Valve stoppar emulatorn Dolphin på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Alltså möjliggör det piratkopiering...

Nej. Piratkopian är redan gjord.

Det möjliggör användandet av något som kan, men behöver inte, vara en piratkopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Alltså möjliggör det piratkopiering...

Nej...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Är man någotsånär intresserad av Retro spel så finns det begagnade konsoler att få tag på hur lätt som helst likaså CRT tv-apparater.

Eller datorprogram som kan läsa dina gamla spel och spela upp dem som de gjordes på konsolen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tror mest att det här handlar om missförstånd från Nintendos sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Det vore en synnerligen idiotisk idé för Valve att börja sälja ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Hur tror du resten av branschen skulle reagera på det?

Precis som alla de mediaspelare som finns där möjliggör fildelning/piratkopiering, eller?
Att ett program kan läsa piratkopierade filer (för att de är identiska med de lagliga filer som programmet är till för) gör inte att det möjliggör piratkopiering.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

De hade väl några nycklar som de reverse engineerat ur koden och hårdkodat in i dolphin ...

Förstår att Valve inte ville ta i detta, jäkligt dumt av dolphin

Permalänk
Medlem

Delfin på ånga, jag antar att Delfin vill slå mynt av sin emulator och börja ta betalt för den.
Jag förstår utvecklarna, men jag ser inte varför det skulle vara intressant för ånga, kanske för att binda in en grupp användare extra möjligen.

Angående Nintendo som nämnts så vill dom som alla andra både äta kakan och ha den kvar när dom själva bara säljer digitala kopior istället för att binda sin spel till en fysisk kropp. Det är lika dumt som att sälja en fotboll och sedan bli sur när den används för att spela basket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Personen jag citerade föreslog att Valve själva skulle köpa upp Dolphin och sälja det. Det tycker jag vore en dum idé.

Nej. Baserat på sammanhanget så föreslog personen i fråga att Nintendo skulle köpa och integrera Dolphin i sin produktportfölj. Klart som korvspad att Valve inte ska köpa Dolphin och öppna upp sig själva för onödiga rättstvister.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haupe:

Nej. Baserat på sammanhanget så föreslog personen i fråga att Nintendo skulle köpa och integrera Dolphin i sin produktportfölj. Klart som korvspad att Valve inte ska köpa Dolphin och öppna upp sig själva för onödiga rättstvister.

Det har du rätt i. Jag missuppfattade honom där.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Självklart tar man inte betalt nu, men som med många indie-spel så är dom gratis först, kanske bara som en demoversion, medans man sedan vill sälja fullversionen och få betalt för sin utveckling. Ånga utgör där en bra plattform för att nå ut till kunder.

Nyckel i källkoden är säkert för att det är mycket enklare att hårdkoda, dessutom är nycklar något som hackare hela tiden fiskar efter, så folk kan ju vara lite tveksamma till att uppge sin nyckel första gången man testar emulatorn. Att ha emulatorn på Ånga skulle ju ge den mer trovärdighet.

Hade t.ex Nintendo varit smarta så hade man släppt en DEMO-nyckel till Delfin, så folk kan spela varje spel i säg max 1 minut.

"Tycker när de själva, publikt och definitivt överger plattformen då ska de fan va free for all!"
Självklart borde det vara så för digitalt material, men det är nog en fråga för patentverket.
Regelverk är tyvärr väldigt sega och klumpiga.

edit: vet inte varför den först quota fel inlägg, fixade manuellt.. swec bugg??
edit2:: nu skrev den över mitt förra inlägg och det jag trodde jag först skrev men som var till fel citat dök up. wtf!!

Jag tror inte det var på tal om att ta betalt. men att erbjuda emulatorn "out of box" på steamdeck istället för att kräva att man går till skrivbordsläge och måste installera där vid sidanom steam.
en bättre användarupplevelse helt enkelt.

Vet inte varför de har nyckeln direkt i källkoden och inte "user supplied" som många andra emulatorer.

Dumpar själv min egen prodkeys och FW till Yuzu från min OG switch. dumpar alla spelen och kör på dator. bättre upplösning och prestanda.

Yuzu hade jag förstått om ninty gick till attack mot. men kom igen Dolphin är ju gamecube och wii, både säljer de inte lkängre + stängt ner e-shop på wii.

Tycker när de själva, publikt och definitivt överger plattformen då ska de fan va free for all!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Alltså möjliggör det piratkopiering...

På samma sätt som en dator kan köra mjukvara oavsett om den är ägd eller piratkopierad, antar att vi ska hindra öppen försäljning av sådana också. Kanske ska vi även förbjuda ugnar och spisar eftersom de inte bryr sig om matvarorna är stulna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Eller datorprogram som kan läsa dina gamla spel och spela upp dem som de gjordes på konsolen

Gillar man inputlag och nya buggar från datorprogram emulatorn så visst.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Gillar man inputlag och nya buggar från datorprogram emulatorn så visst.

Kan inte säga att jag märkt några större nackdelar med PCSX2 i alla fall jämfört med de fördelar som emulatorn erbjuder.
Oavsett så är det inte poängen som diskuteras här

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag tror inte det var på tal om att ta betalt. men att erbjuda emulatorn "out of box" på steamdeck istället för att kräva att man går till skrivbordsläge och måste installera där vid sidanom steam.
en bättre användarupplevelse helt enkelt.

Vet inte varför de har nyckeln direkt i källkoden och inte "user supplied" som många andra emulatorer.

Dumpar själv min egen prodkeys och FW till Yuzu från min OG switch. dumpar alla spelen och kör på dator. bättre upplösning och prestanda.

Yuzu hade jag förstått om ninty gick till attack mot. men kom igen Dolphin är ju gamecube och wii, både säljer de inte lkängre + stängt ner e-shop på wii.

Tycker när de själva, publikt och definitivt överger plattformen då ska de fan va free for all!

Självklart tar man inte betalt nu, men som med många indie-spel så är dom gratis först, kanske bara som en demoversion, medans man sedan vill sälja fullversionen och få betalt för sin utveckling. Ånga utgör där en bra plattform för att nå ut till kunder.

Nyckel i källkoden är säkert för att det är mycket enklare att hårdkoda, dessutom är nycklar något som hackare hela tiden fiskar efter, så folk kan ju vara lite tveksamma till att uppge sin nyckel första gången man testar emulatorn. Att ha emulatorn på Ånga skulle ju ge den mer trovärdighet.

Hade t.ex Nintendo varit smarta så hade man släppt en DEMO-nyckel till Delfin, så folk kan spela varje spel i säg max 1 minut.

"Tycker när de själva, publikt och definitivt överger plattformen då ska de fan va free for all!"
Självklart borde det vara så för digitalt material, men det är nog en fråga för patentverket.
Regelverk är tyvärr väldigt sega och klumpiga.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag emulerar också mina i tanken köpta spel på PC, fast PC-spel, där emulerar jag nyckeln till spelet med något som namnet liknas vid en drog. Men då är det moralpanik om stackars fattiga utvecklare som Dice, Rockstar, 'INDIE'-scenen m.fl...

Men ja, alla utvecklare har väll rätt att släppa sina spel på sina villkor. Att inte veta att emu används till 99% olaglighet... Ja då är man faktiskt dum på riktigt. Ja även 'du' som gör backuper på 'dina' spel, snälla visa mig vilken utrustning du använder - inte bild fån nätet tack

Skulle nog vara bra med någon lag som släpper fritt film, musik, spel och annan media efter ett tag, kanske 50år? Ur copyright och vad det heter.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Alltså möjliggör det piratkopiering...

Men herregud nej.

Det möjliggör att spela dina spel på valfri dator. Ifall dessa är piratkopierade eller inte är irrelevant för dess huvudsakliga funktion.

Jämför med att koppla en laptop till TV:n i stället för en blu-ray spelare. Då kan du spela upp valfri film oavsett om den är piratkopierad eller helt lagligt erhållen. Menar du att det möjliggör piratkopiering att TV:n låter dig koppla din dator, för att filmerna då kan vara piratkopierade?

Nej. Så är inte fallet. Piratkopieringen har redan skett. Vad Dolphin möjliggör är användning av spel som redan är piratkopierade, precis som din TV möjliggör uppspelning av filmer som redan är piratkopierade. Att spelet du försöker spela är piratkopierat är väl ändå inte inte Dolphins fel, lika lite som att det är TV-tillverkarens fel att du försöker titta på en piratkopierad film.

Det hade varit skillnad ifall de tillhandhåller verktygen för att införskaffa piratkopierat material, men detta är ju som sagt inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Självklart tar man inte betalt nu, men som med många indie-spel så är dom gratis först, kanske bara som en demoversion, medans man sedan vill sälja fullversionen och få betalt för sin utveckling. Ånga utgör där en bra plattform för att nå ut till kunder.

Nyckel i källkoden är säkert för att det är mycket enklare att hårdkoda, dessutom är nycklar något som hackare hela tiden fiskar efter, så folk kan ju vara lite tveksamma till att uppge sin nyckel första gången man testar emulatorn. Att ha emulatorn på Ånga skulle ju ge den mer trovärdighet.

Hade t.ex Nintendo varit smarta så hade man släppt en DEMO-nyckel till Delfin, så folk kan spela varje spel i säg max 1 minut.

"Tycker när de själva, publikt och definitivt överger plattformen då ska de fan va free for all!"
Självklart borde det vara så för digitalt material, men det är nog en fråga för patentverket.
Regelverk är tyvärr väldigt sega och klumpiga.

många emulatorer är gratis och förblir gratis, har ju varit så både på Ånga och på G's spelare-affär. (vet inte hur långt du vill gå med ersättningnamn löl).

En del har en "premium" variant som kanske är early access men annars ses mer som en donation medans den fria versionen inte är begränsad alls, se PPSSPP t.ex.

sen finns det såklart inofficiella forks eller andra mindre kända som tar betalt. men de "riktiga" om vi säger så, är alltid gratis, om inte öppen källkod.

man kan till exempel själv kompilera "tidig tillgång" av Yuzu, utan att donera.

vad jag vet har delfin-appen inget sådant system.
dom tar inte donationer och det är öppen källkod och gratis på alla plattformar de själva lägger upp den på.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Alltså möjliggör det piratkopiering...

det möjliggör piratkopiering precis lika mycket som att ha en switch gör.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jäkla massa gnäll från folk istället för att tala med plånboken. Sluta köpa spel från tillverkare där ni inte äger spelet själva. Annars får ni helt enkelt bita i det sura äpplet.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Steam Deck-kompatibilitet.

Det kan inte vara anledningen.
Jag har dolphin på steam deck som jag fått in via emudeck.
Man klickar in dom emulatorerna man vill ha så installerrar emudeck alla man vill ha pp din stean deck

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Två videor angående ämnet. Det är alltså som @perost nämner i sitt inlägg.

Kan bekräfta att nycklarna ligger i Gitprojektet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Det vore en synnerligen idiotisk idé för Valve att börja sälja ett verktyg som möjliggör piratkopiering av konsollspel. Hur tror du resten av branschen skulle reagera på det?

Ska vi förbjuda garderober för att det eventuellt kan förvaras stulna kläder i en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Men herregud nej.

Det möjliggör att spela dina spel på valfri dator. Ifall dessa är piratkopierade eller inte är irrelevant för dess huvudsakliga funktion.

Jämför med att koppla en laptop till TV:n i stället för en blu-ray spelare. Då kan du spela upp valfri film oavsett om den är piratkopierad eller helt lagligt erhållen. Menar du att det möjliggör piratkopiering att TV:n låter dig koppla din dator, för att filmerna då kan vara piratkopierade?

Nej. Så är inte fallet. Piratkopieringen har redan skett. Vad Dolphin möjliggör är användning av spel som redan är piratkopierade, precis som din TV möjliggör uppspelning av filmer som redan är piratkopierade. Att spelet du försöker spela är piratkopierat är väl ändå inte inte Dolphins fel, lika lite som att det är TV-tillverkarens fel att du försöker titta på en piratkopierad film.

Det hade varit skillnad ifall de tillhandhåller verktygen för att införskaffa piratkopierat material, men detta är ju som sagt inte fallet.

Nu hänger du bara upp dig på ordval för att ta fokus från huvudpoängen. Hur jag uttryckte mig förändrar inte det faktum att Dolphin ger upphov till mer piratkopiering. Det vore väl ganska meningslöst att piratkopiera om det inte fanns något sätt att använda kopiorna?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ska vi förbjuda garderober för att det eventuellt kan förvaras stulna kläder i en?

Nej, har jag påstått det? Eller att emulatorer borde förbjudas?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Nu hänger du bara upp dig på ordval för att ta fokus från huvudpoängen. Hur jag uttryckte mig förändrar inte det faktum att Dolphin ger upphov till mer piratkopiering. Det vore väl ganska meningslöst att piratkopiera om det inte fanns något sätt att använda kopiorna?

1. Har du källa på det? Finns många fullt rimliga skäl att emulera spel, inte minst med tanke på att många av de spel som Dolphin låter dig spela endast är kompatibel med hårdvara som inte längre tillverkas sedan lång tid tillbaka eller kanske ens går att reparera. Och att köpa begagnat kan ofta kosta mer än enheten kostade ny, då det tydligen anses som samlarobjekt och prissätts därefter.

2. Samma argument kan ju appliceras på blurayfilmer, CD-skivor, VHS-kasetter osv.

Citat:

Det förändrar inte det faktum att Winamp get upphov till mer piratkopiering. Det vore ganska meningslöst att piratkopiera om det inte fanns något sätt att använda kopiorna?

Citat:

Det förändrar inte det faktum att VLC get upphov till mer piratkopiering. Det vore ganska meningslöst att piratkopiera om det inte fanns något sätt att använda kopiorna?

Den ända skillnaden jag ser här är ju att CD-skivor och DVD/Blurayfilmer är lättare att läsa då skivläsare är mer standardiserade och finns gott om på marknaden. Men det finns ju tredjepartsläsare för spelkasetter också. Vissa CD/DVD-läsare kan användas för att avläsa skivor för t.ex. Gamecube och Wii (med rätt mjukvara) och det finns ju helt lagliga läsare för kasetterna du har till N64, SNES, Gameboy, DS, 3DS osv. som fungerar genom att man bara avläser den data som ligger på kassettens inbyggda ROM-chipp.

Äger du kassetten så har du ju också rätten att göra med dess innehåll som du vill. Och Dolphins huvudsakliga syfte i min förståelse är ju att vara för dessa ROM-dumpar precis vad Winamp är för CD-rippar och VLC är för DVD/Bluray-rippar.

Visst är väl inte jämförelsen lika stark i dagsläget men när CD/DVD var kung, innan streaming blev en så stor grej, så gällde ju liknande förhållanden, varför kopieringsskydd på framför allt Blurayskivor utvecklades mer och mer i ett försök att minska piratkopiering (då på bekostnad av bekvämligheten att inte behöva köpa en dyr dedikerad Blurayspelare som kunde läsa och dekryptera skivorna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan inte vara anledningen.
Jag har dolphin på steam deck som jag fått in via emudeck.
Man klickar in dom emulatorerna man vill ha så installerrar emudeck alla man vill ha pp din stean deck

Tror nog det är anledningen. Så klart du kan installera emudeck etc, men inte helt trivialt, om man jämför med att installera det via steams butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Nej, har jag påstått det? Eller att emulatorer borde förbjudas?

Det handlar mer om påtryckningar juridiskt och inget annat och lät ändå som du rättfärdigade den linjen, samma jurister bakom företag som Nintendo anser att förbud mot emulator är en våt dröm.

Permalänk
Medlem

Dolphin råkade väl klanta sig om jag förstått det rätt, någon liten del av emulatorn visade sig använda kod som är copyrighted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

1. Har du källa på det? Finns många fullt rimliga skäl att emulera spel, inte minst med tanke på att många av de spel som Dolphin låter dig spela endast är kompatibel med hårdvara som inte längre tillverkas sedan lång tid tillbaka eller kanske ens går att reparera. Och att köpa begagnat kan ofta kosta mer än enheten kostade ny, då det tydligen anses som samlarobjekt och prissätts därefter.

Har du en källa som bevisar motsatsen? Man får vara bra naiv för att tro att emulatorer inte bidrar till ökad piratkopiering, även om det kanske inte är det enda dom används till.

Abandonware är inte en term som existerar juridiskt sett. Så länge upphosvrättsskyddet inte gått ut är det piratkopiering. Sen kan du och jag tycka det är barnsligt av företag att bråka om spel som dom inte ens säljer längre men det förändrar inte hur upphovsrättslagarna fungerar.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Har du en källa som bevisar motsatsen? Man får vara bra naiv för att tro att emulatorer inte bidrar till ökad piratkopiering, även om det kanske inte är det enda dom används till.

Abandonware är inte en term som existerar juridiskt sett. Så länge upphosvrättsskyddet inte gått ut är det piratkopiering. Sen kan du och jag tycka det är barnsligt av företag att bråka om spel som dom inte ens säljer längre men det förändrar inte hur upphovsrättslagarna fungerar.

Jag sa aldrig att emulatorer inte bidrar till ökad piratkopiering.

Men att en produkt kan användas för olagliga ändamål är ju långt ifrån detsamma som att alla, eller ens majoriteten av användarna gör det.

Ska vi förbjuda mediespelare som Winamp, VLC osv. för att de kan spela upp piratkopierad musik/film?

Eller ett ännu mer extremt exempel:

Citat:

Man får vara bra naiv för att tro att 3D-skrivare inte bidrar till ökad piratkopiering av LEGO-bitar, även om det kanske inte är det enda dom används till.

Och nej, jag sa aldrig heller att abandonware gör piratkopiering lagligt. Däremot är det stor skillnad på att leta reda på ROM-filer från internet från illegitima källor och att faktiskt använda din egen spelkasett som du själv köpt och äger.

Det är inte alls svårt att dumpa data från de flesta spelskivor och spelkasetter. Både Gamecube och Wii-spel (vilket är vad Dolphin stödjer) kan du göra kopiera helt lagligt med en vanlig CD-läsare. Detta är till min vetskap INTE piratkopiering så länge det görs för eget bruk med spel du själv äger. Däremot räknas det nog snarare som privatkopiering, du vet, det där som Copyswede envisas med att ta ut en massa avgifter med ursäkten att dessa håller just detta lagligt.

Och om du tror att det är piratkopiering så får du nog överväga att läsa lagboken lite närmre. https://lagen.nu/ är ett bra ställe att börja på.

EDIT :
Då du nämner upphovsrätt så kan jag citera ett stycke här som kan anses relevant:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Citat:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

Med andra ord, förutsatt att du äger en lagligt införskaffad kopia av spelet (kassett, skiva, aktiveringskod etc.) så bör du ha enligt min tolkning av detta stycke rätten att kopiera denna kopia för användning med t.ex. emulator, förutsatt att det kan anses nödvändigt för att kunna spela spelet. Äger du ingen fungerande konsol som kan spela ett äldre retrospel så är det ju mer eller mindre självklart IMO att emulator är den enklaste lösningen, vilket då bör uppfylla det kriteriet.

Det du inte får göra är låta någon annan göra det åt dig, eller annars dela med dig av de filer du skapat som möjliggör för dig att spela spelet.

...Är detta hur alla som spelar med emulator gör? Troligtvis inte. Men det understryker att teknisk möjlighet finns, är helt lagligt (enligt Svensk lagstiftning, övriga länder kan vara mer eller mindre stränga), och t.o.m. som jag redan nämnt så är det faktiskt inte ens svårt att göra.

Och nu när det, som sagt, finns helt lagliga sätt att göra detta som inte ens är väldigt svåra att utföra, varför är det då fel att det finns programvara för spela dessa spel? Finns ju mängder med folk som helt lagligt nyttjat emulatorer som Dolphin för att ge äldre spel nytt liv—återigen, helt lagligt—utan någon form av piratkopiering i något som helst led.