Permalänk
Medlem

Dator i bilen...

Jag tänkte bygga in en dator i bilen så att jag kan köra mp3 i bilstereon.. hehe....

jag har bara ett problem, el-försörjningen till datorn.
jag tänkte använda mig utav ett mini-ATX moderkort, jag har hittat ett nätaggregat till det som går på 12 volt... problemet är att bilbatterier inte alls har en jämn spänning utan kan mycket väl gå upp mot 14 volt ibland, och även sjunka under 12 volt. om det skulle sjunka under 12 volt (om man t.ex. startar motorn, sker ett spänningsfall i batteriet), så rebootar datorn.

Så jag undrar vad jag behöver för att hålla en jämn spänning till nätaggregatet, jag vet att det finns, speciellt anpassat för dator i bil.. men hur man får tag i det, är en annan fråga...

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk
Medlem

det finns väl o köpa en sån där adapter som håller en jämn spänning? kolla runt på clas olsson
eller bil tema eller kanske elfa??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så kan du ju för en gångs skull besöka www.sweclockers.com och läsa lite på framsidan

Permalänk
Medlem

www.sproggy.freeserve.co.uk

På den sidan finns ritningar på ett nätaggregat. Jag har byggt ett sådant och det fungerar alldeles utmärkt :). Det kan vara problem att få fatt i delar dock. Farnell har samtliga så om du har ett företag så är det inga problem.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

PaNiC du har PM!

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk

varför inte bara köpa en mp3 bilstereo spelare?

Visa signatur

En nybörjare på moddning ^^

Permalänk
Medlem

Om han bara ska spela musik så förstår jag inte det heller. Det jag ska ha min dator till är film, musikvideor och spel...

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Simon da h4xX0r:
Varför köpa när man kan få vara stolt över att ha gjort något själv?
In med en TV, GPS, och LCD/VFD och få det snyggt... då'ru då dräglar jag lite på den

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag håller också på med ett liknande projekt!
Tänker använda mig av DC-DC omvandlaren på datorbutiken.

Som du säger vill den ha en relativt stabil inspänning.
Detta tänker jag lösa genom att sätta en vanlig spänningsregulator emellan.
Kanske kan vara lösningen för dig också?

Permalänk

kan man inte använda 12V-12V´s nätdel med en 7812:a samt en ganska stor kondensator?
borde bli ganska jämn spänning då

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

Hej!

pari! Du har helt rätt, en spänningsregulator borde göra susen! men tyvärr vet jag inte riktigt vad jag ska ha, det finns så många... vad är t.ex. detta för nåt
LT 1070CT, en 100W, 5A Switchregulator
kan det vara nåt? eller fungerar en vanlig spänningsregulator bra, även vid spänningsfall på flera volt? eller går det att lösa med en kondensator då som "saltvatten" menar?
En sak till, hur é det med effekten? jag har ett DC-DC nätaggregat på 100 Watt, och vill helst kunna utnyttja dem om det behövs utan att spänningsregulatorn ger vika (om det nu har med det att göra)

Så jag undrar, någon som vet vilka komponenter som behövs för att jag ska få ut en stabil spänning på 12V från mitt batteri, även om ett spänningsfall på flera volt inträffar.

Tack!

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk
Medlem

Vilken spänningsregulator du har spelar nog ingen större roll, bara den klarar av att reducera spänningen som i mitt fal är 55W.

Den klarar dessvärre inte av att öka spänningen vid spänningsfall.
För detta krävs en kondensator. En något stor sådan skulle jag tro, för att orka driva datorn under starten. (Spänningen kan sjunka till under 10V när startmotorn går)

Kanske borde ha sagt att jag tänker använda dubbla batterier, som endast har kontakt med varandra när generatorn laddar.
Dvs när bilen går..

Permalänk
Medlem

Förresten, jag tror jag tänker använda mig av tre stycken L78S12CV.
Dessa klarar 2A/st, så tre kommer klara av 6A dvs 72W.
Borde räcka för min del. Du ska ha lite mer.
Se bara till att ha ordentlig kylning, kan bli otrevligt annars!

Permalänk
Medlem

Aha! Så man behöver bara paralellkoppla flera spänningsregulatorer efter varandra för att dem ska klara mer belastning?
Isåfall behöver jag 5st L78S12CV, så klarar kresten 112W.
Så kopplar jag helt enkelt en rätt stor kondenstator innan spänningsregulatorerna som tar hand om spänningsfall...

Nån som vet hur stor kondensator jag bör använda?

Visa signatur

Permalänk

55W är ingen spänning, det är en effekt

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamseboy
Aha! Så man behöver bara paralellkoppla flera spänningsregulatorer efter varandra för att dem ska klara mer belastning?

Inte efter varandra, men parallellt. Tror du menar rätt, men det blev lite fel där...

Citat:

Så kopplar jag helt enkelt en rätt stor kondenstator innan spänningsregulatorerna som tar hand om spänningsfall...

Nån som vet hur stor kondensator jag bör använda?

Hmm, som jag sa skulle det krävas en mycket stor kondensator för att hålla spänningen uppe så lång tid.
Tror min batteri-idé bör klassas som den bästa.
Visserligen går det att bygga en omformare som transformerar upp spänningen igen, men jag tror man tjänar på att köra med ett extra batteri.

Då är man ju även säker på att man inte laddar ur start-batteriet om man skulle stå och dunka på en parkering...
*tänker på den gamla goda epa-tiden*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saltvatten
55W är ingen spänning, det är en effekt

Jo, precis, helt rätt!.. Var lite slarvig där! *nyper mig i kinden*

Permalänk
Medlem

varför bygga en dator och ha i bilen bara för att spela mp3:s när man kan koppla in en bärbar mp3spelare istället!!!!! ett lite lättare sätt tycker jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pattson
varför bygga en dator och ha i bilen bara för att spela mp3:s när man kan koppla in en bärbar mp3spelare istället!!!!! ett lite lättare sätt tycker jag...

Nää, men det är klart så kan man juh göra!
Lättare är det definitivt, men om du är så lat förstår jag inte vad du gör på det här forumet!

En dator i bilen kan bli jävligt snyggt om man lägger ner lite tid på det.
Jag tänker heller inte bara använda min dator till löjliga mp3:or, utan även DivX och GPS-navigering...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

det e ganska onödigt.. först upp i 230.. sen ner igen
inte särskilt strömsnålt heller...

Jag hade fixat en 12V stabilisator, och kört med 55W DC-DC nätagget...

Permalänk
Medlem

om du inte vill ha spänningsfall kan du göra som jag planerar att göra.
paralellkoppla 2st bilbatterier, med en kraftig likriktardiod (85A) emellan batterierna, då laddar generatorn bägge batterierna men drar bara ström från det ena när du startar.

(finns en enkel paintbild (bifogad) som jag gjorde i en tråd förra veckan, den handlade också om datorer i bilen)

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

ok, pari.. du har övertalat mig... hehe.. jag har bestämt mig för att köra med ett extra batteri det är ju klart bättre... hmmm.. fan, hur gör jag med generatorn då? äsch... jag frågar killarna på MDS, dom vet säkert hur man gör...

projektet går riktigt bra hittills... jag funderar på att dokumentera allt o lägga upp det på den här sidan sen (om jag får), jag har tagit duktigt med foto hittills iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oj.. jag missade ditt inlägg zoc, tack.. det ska jag tänka på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

fan, hur gör jag med generatorn då?

Min idé går ut på att man sätter ett relä mellan batterierna som styrs av laddningsregulatorn.
Om generatorn laddar är batterierna sammanbundna.

Ger i stort sett samma effekt som zoc's id+e med dioden, förrutom att att man slipper spännings/effektförluster i dioden och risken att stå med urladdat start-batteri utanför McDonken/sibylla...

Citat:

projektet går riktigt bra hittills... jag funderar på att dokumentera allt o lägga upp det på den här sidan sen (om jag får), jag har tagit duktigt med foto hittills iaf

Va bra!
Måste säga att det går inte så dåligt för mig heller!
Visserligen ligger jag bara i planeringsstadie ännu, men har nog löst de flest krumelurer.

OffTopic:
Hur hade du tänkt lösa inmatningen?
Vad för skärm har du tänkt använda?

Permalänk
Medlem

ok.. smart idé... men bör man inte ha en kraftigare generator också? klarar generatorn att plötsligt ladda 2 batterier? blir inte det lite väl mycket?

Inmatningen? till vadå?

Skärmen är ett av mina problem... jag startade en tråd om det också.. men ingen va intresserad...
Jag vill ha en skärm som é mellan 5 o 6 tum... jag har hittat en MDS skärm som är väldigt fin o bra i storlek...
Tyvärr har jag inte hittat någon med stöd för VGA, så jag får använda TV-Out som finns inbyggt både som S-Video och Komposit i moderkortet...
Skärmen använder S-Video, grejen är att jag vet inte om kvalitén blir så bra, TV-Out till en vanlig bildrörs tv är ju värdelöst i Windows, men vad jag har hört, så kan det bli väldigt bra på TFT o LCD, det återstår att se, jag har fått tillåtelse av dem på MDS att testa skärmen i bilen sen...

Vet du nåt om såna skärmar pari? eller nån annan?

ps. jag hittade en skit bra TouchPad som jag ska använda sen... jag har för lite plats i bilen till en mus, så en touchpad blir lösningen på det problemet, får hem den om 2 dagar! wohooO!
När jag väl bygger ihop skiten, så passar jag på att göra det riktigt coolt.. jag ska använda plexiglas där komponenterna ska sitta, sen ha två st blåa neonrör som lyser upp allt... igår fixade jag en skithäftig metallströmbrytare ( 35-070-92 ), jag monterade den i en tom plats för strömbrytare, och blåa PWR LED o HDD LED, PWR över brytaren o HDD under, blev skithäftigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med en diod i serie med ett mc-batteri som man kopplar till bilens 12 V. Sedan kopplar man datorn som har 12 V nätagg till mc-batteriet. Skulle bilens 12 V sjunka under mc-batteriets spänning så får datorn ström från mc-batteriet. Skulle tro 12 V nätagget har reglering av utspänningen så att det är stabilt även om inspänningen varierar några volt upp eller ner. Skulle mc-batteriet sjunka under bilens 12 V så laddas det ju upp via dioden.

Permalänk
Medlem
Citat:

ok.. smart idé... men bör man inte ha en kraftigare generator också? klarar generatorn att plötsligt ladda 2 batterier? blir inte det lite väl mycket?

Tror du kan köra med den vanliga så länge du inte slukar så mycket ström.
Blir ju inte mer att ladda bara för att du har högre kapacitet

Citat:

Inmatningen? till vadå?

Menade hur du skulle styra datorn.

Citat:

Vet du nåt om såna skärmar pari? eller nån annan?

Jag hittade liknande MDS-skärmarna på www.mobilmedia.nu
Tänkte nästan köpa en sån ett tag, men sen bestämde jag mig för att köpa mig en vanlig 15"-are.
För några dagar sen dök det upp ett annat alternativ, nämligen den här .

Verkar ganska vettig, och har dessutom toutch. *woow*

Permalänk
Medlem

Förresten, finns intresse av Bamseboy lr någon/några fler till att göra en sambeställning från cartft.com?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Räcker det inte med en diod i serie med ett mc-batteri som man kopplar till bilens 12 V. Sedan kopplar man datorn som har 12 V nätagg till mc-batteriet. Skulle bilens 12 V sjunka under mc-batteriets spänning så får datorn ström från mc-batteriet. Skulle tro 12 V nätagget har reglering av utspänningen så att det är stabilt även om inspänningen varierar några volt upp eller ner. Skulle mc-batteriet sjunka under bilens 12 V så laddas det ju upp via dioden.

Tro man behöver en extra laddningsregulator då!
Annars kommer det lilla MC-batteriet bli överladdat och gå en mycket plågsam död till mötes

Permalänk
Medlem

pari! (jag vet inte hur man gör såna citat grejor, så du får nöja dig med att jag bara svarar på dina frågor, hehe)

jag tänkte styra datorn med en touchpad och ett litet tangentbord. jag köpte en liten o bra touchpad i förrgår "Easy Cat" http://www.cirque.com/ den ska jag montera i askfatet som sitter i panelen, det blir skit bra! hehe.. tangentbordet ska jag ha under solskyddet, så det é bara att fälla ner o skriva (nån som vet nåt bra litet o SMALT tangentbord, jag har inte hittat nåt bra än...)

pari... http://www.cartft.com/catalog/il/25 den sidan fungera inte =(
tack för länken med LCD skärmarna, mycket intressanta grejor

Nu har jag en fråga till... jag tänkte koppla datorn o stereon på samma batteri, ett extra batteri med bra kräm i... jag har rätt kraftiga basar och stora slutsteg, hur blir det med spänningsfallet då?
Så igen, vad behövs för att hålla spänningen till datorn jämn o fin?

Visa signatur