Twitch-strömmare tänker ihjäl sina fiender

Permalänk
Melding Plague

Twitch-strömmare tänker ihjäl sina fiender

Forskaren och Twitch-strömmaren Perrikaryal använder ögonspårning, huvudrörelser och EEG för att spela Halo, Elden Ring och andra spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul, speciellt om hon crowdfund:ar sin forskning via Twitch.

Permalänk
Officiell jultomte

Jäkligt coolt ändå måste jag säga, men verkar finnas en del att jobba på när man ser klippet

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Supercoolt
Kan inte låta bli att fundera på hur det skulle kunna gå att koppla in tittarna också, en riktigt Twitch Plays ___ . Lite problematiskt med delay, men vore riktigt coolt att göra.

Permalänk
Medlem

Vem behöver aimbot när du kan använda ögonen?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Tror det var i filmen Firefox dom har ett plan som är det särklass bästa eftersom piloten kan avfyra missiler utan att nerverna och musklerna till handen kommer i vägen, lät så hightech när man var liten, nu är vi här.

Permalänk
Medlem

Just styra spel med tanken har ju funnits i många år, man kunde väll köpa band man satt runt huvudet förut?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Just styra spel med tanken har ju funnits i många år, man kunde väll köpa band man satt runt huvudet förut?

Du jämför typ en Lada med en Ferrari. Jag har också sett den tekniken förr, funkar ok till Pong, men inte speciellt bra till exempelvis Call of Duty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du jämför typ en Lada med en Ferrari. Jag har också sett den tekniken förr, funkar ok till Pong, men inte speciellt bra till ex Call of Duty.

Verkar som att den inte kommit så långt än. ögonspårningen är dock rätt nytt. Har experimenterats mycket med detta förr men ofta så kommer man inte så långt.
Kanske en lada med en skoda snarare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Strömmare?

och för övrigt får rubriken det att låta som att man med koncentration och stark vilja får motståndaren att ramla död, poof. som ett hack.

inte att spela med hjärnsignaler. prova att orda om det?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Strömmare?

och för övrigt får rubriken det att låta som att man med koncentration och stark vilja får motståndaren att ramla död, poof. som ett hack.

inte att spela med hjärnsignaler. prova att orda om det?

Blev du utsatt för ett click bate?
På internet!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tror det var i filmen Firefox dom har ett plan som är det särklass bästa eftersom piloten kan avfyra missiler utan att nerverna och musklerna till handen kommer i vägen, lät så hightech när man var liten, nu är vi här.

Det var mycket riktigt i Firefox med Clint Eastwood.

Permalänk
Medlem

Hmm.. hur fungerar det med "recoil" i spel om man nyttjar en otroligt kompetent eye tracking? CS grabbarna kan ju ta och slänga sina träningstimmar av recoilmönster i papperskorgen. Eller tittar man på ett ställe och skjuter åt ett helt annat, blir ju ganska jobbigt att börja titta på någons huvud för att sluta med att min stirrar på fötterna...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tror det var i filmen Firefox dom har ett plan som är det särklass bästa eftersom piloten kan avfyra missiler utan att nerverna och musklerna till handen kommer i vägen, lät så hightech när man var liten, nu är vi här.

Piloter nu för tiden kan ju avfyra missiler mot mål genom att titta på dem bara, de behöver inte ens rikta planet/helikoptern mot målet längre.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Just styra spel med tanken har ju funnits i många år, man kunde väll köpa band man satt runt huvudet förut?

Ja, OCZ hade en sådan produkt för ca 15 år sedan:

https://www.guru3d.com/articles-pages/ocz-nia-review-neural-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Blev du utsatt för ett click bate?
På internet!?!

ja, alltså... jag borde veta bättre än att förvänta mig bättre av swec eller va ...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hmm.. hur fungerar det med "recoil" i spel om man nyttjar en otroligt kompetent eye tracking? CS grabbarna kan ju ta och slänga sina träningstimmar av recoilmönster i papperskorgen. Eller tittar man på ett ställe och skjuter åt ett helt annat, blir ju ganska jobbigt att börja titta på någons huvud för att sluta med att min stirrar på fötterna...

Klassas väl som ett fusk så var det löst

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Strömmare?

och för övrigt får rubriken det att låta som att man med koncentration och stark vilja får motståndaren att ramla död, poof. som ett hack.

inte att spela med hjärnsignaler. prova att orda om det?

datatermgruppen med bland annat språkrådet anser strömma är okej att använd. Finns även i svenska
https://www.termado.com/DatatermSearch/?ss=str%C3%B6mma

Sen funderar jag på om "orda om det" är korrekt, för mig är "orda om" mer "tala om" och "formulera om" är det som bör användas.

Hittar dock inget om det då det i sig är ett korrekt uttryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

datatermgruppen med bland annat språkrådet anser strömma är okej att använd. Finns även i svenska
https://www.termado.com/DatatermSearch/?ss=str%C3%B6mma

Sen funderar jag på om "orda om det" är korrekt, för mig är "orda om" mer "tala om" och "formulera om" är det som bör användas.

Hittar dock inget om det då det i sig är ett korrekt uttryck.

det må vara "korrekt", men ingen säger "strömmare" om streamers. strömma film kanske.
lite som mine:a crypto eller "bryta krypotvalutor"... må vara korrekt översättning och finns i ordbok. men nästan ingen säger så utom kanske gamlingar som inte kan engelska eller modern teknik.

när det gäller orda om, kanske inte rätt uttryck, så sa fröken till mig på svenskan i femman. men du vet vad jag menar.
nu antyder ju den nuvarande rubriken att hon dödar med tanken, typ tänker "dö!" och så faller motståndaren, vilket inte är fallet.

"Twitch-streamer spelar spelet med hjärnsignaler, och vinner", "Styr med hjärnsignaler, slår sina fienden!" hade ju varit mer korrekt. som ett exempel.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kul, speciellt om hon crowdfund:ar sin forskning via Twitch.

Det vore det ultimata. Inga särintressen. Eller ja, en stund i alla fall x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

det må vara "korrekt", men ingen säger "strömmare" om streamers. strömma film kanske.
lite som mine:a crypto eller "bryta krypotvalutor"... må vara korrekt översättning och finns i ordbok. men nästan ingen säger så utom kanske gamlingar som inte kan engelska eller modern teknik.

när det gäller orda om, kanske inte rätt uttryck, så sa fröken till mig på svenskan i femman. men du vet vad jag menar.
nu antyder ju den nuvarande rubriken att hon dödar med tanken, typ tänker "dö!" och så faller motståndaren, vilket inte är fallet.

"Twitch-streamer spelar spelet med hjärnsignaler, och vinner", "Styr med hjärnsignaler, slår sina fienden!" hade ju varit mer korrekt. som ett exempel.

Vadå ingen? Här är en länk till en av Sveriges största tekniksidor som använder termen:
https://www.sweclockers.com/artikel/37176-twitch-strommare-ta...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tror det var i filmen Firefox dom har ett plan som är det särklass bästa eftersom piloten kan avfyra missiler utan att nerverna och musklerna till handen kommer i vägen, lät så hightech när man var liten, nu är vi här.

Ooooo, barndoms minne det där. Visst är det det ryska planet som har sån funktionalitet och hjälten är amerikan som ska typ sno planet? Så måste han "tänka på ryska" för att det ska funka va? Dåliga filmer var bättre förr!

Permalänk
Medlem

"Om blickar kunde döda" fick precis en ny innebörd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Som någon som själv spelar med ögonspårare så tycker jag detta är riktigt häftigt!

Permalänk
Medlem

Ååh, det är det här jag hela tiden velat se ersätta pekskärmar! Helt värdelöst att behöva sätta sina fingrar i vägen för skärmen för att kunna göra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vadå ingen? Här är en länk till en av Sveriges största tekniksidor som använder termen:
https://www.sweclockers.com/artikel/37176-twitch-strommare-ta...

lmfao

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ja, OCZ hade en sådan produkt för ca 15 år sedan:

https://www.guru3d.com/articles-pages/ocz-nia-review-neural-i...

Japp den var det. Funkade väll sådär. Typ gå frammåt och svänga runt men inte mycket mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Musarm, kontrolltumme och nu nackspärr pga spel

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av GizmoTheGreen:

det må vara "korrekt", men ingen säger "strömmare" om streamers. strömma film kanske.
lite som mine:a crypto eller "bryta krypotvalutor"... må vara korrekt översättning och finns i ordbok. men nästan ingen säger så utom kanske gamlingar som inte kan engelska eller modern teknik.

Hade man istället använt ”streamer” så hade det regnat in rättelser på artikeln och folk hade varit upprörda över att man använder svengelska ord istället för korrekt svenska 😂

Lose-lose

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Det låter ju härligt om t.ex. en buff aktiveras när pulsen går upp, att det typ motsvarar att få under 20 % HP

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s