Uppgradering - Från Gen 8 CPU till 13. Hjälp med kompatibelt system. 8000 - 10000 kr.

Permalänk
Medlem

Uppgradering - Från Gen 8 CPU till 13. Hjälp med kompatibelt system. 8000 - 10000 kr.

Hej alla.

Då var det dags igen.

Jag har idag denna rig

Citat:

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Syfte med uppgraderingen.

Jag primärt spelar, sekundärt så blir det lite arbete med slicers i 3D printing, samt kommer även bli en del AI framöver med bildskapande och konst.

Jag har i mina egna ögon ett helt tillräckligt grafikkort för mina behov, samt en lika kraftfull bildskärm. Dock märker jag att processorn absolut börjar visa sin ålder. Så primärt så är syftet att få upp resten av systemet till att så bra som möjligt passa för både mitt 3080 och min Odyssey 32".

Vad jag inte har intresse av.

Jag personligen överklockar inte, och har inte för avsikt att göra det heller. Jag vet att det är som att andas för många, men jag väljer personligen att inte göra det, oavsett hur lätt nån tycker det är eller hur mycket " gratis prestanda " som finns att hämta. All heder till OC och alla kunniga, men jag avböjer tacksamt.

Vad spelar jag, i vilken upplösning och vad är viktigast?

Jag spelar mest upplevelserika spel så som Skyrim, Cyberpunk, Hitman, Tomb Raider, Witcher, Metro etc, och 1440 p är nog standarden hittills i upplösning. Viktigast för mig är inlevelse, att det flyter på och att ögongodis inte skalar ner mig till stillbilder. Jag har inga behov av att allt måste ha minst " 80000 " fps, utan jag vill att spelen ska kännas som en film i stort sätt utan att behöva börja sänka i settings.

Ett litet PS om märken. Till slut vill jag ha ett rent Corsair bygge, så iom det så är jag låst på just det som märke och vill försöka hålla mig till det med.

Min lista med förslag och hur jag tänker.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/NLEZAaZHFNo0eHpBqYb088Lcjk4/namnlos

* Cpu - i5 13600K då mest en chansning och kollade på popularitet. Kändes som en bra spel cpu och i5 generellt som jag förstått det är mest bang for the bucks överlag.
*Moderkortet till det var en ren gissning, men då jag inte överklockar eller nåt alls så behöver mitt moderkort endast funka att driva allt och inget annat speciellt.
* Ram vill jag hålla mig till DDR4 då jag inte har de behoven att gå till DDR5 på långa vägar. 32 ist för 16 just för eventuella snabbare slicing i 3D printing och AI rendering.
* Ny kylare då min börjar bli till åren den med.

Budget.

Räknar på 8000 - 10000 kr som en rimlig nivå.

Frågor om några detaljer jag är osäker på.

* Mitt PSU är idag 5 år gammalt. Aldrig haft minsta lilla problem, utan allt rullat på som det ska. Blir det bra att behålla det till nya uppgraderingen med?

* Jag kommer avveckla mina hårddiskar och gå helt till SSD och min första M2 till detta bygge, men det tänker jag köpa utanför då jag har ett presentkort liggandes för just det ändamålet. Skulle dessa vara ett bra val och passar allt bra på moderkortet?

Till OS
https://www.inet.se/produkt/4305493/corsair-force-mp600-gs-50...

Till Spel
https://www.inet.se/produkt/4305230/corsair-mp600-pro-xt-2tb#...

När ska jag köpa detta?

Jag tänkte sikta på Black Friday i år, mest för att se om det går att tjäna några kronor på inköpet. Tror inte det är något nytt på väg ut som jag ska byta till utan det är mest bara för att vi närmar oss årets BF. Så ingen super stress.

Tack för mig.

Inkluderade budget i rubrik.
Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Hej alla.

Då var det dags igen.

Jag har idag denna rig

Syfte med uppgraderingen.

Jag primärt spelar, sekundärt så blir det lite arbete med slicers i 3D printing, samt kommer även bli en del AI framöver med bildskapande och konst.

Jag har i mina egna ögon ett helt tillräckligt grafikkort för mina behov, samt en lika kraftfull bildskärm. Dock märker jag att processorn absolut börjar visa sin ålder. Så primärt så är syftet att få upp resten av systemet till att så bra som möjligt passa för både mitt 3080 och min Odyssey 32".

Vad jag inte har intresse av.

Jag personligen överklockar inte, och har inte för avsikt att göra det heller. Jag vet att det är som att andas för många, men jag väljer personligen att inte göra det, oavsett hur lätt nån tycker det är eller hur mycket " gratis prestanda " som finns att hämta. All heder till OC och alla kunniga, men jag avböjer tacksamt.

Vad spelar jag, i vilken upplösning och vad är viktigast?

Jag spelar mest upplevelserika spel så som Skyrim, Cyberpunk, Hitman, Tomb Raider, Witcher, Metro etc, och 1440 p är nog standarden hittills i upplösning. Viktigast för mig är inlevelse, att det flyter på och att ögongodis inte skalar ner mig till stillbilder. Jag har inga behov av att allt måste ha minst " 80000 " fps, utan jag vill att spelen ska kännas som en film i stort sätt utan att behöva börja sänka i settings.

Ett litet PS om märken. Till slut vill jag ha ett rent Corsair bygge, så iom det så är jag låst på just det som märke och vill försöka hålla mig till det med.

Min lista med förslag och hur jag tänker.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/NLEZAaZHFNo0eHpBqYb088Lcjk4/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/NLEZAaZHFNo0eHpBqYb088Lcjk4/namnlos

* Cpu - i5 13600K då mest en chansning och kollade på popularitet. Kändes som en bra spel cpu och i5 generellt som jag förstått det är mest bang for the bucks överlag.
*Moderkortet till det var en ren gissning, men då jag inte överklockar eller nåt alls så behöver mitt moderkort endast funka att driva allt och inget annat speciellt.
* Ram vill jag hålla mig till DDR4 då jag inte har de behoven att gå till DDR5 på långa vägar. 32 ist för 16 just för eventuella snabbare slicing i 3D printing och AI rendering.
* Ny kylare då min börjar bli till åren den med.

Budget.

Räknar på 8000 - 10000 kr som en rimlig nivå.

Frågor om några detaljer jag är osäker på.

* Mitt PSU är idag 5 år gammalt. Aldrig haft minsta lilla problem, utan allt rullat på som det ska. Blir det bra att behålla det till nya uppgraderingen med?

* Jag kommer avveckla mina hårddiskar och gå helt till SSD och min första M2 till detta bygge, men det tänker jag köpa utanför då jag har ett presentkort liggandes för just det ändamålet. Skulle dessa vara ett bra val och passar allt bra på moderkortet?

Till OS
https://www.inet.se/produkt/4305493/corsair-force-mp600-gs-50...

Till Spel
https://www.inet.se/produkt/4305230/corsair-mp600-pro-xt-2tb#...

När ska jag köpa detta?

Jag tänkte sikta på Black Friday i år, mest för att se om det går att tjäna några kronor på inköpet. Tror inte det är något nytt på väg ut som jag ska byta till utan det är mest bara för att vi närmar oss årets BF. Så ingen super stress.

Tack för mig.

Mitt förslag för dig är, så du sällan uppgraderar så skulle jag nog välja en I7, antingen 13700 eller nya 14700 som kommer i höst. Då kan du sitta lite längre med bättre prestanda.
Angående val av produkter så kan ett z790/z690 moderkort bara bättre pga fler pcie lanes och pcie 5 ifall nu framtida gpu kommer köra på det.

Angående m2 disk så kommer du inte märka skillnad på gen 3 och gen 4. Så köp en med hög tbw och DRAM.

Din psu kan absolut fortsätta tillsvidare eventuellt vid nästa gpu byte att du ser över dess livslängd.

Här är ett förslag

Köp de komponenter som du vet att du vill ha när dem har rea. Allt lär inte vara nedsatt på BF tyvärr.

Den m2 du länka är absolut bra val med heatsink

Edit
Ser också du vill ha Corsair, så du får väl lägga tilll 500:- på mitt förslag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mitt förslag för dig är, så du sällan uppgraderar så skulle jag nog välja en I7, antingen 13700 eller nya 14700 som kommer i höst. Då kan du sitta lite längre med bättre prestanda.
Angående val av produkter så kan ett z790/z690 moderkort bara bättre pga fler pcie lanes och pcie 5 ifall nu framtida gpu kommer köra på det.

Angående m2 disk så kommer du inte märka skillnad på gen 3 och gen 4. Så köp en med hög tbw och DRAM.

Din psu kan absolut fortsätta tillsvidare eventuellt vid nästa gpu byte att du ser över dess livslängd.

Här är ett förslag
https://komponentkoll.se/bild/ivXZQ.png

Köp de komponenter som du vet att du vill ha när dem har rea. Allt lär inte vara nedsatt på BF tyvärr.

Den m2 du länka är absolut bra val med heatsink

Edit
Ser också du vill ha Corsair, så du får väl lägga tilll 500:- på mitt förslag

Tackar o bockar. Ska lägga till att kolla en i7:a så länge och läsa på. Gen 3 - 4 på M2 var också matnyttig info så det blir att brygga extra kaffe för kvällen o börja läsa på om det med.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Gick själv från en i7 8700k(lätt överklockad) & z370 mobo till en i5 13600KF & z790 mobo med ddr5. Båda med rtx 3090 & UW 1440p skärm.

Egentligen behövde jag inte ens det, men då moderkortet strulade(visade sig vara korrupt hdd), byggde jag ett nytt system.

Efter att ha kört bencharks så hade jag hellre väntat en generation, då dom flesta spel funkade finemang även med den gamla setupen. tex Cyberpunk så gick snitt fps upp med kanske 10fps bara, medans low 1% vart bättre.
Spelen jag kanske märker det mest på är i tex Mount and blade Bannerlord 2, då jag kör max enheter i strid samtidigt & det sätter lite mer press på cpu. Annars så känner jag faktiskt inte så stor skillnad just nu i alla fall.

Det jag tänker på rak hand är att du tittar på en K processor & en kylare för nästan 2k, fast du tänker inte ens överklocka?

Då kan det vara mer värt att titta på en 13400F, billig B660 moderkort. Då processorn är 65w & inte överklockad så funkar det helt ok med kylaren som följer med.
Annars så är Peerless assasin 120 överlägsen pris & prestanda.(en utav dom bästa kylarna på marknaden för under 500 som slår kylare för 2k!)
Eftersom du verkar vilja ha lite RGB, så finns dom med rgb med
https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...
379kr just nu för den svarta med rgb på inet!

Totalkostnaden då för cpu, billigare B660 moderkort + kylare hamnar på ca 4k+.
ca 6k totalt med 2st m2 ssd.

Alternativt så överklockar du din nuvarande, för det är enkelt i bioset i dom flesta z370 om du har en ok kylare & slår till på nästa gen, alternativt väntar på bra deals på bf i nov.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Gick själv från en i7 8700k(lätt överklockad) & z370 mobo till en i5 13600KF & z790 mobo med ddr5. Båda med rtx 3090 & UW 1440p skärm.

Egentligen behövde jag inte ens det, men då moderkortet strulade(visade sig vara korrupt hdd), byggde jag ett nytt system.

Efter att ha kört bencharks så hade jag hellre väntat en generation, då dom flesta spel funkade finemang även med den gamla setupen. tex Cyberpunk så gick snitt fps upp med kanske 10fps bara, medans low 1% vart bättre.
Spelen jag kanske märker det mest på är i tex Mount and blade Bannerlord 2, då jag kör max enheter i strid samtidigt & det sätter lite mer press på cpu. Annars så känner jag faktiskt inte så stor skillnad just nu i alla fall.

Det jag tänker på rak hand är att du tittar på en K processor & en kylare för nästan 2k, fast du tänker inte ens överklocka?

Då kan det vara mer värt att titta på en 13400F, billig B660 moderkort. Då processorn är 65w & inte överklockad så funkar det helt ok med kylaren som följer med.
Annars så är Peerless assasin 120 överlägsen pris & prestanda.(en utav dom bästa kylarna på marknaden för under 500 som slår kylare för 2k!)
Eftersom du verkar vilja ha lite RGB, så finns dom med rgb med
https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...
379kr just nu för den svarta med rgb på inet!

Totalkostnaden då för cpu, billigare B660 moderkort + kylare hamnar på ca 4k+.
ca 6k totalt med 2st m2 ssd.

Alternativt så överklockar du din nuvarande, för det är enkelt i bioset i dom flesta z370 om du har en ok kylare & slår till på nästa gen, alternativt väntar på bra deals på bf i nov.

Ja alltså K cpu´n ja utan att klocka. Sant sant. Tror jag kikade mest på integrerad grafik ifall nåt skulle bugga med GPU´n. Bra tanke där. Ska noteras och kollas på. Lätt att man bara stirrar sig blind på siffrorna och inte tänker steget längre ( iaf för mig ). Blir att kolla benchs etc på det med ikväll. Tackar tackar.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Ja alltså K cpu´n ja utan att klocka. Sant sant. Tror jag kikade mest på integrerad grafik ifall nåt skulle bugga med GPU´n. Bra tanke där. Ska noteras och kollas på. Lätt att man bara stirrar sig blind på siffrorna och inte tänker steget längre ( iaf för mig ). Blir att kolla benchs etc på det med ikväll. Tackar tackar.

Har 2st byggen hemma med mATX mobo med i5 10400f, och dom var superlätta att bygga i och den medföljande kylaren duger gott & väl.
"livslängden" på xx400F cpu är nåt år mindre än dom andra, men samtidigt så kostar dom hälften så mycket+ moderkorten är billigare med.
Folk som köper K cpu & dyra kylare är ju sådana som vill överklocka/köper mest för att ha.

Sedan så skulle jag börja med 1 enda m2 ssd på 2tb för både OS & spel.
Uppgradera med en 4tb när dom gått ner i pris ordentligt är min rekommendation. Tänk på att på m2 ssd så vill du ha minst 25% ledig plats för att minska risken att dom dör i förtid.. som min gamla..
Många nyare spel kräver ju 100-200gb plats så utrymmet tar snabbare slut än man tror och risken är stor att om du köper en mindre m2 än 2tb så kommer du ändå behöva byta ut den om ett år eller så pga begränsade m2 slots på moderkortet.

Jag skulle nog kolla på typ detta med ddr5, eventuellt slänga på kylaren jag länkade med innan. 7.5-8k. Men tänk på att du borde få minst 1200kr för ditt gamla mobo om du säljer den här på forumet med
Så ca 6-7k totalkostnad för en bra setup som ändå borde hålla i 3-4 år utan bekymmer.

https://komponentkoll.se/bygg/XsVAN

Sedan är det så att det är alltid lätt att spendera andras pengar. Många kan tipsa om i9 13900k med kylare för 3k och massa annat, medans själva gråter över att behöva betala mer än 5k för sitt setup

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke vid matlagningen och snabb koll på benchmarks, så ångrar jag mig lite.
Jag personligen skulle nog ha valt utav dom 3 alternativen.

Alternativ 1 är så billigt som möjligt, men ändå ok.
Alternativ 2 är mest prisvärt & kompetent.
Alternativ 3 är baserat helt på vad som finns på BF i nov.

Alternativ 1:
Köpa en i5 13400F & billigaste moderkortet med 2st m2 ssd slots(ingen wifi) & återanvända DDR4 minnen du redan har, köpa en 1tb m2 ssd till att börja med för både OS & Spel, och utöka med en 2tb vid BF i nov. Kylaren använder du den medföljande då det räcker.
Kostnad ca 4500kr. MEN om du säljer din cpu & moderkort så kan du nog få ca 1k för dom, så då hamnar kostnaden på ca 3500kr för uppgraderingen.
https://komponentkoll.se/bygg/whIWf

Alternativ 2:
Nytt B760 mobo(med wifi) med i5 13600kf & kylaren jag länkade tidigare. parat med 32gb corsair DDR5 minnen
https://komponentkoll.se/bygg/TWXri
ca 9k, men räknar man in försäljningen utav din gamla mobo så hamnar du nog på ca 8k för en väldigt potent dator som kommer nog hålla bra i 4-5år.

Alternativ 3:
Du väntar på bf i nov & slår till det som är vettigast då. Blir det en i7 13700 eller bättre om det finns på kampanj, ja då måste du para med fetare vattenkylning med. Då skulle jag nog även fokusera på prisvärda z790 moderkort & kanske 64gb DDR5 om det finns på deals.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Vid närmare eftertanke vid matlagningen och snabb koll på benchmarks, så ångrar jag mig lite.
Jag personligen skulle nog ha valt utav dom 3 alternativen.

Alternativ 1 är så billigt som möjligt, men ändå ok.
Alternativ 2 är mest prisvärt & kompetent.
Alternativ 3 är baserat helt på vad som finns på BF i nov.

Alternativ 1:
Köpa en i5 13400F & billigaste moderkortet med 2st m2 ssd slots(ingen wifi) & återanvända DDR4 minnen du redan har, köpa en 1tb m2 ssd till att börja med för både OS & Spel, och utöka med en 2tb vid BF i nov. Kylaren använder du den medföljande då det räcker.
Kostnad ca 4500kr. MEN om du säljer din cpu & moderkort så kan du nog få ca 1k för dom, så då hamnar kostnaden på ca 3500kr för uppgraderingen.
https://komponentkoll.se/bygg/whIWf

Alternativ 2:
Nytt B760 mobo(med wifi) med i5 13600kf & kylaren jag länkade tidigare. parat med 32gb corsair DDR5 minnen
https://komponentkoll.se/bygg/TWXri
ca 9k, men räknar man in försäljningen utav din gamla mobo så hamnar du nog på ca 8k för en väldigt potent dator som kommer nog hålla bra i 4-5år.

Alternativ 3:
Du väntar på bf i nov & slår till det som är vettigast då. Blir det en i7 13700 eller bättre om det finns på kampanj, ja då måste du para med fetare vattenkylning med. Då skulle jag nog även fokusera på prisvärda z790 moderkort & kanske 64gb DDR5 om det finns på deals.

Mycket bra där med. Att köra en större M2 kan bli bra faktiskt. Tänkte mera på att ha OS separat och man har alltid hittills delat på dem så det gick av bara farten. Sedan storlekarna är ju relativt. Jag har 2 TB extra i burken nu som inte ens används, så att jag skulle klara mig på mindre än jag tänkt först är nog ingen omöjlighet.

Alternativ 2 låter intressant så ska fnula lite på det.
Jag kommer absolut sälja av gamla moderkortet, cpu´n, kylaren när jag skaffar det nya så det blir ju iaf en liten slant in till att sänka totalkostnaden helt klart. Räknar inte med några multisummor, men som sagt.. nåt blir det iaf

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Sedan så skulle jag börja med 1 enda m2 ssd på 2tb för både OS & spel.
Uppgradera med en 4tb när dom gått ner i pris ordentligt är min rekommendation. Tänk på att på m2 ssd så vill du ha minst 25% ledig plats för att minska risken att dom dör i förtid.. som min gamla..

Det var därför jag funderade på att skaffa en för bara mitt OS, och en separat till alla spel. Särskilt ifall man bör ligga på 25% fritt för att optimera livslängden. Typ spontant kollade jag nu på denna då i Gen 3 lägret, då det ser ut att bli mycket pengar för kanske inte mycket vinst bara för Gen 4.

Till OS = https://www.inet.se/produkt/4301070/samsung-970-evo-plus-500g...
Till Spel = https://www.inet.se/produkt/4301072/samsung-970-evo-plus-2tb

Just det att hålla mig till Gen 3 tänkte jag inte på innan. Som vanligt ser man mest siffror och då går man lätt vilse.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Det var därför jag funderade på att skaffa en för bara mitt OS, och en separat till alla spel. Särskilt ifall man bör ligga på 25% fritt för att optimera livslängden. Typ spontant kollade jag nu på denna då i Gen 3 lägret, då det ser ut att bli mycket pengar för kanske inte mycket vinst bara för Gen 4.

Till OS = https://www.inet.se/produkt/4301070/samsung-970-evo-plus-500g...
Till Spel = https://www.inet.se/produkt/4301072/samsung-970-evo-plus-2tb

Just det att hålla mig till Gen 3 tänkte jag inte på innan. Som vanligt ser man mest siffror och då går man lätt vilse.

Problemet är att billigare moderkort har bara 1-2 m2 slots, så om behovet finns att uppgradera så har man m2 diskar över sen som inte ryms..
Och mitt gamla m2 som pajade köpte jag typ 2018, och då hade dom mycket sämre TBW(eller vad fan det heter). Dom nya bättre har ju 2000+TBW, så borde hålla bra mycket längre.
Har moderkortet inte inbyggda kylfläsnar för m2 diskarna så kan vill man ha med det med nog. Kolla omdömerna. Vissa av dom nya snabbare ssd kan bli rätt så varma.

Har en gaming laptop till jobbet som hade endast 512gb och den fylldes direkt, så bytte den mot en 2tb och det är ok för både spel & os för bärbara, men för stationära hade det inte räckt.
Tänk bara på spelbiblioteket du har och att kunna ha en hel del färdiga att spela när lusten infinner sig

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Btw, återanvänd dina sata ssd till ädre spel annars, och installera bara nya krävande spel på m2 disken.(eller spel med mycket laddningstider, då det går undan med snabba m2 diskar!)

Då räcker nog en 2TB m2 för både spel & OS i säkert ett år

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Btw, återanvänd dina sata ssd till ädre spel annars, och installera bara nya krävande spel på m2 disken.(eller spel med mycket laddningstider, då det går undan med snabba m2 diskar!)

Då räcker nog en 2TB m2 för både spel & OS i säkert ett år

Ja precis, det är tanken. För mig räcker det om jag har en egen disk för OS, sedan en för spel som är tip top och ny, samt min gamla ssd så kör jag resten på den, inkl äldre spel ja och allt annat skräp man aldrig använder...typ " oh kolla en bild på majbrasan 1986 ".

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit