Snabbkoll: Föredrar du Android eller IOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Försök använda en typ xcover 5 med nåt tredjeparts MDM-crap på och berätta hur många dagar det tog innan du sulade den i väggen.

Har en xcover (vet ej nummer) på jobbet för postutlämning och den är verkligen inget vidare. Den är inte ens tillräckligt bra för att göra sitt jobb, när man läser av ett leg som inte har streckkod så finns funktion att köra OCR på personnumret så man slipper skriva in det för hand, men kameran/cpu (vet inte exakt var det felar) är för dålig så det funkar för det mesta inte. Särskilt inte den maskinläsningsbara delen på pass/nationellt ID som är inte ens värt att försöka läsa med den telefonen.

Vi har en annan nyare modell också och den fungerar det klart bättre på även om det inte är prefekt. Och det har hänt någon gång att jag använt min privata Pixel 6a och där går det direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är ett internet-meme. det är inte på riktigt.

Det skrämmande är att det faktiskt är på riktigt, men kanske inte i lika stor utsträckning i vårt avlånga land.

I USA däremot? Social pariah ifall du inte har rätt färg på bubblan.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

De heter Fairphone och Teracube bland annat.

Tror tyvärr att det blir svårt för Fairphone och Teracube att supporta sina lurar i nyare Android-versioner när Google kör sitt helt egna race.

De flesta förstår nog att det är Google Pixel och Samsung Galaxy som sätter spelreglerna för Android.

Vidhåller att XDA Developers känns väldigt tråkigt numera jfm när Android var mer öppet.

Permalänk
Medlem

Gillar varken Apple eller Google, men Android är fortsatt mer fritt och anpassningsbart (omän Google Apps kan slänga sig i kanalen och appar som "kräver" Google Play Services får gärna följa med).

För min del är Fairphone det enda alternativet, fortfarande.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

IOS VS Android ... den eviga pajkastningsfrågan...
Kör IOS sedan första telefonen jag köpte utomlands.. (dvs första iPhonen).
Har provat Android på någon HTC Desire men de va den sämsta skräp telefonen (notera Telefonen inte OSet).
Sen är jag nog alergisk till alla som byter font på sin telefon men vi är alla olika.
Har inga problem med "inlåst" applestore för den fungerar och jag saknar ingenting just nu i alla fall.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror tyvärr att det blir svårt för Fairphone och Teracube att supporta sina lurar i nyare Android-versioner när Google kör sitt helt egna race.

Vad, du menar att Google kommer sabotera AOSP? Är inte med på vad du menar överhuvudtaget.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarg:

Det skrämmande är att det faktiskt är på riktigt, men kanske inte i lika stor utsträckning i vårt avlånga land.

I USA däremot? Social pariah ifall du inte har rätt färg på bubblan.

Mycket tveksamt, har hittills inte stött på någon i köttvärlden som ens har koll på skillnaden. Minns däremot att det var en grej det tjatades om på 4chan för 10+ år sen, men sånt brukar snarare vara inverterat representativt för vad normala människor ägnar sig åt. Idag är det nog betydligt vanligare att man använder någon app istället, typ tiktok eller snapchat.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Mycket tveksamt, har hittills inte stött på någon i köttvärlden som ens har koll på skillnaden. Minns däremot att det var en grej det tjatades om på 4chan för 10+ år sen, men sånt brukar snarare vara inverterat representativt för vad normala människor ägnar sig åt. Idag är det nog betydligt vanligare att man använder någon app istället, typ tiktok eller snapchat.

Du behöver inte tro på mig om du inte vill, men det finns stora mängder information om fenomenet. Till exempel https://www.wsj.com/articles/why-apples-imessage-is-winning-t....

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Båda är lika usla.

Gillade Windows Phone på jobbmobilen. Det bara fungerade. Min Slammsug ändrar volymen precis när den själv vill och om den ger ljud ifrån sig när det anländer ett email är ett rent lotteri.

Du irriterar dig på buggar och inkonsekvens men gillade Windows Phone? 🤔
Det var väl rätt ostabilt och buggigt vill jag minnas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Helt seriöst nu, är det så enkelt val? Jag menar en gammal iPhone är ju inte så himla häftig heller, men det beror ju iför sig på hur gammal ”GAMMAL” är…

Jag har som sagt noll koll på Android och deras modeller

En ett år gammal iPhone.

Så den nästsenaste.

En android ur budgetsegmentet är inget man ger ens till sin värsta fiende.

Det är bättre att gå på en 2-3 år gammal toppmodell.

Permalänk

Haft båda. Föredrar Android för där kan jag köra Firefox Beta och ESET och andra skoj appar
Less på Samsung vet ej vad för kul som dyker upp. Ej Apple. Kör abonnemang som gör att jag kan byta efter ett år.

Permalänk
Medlem

Sitter fast med en iPhone just nu.. Jag för ett par år sedan hade nog hellre köpt en vettig noname smartphone från Kina istället.. Mycket roligare med Kinalurar som kommer rootade och klara för nya äventyr. iOS är så låst och tråkigt även med jailbreak.

Visa signatur

Intel inside ✔ i7 8700K 5GHz | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Fedora Linux

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gillar min iPad Pro men gillar inte att den är låst….ringde till supporten första dagarna o frågade om det var möjligt o ta bort alla skrivbordsikoner. Nix!

Valde Android.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Android

Hade jag valt en fruktprodukt från början så hade jag säkert fortsatt med deras produkter, nu gjorde jag inte det utan valde Android och precis som någon annan skrev här så har jag lagt ner mycket pengar på appar till Android så det känns inte aktuellt det minsta att byta från det. Mina senaste telefoner har varit från OnePlus och bytte nyligen till en OnePlus10 Pro 5G och jag kan inte vara nöjdare

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Pest eller kolera. Det är samma typ av odemokratiska företag som utvecklar båda plattformarna. Båda företagen skapar produkter som förstör användarupplevelsen så att de kan öka sin vinst för ägarna som har en diktatur inom företagen. De ska tvinga på användarna alla sina produkter genom telefoner. De vill inte skapa fungerande standarder eller interoperabla produkter eller tjänster. Det är väldigt tråkigt att det i princip är monopol på marknaden. Vi lever i en Weyland-Yutani-tidslinje. Båda företagen är för stora och borde tvingas att delas upp så att vi får en mer produktiv marknad med fler än 2 alternativ.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det är samma typ av odemokratiska företag som utvecklar båda plattformarna.

Alla företag är odemokratiska. Hade de varit demokratiska så hade de varit föreningar.

Permalänk

IOS

Har en av varje. Jobbtelefonen är IOS och min privata telefon som jag bara använder när jag reser är Android. Androiden är en OnePlus som jag är rätt impad av med tanken på den låga kostnaden. Mycket bra.
Men måste jag välja bara en så blir det IOS. Mest för att jag kör med Ipad och Mac också så det funkar bra tillsammans med samma appar, textmeddelanden osv.
Men gillar android också. Kul med variation.

Permalänk
Medlem

Hoppat en del mellan iOS och Android lurar men föredrar iOS. Har inte något intresse av att customiza och pilla, så att iOS är nerlåst är inget som gör mig något.

Permalänk
Medlem

Android.

Brorsonen har smashat sin mobil, jag skulle rekommendera en ny, ser att Pixel 6a ligger på 199kr/månad inklusive abb = i praktiken betalar han (eller min bror snarare) 2400kr för mobilen mot att han binder sig i 2 år hos en operatör han redan har.

Men. Killen har en Iphone XS. Bara att reparera den eller börja leta refurbished, nya är för dyra och byta mellan operativsystem är inte roligt på mellanstadiet antar jag.

Jag är stark anhängare av att få in barnen på Android. Det blir billigast och enklast så. Vill de sedan ha, eller får, Iphone, fine, men det får i mitt fall vänta tills barnen betalar själva. (Jag har inget principiellt emot Iphone; vi har en Ipad, ett par Macbook, och jag kör MacOS på min dator)

==

Skrivet av walkir:

De flesta förstår nog att det är Google Pixel och Samsung Galaxy som sätter spelreglerna för Android.

Vidhåller att XDA Developers känns väldigt tråkigt numera jfm när Android var mer öppet.

Ja...det som "gjorde det" för min del var dock att Qualcomm, detta jävla företag, tydligen inte ville uppdatera drivers för min Samsung S4 i9506 (fantastisk telefon), vilket gjorde att den stannade på Android 5.
Man kan tycka att Samsung borde kunnat sätta press nog att övertyga Qualcomm, men det gjorde de inte. Så, jag uppdaterade såklart min S4 med diverse LineageOS, överklockade den, och hade rätt kul - men pga bristande hårdvarustöd var alltid kameran bättre med stock-ROM. Och kameran är ju viktig. Så körde dehawks de-bloatade ROM länge innan jag gick över till Galaxy S7 och tyckte att den funkade så bra att root kanske inte behövdes.

Får nog ändå säga att titanium backup, samtalsinspelning, och en del annat, är saker jag saknar nu på min S21. Just samtalsinspelning har ju funnits förut, Google och Samsung får båda ta åt sig skit här (Samsung tillåter det i andra regioner men inte här).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Android utan tvekan. Skulle inte ens använda en iPhone om jag fick den gratis.
Fick senaste iPhone på jobbet. Min första reaktion var att fråga efter en Android.

Jag har använt iPhone tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge notissystemet är så dåligt som det är på iOS så stannar jag på Android. Sedan också priset, är inte beredd att betala så mycket samt vissa appar inte fungerar på det sätt jag vill på iOS, så som tangentbordet om man byter ut det. Jag gillar inte Apples tangentbord

Du kan ju byta tangentbordet utan problem med iOS. Däremot vid vissa lösenordspromptar så litar inte Apple på tangentbordstillverkarna, eftersom dom i princip kan användas som keylogger, så där får man upp iOS tangentbord temporärt, för att informationen man skriver in ska stanna i telefonen. Det är inte 100% säker om man kör ett annat tangentbord än det inbyggda i iOS, för apptillverkaren kan som sagt enkelt använda det som en keylogger.
Med det sagt, så kör jag med Microsofts tangentbord på min iPhone. Sjukt nöjd, även om jag också gillar iOS inbyggda. Den har jag också ibland att tillgå då dom senaste emojis dyker upp där först, innan andra tangentbords-tillverkare bemödas att lägga in dom.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Får nog ändå säga att titanium backup, samtalsinspelning, och en del annat, är saker jag saknar nu på min S21. Just samtalsinspelning har ju funnits förut, Google och Samsung får båda ta åt sig skit här (Samsung tillåter det i andra regioner men inte här).

Titanium backup har räddat mig många ggr! Sen som tidigare Samsung-användare, så gjorde även KNOX livet surt för mig.

Nu har jag en gammal Xiaomi-lur där bootloadern låser sig en gång om året.

Permalänk
Medlem

Just grejen att man är "inlåst" är det jag gillar med iphone och Apple's universum efter att ha kört Android. Allt som jag har fungerar sömlöst och enkelt. Och estetiken.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svarar inte på "gröna" SMS längre!

Coolingen.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det här är en jättekonstig fråga egentligen. Android och iOS är två helt olika saker och är inte direkt jämförbara.

iOS är en proprietär plattform med Apple som enda leverantör, medan Android är öppet för många olika hårdvarutillverkare.

Det mesta som kör Android är tyvärr skräp, men det är lite det som är grejen, att vem som helst kan slänga ihop en produkt med Android på, på gott och ont. "Android" är alltså inte en kvalitetsstämpel åt något håll. Det gäller även de olika anpassningarna som man lägger ovanpå Android.

Om valet ligger mellan en iOS-enhet eller en slumpmässig Android-enhet så är valet enkelt, med iOS vet man att man får en enhet av någon anständig kvalité, medan man med Android kan få någon skräpgrej från Kina med förladdad malware. Eller så kan man få något jättebra, men det är inte så sannolikt i ett slumpmässigt urval. Men det är ju inte så man oftast väljer produkter, utan snarare för man ju titta på enstaka modeller och vilken kvalitet, funktioner och prestanda man får (och till vilket pris, så klart).

Personligen väljer jag Android, mest av en vanessak. Jag är bekant med plattformen, har en telefon jag är hyfsat nöjd med, och känner inte någon större press på mig att byta. Att gå till en "walled garden" med konstiga laddkontakter och tillverkarspecifika appar lockar mig inte särskilt mycket, och jag vet att om jag vill kan jag köpa telefon av ett annat märke, utan att behöva känna att jag förlorar åtkomst till de apparna jag är van vid.

Dessutom är iPhones omotiverat dyra. Du får tag på en helt OK Android-telefon för 3000-4000 kr, som jag inte känner att jag saknar något i alls. Jag tar inga bilder mer än i rent dokumentationssyfte, och jag kör inga särskilt tunga appar. Min Oneplus Nord 2 5G klarar allt jag vill göra med en telefon, helt enkelt, och jag ser ingen anledning att betala mer än det dubbla för en telefon.

Och enligt mina jobbkollegor stödjer inte ens iOS separata arbets- och privata profiler, vilket leder till att du behöver dubbla telefoner om du ska ha ett privatliv undan från din arbetsgivare. Känns bökigt. Varför skulle någon vilja ha det? Men det finns säkert en massa föredelar som den som är Apple-frälst kan rada upp också. Själv ser jag bara nackdelar, en dyrare plattform, och dessutom ett behov att lära om, samt inlåsning till en specfik tillverkare. Nej tack.

Android är en linux variant
IOS är UNIX som i sig är en linux variant
Båda agerar under open source regler, bara der att det är varumärkt skyddat och därav måste man som utvecklare följa ägarens regler. Båda styr sin plattform med järnhand.

Telefonerna som använder Android måste följa de regler som är uppsatta utav Google därefter vilken hårdvara som används är fritt val.
Som det ser ut idag alla topp telefoner är lika på hårdvara även fast de är kinesiska. ZTE. Huawei, Xiaomi, Oppo/Oneplus använder alla Qualcomm Snapdragon krets, skärm från Samsung och optik från Sony eller Samsung

Äpplet under skalet är väldigt lite made utav Apple. Det är produkter från många olika leverantörer. Det är bara att Apple kan styra exakt vad de vill utan någon annans insyn.
Idag under skalet är topp Samsung och topp Iphone väldigt nära lika förutom CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

IOS är UNIX som i sig är en linux variant

Linux är inspirerat av UNIX, och inte tvärtom. Första versionen av UNIX släpptes 1971 och Linux 1991.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och enligt mina jobbkollegor stödjer inte ens iOS separata arbets- och privata profiler, vilket leder till att du behöver dubbla telefoner om du ska ha ett privatliv undan från din arbetsgivare.

Känner dina jobbkollegor till Focus i iOS?
https://techwiser.com/tips-use-focus-mode-iphone/
https://support.apple.com/en-us/HT212608

Annars är det väl MDM som gäller för arbetsmobiler, där antagligen många arbetsplatser lämnar en del att önska. Numera går det fint att köra eSIM tillsammans med fysiska SIM-kort i iPhone. Alltid något!

Är själv väldigt dåligt insatt i dessa delar, då jag alltid kört med min privata mobil i jobbet (eller jobbmobil privat) beroende på hur man ser det.

Själv önskar jag att även vanliga dödliga kunnat ha flera användarkonton i iOS & PadOS. Idag verkar det vara främst gjort för skolverksamhet:
https://developer.apple.com/education/shared-ipad/

Permalänk
Medlem

Har alltid kört Android, har funkat till det jag behöver. Har aldrig kört ios, så kan inte uttala mig riktigt. Det är väl säkert bra det med.

Har aldrig ägt en enda Apple produkt i hela mitt liv så det är väl därför. Ios känns som det gör samma saker som Android fast allt är snyggare men dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Gillar IOS, då det enhetligt. Tyvärr är Android ett jävla härke, där varje tillverkare slöjdar ihop sin egna skit. Men det har blivit bättre på android sidan.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
AKA AudioBamse

Android. Det har bara råkat bli så, är van med det och inte orkat sätta min in i något annat då jag tycker Android har funkat bra för mig.