Vardagen med HP OMEN 30L rtx3080ti
Tjenare!
Har haft min HP OMEN 30L i 19 månader nu och tänkte det var dax för ett inlägg om köpet. Jag köpte datorn endast för att skillnaden på komplett dator (pre built) var ca 5k dyrare än att bara köpa en gpu vid tiden.
specs:
MBO: Hp OMEN, bevisat senare riktiga stryphalsar till moderkort och spärrar all form av modifiering.
ram: 16gb hyperX 3200
GPU: RTX 3080 TI
CPU: Ryzen 7 5800x
PSU: 800w
SSD: 1st M2 1000gb
Vid inköp så fungerade allt bra prestanda mässigt osv, förutom att alla spel utom cs krävd 80%+ fanspeed och det lät som datorn skulle flyga iväg. Dock höll den temps och iom rådande situation med priser så valde jag att behålla den.. Jag sänkte GPuns ström ca 20% för att få ner tempen något.
Körde simrig med 3 mission SG 35" skärmar hela vintern funkade bra!
Har efter det mest spelat cs vilket inte direkt kräver någon prestanda. Men fick ett problem för ca 6 månader sedan. Datorn black-screena direkt jag startade ett spel.
Testade 5-6 olika spel, samma fenomen i alla.
blåste datorn och installerade om windows
nya drivrutiner, max power allt prövades, ingen skillnad.
En bekant som jobbat mycket med datorer bad mig testa fps cap i cs, satte cap på max 120fps med låga inställningar. ingen krasch. Eftersom cs använder väldigt mycket CPU började jag felsöka temperaturer, gpun gick aldrig över 60 grader, dock låg min cpu på ca 64 grader bara när jag scrolla webbläsaren.
Misstänkte att cpu tempen var boven. Efter ett försök med elgigantens support så beslöt jag mig för att ta saken i egna händer!
Värt att nämna, jag använder datorn i jobbet och måste ha en dator med likvärdig prestanda, något elgiganten inte kunde lösa och den skulle garanterat vara borta i veckor.
Åkte på netonnet och köpte en 360 vattenkylare! måste säga att montaget ser ut exakt som om jag var grovt påverkad vid applicering av kylare. Men jag var dedikerad till att hitta felet snabbt och med små medel!
Whey! fick ner tempen till under 30 grader vid vanlig browsing, ca 40 grader när jag spelade CS.
Tyvärr kraschar det fortfarande direkt jag släpper FPS capen.
Jaha, mitt MBO begränsar ganska mycket i bios så jag köpte ett nytt!
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amd-so...
samt ett nytt chassie, tyvärr.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/miss...
Formaterade om datorn igen och rensade allt! Nu gick det att pilla i bios iaf!
Men! Problemet kvar...
Efter 6h med nvidia support, så gav dom upp och sa antingen så kräver din gpu mer ström än vad den borde eller så är den trasig. Allternativt att jag hade en dålig PSU.
Så jag byter till en ny PSU med motsvarande effekt under last osv som OEM psun.
Ingen skillnad!
Jag börjar inse fakta och mest troligt så är det mitt grafikkort som är dåligt, börjar leta runt och inser att ett beggat rtx 3080ti kostar 1/2 månadslön...
Tills en bekant fråga om jag provat undervolta kortet? Jag tänkte då på tiden när jag alltid undervoltade gpun pga temp vid min simracing. Testar igen och givetvis, allt fungerar igen. kan spela alla spel och köra CS utan fps cap på 120..
Så mitt tips, köp inte HP OMEN, bevisligen så kan HP inte ens speca storleken på PSU som krävs för datorn.
Felsökningen slutade på ca 5500 SEK men nu slipper jag vara orolig för att datorn skall lyfta när jag startar Forza motorsport.