rykten visar sig vara sanna ser jag ingen fördel jämfört med Steam Deck + Chiaki. Denna kombination fungerar i det närmsta utmärkt plus att man får en kapabel (och generell) dator utöver fjärrspelsfunktionen.

Permalänk
Medlem

En handhållen PS5 konsol som behöver:
- Original PS5 konsol
- Konstant internet uppkoppling till original PS5 konsol

Den enda fördelen jag ser med den, än så länge, är att man kan vandra fritt* med den i hela lägenheten.

*Med förutsättningen att det finns bra wifi täckning

Jag ser inte anledningen att det kommer att säljas i stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

En handhållen PS5 konsol som behöver:
- Original PS5 konsol
- Konstant internet uppkoppling till original PS5 konsol

Den enda fördelen jag ser med den, än så länge, är att man kan vandra fritt* med den i hela lägenheten.

*Med förutsättningen att det finns bra wifi täckning

Jag ser inte anledningen att det kommer att säljas i stor skala.

Du menar att du vill att det ska vara en PS5 portable?

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem

Så... istället för att kopiera något bra, så väljer dom att kopiera konkurrentens största flop sen virtual boy...

Jag gissar att den kommer heta "PS5 U" när den lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xawulf:

Du menar att du vill att det ska vara en PS5 portable?

Om Steam hade lyckats med att göra det (Steam Deck) till sin butik. Varför Sony inte kan fixa en liknande lösning till sin butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Om enheten endast ska vara till för streaming av PS5 så finns väl PS Remote Play redan som funkar på alla Android enheter och telefoner, IPhones, PC handhelds etc. På Steam Deck kan man väl köra Chiaki för att streama PS5. Eller har jag missat nåt?

Nej du är spot on. Har själv precis spelat stora delar av GoW på steam decket och så länge ps5an var uppkopplad via kabel var det en väldigt smooth upplevelse. Fattar inte poängen med den här konsolen med tanke på hur bra det redan fungerar på SD, och säkerligen minst lika bra på andra kommande handhållna, om det är det enda den kan...

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som elskrot. Switch och Steam Deck har visat vad man kan göra portabelt. Vi behöver inte en till Logitech G Cloud, fast än mer låst.

Sony var ändå ganska inne på rätt väg med Vita, även om de slutade supporta den på tok för tidigt. Gillade min som jag hade men det släpptes knappt några spel. Ser gärna ett tredje gången gillt men inte det som ryktet petar mot.

Intressant att se vad som visas upp men inte aktuellt för min smak, för låst och Steam Deck finns redan i min ägo.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Känns spontant rätt meningslös om det inte är en stand alone bärbar enhet a la PSP och PS Vita, med möjligheten till cloud gaming också.

Permalänk
Medlem

Så, ett WiiU 10 år försent? Kanske bara sälja den som en "deluxe pro controller". Folk betalar ju redan galna priser för "pro" kontroller.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Vilket slöseri. Helt ofattbart med tanke på konkurrensen med Switch och handhållna spel-datorer, som är på framfart.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Dom borde fortsätta satsa på bra exklusiva spel istället. Det är det som lockar folk. Inte att dom försöker uppfinna hjulet igen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Dom borde fortsätta satsa på bra exklusiva spel istället. .

Den satsningen blir inte mindre för att de släpper ny hårdvara iofs.

Men ja, detta låter meh. Gör en riktig bärbar eller låt bli.

Permalänk
Medlem

Sony kanske vill skapa sina egna wiiu spel där man ska spela på två skärmar samtidigt.

Permalänk
Medlem

PS Remote Play finns ju redan så detta låter som rent påhitt.

Permalänk
Medlem

Rent allmänt känns det här som det kommer bli en flopp om det inte är en fullvärdig portabel konsol på egen hand. Sony verkar ha tagit åt sig helt fel anledningar till att Vitan floppade om dessa rykten stämmer.

Permalänk

PSP, Playstation Vita, Xperia Play… Lite nostalgi känsla ändå. Men kan bli svårt att konkurrera ut med dagens Smartphones och Steam deck

Permalänk
Avstängd

Tror det kan bli en hit om dom kan hålla priset på en nivå runt 1500-2000kr