Streacom kyler 600 watt utan fläktar

Permalänk
Melding Plague

Streacom kyler 600 watt utan fläktar

Kylmedium som växlar mellan vätska och gas kombineras med en rejäl kylfläns i Streacoms chassi SG10, som ska hålla även strömtörstiga komponenter på mattan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Expertgissare

Nä, det lär nog inte blåsa upp till storm kring det här chassit

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Discokungen

Fläktlöst är lite överskattat i dagsläget, det går ju ändå att få en väldigt väldigt tyst dator med dagens originalkylare på grafikkort och sen har man ändå spoltjut att konkurrera med.

Samtidigt är det en väldigt maffig porodukt! Den påminner mig om gamla hederliga Zalman TNN500 som satt på farsans kontor riktigt länge. En trotjänare. Men på den tiden hade vi oturen att enbart ha mekaniska hårddiskar som tog ifrån chassit lite av poängen också, lite har hänt på 20 år.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Caylos? "Vi drar in miljoner på kickstarter och levererar aldrig en produkt"-Caylos?

Permalänk
Medlem

Med radiatorn i taket skulle man ju teoretiskt klara sig utan pump också, för varmt vatten är ju lättare och åker upp automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Caylos? "Vi drar in miljoner på kickstarter och levererar aldrig en produkt"-Caylos?

Precis, om nån här funderar ens funderar på detta: Gör det inte.

WAN show diskuterar det här: https://www.youtube.com/watch?v=ntgYW8LfNfk&t=6062s

Permalänk
Medlem

Kan va värt att nämna att dom hade en kickstarter där ingen fick något chassi, utan allt dom fått är "betala lika mycket igen så får ni ett bättre chassi eller så får ni ingenting och vi behåller era pengar"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns ju hyffsat tysta fläktar nu för tiden så vet ej om det är värt "än"

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Precis, om nån här funderar ens funderar på detta: Gör det inte.

WAN show diskuterar det här: https://www.youtube.com/watch?v=ntgYW8LfNfk&t=6062s

Argh, jag som blev så sugen, men nu när jag vet detta så kan jag ju inte köpa chassit.

Tack för infon.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Kylmedium som förångas och kondenseras i ett kretslopp - precis det som sker i en heatpipe, alltså i alla fläktbaserade stora CPU och grafikkortskylare... Även om kylytan är större i det här fallet.

Men kalla det för något nytt så media skriver om det.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit hur snygg som helst, och praktisk...i en miljö utan damm. Ifall nag någon gång skulle komma på mig själv med att befinna mig i en sådan så ska jag försöka komma ihåg det där chassit.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tycker alla är onödigt neggo.
Visst, det finns inte så stor poäng med ett passivt chassi idag då Noctuas fläktar (och kanske Alphacool?) är i princip ljudlösa, men det var ju ändå läckert!
På rätt plats, tex ett fancy kontor, hade den där kunnat göra sig riktigt bra.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Hade ju varit hur snygg som helst, och praktisk...i en miljö utan damm. Ifall nag någon gång skulle komma på mig själv med att befinna mig i en sådan så ska jag försöka komma ihåg det där chassit.

Damm är ett mindre problem för passiva datorer, då de inte har fläktarna som suger åt sig och blåser dammet så det fastnar på kylare/komponenter.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, men med det för min del gigantiska abret att 100% passiv kylning kräver att det inte finns någon komponent i systemet som ger ifrån sig hörbart spoltjut.

Får jag välja mellan spoltjut och bredbandsbrusiga fläktar (som dränker tjutet) så tar jag definitivt och utan minsta tvekan det senare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta tyckte jag personligen är riktigt intressant och är något för framtida önskelistan

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Hade ju varit hur snygg som helst, och praktisk...i en miljö utan damm. Ifall nag någon gång skulle komma på mig själv med att befinna mig i en sådan så ska jag försöka komma ihåg det där chassit.

Hur kan damm sugas in mer i ett chassie utan fläktar än med? Har mindre damm i mitt MonsteLabo One än jag hade i mer traditionella chassien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Damm är ett mindre problem för passiva datorer, då de inte har fläktarna som suger åt sig och blåser dammet så det fastnar på kylare/komponenter.

Skrivet av Hoggaforfan:

Hur kan damm sugas in mer i ett chassie utan fläktar än med? Har mindre damm i mitt MonsteLabo One än jag hade i mer traditionella chassien.

Min bokhylla är också passiv, men ändå blir den dammig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Min bokhylla är också passiv, men ändå blir den dammig.

Dock avger inte din bokhylla värme som gör att man får en pelare av varm luft ovanför, som gör att dammet inte landar på den i lika stor utsträckning.

Om man sedan skall gå vidare med din analogi, så innehåller ju en dammsugare mer damm, då den likt en fläkt suger åt sig dammet jämfört med en bokhylla som står statiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

...
Om man sedan skall gå vidare med din analogi, så innehåller ju en dammsugare mer damm, då den likt en fläkt suger åt sig dammet jämfört med en bokhylla som står statiskt.

Och ett tätare chassi har filter vid dammintagen, precis som sagda dammsugare. Visst vet jag om att även ett tätare chassi med filter framför insugsfläktarna samt övertryck inte håller sig dammfritt för det, sammtidigt som jag vet att damm inte bara snöar lite fint ner över ett ting med enbart gravitationens hjälp.
Damm virvlar runt av många orsaker...som förälder heter ett av dem "barn", som mer en gärna har ett kuddkrig kring riggen. Det är bara att titta på utsidan av min burk för att se problemen kring ditt argument. Det är oerhört luftigs samtidigt som det avger en rejäl mängd värme...och dammigt som tusan.

Det där chassit fungerar säkert jättefint i en renare miljö än min, det låter trovärdigt det du säger, men jag skulle bli oerhört förvånad ifall det skulle hålla min dator renare invändigt än vad den är idag.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

Argh, jag som blev så sugen, men nu när jag vet detta så kan jag ju inte köpa chassit.

Tack för infon.

Fick precis samma insikt, kommer åtminstone vänta tills jag vet om det blir en "off the shelf"-produkt och hur de hanterar det i slutändan.
Tycker passivt är det coolaste sättet att kyla datorn på

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Kylmedium som förångas och kondenseras i ett kretslopp - precis det som sker i en heatpipe, alltså i alla fläktbaserade stora CPU och grafikkortskylare... Även om kylytan är större i det här fallet.

Men kalla det för något nytt så media skriver om det.

Inte alls riktigt samma, även om jag förstår liknelsen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P