Skapa statiska 2d-bilder från kod

Permalänk
Medlem

Skapa statiska 2d-bilder från kod

Vill skapa en svartvit 2d-bild som skickas till en e-ink-skärm som bara tar png-filer.

Gärna Python på R-Pi
C# .Net går bra

Kan man köra en container på en Synology-NAS?

Hursomhelst, jag har ikoner, text, enkel grafik (tänk linjer, punkter, kurvor/cirklar som bildar en översikt över information.

Bör jag skapa HTML-fil där jag byter ut ikoner och text efter behov eller kan jag skippa det steget och direkt placera placera text (truetype eller liknande) och ikoner på ett bildobjekt i minnet?

Skratta ihjäl er, jag har inte programmerat grafik sedan GFA-Basic på en ATARI 520ST så känner mig helt rudis, är dessutom rudis på webdesign etc.

Gärna layers så man kan bara skriva om de layers som ändras.

Bitmap bitmap = new Bitmap(800,600)
bitmapp.AddText(layer,font,string,x,y)
bitmapp.AddBitmap(layer,iconfile,x,y)

bitmap.Render()
save (bitmap.PNG,path)

dvs enkelt som faan.

Frågan är hur/var gör jag detta enklast (håller mig helst borta från HTML)?

Rendering får ta max några sekunder, skall göras en per minut.

Permalänk
Medlem

Som alltid är Microsofts och .NETs stöd för andra OS än Windows ett komplett jävla clusterfuck. Den här artikeln sammanfattar alternativen och berättar hur illa det är: https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/core/compatibility/c...

Vilket är synd, för det som i .NET Framework hette System.Drawing (i nuvarande .NET tydligen System.Drawing.Common) var lättanvänt och hyfsat kompetent, koden såg väldigt mycket ut som din pseudokod ovan. De alternativ som artikeln nämner har jag aldrig prövat.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Pillow (ett Python-bibliotek) som jag använde för ett tag sedan för att manipulera bilder i Python.
Här har du exempel på hur du kan använda ImageDraw-modulen för att rita linjer m.m.
Här är exempel på hur du kan skriva text.
För att lägga in en bild i en annan bild kan du använda Image.paste-metoden.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

WriteableBitmapEx (c#) har en hel del funktioner för att rita på bilder.