Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dyra avgifter tvingar bort Reddit-applikationer

Permalänk
Medlem

Reddit kommer ju gå på börsen snart, och måste skaffa sig ett fake värde. Då kan man inte ha tredjepart-apps som drar bort api-calls från den officiella appen. Då tvingar man bort tredjepartsappar. Dom vill helt enkelt inte ha dom. Användares data och telemetri är värt alldeles för mycket. Old reddit lär också försvinna rätt snart.
Detta luktar cashgrab och stockshorting lång väg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jo fast ”gratis” där är ju helt orimligt. Är $20M för 84Miljarder requests (för) mycket? Kanske, jag vet inte vad Reddit/Advance Publications har för kostnader, men av dom 2 siffrorna så den jag vet är orimlig är gratis. Varför har ingen reagerat på det hittills?

Fast…nja, dom är ett privat bolag, dom får bestämma sina marginaler själva.

Gratis är lika orimligt som 20 miljoner om året.

Men många företag får sig ju en grundkurs i matte nu när investerarna faktiskt vill ha något utav sina tidigare investeringar.

lite skillnad som sagt mellan vad reddit begär och vad imgur begär enligt Seling som står bakom Apollo

"I pay Imgur (a site similar to Reddit in user base and media) $166 for the same 50 million API calls."

https://old.reddit.com/r/apolloapp/comments/13ws4w3/had_a_cal...

Det är ju inte så att vi saknar exempel från tredjeparts utvecklare kring hela den här cirkusen.

Sen att det finns reddit användare som använd RIF och liknande tredje parts appar längre än reddit haft en offentligt app säger ju en del om saken också kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Missar jag något eller är artikeln missledande?
12000 dollar är inte "nästan lika mycket" som 42000 dollar

Det beror på vad du sätter det i relation till. Om Imgur och andra siter tar kring 160$ så är 12k nästan lika dyrt som 42k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast nu när de sannolikt slutar existera inom en månad är det kanske bäst att låta bli att testa.
Hoppas att reddit vänder, men jag tror att deras mål är just att döda tredjepartsklienterna (så att man tvingas använda deras som maximerar "engagement" och har reklam), så det känns osannolikt.

Ja, det känns lite så ... och att de kan sälja ens data ... hur länge man kollar på vissa bilder och vad de innehåller. Innan kunde de bara sälja kommentarerna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det beror på vad du sätter det i relation till. Om Imgur och andra siter tar kring 160$ så är 12k nästan lika dyrt som 42k.

12k när närmare 160 än 42k :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

12k när närmare 160 än 42k :).

inte sett till relativ storlek

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

12k när närmare 160 än 42k :).

Inte på en logaritmisk skala.
reddit blir 72 ggr dyrare än imgur och 3.5 "ggr" billigare (1/3.5 av priset) än Twitter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Kört Rif många år nu och kan nog inte tänka mig surfa på reddit p något annat sätt..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av marcusOCZ:

Reddit kommer ju gå på börsen snart, och måste skaffa sig ett fake värde. Då kan man inte ha tredjepart-apps som drar bort api-calls från den officiella appen. Då tvingar man bort tredjepartsappar. Dom vill helt enkelt inte ha dom. Användares data och telemetri är värt alldeles för mycket. Old reddit lär också försvinna rätt snart.
Detta luktar cashgrab och stockshorting lång väg.

Igår var en mörk dag för internet, först rarbg sen Reddit...

Tveksamt att jag kan använda Reddit utan Apollo på mobilen men tar dom bort old.reddit.com så är det spiken i kistan

Vilka Reddit-alternativ finns? Man får gå tillbaka till IRC och forum istället eller något

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Använder Boost for Reddit på Android och är mycket nöjd med den. Men överlag så tycker jag Reddit har blivit sämre det senaste, som det mesta som ökar i popularitet. Skulle förmodligen inte sakna Reddit jättemycket om jag slutade.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Lustigt att läsa om hur vissa debatterar vad som är rimlig prissättning som om Reddit eller Twitter var ägda utav allmänheten. Sanningen är att vad som är "rimligt" spelar ingen roll, det är deras bolag och de får ta vilka beslut de vill. Jag vet inte om det är i samband med internet eller en ny generation, men människor verkar ha fått för sig att allt är gemensamt ägt numera.

Känns som att folk ofta ogillar en tjänst men har svårt att acceptera det och därmed också sluta använda den. Ibland får man ta beslut även om man är kluven, istället för att klaga i frustration.

Jag tycker att Twitter på webben fungerar utmärkt och deras app gör framsteg. Reddits webb och egna app tycker jag däremot inte om, utan använder Infinity, så jag får se hur jag gör när det är dags. Det blir nog att jag kollar på datorn istället för mobilen så att jag kan använda extensions i Firefox.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Lustigt att läsa om hur vissa debatterar vad som är rimlig prissättning som om Reddit eller Twitter var ägda utav allmänheten. Sanningen är att vad som är "rimligt" spelar ingen roll, det är deras bolag och de får ta vilka beslut de vill. Jag vet inte om det är i samband med internet eller en ny generation, men människor verkar ha fått för sig att allt är gemensamt ägt numera.

Känns som att folk ofta ogillar en tjänst men har svårt att acceptera det och därmed också sluta använda den. Ibland får man ta beslut även om man är kluven, istället för att klaga i frustration.

Det är klart att de får ta vilka beslut de vill, användarna kanske bara ogillar att det kommer försämra tjänsten så kraftigt.

Som annat exempel så får SweClockers lägga alla sina recensioner bakom paywall om de vill. De får till och med sälja dem för 500 kr/st. Men vore det bra för sidan och dess användare? Nä, knappast.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är klart att de får ta vilka beslut de vill, användarna kanske bara ogillar att det kommer försämra tjänsten så kraftigt.

Som annat exempel så får SweClockers lägga alla sina recensioner bakom paywall om de vill. De får till och med sälja dem för 500 kr/st. Men vore det bra för sidan och dess användare? Nä, knappast.

Vad som är bra för användare spelar ingen roll, det är ingen viktig skattefinansierad samhällsfunktion vi talar om. Om ett företag tar ett beslut som visar sig vara ett grovt misstag så är det deras problem, inte vårt. Det öppnar då upp för smartare företag att växa. Det är så en fri och dynamisk värld fungerar. Jag förstår att människor tenderar att flocka sig till vissa tjänster, det är tyvärr så simplistiskt många fungerar, vilket stävjer innovation.

Stöd företag ni tycker om, inte vad andra säger att de "tycker om". Det blir annars en ohållbar situation där ingen är riktigt nöjd, men ändå så agerar ingen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

bara använda Reddit appen med Revanced patchar.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Tycker Reddit appen rent UX-mässigt är grymt designat, problemet är bara att skiten inte fungerar 70% av gångerna.
Den laddar inte posts, visar samma posts om och om igen, videor/GIF:ar fungerar kanske 1/10 gånger.

Så då blir man "tvungen" att rulla ex. Infinity. Appen fungerar helt magiskt bra, aldrig några problem, men jag kommer verkligen inte överens med designen på den istället.

Riktigt tråkigt att det försvinner med tredjeparts-anropen, Reddits egna app är som rätt känt fruktansvärt dålig.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Utan Apollo på iPhone och Sync på Android kommer jag nog inte besöka Reddit särskilt mycket. Den officiella appen är inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Vad som är bra för användare spelar ingen roll, det är ingen viktig skattefinansierad samhällsfunktion vi talar om. Om ett företag tar ett beslut som visar sig vara ett grovt misstag så är det deras problem, inte vårt. Det öppnar då upp för smartare företag att växa. Det är så en fri och dynamisk värld fungerar. Jag förstår att människor tenderar att flocka sig till vissa tjänster, det är tyvärr så simplistiskt många fungerar, vilket stävjer innovation.

Stöd företag ni tycker om, inte vad andra säger att de "tycker om". Det blir annars en ohållbar situation där ingen är riktigt nöjd, men ändå så agerar ingen.

Fast om man gillar en produkt (hur man nu kan gilla Reddit) och man tycker den försämras, så är det väl klart att man klagar på det (och sedermera byter om försämringen motiverar det). Likaledes kan man bedöma det som ett stort misstag av företaget, även om sådana bedömningar tenderar att vara tveksamma utan direkt insyn i hur företaget drivs.

Permalänk
Medlem

Är han ok med att apple tar 30% för vad de gör för hans app, så borde han vara ok med att reddit tar fem och en halv ggr så mycket som apple tar nu.
Eller rättare sagt, om han istället tar $4 för appen och reddit tar $2,5 så kommer ju apple fortfarande ta sina 30%, vilket då blir $1,2, så reddit skulle i såfall bara ta dubbelt så mycket, och som sagt, sett till vad de bidrar för hans app så är det mer än ok.

Men har han någonsin klagat över vad apple tar?

(Vad som verkligen kommer ta en smäll är vad han tjänar, skulle gå från $1,05 ner till $0,3...)

Permalänk
Avstängd

Reddits officiella app är inte så bra, och inte heller webbsidan, så jag förstår ju vad som lockar. Samtidigt browsar jag inte på reddit så mycket egentligen utan söker efter lösningar på problem, köpråd eller så. Deras sökfunktion är inte bra dock, men Google och site:reddit.com som suffix funkar väldigt bra och hittar det relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Men många företag får sig ju en grundkurs i matte nu när investerarna faktiskt vill ha något utav sina tidigare investeringar.

Dom och användarna…

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Är han ok med att apple tar 30% för vad de gör för hans app, så borde han vara ok med att reddit tar fem och en halv ggr så mycket som apple tar nu.
Eller rättare sagt, om han istället tar $4 för appen och reddit tar $2,5 så kommer ju apple fortfarande ta sina 30%, vilket då blir $1,2, så reddit skulle i såfall bara ta dubbelt så mycket, och som sagt, sett till vad de bidrar för hans app så är det mer än ok.

Men har han någonsin klagat över vad apple tar?

(Vad som verkligen kommer ta en smäll är vad han tjänar, skulle gå från $1,05 ner till $0,3...)

Vet inte om jag tycker den jämförelsen håller. Apple tar en procentuell del av inkomsten, Reddit vill ta en skyhög årligt avgift baserad på en metric som inte inbringar utvecklaren pengar. 🤔

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Använder reddit appen på mobilen dagligen och hade inte en aning om att det finns andra inofficiella appar till reddit.

Varför gör det ens det? Vad kan inte officiella appen göra jämfört med de andra som finns?

testa sync for reddit så kommer du förstå varför..
Ingen reklam i appen - om du köpt det då. Men reddit appen är fan oanvändbar i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Vet inte om jag tycker den jämförelsen håller. Apple tar en procentuell del av inkomsten, Reddit vill ta en skyhög årligt avgift baserad på en metric som inte inbringar utvecklaren pengar. 🤔

Sett till att utvecklaren tjänar pengar på appen genom att använda information från reddit, så ja, det "inbringar" utvecklaren pengar.

Vad vore appen utan reddits api?

Permalänk

ÄNTLIGEN! Då kanske dom slutar spamma skiten av en när man ska kolla en sida på firefox och den trycker in i käften på en att man ska ladda ner den där jävla appen

Permalänk
Medlem

Försvinner Apollo så blir det inget mer surfande på Reddit på mobilen. Deras app är verkligen värdelös, fylld med reklam som ser ut precis som vanliga inlägg, extremt frustrerande. Apollo har det bästa, ingen reklam, enkla gester och minimalistiskt stilig. Bättre blir det inte!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aldhissla:

ÄNTLIGEN! Då kanske dom slutar spamma skiten av en när man ska kolla en sida på firefox och den trycker in i käften på en att man ska ladda ner den där jävla appen

Deras app finns ju kvar, så spammet för att använda den kommer knappast minska tyvärr.
De har ju mindre kontroll (och spårning) på dig i webbläsare mot appen.

Det som försvinner är ju appar som är gjorda för att vara bra för användaren snarare än bra för reddit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaXha:

Vet inte om jag tycker den jämförelsen håller. Apple tar en procentuell del av inkomsten, Reddit vill ta en skyhög årligt avgift baserad på en metric som inte inbringar utvecklaren pengar. 🤔

Det är en metric som antagligen rätt enkelt kan sättas i relation till vad det kostar reddit att leverera innehållet. Om utvecklaren sen kan översätta det till en inkomst eller inte är ju upp till honom.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Det är en metric som antagligen rätt enkelt kan sättas i relation till vad det kostar reddit att leverera innehållet. Om utvecklaren sen kan översätta det till en inkomst eller inte är ju upp till honom.

Den kan enkelt sättas i relation:

Citat:

With the proposed API pricing, the average user in Apollo would cost $2.50, which is is 20x higher than a generous estimate of what each users brings Reddit in revenue.

Att avgiften är så extremt mycket högre är för mig ett tecken på att de inte vill att tredjepartsklienter ska kunna vara lönsamma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Apollo har varit en solklar app som gjort allt hundra gånger bättre än den officiella appen. Så sjukt fult drag att göra så här, varför inte lika gärna säga att vi slutar supporta tredjepartsappar? Näh, när Apollo slutar fungera slutar jag använda Reddit.

Om redit ska kunna fortsätta behöver de få in pengar på något sätt. Antingen med reklam eller att någon betalar. Så det är självklart att tredjepartsappar antingen behöver köra redits reklam eller betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Lustigt att läsa om hur vissa debatterar vad som är rimlig prissättning som om Reddit eller Twitter var ägda utav allmänheten. Sanningen är att vad som är "rimligt" spelar ingen roll, det är deras bolag och de får ta vilka beslut de vill. Jag vet inte om det är i samband med internet eller en ny generation, men människor verkar ha fått för sig att allt är gemensamt ägt numera.

Känns som att folk ofta ogillar en tjänst men har svårt att acceptera det och därmed också sluta använda den. Ibland får man ta beslut även om man är kluven, istället för att klaga i frustration.

Tycker det är ännu mer lustigt att du motsätter dig en ren diskussion/analys av ämnet... Så vitt jag kan se är det ingen som kräver att Reddit sänker priserna, folk är helt enkelt bara sura över dem vilket är förståeligt då det påverkar deras möjligheter att använda appen.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |