2 routrar AIMesh beter sig som 2 routrar

Permalänk
Medlem

2 routrar AIMesh beter sig som 2 routrar

Ok detta kan låta som en skitsak men jag stör mig något så otroligt på det. Jag har två st routrar i hemmet som kör med AI mesh. Problemet är när jag spelar mobilspel och kommer in i en zon som täcks av den andra routern så säger spelet att jag loggas ut och måste starta om spelet. Detta händer varje dag, flera gånger.

När jag kör en wifi analyser program så ser man tydligt två olika signaler med samma nätverksnamn.

Finns det någon bra lösning på detta problem jag har? Kan jag t.ex ställa in telefonen att alltid prioritera ett nätverk så länge signalen är över en viss styra eller något sådant? Som det är nu tar den den starkaste signalen alltid viket blir ett väldans fram och tillbaka i vissa zoner.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Låter som att du kanske har Asus smart connect aktivt (vilket slår ihop 2,4Ghz och 5Ghz wifi till ett ssid).

Stäng av Smart connect och anslut enbart till 2,4Ghz eller 5Ghz wifi:t, så bör du slippa problemet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Löste det sig?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Klurar fortfarande på det hela, ska gräva djupare i det snart.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

När en klient byter nod skall det normalt gå fort att göra detta, typ 100ms.
För att byta snabbt använder aimesh mac adressen för att känna igen telefonen.

De flesta telefoner har featuren "Slumpmässig MAC-adress" som gör att varje wifi nät du kopplar upp dig mot så genereras en ny mac adress för detta wifi nätverk.
Det kan ju hända din telefon har fått för sig att det är två olika nätverk och därför byter mac adress varje gång du roamar.

I aimesh finns "Roaming Block list" som förhindrar att aimesh "romar" en klient.
Aimesh kan ju egentligen inte göra detta efter det alltid är klienten som bestämmer detta, vad den gör är att kicka klienten så den förhoppningsvis kopplar upp sig mot en bättre AP. Klienten kan ju naturligtvis fortfarande roama på eget bevåg.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har gått in på plattans Stusinformation och kollar på mac adressen sen så har jag låtit plattan stått lutan mot de olika routrarna och den har aldrig ändrat mac adress.

Några konkreta förslag på vad för inställningar jag kan testa göra på router/platta för att förhindra att spelen kopplar ner sig när jag kopplas upp mot en ny router?

Visa signatur

-Star