Permalänk
Medlem

ZenBook underpresterar

Hej, Jag har en laptop (som har några år på nacken) Köpte den i Maj 2021.

Det är en ASUS ZenBook ux581L

Denna: https://www.dustinhome.se/product/5011183934/zenbook-pro-duo-...

Jag har absolut inga klagomål, den har gjort det jag ville att den skulle göra och den extra skärmen har varit fantastisk i mitt jobb och fritid (inte minst för barnen).

Men jag hade funderingar att testa lite gaming på den och antog att 32gb ram och RTX 2060 iaf bör kunna ha bra flyt på låg grafik.
Köpte Tarkov och känner att lagget äter upp spelupplevelsen. Även Legacy of hogwarts på lägsta grafik hade sina laggiga stunder.

Är det helt enkelt så att datorn är på tok för low end för att tänka på COD, Tarkov etc eller är det något som är tok? Den blir ju varm väldigt fort (kylningen är såklart inte optimal) men kan en simpel sak som skruva upp och göra rent göra en stor skillnad? eller kanske formatera?)

Hade koll på AMD 800 tiden men känner att man halkat efter rejält med åren som går. Tacksam för hjälp!

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kolla temps innan och under spelande. Vad har du?
Kylningen är kass på laptops generellt så den kan komma throttla fort om den är smutsig. Om du inte rengjort den alls så bör du definitivt göra det.
Ominstallera Windows med nya fräscha drivare kan hjälpa en del.
Pröva sänk upplösningen också.

Permalänk
Hedersmedlem

+1. Rengör laptopen om du inte redan gjort det. Två års damm kan göra en hel del skillnad. Håll koll på dina temperaturer också, ser du att den throttlar även efter du rengjort den kan det vara läge att byta kylpasta också.

Sedan är det i princip obligatoriskt att ansluta en spellaptop till laddaren medan du spelar. Spel är strömkrävande och om du inte har datorn inkopplad så kommer den köra i ett tråkigt energisparläge eller så är batteriet slut på en kvart.

En sista grej på marginalen som kan vara bra att utesluta är bildskärmen. Har ingen aning hur bra eller dålig bildskärmen på denna är, men en långsam bildskärm som inte är ändamålsenligt för spel kan upplevas som "lagg" om man är van vid något snabbare. Värt att testa koppla in en extern om du har en.

Permalänk
Medlem

Tack för några snabba svar! Får skämmas lite då jag faktiskt inte rengjort den ordentligt någon gång sen hag köpte den, kör ofta med laptopens skärm av och enbart den "stationära skärmen" igång och den håller bra kvalitet. Ska sätta mej bär jag har tid och skruva upp den och även kolla hur kylpastan mår. Är det någon mening med fläktbyten osv eller är det endå för instängt i maskinen så det varken gör till eller ifrån?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du kan hitta en bättre presterande fläkt som passar så kan du alltid pröva. byta kylpasta efter 2 år känns inte som att det ger något stort, sikta hellre på att få bort allt damm ur fläkt och flänsar.