Permalänk

Moccamaster avkalkningsmedel

Hejsan,

Var och köpte avkalkningsmedel till min Moccamaster (deras egna avkalkningsmedel kan jag tillägga).

Hällde i flaskan och noterar då att vätskan även innehöll en massa vita partiklar i olika storlekar (har inte avkalkat denna tidigare och aldrig använt deras egna medel), men tänkte att detta är väl normal.

Dock nu har jag kört avkalkningsprocessen men vätskan, stanna efter halva behållaren och vänta 30min, sen samma sak 2ggr till med rent vatten.
Har även plöjt 3 genombryggningar till med rent vatten efter detta och jag verkar ju inte kunna bli av med detta jäkla vita slagg som fanns med i flaskan.

Se bilder:

Jag gogglade runt men kunde inte finna något om vita partiklar i deras avkalkning. Så jag tänkte kolla här om någon som kört med deras medel vet om detta är normalt i innehållet.

Kommer ju få ta och vända upp och ner på bryggaren i försök att bli av med skiten ur behållaren. Fick ut en del med pincett, men är ju fortfarande en hel del kvar.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Skumt, blev intresserad av problematiken och insåg samtidigt att jag dumt nog "fuskat" med andra leverantöres avkalkningspreparat i flera Moccamasters under några decennier.

I din metodbeskrivning saknas filter. Körde du igenom cykeln med ett tomt filter som de hänvisar till?

Så här enkelt avkalkar du din Moccamaster:

• Häll avkalkningsmedlet (1 liter) i vattenbehållaren. Sätt i ett kaffefilter i filterhållaren och slå sedan på kaffebryggaren.

• Låt hälften av vätskan rinna igenom och slå sedan av bryggaren. Låt stå i cirka ½ timme, slå sedan på bryggaren och kör färdigt.

• Repetera samma process med rent vatten 2 gånger för att rengöra bryggaren.

• Moccamaster Avkalkning räcker till 3 avkalkningar.

• Kom ihåg! Kyl av vätskan innan du häller den tillbaka i flaskan.

Vi rekommenderar dig att inte följa några "husmorstips". Fel avkalkningsmedel kan förstöra både kaffeupplevelsen och inte minst kaffebryggaren.

Permalänk

Nej, jag glömde filtret. Dock så fanns ju dessa partiklar redan i flaskan då jag såg de hänga med ut när jag hällde i vätskan.
Dock så hade ju ett filter plockat upp dessa så de ej skulle finnas med nästa gång.
Så vill jag använda vätskan en gång till så får jag filtrera den innan jag häller i den i bryggaren.

Känns ju som det var någon defekt med denna vätska då det slutade med att jag fick fylla på fullt med vatten och vända upp och ned på enheten och tömma den för att få ut det sista av detta ur tanken. Sen körde jag 7 genombrygnningar till för att få ut eventuella rester som satt kvar i systemet. Vid 5:e bryggningen av dessa 7 så kom det fortfarande några fragment av detta som nästan kan beskrivas som väldigt tunna slingor av bomullstuss typ.
Vid 6:e och 7:e så var vattnet rent, så jag hoppas jag fick ut allt.

Ska ta och kontakta Moccamaster om detta är normal.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Nej, jag glömde filtret. Dock så fanns ju dessa partiklar redan i flaskan då jag såg de hänga med ut när jag hällde i vätskan.
Dock så hade ju ett filter plockat upp dessa så de ej skulle finnas med nästa gång.
Så vill jag använda vätskan en gång till så får jag filtrera den innan jag häller i den i bryggaren.

Känns ju som det var någon defekt med denna vätska då det slutade med att jag fick fylla på fullt med vatten och vända upp och ned på enheten och tömma den för att få ut det sista av detta ur tanken. Sen körde jag 7 genombrygnningar till för att få ut eventuella rester som satt kvar i systemet. Vid 5:e bryggningen av dessa 7 så kom det fortfarande några fragment av detta som nästan kan beskrivas som väldigt tunna slingor av bomullstuss typ.
Vid 6:e och 7:e så var vattnet rent, så jag hoppas jag fick ut allt.

Ska ta och kontakta Moccamaster om detta är normal.

Testat fylla på vatten och sedan vända den upp och ner? Kan även skaka bryggaren lite lätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Man använder mjölksyra (saltet kallas laktat) i dessa blandningar för att lösligheten av dess kalcium och magnesiumsalt i vatten är högre (> 40 gram/l) än vid användning av citronsyra (dålig löslighet, 0.95 gr/l, blir ännu sämre vid över 56 grader C) och vinsyra (lite bättre löslighet, ca 2 gram/l vid 85 grader C) eller ättiksyra (29.7 gram/l vid 100 grader C).

Är det grumligt/partiklar så har det kommit in bakterier/svamp i vätskan som har växt till och bryter ned mjölksyran och bildat ofta vita flockar och slemliknande grums som kan vara rent omöjliga att få bort igen om det fastnat inne i maskinen, och då skall du inte använda vätskan utan reklamera produkten.

Häll aldrig i lösningar som har grumlighet, partiklar eller flytande flockar i lösningen i grejor som inte till fullt ut kan plockas isär och rengöras enkelt - och en avkalkningsmedel skall inte ha grumlig/partiklar i sig utan helt klar eller något färgad som somliga 'universal'-avkalkningsmedlen (även tänkt för bryggare) har i sig.

- har man inte konserveringsmedel eller hårt värmebehandlat i dylika produkter som kanske står på hyllan långa tider så blir det väldigt lätt tillväxt i dessa även om det i våra ögon borde vara en svår miljö - men just för karboxylsyror finns det en hel näve med bakterier som kan överleva i miljön om det inte är för koncentrerad och om det också fins något annat biologiskt i lösningen samtidigt för att bygga sina cellkroppar med.

Det fins också en språkförbistring att man skriver vinaeger när man menar ren ättiksyra eller ättiksprit i utländska 'husmorstips' och sedan direktöversätts till svenska som just vinäger och med detta tycker att man skall använda vinäger i sin text/blogg på svenska...

Man skall inte använda vinäger vid avkalkning då den innehåller rester av vinet som det görs ifrån i form av olika sockerarter som i värmen polymeriserar och halvförkolnar och fäller ut på de varma delarna i bryggaren och det går _inte_ att lösa upp igen med något alls när det har skett - ungefär lika lite som att försöka lösa plast eller kol... Skall man avkalka med ättika alls så skall det vara ren ättika eller ättikssprit - ej vinäger.

sedan att försöka återanvända vätska ser jag som väldigt tveksamt - dels för risken av tillväxt som ger flockar som kan korka igen maskinen permanent och att syradelen förbrukas när kalk och magnesiumsalter löses upp och pH ökar.

Permalänk
Medlem

Här hemma kör vi med ättika.
Testa att fylla med lite ättika sen vatten och kör igenom.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Testat fylla på vatten och sedan vända den upp och ner? Kan även skaka bryggaren lite lätt.

Jepp, gjorde det och körde 7 bryggningar till för att få ut det som redan satt i systemet.
Verkar som allt är borta nu

Skrivet av xxargs:

Man använder mjölksyra (saltet kallas laktat) i dessa blandningar för att lösligheten av dess kalcium och magnesiumsalt i vatten är högre (> 40 gram/l) än vid användning av citronsyra (dålig löslighet, 0.95 gr/l, blir ännu sämre vid över 56 grader C) och vinsyra (lite bättre löslighet, ca 2 gram/l vid 85 grader C) eller ättiksyra (29.7 gram/l vid 100 grader C).

Är det grumligt/partiklar så har det kommit in bakterier/svamp i vätskan som har växt till och bryter ned mjölksyran och bildat ofta vita flockar och slemliknande grums som kan vara rent omöjliga att få bort igen om det fastnat inne i maskinen, och då skall du inte använda vätskan utan reklamera produkten.

Häll aldrig i lösningar som har grumlighet, partiklar eller flytande flockar i lösningen i grejor som inte till fullt ut kan plockas isär och rengöras enkelt - och en avkalkningsmedel skall inte ha grumlig/partiklar i sig utan helt klar eller något färgad som somliga 'universal'-avkalkningsmedlen (även tänkt för bryggare) har i sig.

- har man inte konserveringsmedel eller hårt värmebehandlat i dylika produkter som kanske står på hyllan långa tider så blir det väldigt lätt tillväxt i dessa även om det i våra ögon borde vara en svår miljö - men just för karboxylsyror finns det en hel näve med bakterier som kan överleva i miljön om det inte är för koncentrerad och om det också fins något annat biologiskt i lösningen samtidigt för att bygga sina cellkroppar med.

Det fins också en språkförbistring att man skriver vinaeger när man menar ren ättiksyra eller ättiksprit i utländska 'husmorstips' och sedan direktöversätts till svenska som just vinäger och med detta tycker att man skall använda vinäger i sin text/blogg på svenska...

Man skall inte använda vinäger vid avkalkning då den innehåller rester av vinet som det görs ifrån i form av olika sockerarter som i värmen polymeriserar och halvförkolnar och fäller ut på de varma delarna i bryggaren och det går _inte_ att lösa upp igen med något alls när det har skett - ungefär lika lite som att försöka lösa plast eller kol... Skall man avkalka med ättika alls så skall det vara ren ättika eller ättikssprit - ej vinäger.

sedan att försöka återanvända vätska ser jag som väldigt tveksamt - dels för risken av tillväxt som ger flockar som kan korka igen maskinen permanent och att syradelen förbrukas när kalk och magnesiumsalter löses upp och pH ökar.

Ja, det låter ju som en logisk förklaring. Flaskan är märkt med info att innehållet går att återanvända 3 gånger. Men jag lär ju knappast göra detta med det besväret jag hade för att få bort detta skit haha.
Jopp, har också sett många som beskriver vinäger istället för ättika.

Skrivet av mihon:

Här hemma kör vi med ättika.
Testa att fylla med lite ättika sen vatten och kör igenom.

Ja, jag tänkte det skulle vara kul och se om man körde med deras egna medel en gång. Bruka rju annars köra ättika och vatten i tidigare kaffebryggare jag haft.
Men detta vart ju lite av en mjukare käftsmäll

Återkommer när jag får svar från Moccamaster angående detta slem

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Ville bara uppdatera med att jag fått svar från Moccamaster support:
"Tyvärr ser vi ibland det du beskriver, men om det sköljs ordentligt är det inga problem. det kommer inte att finnas
något som sitter i maskinen och det är lika effektivt."

Känns ju dock som jag hellre kommer köra med ättika i framtiden för att slippa detta slagg. Har ju ingen lust att köra en flaska genom en sil för att filtrera bort eventuell slagg som kan finnas med...
Var ju inte direkt roande att behöva köra igenom systemet 10ggr extra samt vända upp och ner på hela enheten för att skölja ur tanken separat.
Men då kanske någon annan kan få vetskapen om att det inte egentligen ska finnas vitt slagg i flaskan.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tim_Beluga:

Ville bara uppdatera med att jag fått svar från Moccamaster support:
"Tyvärr ser vi ibland det du beskriver, men om det sköljs ordentligt är det inga problem. det kommer inte att finnas
något som sitter i maskinen och det är lika effektivt."

Känns ju dock som jag hellre kommer köra med ättika i framtiden för att slippa detta slagg. Har ju ingen lust att köra en flaska genom en sil för att filtrera bort eventuell slagg som kan finnas med...
Var ju inte direkt roande att behöva köra igenom systemet 10ggr extra samt vända upp och ner på hela enheten för att skölja ur tanken separat.
Men då kanske någon annan kan få vetskapen om att det inte egentligen ska finnas vitt slagg i flaskan.

Jag tyckte det såg ut som kolonier av mikroorganismer men såg att någon annan redan svarat med samma tidigare i tråden.
Tror precis som Moccamaster säger att det inte är något som stannar i maskinen efter ett par sköljningar och efter en bryggning lär inget levande finnas kvar i kaffekoppen iaf.

Jag hade kört ättiksprit det är "good enough" i saltlösningsförmåga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Nä, inte det som kanske lyckats ta sig in i själva systemet. Det sköljdes ur tillslut. Men vissa fragment var så maffiga att jag kunde plocka ut dessa med pincetten från vattenbehållaren

Men som du säger, ättika nästa gång absolut

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Enligt säkerhetsdatabladet över Moccamasters avkalkningsmedel så är det ju bara mest vatten (>80%) med tillsatt citronsyra (10-15%) och en skvätt Glykolsyra.
https://docplayer.se/115125281-Sakerhetsdatablad-moccamaster-...

Känns ju onödigt dyrt när ättiksprit är billigare och bättre på att lösa upp kalk, och oftast det som rekommenderas att användas till avkalkning av andra kaffebryggare av deras tillverkare. Kan inte se att den högre kostnaden på Moccamasters medel gör det någon fördel överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Om det inte avkalkats på mycket lång tid skulle jag vara försiktig med karboxylbaserade avkalkningsmedel (citronsyra, vinsyra, mjölksyra, ättiksyra mfl.) i första varvet och istället använda 1 del 30% saltsyra på typ 20 delar vatten i den första körningen (helst utomhus - saltsyreångor är inte sådär jättekul och får all järn i närheten att börja rosta även i relativt torr inomhusklimat och spill av rätt så koncentrerad saltsyra ger närmast outplånliga fläckar på tex. köksbänkar i rostfritt) innan man går över på karboxyl och fosforsyre-blandningar i senare körningsvarv.

Till skillnad från många andra syror i kombinationer med kalcium så är saltsyra som löst kalk väldigt lösligt i vatten och torra kristaller av det är hygroskopisk och drar ur fukt ur luft för att själv till sist börja rinna iväg - ofta används som vägsalt för att binda grus och minska damm, och är också den aktiva ämnet i 'torrbollen' som suger fukt.

De generella märkesobundna avkalkningsmedel som man köper på flaska är ofta en blandning av flera olika syror - inte sälla en liten del fosforsyra i kombination med ofta citronsyra - dock fosforsyra ensam ger en nästan i vatten helt olöslig kalciumsalt (0.02 gr/l) och därför brukar det vara i en blandning med tex. citronsyra då citronsyra är komplexbildande med 2-värdiga metalljoner som bl.a kalcium, men som sagt lösligheten är inte så jättekul med citronsyra heller när det kan bara knapp lösa halv gram per liter hett vatten i senare genomsköljningar, det är lite åt hållet som att försöka lösa gips till grumlingsfritt klart vatten.

nu är mycket av 'rengöringen' att syran får kalket att avge kolsyra som som knäcker upp avlagringen till mindre bitar och bli slam och små bitar (det som inte löses upp) som sköljs med av vattenströmmen - men det är också en bidragande orsak att en hårt igenkalkad bryggare kan gå i tvärstopp när man väl avkalkar och större bitar lossnar och sätter sig i ventiler mm. - därför skall man inte vänta allt för länge mellan perioderna och tätare intervall om man har hårt vatten.

Permalänk
Medlem

I vattenkokaren hemma brukar jag använda citronsyra. Alla kalkavlagringar försvinner efter första kokningen. Det räcker med att skölja ur en gång så är det helt borta sen. Ättika brukar lukt och smak sitta kvar efter 2-3st kokningar till.

I en kaffemaskin får man kanske köra 2-3 omgångar med citronsyra gissar jag.