Permalänk
Medlem

Finns väl ihoprullbara tangentbord som tål både vatten och smuts. Får säkert plats bakom solskyddet.

Permalänk
Medlem

SMART!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamseboy
pari... http://www.cartft.com/catalog/il/25 den sidan fungera inte =(
tack för länken med LCD skärmarna, mycket intressanta grejor

verkar fungera nu för mig iaf!
Prova igen!

Citat:

Nu har jag en fråga till... jag tänkte koppla datorn o stereon på samma batteri, ett extra batteri med bra kräm i... jag har rätt kraftiga basar och stora slutsteg, hur blir det med spänningsfallet då?
Så igen, vad behövs för att hålla spänningen till datorn jämn o fin?

För att hålla en spänning jämn är det kondestarer som gäller!

Tror inte att detta kommer orsaka något prolbem när du kör, eftersom spänningen ligger nästan två volt över, och spänningsfallet är inte så stort.

Däremot kan du få problem när det inte laddas!
(Har själv inte tänkt på det förns nu!)
Om det skulle bli att datorn rebootar vid basdunk, tror jag det enklaste är att sätta en diod och en kondensator före spänningsregulatorn!
(Hoppas du förstår, annars kan jag rita en bild åt dig)

Vet inte hur detta fungerar i praktiken, men jag tycker det låter bra!

Eftersom mitt "PC i bilen projekt" är ett projektarbete i skolan, ska jag sätta igång med detta när skolan börjar i höst (15:e augusti)!
Har väldigt bra lärare där också, som brukar ha lösningar på det mesta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dif
Finns väl ihoprullbara tangentbord som tål både vatten och smuts. Får säkert plats bakom solskyddet.

Skitbra idé!
Ska fundera lite på det!

Permalänk
Medlem

pari! cartft funkar fortfarande inte =(

hehe... ja du får gärna rita en bild
fan... jag måste snacka med nån som verkligen kan detta, som é säker på exakt vad som behövs för att spänningen ska bli rätt... mekk....

dif! jag har hört talas om såna tangentbord också.. men var kan man få tag i dem?!?!? jag har inte hittat ett enda bra tangentbord hittills...

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk
Medlem

dom finns på dustin!
artnr: 5010049814

funderar på att köpa ett, dock så kostar dom ju en del...437,50:-

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamseboy
pari! cartft funkar fortfarande inte =(

Fungerar hur fint som helst för mig!
Nån fler det fungerar/inte fungerar för??

Citat:

hehe... ja du får gärna rita en bild
fan... jag måste snacka med nån som verkligen kan detta, som é säker på exakt vad som behövs för att spänningen ska bli rätt... mekk....

Slängde ihop en söt liten bild i paint...
Hoppas den duger!

Bara å fråga nå mer om d e nåt!

Permalänk

en fundering när det gäller spänningsregulatorn, om ni nu ska ha en sån. Jag orka inte läsa hela Det är väl spänningsfall på ca 1v på den? Då måste ju spänningen ligga på över 13v för att det ska funka. Lr så är jag helt ute och snurrar

Visa signatur
Permalänk

cartft funkar för mig iaf

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
en fundering när det gäller spänningsregulatorn, om ni nu ska ha en sån. Jag orka inte läsa hela Det är väl spänningsfall på ca 1v på den? Då måste ju spänningen ligga på över 13v för att det ska funka. Lr så är jag helt ute och snurrar

Hmm, vet inte hur det är...
Har aldrig använt dessa till så liten skillnad. Bara från typ 9V till 5V.

Någon som vet??

Permalänk

spänningsfallet i en 7812 är upp till 2V under belastning, vilket betyder att spänningen från batteriet måste vara 14V.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
spänningsfallet i en 7812 är upp till 2V under belastning, vilket betyder att spänningen från batteriet måste vara 14V.

Ajaj... Inte bra...
Kanske måste transformera upp strömmen lite först.

Man kanske kan köpa en/flera laptop-adaptrar för bil och använda?
Har för mig jag sett sån på typ classe lr kjell lr nåt...

Permalänk
Medlem

Jag kan fixa billiga tft skärmar för bilen till mycket bra priser!
Bland annat 7" tft skärm (panasonic tillverkad) infällbar i dashboarden!

Maila mig på jorgen.e@kramnet.com för mer info om nån vill ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte en pioneer cd-mp3 spelare till min bil istället för att krångla med en dator i bilen, får plats ca. 200låtar per skiva. Min kostade 3195kr..

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Medlem

Om ni är ute efter större generator så är mitt tips en VW Passat/golf på 90 Ampere , den går att få omlindad till 160 Ampere.

Fixade en sådan för ca 5-6 år sedan för 1500kr fick tillbaka den med justerbar laddningsregulator , nya lager samt skick som ny.

Och vad det gäller styrning av ström rela ta styrning till relät från generatorn laddningslamp utgång.

Permalänk
Medlem

fett moselll... tack

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk

skulle man kunna få tag på dig mosell på nåt annat sätt än här? Tex mail, icq, msn eller pm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mosell
Och vad det gäller styrning av ström rela ta styrning till relät från generatorn laddningslamp utgång.

Precis! Va d ja menade!
Men du menar väl laddningsregulatorn? Generatorn har väl inget sånt?

Permalänk
Medlem

Jag kör med den spänningsregulator och ligger på 12V men så fort man typ slutar gasa så går spänningen ner! Men snabbt upp ingen. det blir alltså ett snabbt spänningsfall. precis som ni snackat om. Jag tänkte att en kondensator borde hjälpa. Men hur stor ska man ha?

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Kul att det fortfarande finns intresse i den här gamla tråden!

En liten update från min sida:

Har köpt en laptopadapter på classe som omvandlar spänningen till 15V.
Därefter en spänningsregulator och transistor som regulerar ner spänningen till ungefär nästan exakt 12,1V och sen in i nätagget från db...

Har testat lite, och det verkar som den orkar hålla igång fast spänningen sjunker till under 9Volt...

Vad gäller bilinstalationen tror jag det kommer bli dubbla generatorer till de båda batterierna.
Har bytt motor i "projektbilen" och på den nya motorn sitter fästen för AC som förmodligen kommer användas...

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra ett sproggy-PSU? Fungerar finfint mellan 8
och 18(tror jag)V. Reläet gör det dock inte så det får man koppla förbi isf.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Coolt det här. Lägg upp bilder när du är klar!

Visa signatur

Benjamin*Nixon89*Langolz

Kossa Kossa mu dum som en GNu!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon da h4xX0r
varför inte bara köpa en mp3 bilstereo spelare?

God synpunkt, även om jag spyr lite lätt över ditt nick.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tja! längesen jag skrev här nu! men det betyder inte att jag gett upp bildatorn! den är nämligen FÄRDIG!!!

Pari! fan... skit smart idé med labtop adaptern, jag fick tyvärr ge mig till slut med 12V lösningen och använda en DC/AC omvandlare... ingen på Elfa support kunde ens lösa det åt mig eftersom jag behövde "för stor effekt"...

Men i övrigt har allting gått jäkligt bra, alla idéer har blivit verklighet och det funkar verkligen skit bra!

Det enda jag har kvar är att sätta i ett extra batteri, jag ska svetsa fästet nu i helgen när jag har permision från lumpen. Sen har jag även LCD Displayen kvar.. jag har lödat kabeln o allt, men jag får inte skiten att funka! grr...

jaja.. men det löser sig.. jag har foto på allt.. så jag ska försöka lägga upp skiten här när allt é färdigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coolt!

Hoppas vi får se bilderna snart!!!

Permalänk
Medlem

ööH nu fattar inte jag varför du kallar den skiten???

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av red_rat
ööH nu fattar inte jag varför du kallar den skiten???

han kallar bara LCD displayen för skiten.

Coolt att det funkar bra. Vad har allt kostat och vad kostade nätdelsbitarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bilder

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Tja!

Allt kostade 14 000 kronor.
Nätaggregatet kostade 850 kronor!!! ett väldigt litet nätaggregat, därför så dyrt. Sedan DC/AC omvandlaren kostade 645 kronor... en rätt enkel omvandlare.

ps. I mitt förra inlägg skrev jag om en LCD som jag inte fått rätt på. Ta miste på vad jag menar, jag menar självklart inte själva skärmen som används till windows, där använder jag en 7" Wide TFT skärm med touch (tack för den Pari!) o den funkar bra

LCDn är bara en liten extra grej så jag kan visa vilken låt som spelas i Winamp och återstående tid och klocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är oxå klar me min dator i bilen. Fast minn blev betydligt billigare. Har lagt ut ca 4000 på den. Fast då har jag ju ingen TFT än. Men jag kan iaf lyssna på musik

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Avstängd

Vet inte om nån har tagit i beräkning att ett fordon som har ett 12 volts system och har en generator i god kondition ger ungefär 14 volt ut...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...