Lenovo B5400 ingen bootbar enhet hittas

Permalänk
Medlem

Lenovo B5400 ingen bootbar enhet hittas

Hej gott folk,
Jag har en Lenovo B5400 där varken usb-minne eller cd hittas som bootbar enhet.

Problemet började efter att jag försökt installera Proxmox. Samma hdd har tidigare fungerat fint med både Win8.1x64 samt Ubuntu Desktop 20.04.1. Just nu är hddn helt tom (ingen partion) och jag har försökt sätta mig in i hur UEFI, Secure boot osv funkar. Jag har googlat allt vad jag kan, läst datorns manual och diverse forum men hittar ingen lösning.

Det jag provat och som inte hjälpt;

A
OS Win8.1_Swedish_x64.iso från MS hemsida
Inne i "bios" UEFI=på, CSM=av, Secure boot=av.
Rufus 3.14; Avbildsalternativ=Standard Windowsinst, Partionsschema=GPT, Målsystem=UEFI(icke CSM).

B
OS ubuntu-20.04.1-desktop-amd64.iso
Inne i "bios" Legacy=på (även provat "both" med Legacy eller UEFI som primary), CSM=på & av, Secure boot=av.
Rufus 3.14; Partionsschema=MBR, Målsystem=BIOS eller UEFI.

C
Boota från diverse cds med OS (Puppy, Win7, äldre Ubunt).

Inte i något läge hittar F12 boot-meny någon usb-enhet eller optisk enhet. Jag har återställt standard inställningar i bios, clearat CMOS genom att ta bort ac, batteri och cmos-batteriet (bekräftat genom att bios klockan behövde ställas rätt).

Jag har provat annan/utan hdd, fyra helt olika usb-minnen (usb 2.0, 3.0), samtliga tre usb-portar på datorn, tagit ut optiska-enheten och bett till gudarna. Ingen hjälp.

Uppskattar alla förslag och tankar ni har om detta. Har hållit på i tre dagar och börjar tappa hoppet.

Mvh

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du har prövat andra diskar och du vet att dessa funkar (Samt insstallationsmedierna) i annan dator så kan det vara porten/kontrollern som är död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om du har prövat andra diskar och du vet att dessa funkar (Samt insstallationsmedierna) i annan dator så kan det vara porten/kontrollern som är död.

Ja, det verkar tyvärr vara så. Tack tcntad för att du tog dig tid att svara!

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Så, jag la bokstavligen datorn på hyllan ett tag men har efter vidare forskning hittat att det förmodligen var en Ubuntu-installation som orsakade korrupt BIOS "Ubuntu 17.10 Breaks the BIOS on Some Lenovo Laptops".
Jag har då två alternativ;

1. Köpa nytt moderkort (~500 kr från Kina + ev frakt och avgifter)
2. Köpa verktyg för att flasha BIOS-chippet externt. (~160 kr + -||- )

Jag valde då 2. eftersom det är billigare och jag kan använda verktyget till andra framtida projekt.

Kan tillägga att det finns tydligen en liten risk att jag blir tvungen att löda loss BIOS-chippet för att kunna genomföra flashing, så det hoppas jag verkligen jag slipper göra. Datorn har många år på nacken, så detta är mer som en hobby-grej och ny sak att lära mig.

Det dröjer ett tag innan jag får hem kittet. Om någon har erfarenhet, tips och råd gällande flasha BIOS på det här sättet så får ni gärna kommentera.
Jag uppdaterar när det är dags, kanske kan vara till nytta för någon

Visa signatur