Nvidia förbättrar ray tracing-kvalitet med DLSS 3.5

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förbättrar ray tracing-kvalitet med DLSS 3.5

Med den nya funktionen ray reconstruction kan DLSS 3.5 ge högre upplevd bildkvalitet i spel och applikationer med ray tracing ihop med Geforce RTX-seriens grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt att de inte la den bakom 4xxxx-seriens paywall.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Hör i bakhuvudet den där jobbiga sången med texten "ränta på ränta!" men istället "filter på filter!"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Hör i bakhuvudet den där jobbiga sången med texten "ränta på ränta!" men istället "filter på filter!"...

Ju mer du kladdar desto mer du sabbar! Vacker utan DLSS

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara testat DLSS 2.0 och tycker att det är värdelöst. Allt blir ju suddigt så fort man rör på kameran, oavsett performance eller quality.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

De som följer Two Minute Papers har sett det här från Nvidia redan för ett år sedan. Då som grundforskning. Kul att det redan kommer till konsumenter

Károly Zsolnai-Fehér är doktor inom datorgrafik med specialisering på ljusets böjning o refraktion. Och han lovordade Nvidias demo för länge sen. Så jag ser med spänning fram emot vad slutresultatet blev nu när delar av det är här.

What a tiiime to be aliiive!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

What a tiiime to be aliiive!

Haha, jag kan höra den här meningen när jag läser den.

Tycker detta verkar riktigt lovande, hur som helst. Trevligt att det även funkar på äldre GPUer också!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hurr durr, jag vill inte ha några fejkframes och RT är fult, hurr durr!

Permalänk
Medlem

Undra om Nvidia accepterar DLSS-genererade pengar. I så fall tar jag gärna ett 4090 tack!

Permalänk
Medlem

Ser att jämförelsebilden visar "DLSS Off" och "DLSS 3.5", undrar hur det hade sett ut med DLSS 2 aktivt? Jag undrar också om Ray Reconstruction ersätter tidigare denoiser rakt av och hur det i så fall påverkar prestandan.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hurr durr, jag vill inte ha några fejkframes och RT är fult, hurr durr!

Hälften av kommentarerna ungefär när vi får nyheter om detta. Rätt imponerande med tanke på vilket forum i hänger i.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronz:

Hälften av kommentarerna ungefär när vi får nyheter om detta. Rätt imponerande med tanke på vilket forum i hänger i.

Sweclockarna börjar bli gamla surgubbar 😝

Kul att strålspårning och tillhörande tekniker börjar mogna. Sitter kvar på GTX 1080 Ti, men när strålspårning, 4K och 120 Hz börjar bli möjligt utan att sälja en njure är det dags för byte. Gissar på 3-4 år till.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Ser att jämförelsebilden visar "DLSS Off" och "DLSS 3.5", undrar hur det hade sett ut med DLSS 2 aktivt? Jag undrar också om Ray Reconstruction ersätter tidigare denoiser rakt av och hur det i så fall påverkar prestandan.

Det är med i videon. DLSS av, bara supersampling ("DLSS 2"), med frame gen (ofta men felaktigt "DLSS 3") och alltihopa inkl ray reconstruction.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nu har jag bara testat DLSS 2.0 och tycker att det är värdelöst. Allt blir ju suddigt så fort man rör på kameran, oavsett performance eller quality.

Det började inte bra. Sedan blev det lite bättre. Sedan ännu bättre.
DLSS släpptes väl 2019 med 2000-seriens grafikkort. Bara två generationer sedan.
Det har gjorts bra framsteg och det kan bara bli bättre.

Och innan någon börjar klaga igen. Självklart behövs bra rasteriseringsprestanda också.
Men om man kan fejka fram bättre "prestanda" utan att se någon förlust i bildkvalité. Då tar jag gärna det också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fire_Ice:

Ser att jämförelsebilden visar "DLSS Off" och "DLSS 3.5", undrar hur det hade sett ut med DLSS 2 aktivt? Jag undrar också om Ray Reconstruction ersätter tidigare denoiser rakt av och hur det i så fall påverkar prestandan.

Skrivet av Thomas:

Det är med i videon. DLSS av, bara supersampling ("DLSS 2"), med frame gen (ofta men felaktigt "DLSS 3") och alltihopa inkl ray reconstruction.

Här är det timestampat från videon. Ray reconstruction ersätter den tidigare denoisern rakt av och ska enligt Nvidia prestera ungefär likvärdigt (i Cyberpunk-exemplet från videon presterar den något bättre).

Jag och @CrispVanDahl var imponerade av tekniken, men som man säger "seeing is believing" så vi är försiktigt positiva tills vi faktiskt har fått tillgång till ett spel som har ray reconstruction implementerat.

Permalänk
Medlem

Spännande om path-tracing faktiskt blir bättre än raytracing ultra i Cyberpunk, det vore stort. Idag är det som namnet föreslår en preview och den är rätt grynig, rolig att leka med men jag skulle inte välja att spela så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nu har jag bara testat DLSS 2.0 och tycker att det är värdelöst. Allt blir ju suddigt så fort man rör på kameran, oavsett performance eller quality.

Mycket har hänt sedan 2.0 och alla kan uppdatera till senaste DLLS om de vill också.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hälften av kommentarerna ungefär när vi får nyheter om detta. Rätt imponerande med tanke på vilket forum i hänger i.

Skrivet av MrAdde:

Sweclockarna börjar bli gamla surgubbar 😝

Kul att strålspårning och tillhörande tekniker börjar mogna. Sitter kvar på GTX 1080 Ti, men när strålspårning, 4K och 120 Hz börjar bli möjligt utan att sälja en njure är det dags för byte. Gissar på 3-4 år till.

Helt klart surgubbe här då.
För i de spel jag spelar så ger DLSS en dramatiskt försämring av bildkvalitén.
Men jag är redan FPS cappad i 4k med allt bling jag vill ha påslaget.
Så personligen skulle jag gärna se att dom spenderade mer tid på bättre AA/AF istället.
För dagens AA/AF är inte så imponerande längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nu har jag bara testat DLSS 2.0 och tycker att det är värdelöst. Allt blir ju suddigt så fort man rör på kameran, oavsett performance eller quality.

Enligt mig försvann det problemet efter dlss 2.5.1, sen är dlss 3.5 indelat i 4 delar. Dlss, dlaa, frame gen och ray traced reconstruction. DLAA är native upplösning utan TAA blur och är betydligt bättre än senaste tsr/taa efter dlss 3.1

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Ray re-construction verkar ju lite coolt men ser ut o va för bra för o va sant.
Hoppas man kan använda det utan frame-gen.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jag tycker DLSS tekniken mognar hela tiden. Det känns som Nvidia strippar hårdvaran mer och låter DLSS göra jobbet!

Jämför man tex ett 3060 Ti vs ett 4060 Ti så har 3060 Ti lite mer "råstyrka" vs 4060 Ti men ändå presterar 4060 Ti väldigt mycket bättre i spel med DLSS 3

Tycker spel med DLAA ser väldigt bra ut i tex 1080p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Mumma, path tracing i Alan Wake 2. Videon släpps imorgon. Gött att det äntligen börjar hända ordentliga grejer på RT fronten.

https://www.youtube.com/watch?v=HwGbQwoMCxM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nu har jag bara testat DLSS 2.0 och tycker att det är värdelöst. Allt blir ju suddigt så fort man rör på kameran, oavsett performance eller quality.

Vissa modellversioner ger ghosting, en nyare uppdatering är inte alltid bättre på alla vis. Har själv testat olika versioner av dlss 2 och kom fram till detta. Om jag minns rätt så var version 2.3.5.0 bra på att ta bort ghosting. Ska dubbelkolla numret senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart surgubbe här då.
För i de spel jag spelar så ger DLSS en dramatiskt försämring av bildkvalitén.
Men jag är redan FPS cappad i 4k med allt bling jag vill ha påslaget.
Så personligen skulle jag gärna se att dom spenderade mer tid på bättre AA/AF istället.
För dagens AA/AF är inte så imponerande längre.

Använd deras DLAA istället då?
https://www.youtube.com/watch?v=PH5IDI5o-iA

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Hoppas man kan använda det utan frame-gen.

det står i artikeln med stor bild längst ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Ray re-construction verkar ju lite coolt men ser ut o va för bra för o va sant.
Hoppas man kan använda det utan frame-gen.

Självklart fungerar det utan frame-gen, hade varit svårt för rtx 2000/3000 annars. Fungerar dock inte utan sr/upscaling eftersom det är integrerat med upscaling processen.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ChaosClocker:

Ray re-construction verkar ju lite coolt men ser ut o va för bra för o va sant.
Hoppas man kan använda det utan frame-gen.

Det kan man, eftersom ray reconstruction är byggt att fungera på samtliga RTX-kort medan frame generation endast lirar på RTX 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart surgubbe här då.
För i de spel jag spelar så ger DLSS en dramatiskt försämring av bildkvalitén.
Men jag är redan FPS cappad i 4k med allt bling jag vill ha påslaget.
Så personligen skulle jag gärna se att dom spenderade mer tid på bättre AA/AF istället.
För dagens AA/AF är inte så imponerande längre.

Skrivet av klotim:

Exakt som klotim nämner ovan. Det är till och med enklare idag, finns ett tillägg till nvidia inspector som gör att dlaa fungerar i alla spel med dess 3.1+ utan att fiffla med dlss tweaks Hur du tvingar dlaa med nvidia inspector .

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

AMD just nu, hur helvete kan vi blockera den här tekniken i framtida spel!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Nu har jag bara testat DLSS 2.0 och tycker att det är värdelöst. Allt blir ju suddigt så fort man rör på kameran, oavsett performance eller quality.

1080p eller? 1440p här med DLSS Quality allt ser bättre ut än native, framförallt på mindre saker, se bildexempel. Aningen mer Blur men det blir det ändå tack vare Antialiasing. Tar hellre blur än en massa flimrande pixlar överallt.