Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig och kollade lite reviews på Youtube även fast jag ville undvika spoilers.
Var lite rädd att release-versionen skulle vara ett spel där allt krut lagts på storyn och att endgame var något dom skulle fixa till senare som i D3, men verkar som om nästan alla reviewers verkligen gillar det endgame som är där nu, kul.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av maniac:

Fast att jag svor att aldrig förhandsköpa spel längre så köpte jag just ultimate edition. Långhelgen är räddad 😄

Haha blev samma här.....

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Klantskalle som man är så köpte jag spelet på fel Battle.net konto 😒😂
Någon som vet om man kan installera spelet på ett konto för att sedan logga in på sitt main och spela spelet även fast man inte äger det på det kontot? *suck* 🫣😂

Borde gå att flytta spelet genom supporten om du kan identifiera dig på båda kontona

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Klantskalle som man är så köpte jag spelet på fel Battle.net konto 😒😂
Någon som vet om man kan installera spelet på ett konto för att sedan logga in på sitt main och spela spelet även fast man inte äger det på det kontot? *suck* 🫣😂

Du kan ju begära att göra en refund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Klantskalle som man är så köpte jag spelet på fel Battle.net konto 😒😂
Någon som vet om man kan installera spelet på ett konto för att sedan logga in på sitt main och spela spelet även fast man inte äger det på det kontot? *suck* 🫣😂

Eller försöka få till ånger på köpet, vet inte exakt hur de reglerna ser ut dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Klantskalle som man är så köpte jag spelet på fel Battle.net konto 😒😂
Någon som vet om man kan installera spelet på ett konto för att sedan logga in på sitt main och spela spelet även fast man inte äger det på det kontot? *suck* 🫣😂

Nej det kan du inte göra. Det går inte heller flytta spel mellan två konton.

Däremot gör en refund som Specias sa ovanför, köp sen om det på rätt konto.
https://www.blizzard.com/en-us/legal/58e4a812-afd0-4d47-b34d-...
"We refund paid games or expansions within 14 days of purchase, as long as you haven’t played for more than two hours."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Pre-install på gång i battlenet-appen! Runt 80 GB 🙂

Halva bara om man väljer bort 4k upplösning, märkligt trodde hela basspelet skulle ta närmare 90gb ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Halva bara om man väljer bort 4k upplösning, märkligt trodde hela basspelet skulle ta närmare 90gb ?

Exakt! Har pre-install framför mig nu. 84.4gb med High-Resolution Assets och 46.8gb utan

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/dGrPkPs-K7w

Nu har jag inte spelat D3 på ett par år men denna Sorc build ser ju direkt ut som hämtat från D3?
Trodde combat skulle vara mer söligare i D4?
Vettifan om jag vill spela ett nytt D3.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

https://youtu.be/dGrPkPs-K7w

Nu har jag inte spelat D3 på ett par år men denna Sorc build ser ju direkt ut som hämtat från D3?
Trodde combat skulle vara mer söligare i D4?
Vettifan om jag vill spela ett nytt D3.

Det är väl inget nytt iof att spelet är väldigt likt D3 när det gäller gameplay, lite av en upphottad version.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Ok, hade hört att det skulle vara mer som Diablo 2.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

https://youtu.be/dGrPkPs-K7w

Nu har jag inte spelat D3 på ett par år men denna Sorc build ser ju direkt ut som hämtat från D3?
Trodde combat skulle vara mer söligare i D4?
Vettifan om jag vill spela ett nytt D3.

Den du visar är en skitbuild som säkert endast kommer vara för speedfarm.

Speedfarming finns i D2 också.
https://youtube.com/watch?v=e91zZ1Nz3Jw&pp=ygUXRGlhYmxvIDIgc2...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leffe-:

Trodde combat skulle vara mer söligare i D4?

Det är så, generellt, skulle jag säga. Iallafall i det tidiga spelskedet. Aldrig att man stöter på sådana enorma svärmar av monster som man hittar i ganska många D3-zoner. Nog för att det kan komma en större grupp av skelett eller odöda eller så i D4, men de tar ju inte upp halva skärmytan som det ofta var i D3. Vi talar om kanske tio-tolv monster på en gång eller så typ? Jag har inte försökt räkna dem.

Citat:

Vettifan om jag vill spela ett nytt D3.

D4 känns inte som D3 skulle jag rent personligen säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Den du visar är en skitbuild som säkert endast kommer vara för speedfarm.

Speedfarming finns i D2 också.
https://youtube.com/watch?v=e91zZ1Nz3Jw&pp=ygUXRGlhYmxvIDIgc2...

Det är säkert sant men blev chockad hur likt det var D3. Hade hört att D4 skulle bli något helt annat än D3.
Verkar vara idé fattigt hos Blizzard nuförtiden.
Kommer iaf prova spelet själv när det släpps.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är så, generellt, skulle jag säga. Iallafall i det tidiga spelskedet. Aldrig att man stöter på sådana enorma svärmar av monster som man hittar i ganska många D3-zoner. Nog för att det kan komma en större grupp av skelett eller odöda eller så i D4, men de tar ju inte upp halva skärmytan som det ofta var i D3. Vi talar om kanske tio-tolv monster på en gång eller så typ? Jag har inte försökt räkna dem.

D4 känns inte som D3 skulle jag rent personligen säga.

👍

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nej det kan du inte göra. Det går inte heller flytta spel mellan två konton.

Däremot gör en refund som Specias sa ovanför, köp sen om det på rätt konto.
https://www.blizzard.com/en-us/legal/58e4a812-afd0-4d47-b34d-...
"We refund paid games or expansions within 14 days of purchase, as long as you haven’t played for more than two hours."

Hittade att man kunde slå ihop flera battle.net konton i skrivbordsversionen så får testa det ikväll

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Seriöst kolla inte på Youtube, hela spelet inkl alla world bossar, inkl alla bossar inkl alla dungeons på tier 100 är redan klarade vilket tog ca 85h. Dmg scalingen är utom all kontroll och har redan sett videos där folk critar 7 miljarder (ja du läste rätt). Vi får hoppas day 1 patchen löser lite av detta och att season 1 tillför något bra.

Pvp zonen är även som väntat oneshot zonen...

Ett tips, om din build inte har både crit & Vulnerable och andra modifiers kommer den fort bli riktigt dålig då allt skalar hårt exponentiellt. Här kan ni ser kategorierna

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1Om18GXa0BU7_hjLEK...

Det har väl redan tweetats från officiellt håll att day one-patch i princip bara innehåller buggfixar. Ingen balansändring från 0.9 som server slam-betan låg på.

Permalänk
Medlem

Nu blev man ju inte mindre sugen på att hoppa in i sanctuary ..

https://www.youtube.com/watch?v=2Ay_3bp29ds&t=11s

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Sååå tydligen har blizz fuckat upp igen och sagt att det kommer en day one patch men det kommer tydligen bara minimala ändringar då day one patchen tydligen var server slam patchen. Så gissningsvis kommer 75% av alla spelare vara ww barbs då spin to win har högst mobility av alla builds, högst dmg reduction av alla builds och högst damage av alla builds (sett 7,6 miljarder crit). Minion necro är även bekräftat helt värdelöst men kommer inte patchas

https://twitter.com/JPiepiora/status/1663722757602017280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Sååå tydligen har blizz fuckat upp igen och sagt att det kommer en day one patch men det kommer tydligen bara minimala ändringar då day one patchen tydligen var server slam patchen. Så gissningsvis kommer 75% av alla spelare vara ww barbs då spin to win har högst mobility av alla builds, högst dmg reduction av alla builds och högst damage av alla builds (sett 7,6 miljarder crit). Minion necro är även bekräftat helt värdelöst men kommer inte patchas

https://twitter.com/JPiepiora/status/1663722757602017280

Mm behöver ju inte följa en build bara för den är OP.
Hur kul är det? Följa ngn annans build.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Såg nu att det är möjligt att börja förinstallera spelet. Bara hålla tummarna och hoppas det blir en smooth launch nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Sååå tydligen har blizz fuckat upp igen och sagt att det kommer en day one patch men det kommer tydligen bara minimala ändringar då day one patchen tydligen var server slam patchen. Så gissningsvis kommer 75% av alla spelare vara ww barbs då spin to win har högst mobility av alla builds, högst dmg reduction av alla builds och högst damage av alla builds (sett 7,6 miljarder crit). Minion necro är även bekräftat helt värdelöst men kommer inte patchas

https://twitter.com/JPiepiora/status/1663722757602017280

Klart det kommer att komma balansändringar, bara inte till dag ett.

Kanske till att första säsongen släpps?

Personligen skiter jag i om en build till Barb är broken till release. Rimligt att anta att den kommer få smaka nerf vid nästa patch. Jag kommer inte spela Barb hur som helst.

Permalänk
Medlem

WW BARB <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Mm behöver ju inte följa en build bara för den är OP.
Hur kul är det? Följa ngn annans build.

Visst kan man göra så, men skillnaden i detta spel är astronomisk. En necro minion på 100 slår ungefär 2,5k och en ww barn critar 6,7 miljarder. Tittar man inte på det när man bestämmer sig för sin build får man tyvärr inte komma och gråta när din build inte fungerar i detta spel. Skillnaden verkar vara en faktor av 100 mellan en S tier build och en B tier build, det är verkligen lika dåligt som d3 när det kommer till build diversity. Alla klasser verkar dock ha minst en build som är ok, men kanske inte det man vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Klart det kommer att komma balansändringar, bara inte till dag ett.

Kanske till att första säsongen släpps?

Personligen skiter jag i om en build till Barb är broken till release. Rimligt att anta att den kommer få smaka nerf vid nästa patch. Jag kommer inte spela Barb hur som helst.

Det tråkiga när en build bokstavligen sopar mattan med de andra buildsen denna gång är ju att world bossar inte kommer bli en utmaning, visst man kan ju göra en egen grupp och aktivt exkludera op builds för att ge sig själv en utmaning men det är inte meningen att man ska spela så.... Ändringar till s1 är nog förväntat, men det är riktigt tråkigt att de tillåtit vissa builds att skala exponentiellt med dmg bonusar medans de flesta andra slår i taket väldigt fort. De har uppenbarligen inte lärt sig nått från d3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Det tråkiga när en build bokstavligen sopar mattan med de andra buildsen denna gång är ju att world bossar inte kommer bli en utmaning, visst man kan ju göra en egen grupp och aktivt exkludera op builds för att ge sig själv en utmaning men det är inte meningen att man ska spela så.... Ändringar till s1 är nog förväntat, men det är riktigt tråkigt att de tillåtit vissa builds att skala exponentiellt med dmg bonusar medans de flesta andra slår i taket väldigt fort. De har uppenbarligen inte lärt sig nått från d3.

Du baserar alltså detta på ett item som helt enkelt inte är fullt genomtänkt (ingen begränsad skada som den kan göra)? Försvinner detta item/justeras ordentligt så kommer barb verkligen att tas ner i "power" Single-target skadan är dessutom långt ifrån så hög som du får det att låta som. Worldbossar har inte en massa adds som spawnar som barb kan ta nytta av med sitt item. Deras skada kommer alltså inte ligga på "miljarder".

Vad det handlar om lägger jag i en spoiler-tagg nedan.

Effekten saknar alltså en gräns på vad den kan göra. All skada på fiender runt om dig ackumuleras för att sedan smälla av med 50-70% effekt. Håll inne Whirlwind ett tag och den kommer såklart att bli rätt kraftig Detta förutsätter att du har många fiender att slå på. För bossar så försvinner detta och därmed en stor del av din skada.

Dold text
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du baserar alltså detta på ett item som helt enkelt inte är fullt genomtänkt (ingen begränsad skada som den kan göra)? Försvinner detta item/justeras ordentligt så kommer barb verkligen att tas ner i "power" Single-target skadan är dessutom långt ifrån så hög som du får det att låta som. Worldbossar har inte en massa adds som spawnar som barb kan ta nytta av med sitt item. Deras skada kommer alltså inte ligga på "miljarder".

Vad det handlar om lägger jag i en spoiler-tagg nedan.

Effekten saknar alltså en gräns på vad den kan göra. All skada på fiender runt om dig ackumuleras för att sedan smälla av med 50-70% effekt. Håll inne Whirlwind ett tag och den kommer såklart att bli rätt kraftig Detta förutsätter att du har många fiender att slå på. För bossar så försvinner detta och därmed en stor del av din skada.
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Det handlar inte bara om ett item, visst ta bort det itemet och han critar bara 1 miljard, men det är fortfarande 10 gånger mer än en B tier build någonsin kommer crita.

Här kan du ser hota barb som knappt kommer över 10 miljoner. Det handlar absolut inte om bara ett item utan om att den totala exponentiella faktorn mellan ww och hota är helt obalanserad även om det blir ännu värre med ett broken item så är ww även utan det fortfarande minst 10-100 ggr starkare.

https://www.youtube.com/watch?v=XZ9I08-4ffc&t=413s

Permalänk
Medlem

Necro Bone spear med vuln damage och crit = sopar mattan med barb. 100% vulnerability uptime på mobs och boss.

Offra skeletons för 5% crit chance wop wop då minions ändå är skit just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wastaah:

Det handlar inte bara om ett item, visst ta bort det itemet och han critar bara 1 miljard, men det är fortfarande 10 gånger mer än en B tier build någonsin kommer crita.

Men härregu kan du lugna dig? Det är ju inte så att spelet aldrig kommer att balanspatchas bara för att dag 1-patchen inte har sådana ändringar.

När spelet precis ska till att gå live, efter att alla betatest osv redan är avklarade, så vill man inte börja ruska runt på allting hejvilt. Man vill att spelet ska fungera stabilt och förutsägbart, även om det finns problem man redan känner till.

Den stora flertalet spelare kommer aldrig att hinna nå till en sådan nivå av utrustning och kraftfullhet innan spelet redan hunnit patchats, för de är upptagna av att questa och lära sig spelet och utforska världen med begränsat tidsutbud att spela. Det är bara proffsspelare som kan lira konstant hela tiden som kommer att kunna "missbruka" sådana här balansproblem.

Så chilla lite. Skyn faller inte över oss alla på fredag... Jösses.