Ska köpa en dator från Inet med delbetalning genom Qliro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Jag förstår att man vill ha det häftigaste och dyraste men vad exakt ska du spela som kräver 13900K samt ett 4090? Har du en 4K-skärm att driva detta i?

Du kan få en minst lika kompetent speldator för mindre än hälften.
Och nej, köp aldrig på kredit eller avbetalning

Men det är okej att köpa telefon för 12-20000 kr, på kredit? Dvs delbetalning. Något troligen majoriteten gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Men om du har mer än tillräckligt på sparkontot (som jag har svårt att tänka mig har en tillräcklig hög ränta), varför väljer du då att handla på avbetalning? Och då betala 600kr extra? (Och som alltid, med en risk att man skulle glömma betala och ett system som är gjort för att man skall missa).

Vet du att autogiro finns? De påminner dig även nuförtiden

Permalänk
Medlem

Hjälp han med förslag på delar så han får en high end dator för bättre pris än 47000 typ

Permalänk
Medlem

Nu frågade ju inte TS om pekfingrar, han frågade om en förklaring om hur det fungerar. Om han frågat om personliga åsikter borde det stått med i texten.

Det står dessutom att ”jag ska” göra det och ändå skriver folk personliga åsikter.

Håll er till ämnet kan man ju tycka.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nu har jag i och för sig aldrig köpt någonting på avbetalning med Qliro, men de gånger jag använt dem för att betala har det funkat bra. Fast lite orolig blr man ju när man läser detta, och på trustpilot. Avi-avgiften brukar man ju slippa om man tar det på e-faktura i normala fall, är det inte så på just Qliro? sk "uppläggningsvgift" har väl de flesta kreditgivare när man tar på lång räntefri delbetalning?
Ska man tro omdömen på Trustpilot så tycks de agera som Klarna gjorde i början. Men de fick ju bakläxa och kammade sig.

Jag tolkar det som att räntan på 12% tillkommer om man tar det längre än den räntefria perioden, eller om man betalar för sent? Räntefritt är, eller ska vara i alla fall, räntefritt under den perioden som utlovas.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vet du att autogiro finns? De påminner dig även nuförtiden

Nu använder jag mig inte av delbetalning av konsumptionsprylar som datorer, så jag har aldrig använt mig av Qliro för detta.

Men, finns ju en kommentar på den föregående sidan om att de krävs att man loggar in och letar upp ett ocrnummer varje månad. Låter ju som att det verkligen inte vill att man använder autogiro, förstör ju deras möjlighet att tjäna extra pengar. Vilket är vad jag förlitade mig på.

Påminner? Före eller efter man missat att betala?

Permalänk
Medlem

Går att betala direkt i appen så.. Ser inte problemet förutom att bar aha något att spy galla på

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Nu använder jag mig inte av delbetalning av konsumptionsprylar som datorer, så jag har aldrig använt mig av Qliro för detta.

Men, finns ju en kommentar på den föregående sidan om att de krävs att man loggar in och letar upp ett ocrnummer varje månad. Låter ju som att det verkligen inte vill att man använder autogiro, förstör ju deras möjlighet att tjäna extra pengar. Vilket är vad jag förlitade mig på.

Påminner? Före eller efter man missat att betala?

Har själv använt både Qliro och Klarna. Vet inte om de har autogiro, tror de har det?
Men oavsett får man påminnelser via mail runt 15e varje månad. Vilket är ca 15 dagar innan betalning.
Och om man inte har koll på sin egen ekonomi och utgifter så ska man väl kanske ta och skärpa till sig.

Rekommenderar till exempel ett text dokument med en checklista där du skriver ner allt du ska betala med ocr och cirka summa med förfallodatum på allt. Oavsett vad det gäller t.ex El, Hyra, Försäkringar, Telefon, Bredband osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har själv använt både Qliro och Klarna. Vet inte om de har autogiro, tror de har det?
Men oavsett får man påminnelser via mail runt 15e varje månad. Vilket är ca 15 dagar innan betalning.
Och om man inte har koll på sin egen ekonomi och utgifter så ska man väl kanske ta och skärpa till sig.

Rekommenderar till exempel ett text dokument med en checklista där du skriver ner allt du ska betala med ocr och cirka summa med förfallodatum på allt. Oavsett vad det gäller t.ex El, Hyra, Försäkringar, Telefon, Bredband osv.

Har man inte koll på sin egna ekonomi så skall man inte delbetala konsumptionsprylar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Har man inte koll på sin egna ekonomi så skall man inte delbetala konsumptionsprylar.

Har man inte koll på sin ekonomi bör man bo kvar hemma hos sina föräldrar.

För missar du andra räkningar, som telefon, bredband så får du också påminnelseavgift och ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

För missar du andra räkningar, som telefon, bredband så får du också påminnelseavgift och ränta.

Beror ju på vad du menar med att missa. Missar du en dag eller två så händer det normalt inte, såvida då det inte då gäller företag som då Qliro, som lever på dröjmålsräntor. Missar du i några veckor, då gäller något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kritiken är att vissa företag gör det onödigt svårt att se sin faktura just för att man ska missa den så de kan tjäna extra pengar på förseningsavgifter. De flesta andra räkningar kommer via några få kanaler som t.ex. Kivra, brev, e-faktura o.s.v. Du måste inte logga in på Tele2 för att se din mobilfaktura, sen logga in på Bahnhof för att se din bredbandsfaktura, sen Vattenfall för att se elräkningen, sen Allente för att se tv-räkningen o.s.v. Allt kommer samlat där du valt att få fakturor.

Jag har bott själv i snart 20 år men skulle ändå lätt kunna missa en sån grej. Skulle garanterat behöva lägga en påminnelse i kalendern i slutet på varje månad för att komma ihåg att logga in och ta fram fakturan om den inte kom på samma ställe som *alla* andra fakturor.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kritiken är att vissa företag gör det onödigt svårt att se sin faktura just för att man ska missa den så de kan tjäna extra pengar på förseningsavgifter. De flesta andra räkningar kommer via några få kanaler som t.ex. Kivra, brev, e-faktura o.s.v. Du måste inte logga in på Tele2 för att se din mobilfaktura, sen logga in på Bahnhof för att se din bredbandsfaktura, sen Vattenfall för att se elräkningen, sen Allente för att se tv-räkningen o.s.v. Allt kommer samlat där du valt att få fakturor.

Jag har bott själv i snart 20 år men skulle ändå lätt kunna missa en sån grej. Skulle garanterat behöva lägga en påminnelse i kalendern i slutet på varje månad för att komma ihåg att logga in och ta fram fakturan om den inte kom på samma ställe som *alla* andra fakturor.

Har allt på autogiro och e-faktura sedan många år.
Skönt att slippa bry sig varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nu frågade ju inte TS om pekfingrar, han frågade om en förklaring om hur det fungerar. Om han frågat om personliga åsikter borde det stått med i texten.

Det står dessutom att ”jag ska” göra det och ändå skriver folk personliga åsikter.

Håll er till ämnet kan man ju tycka.

Om vi kan gnälla lite på TS och på så sätt få honom att slippa vara med i Lyxfällan tycker jag det är befogat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Om vi kan gnälla lite på TS och på så sätt få honom att slippa vara med i Lyxfällan tycker jag det är befogat.

Så du kopplar att, en delbetalning är en enkelbiljett till lyxfällan för alla?
Okej.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så du kopplar att, en delbetalning är en enkelbiljett till lyxfällan för alla?
Okej.

Nej, men alla som är med i Lyxfällan har använt sig av delbetalning.

Man har inte råd att köpa en dator för 50 000 kr om man behöver delbetala den. Då köper man istället en dator för 30 000 kr, som ändå kan spela allting på högsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Nej, men alla som är med i Lyxfällan har använt sig av delbetalning.

Man har inte råd att köpa en dator för 50 000 kr om man behöver delbetala den. Då köper man istället en dator för 30 000 kr, som ändå kan spela allting på högsta.

Jag säger inte att det är fel, men jag tycker kopplingen är helt galen och att du är ute och cyklar när du säger så.
"Alla som är med i lyxfällan har använt sig av delbetalning" En del av dom absolut.
Men att få det att låta som att varje människa som tar en delbetalning kommer synas på lyxfällan eller hamna snett ekonomiskt eller vad som, tycker jag är helt vansinnigt.
Jag menar att det finns ju givetvis människor som tar delbetalningar som är räntefria som sköter betalningarna prickfritt, betalar under perioden, kreditbolaget får alla sina pengar och konsumenten får sina grejer, ingen skada skedd, alla är lyckliga och glada.

Alla som tar en delbetalning behöver inte hamna snett.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mansonite:

Jag skulle aldrig ingå något avtal med Qliro. Risken för att de aktivt lurar dig och hittar på avgifter/saker är väldigt stor.
Tänk på att deras egna betalningslösning på Qliros hemsida tar upp till en vecka innan pengarna faktiskt dras.

Jag betalade fakturan där den 8e, men Qliro drog inte pengarna förens den 16e, och då hade fakturan redan skickats till inkasso.
Fakturor skickas till inkasso *samma dag* som sista betaldagen.

Att jag hade screenshot på meddelandet på Qliros hemsida som tydligt sa att det var betalat och klart spelade ingen roll. Man får inte heller någon bekräftelse på mailen eller så.

Efter att ha googlat så verkar jag inte vara ensam med den typen av upplevelse.

Jag har använt Qliro så länge de funnits och det är bra länge, måste vara 15 år nu, kanske mer. Aldrig fått några extra avgifter förutom de som avtalats om från början och då pratar vi många hundratals betalningar över åren. Numera använder jag mest Klarna, men det beror mest på att fler butiker använder Klarna och att deras app och betalningssystem är mycket smidigare.

Edit: Och jag har använt alla deras olika tjänster, inklusive 12 månader räntefritt/avgiftsfritt flera gånger (som körs på CDON för närvarande, 0 kr i extra avgifter, precis som Telia Finance t ex) samt de helt vanliga fakturaköpen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag säger inte att det är fel, men jag tycker kopplingen är helt galen och att du är ute och cyklar när du säger så.
"Alla som är med i lyxfällan har använt sig av delbetalning" En del av dom absolut.
Men att få det att låta som att varje människa som tar en delbetalning kommer synas på lyxfällan eller hamna snett ekonomiskt eller vad som, tycker jag är helt vansinnigt.
Jag menar att det finns ju givetvis människor som tar delbetalningar som är räntefria som sköter betalningarna prickfritt, betalar under perioden, kreditbolaget får alla sina pengar och konsumenten får sina grejer, ingen skada skedd, alla är lyckliga och glada.

Alla som tar en delbetalning behöver inte hamna snett.

Det är ofta så det börjar för dem som hamnar i ekonomiskt obestånd.
Det börjar med en kredit och efter ett halvår behövs något annat viktigt, en kredit till.
Sen köps allt på kredit av bara farten. Företaget man jobbar på går dåligt och man blir uppsagd.

Detta är vanligt scenario, men alla hamnar inte där.
Räntan är idag högre på ett sparkonto än vad kreditkostnaden är.
Finns de som tar kredit men har pengarna på banken.

Att handla konsumtionsvaror på kredit är inte bra om man inte har pengarna.
Du torkar dig inte före du skiter. Spara först handla sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är ofta så det börjar för dem som hamnar i ekonomiskt obestånd.
Det börjar med en kredit och efter ett halvår behövs något annat viktigt, en kredit till.
Sen köps allt på kredit av bara farten. Företaget man jobbar på går dåligt och man blir uppsagd.

Detta är vanligt scenario, men alla hamnar inte där.
Räntan är idag högre på ett sparkonto än vad kreditkostnaden är.
Finns de som tar kredit men har pengarna på banken.

Att handla konsumtionsvaror på kredit är inte bra om man inte har pengarna.
Du torkar dig inte före du skiter. Spara först handla sen.

Absolut.
Men det jag menar är att det är väl inte människors uppgift här att berätta vad som är rätt eller fel jämtemot en annan troligtvis vuxen människa när denna dessutom inte har frågat efter det?

För någon kanske de passar att köpa en dator på delbetalning, om man vill ha den nu, du har fast inkomst och fast jobb, det finns gott spelrum i din ekonomi för den månadskostnaden som tillkommer med delbetalningen.
Jag ser inte vart problemet ligger då faktiskt, och som jag skrev innan, att det är inte upp till personer här att yttra sig om vad som är rätt eller fel när någon inte frågat om det.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men det är okej att köpa telefon för 12-20000 kr, på kredit? Dvs delbetalning. Något troligen majoriteten gör.

Om majoriteten i din värld köper telefoner för 12-20000 kr så lever du i en annan värld än mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weenan:

Om majoriteten i din värld köper telefoner för 12-20000 kr så lever du i en annan värld än mig.

Vet du var moderna mobiltelefoner från Samsung eller Apple kostar?

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på alla som säger att du inte ska köpa på avbetalning. Är du redo att betala runt 650kr extra för att betala av datorn på 12 månader så kör på.
Jag har levt halva mitt liv ~20 år på avbetalningar.
Det är ett bra alternativ om du har koll på din ekonomi och du vet att du kommer kunna betala varje månad.
Kör på skulle jag säga.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nozomi:

Okej? Det är ju inget illegalt om det är vad du tänker.
Smart? Det är helt annan femma.

Skrivet av Nozomi:

Något troligen majoriteten gör.

Miljarder av flugor tycker hästskit smakar gott, det betyder inte att det är sant bara för det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Miljarder av flugor tycker hästskit smakar gott, det betyder inte att det är sant bara för det.

Men du är ju ingen fluga. att ta lån för konsumtionsvaror är att inteckna framtida inkomster. Varför man ska undvika är att det är lätt att ha det som vana varje gång man vill ha en pryl och vips så har man en massa avbetalningar. Det har avhandlat för @kristallkrona . Man har råd att ta en grej på avbetalning men man kan inte spara ihop motsvarande summa.

Sen när man tänker ”the long game” så blir det oerhört svårt att investera det månatliga överskottet som får växa över tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet inte vad din poäng är?

Min poäng med det inlägget var att: de flesta som är helt emot någon form av delbetalning är i de flesta fallen dock okej med att folk köper dyra mobiltelefoner på avbetalning på 24 månader motsvarande samma summa.

Vad är skillnaden!? Ingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skrivet av Nozomi:

Vet inte vad din poäng är?

Min poäng med det inlägget var att: de flesta som är helt emot någon form av delbetalning är i de flesta fallen dock okej med att folk köper dyra mobiltelefoner på avbetalning på 24 månader motsvarande samma summa.

Vad är skillnaden!? Ingen!

Jag undrar varför och hur du drar denna slutsatsen? Är väldigt anti avbetalningar och dylikt själv och där ingår givetvis telefoner med tillhörande abonnemang, det är absolut inte exkluderat av någon anledning. Köper telefoner kontant.

Enda jag har lån på är min bostad.

Rörande avbetalningsdiskussionen som pågår här inne så har jag väl inte jättemycket att bidra med än det som redan sagt, men:
får väl intrycket av att TS är förhållandevis ung och att inleda sitt vuxna liv med en avbetalning på 49kkr är väl kanske inte optimalt. Inbillar mig att det är en slippery slope och att det det är ett vanligt sätt hos bland annat lyxfällandeltagare att trilla dit på i det långa loppet.

Har man inte råd med 2 av prylen man vill köpa så har man inte råd med prylen.

Som någon annan här inne skrev:
Alla som köper prylar på delbetalning hamnar inte i lyxfällan, men alla i lyxfällan har använt sig av delbetalning.
Det går fortfarande bra att använda sig av som ett alternativ för att slippa sälja av fonder och dylikt och då framförallt för personer med koll på sin ekonomi i övrigt, men det är enligt mig inte att rekommendera till unga vuxna som fortfarande formas som personer.

Avslutningsvis så vill jag vidare säga att räntefria delbetalningar som alternativ enbart existerar för att bolagen som finansierar de hoppas på att personerna inte kommer kunna betala och således behöver börja betala ränta också. Det är det de går i vinst på.

Permalänk
Medlem

man kan ju alltid öppna 10 kreditkort eller köpa datorn i delar och sedan betalar du av varje månad med ett annat kreditkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ADV:

man kan ju alltid öppna 10 kreditkort eller köpa datorn i delar och sedan betalar du av varje månad med ett annat kreditkort

Bra tips!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Precis så!

Personligen köper jag det mesta begagnat, då jag vet att elektronik tappar värde snabbt.
Det jag handlat nytt har varit Grafikkort, när den begagnade burken börjades kännas slö, eller mer att spelen blev mer krävande.

Samtidigt vet jag att hela ekonomin skulle kollapsa om alla spenderade sina pengar som jag gör.
(( Så JA ta ett lån och bara handla så mycket de låter dig göra ))

Amen på det. Jag har också insett att min livsstil är destruktiv för makroekonomin. Äter aldrig ute, köper sällan småsaker och köper bara kläder om något går sönder.

Måste dock erkänna att jag lyxkonsumerar, men dessa inköp är rätt sällan. Köpte senast ett par edifier s3000 pro och dessa var ändå nedsatta till 6000 kronor. Men man måste ju leva.