AMD satsar på spelprestanda i fickformat med Ryzen Z1

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på spelprestanda i fickformat med Ryzen Z1

De två systemkretsarna Ryzen Z1 och Z1 Extreme bestyckas med RDNA 3-grafik och gör debut i Asus handhållna utmanare ROG Ally.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Let's go Nintendo Switch 2-ryktena!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Den där switch jämförelsen var inte nådig haha!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Eller en AMD Shiel.... Eller vad den nu kan tänkas få för namn.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gambit_2K:

Den där switch jämförelsen var inte nådig haha!

Satt nog på riktigt och fnissade över den i flera minuter innan jag skärpte ihop mig och fortsatte skriva. Allt i den tabellen är helt otroligt roligt, från de obarmhärtiga staplarna till "Source: Wikipedia".

Till Switchens försvar är väl den stackars Tegra X1-kretsen från 2015. Det är ett tag sen, ändå.

Permalänk
Medlem

Känns som Z1 hade kunnat få vara lite starkare, kanske 6-8 GPU-kärnor i alla fall?

Ska bli kul att se vilka enheter dessa landar i framöver (och vilka priser)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k4rst3n:

Let's go Nintendo Switch 2-ryktena!

Let's-a-go!*

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av orginallinus:

Eller en AMD Shiel.... Eller vad den nu kan tänkas få för namn.

De borde i så fall döpa den till AMD Sword

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Detta är en intressant konkurrent till Gaben & Co, för vem tror att det kommer en SD2 i framtiden (?)

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av walter_iego:

Detta är en intressant konkurrent till Gaben & Co, för vem tror att det kommer en SD2 i framtiden (?)

En tvåa kommer det sannolikt, men sedan är det stopp. Det har vi erfarenheter av

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walter_iego:

Detta är en intressant konkurrent till Gaben & Co, för vem tror att det kommer en SD2 i framtiden (?)

Valve-anställda har sagt i flera intervjuer att det kommer komma uppföljare till Steam Deck.
Även att de är ett par år framåt i tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Coolt vore ju en AM1++++ platform med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Den där switch jämförelsen var inte nådig haha!

Skrivet av landmarks:

Satt nog på riktigt och fnissade över den i flera minuter innan jag skärpte ihop mig och fortsatte skriva. Allt i den tabellen är helt otroligt roligt, från de obarmhärtiga staplarna till "Source: Wikipedia".

Till Switchens försvar är väl den stackars Tegra X1-kretsen från 2015. Det är ett tag sen, ändå.

Fast pris och powerconsumtion är ju också viktiga parametrar. En switch drar väl 18 watt totalt och här verkar AMDs alternativ, endast cpu, dra 15-30 watt. Därtill så tycks AMDs enhet kosta betydligt mer.

Så ptja. Lite som att jämföra en vw polo med en volvo xc60 eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som Z1 hade kunnat få vara lite starkare, kanske 6-8 GPU-kärnor i alla fall?

Ska bli kul att se vilka enheter dessa landar i framöver (och vilka priser)

Känns som det borde finnas en mellanvariant mellan Z1 och Z1 extreme.
Typ fortfarande 6C/12T för CPU och 8st Graphics Cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast pris och powerconsumtion är ju också viktiga parametrar. En switch drar väl 18 watt totalt och här verkar AMDs alternativ, endast cpu, dra 15-30 watt. Därtill så tycks AMDs enhet kosta betydligt mer.

Så ptja. Lite som att jämföra en vw polo med en volvo xc60 eller något

Hur mycket det drar beror på hur mycket det arbetar.
Om dom hade begränsat till grafiknivå liknande Switch så hade batteriet hållit längre än Switch just för att dessa chipsen är nyare och mer effektiva.
Sen kan man köra spel med bättre grafik så klart, och då lär det dra mer. Men du har valmöjligheten som du inte har med Switch.
T ex på Steam Deck så låser du fps till 30 så kan du i vissa spel dubblera batteritiden jämfört med 60 fps.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast pris och powerconsumtion är ju också viktiga parametrar. En switch drar väl 18 watt totalt och här verkar AMDs alternativ, endast cpu, dra 15-30 watt. Därtill så tycks AMDs enhet kosta betydligt mer.

Så ptja. Lite som att jämföra en vw polo med en volvo xc60 eller något

Precis det jag menade.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast pris och powerconsumtion är ju också viktiga parametrar. En switch drar väl 18 watt totalt och här verkar AMDs alternativ, endast cpu, dra 15-30 watt. Därtill så tycks AMDs enhet kosta betydligt mer.

Så ptja. Lite som att jämföra en vw polo med en volvo xc60 eller något

Det är väl APUer...? Så CPU och GPU (och resten som är integrerat som minneskontroller, PCIe osv) drar 15-30 W, vilket bör vara ganska jämförbart med Switch om den drar 18 W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ryzen Z1 Extreme verkar inte vara något annat än omdöpta:
Ryzen 9 7940HS
Ryzen 7 7840HS

med något lägre frekvens för att möta kravet för handhållet.

Ryzen Z1 däremot finns inte (ännu) ibland dom mobila, den närmsta kretsen är:
Ryzen 5 7640HS

med en sänkning av grafiken med 50% från 8 till 4, antagligen för att minska effektförbrukningen.

Så i princip inget nytt silicon...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ryzen Z1 Extreme verkar inte vara något annat än omdöpta:
Ryzen 9 7940HS
Ryzen 7 7840HS

med något lägre frekvens för att möta kravet för handhållet.

Ryzen Z1 däremot finns inte (ännu) ibland dom mobila, den närmsta kretsen är:
Ryzen 5 7640HS

med en sänkning av grafiken med 50% från 8 till 4, antagligen för att minska effektförbrukningen.

Så i princip inget nytt silicon...

Ser precis ut som att dem ompaketerat detta för att få in en ny kundbas: Men ja, dem lyckas ju

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl APUer...? Så CPU och GPU (och resten som är integrerat som minneskontroller, PCIe osv) drar 15-30 W, vilket bör vara ganska jämförbart med Switch om den drar 18 W.

Tror första switchen drar ca 9W när den inte laddar batteriet samtidigt och inte är dockad.
https://www.anandtech.com/show/11181/a-look-at-nintendo-switc...

Då är det med skärm, högtalare, trådlöst tjolafräs och kontroller-inputs vilket kretsarna i nyheten inte räknat in.

Så det är väl ändå en del skillnad rent effektmässigt kanske ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom skippar Asus Armoury Crate möget, samt ev RGB.
Annars kan jag tänka mig att detta kan bli något, om priset blir rätt.
Med Asus inblandade så minskar väll den chansen drastiskt.

Permalänk
Medlem

får hoppas på att dom verkligen drar på stort.. cpu+gpu+ ram på samma substrat som om det vore chiplet design

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag tror de kommer sälja bra och locka en hel del casual gamers som är ok med att spela i 1080p, speciellt med tanke på grafikkortspriserna i dagsläget. Jag spelar nu förtiden mer på min HTPC med 5600g än min riktiga speldator.

Permalänk

Detta var intressanta produkter. Mer konkurrens till Steam Deck framöver då.

Jag är annars mer nyfiken på AMD kommande APU:er för desktop.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hjälp, härdsmältan 8.6 TFLOPS orsakat på internet är jobbig att se...det är mkt folk inte begriper.

Mest intressant är att nedskalningen från 12 till 4 CU ger en förhållandevis liten effekt på prestandan. Hej bandbredds-begränsning.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Bengt-Arne:

Ryzen Z1 Extreme verkar inte vara något annat än omdöpta:
Ryzen 9 7940HS
Ryzen 7 7840HS

med något lägre frekvens för att möta kravet för handhållet.

Ryzen Z1 däremot finns inte (ännu) ibland dom mobila, den närmsta kretsen är:
Ryzen 5 7640HS

med en sänkning av grafiken med 50% från 8 till 4, antagligen för att minska effektförbrukningen.

Så i princip inget nytt silicon...

Det bör vara korrekt ja, samma ”Phoenix Point”-familj med lägre frekvenser och strypt TDP. För Steam Deck var det ”Van Gogh” som de körde ett specialutförande på och den döptes senare om till något (Edit: Mendocino/Ryzen 7020 var det visst) och stoppades i enkla bärbara datorer. Helt klart inte omöjligt att de gör samma sak med Z1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hur mycket det drar beror på hur mycket det arbetar.
Om dom hade begränsat till grafiknivå liknande Switch så hade batteriet hållit längre än Switch just för att dessa chipsen är nyare och mer effektiva.
Sen kan man köra spel med bättre grafik så klart, och då lär det dra mer. Men du har valmöjligheten som du inte har med Switch.
T ex på Steam Deck så låser du fps till 30 så kan du i vissa spel dubblera batteritiden jämfört med 60 fps.

Samtidigt är Switchen också nedklockad för att få bättre batteritid så den skulle också kunna haft bättre grafiknivå. Men som du säger är det ju Nintendo som bestämmer där istället för användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hjälp, härdsmältan 8.6 TFLOPS orsakat på internet är jobbig att se...det är mkt folk inte begriper.

Mest intressant är att nedskalningen från 12 till 4 CU ger en förhållandevis liten effekt på prestandan. Hej bandbredds-begränsning.

Hoppas ddr5 kan råda bot på det

Permalänk
Medlem

Typ en sån här i formfaktorn av en RPi för en superportabel liten dator som inte är en usel datorsticka men inte behöver ha inbyggd skärm som nöddator i tech baggen hade varit rätt nice faktiskt. Jag använder USB-C dockning ganska mycket med det flertalet enheter jag använder som kan hantera detta. Hade nog gillat något sådant.

Spännande att se denna testas. Kommer inte uppgradera från Steam Deck i första taget. Inget större fan av Asus som är den enda som i dagsläget ska använda produkten och jag ser samma problem för Asus som Valve har, batteritiden. Likväl spännande och få spelbara datorer mer portabla och handhållna är något jag hoppas fortsätta hålla i sig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dalton Sleeper:

Får hoppas dom skippar Asus Armoury Crate möget, samt ev RGB.
Annars kan jag tänka mig att detta kan bli något, om priset blir rätt.
Med Asus inblandade så minskar väll den chansen drastiskt.

AAC, RGB och en prislapp på 8 500 upp till 13 000 kronor (649/999 USD + moms) är allt givet vid denna punkten, så kanske är bättre att du vänder blicken mot en Steam Deck eller annan enhet redan nu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >