Fel och problem med bil köpt av bilhandlare

Permalänk

Fel och problem med bil köpt av bilhandlare

"Hej, för mindre än en månad sedan köpte jag och min vän en bil av ett företag och fick den levererad till mitt hem. Jag och min vän bor tillsammans . Samma dag märkte jag att det kom mycket rök från bilen och kontaktade säljaren, som då hävdade att det var normalt.

Senare besökte jag en mindre verkstad, och även de sa att det inte var något ovanligt. Eftersom jag nyligen tagit körkort och försäkringen var dyr i mitt namn, beslutade vi att göra ett ägarebyte till min vän.

Några dagar senare tog motoroljan slut, och när jag besökte en annan verkstad konstaterade de att det var något fel med motorn. Jag kontaktade säljaren och bad om att få häva köpet, men han erbjöd att minska priset med 25 000 kr istället.
har accepterat säljarens erbjudande att minska priset med 25 000 kr, åkte från göteborg till flen.

Nu hävdar säljaren att ägarebytet innebär att jag har sålt vidare bilen och att de inte kan göra något. Kan man ångra ett ägarbyte? Kan man klaga på felet efter ägarebyte?

Permalänk
Medlem

Du utför ett stycke försäkringsbedrägeri, berättar om det online, och undrar om det löser sig om du säger att du ångrar dig. Gissa.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Du utför ett stycke försäkringsbedrägeri, berättar om det online, och undrar om det löser sig om du säger att du ångrar dig. Gissa.

Var får du försäkringsbedrägeri från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Du utför ett stycke försäkringsbedrägeri, berättar om det online, och undrar om det löser sig om du säger att du ångrar dig. Gissa.

Skrivet av SUMITOMO:

Var får du försäkringsbedrägeri från?

Gissar TS har redigerat sitt inlägg sedan han skrev den kommentaren?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Brainsplitter:

Gissar TS har redigerat sitt inlägg sedan han skrev den kommentaren?

Ja, TS och dennes vän både bor och har nu köpt en bil tillsammans. För en timme sedan var det TS som köpt den på egen hand.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hur ska säljaren av bilen veta om du fått pengar efter ägarbytet eller inte. Såld eller bara överskriven så ser dom den som såld o deras problem löst. O nej. Ägarbyte går inte o ångra. Får skriva över igen. Men då ser det ut som en till försäljning. Ingen än du vet om du fick pengar eller inte.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

IANAL, men ..

1. Att inte ha försäkringen skriven på den som primärt är ägaren/användaren av bilen bryter mot villkoren för försäkringen och om olyckan skulle vara framme så kan OP ge sig tusan på att bolaget skulle undersöka omständigheterna extra noggrant och OP riskerar att bli helt utan ersättning.

2. I sin iver att spara några kr på bilförsäkringen har OP avtalat bort bilen till tredje part som bilhandlaren såklart inte har några skyldigheter emot och verkar på så sätt ha muppat möjligheterna att få ersättning för ev felaktigheter som var på bilen då den fortf var i hans ägo.

Ah, ungdomligt oförstånd.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hur ska säljaren av bilen veta om du fått pengar efter ägarbytet eller inte. Såld eller bara överskriven så ser dom den som såld o deras problem löst. O nej. Ägarbyte går inte o ångra. Får skriva över igen. Men då ser det ut som en till försäljning. Ingen än du vet om du fick pengar eller inte.

Det var min första bilköp, och jag sa redan från början till säljaren att jag skulle registrera bilen i min väns namn. Men han sa att för att få lånet, måste jag vara den registrerade ägaren först, och sedan kunde jag byta ägaren.

Permalänk

Det var min första bilköp, och jag var inte helt insatt i reglerna. Jag behöver inte gå in på detaljer om min väns boende och arbete. Försäkringskostnaden skulle vara 2800 kr om jag registrerade bilen i mitt namn, jämfört med 1300 kr om min vän registrerade den. Reparationen kostar ungefär 70 000 kr. Jag förväntade mig att få hjälp här, men istället har jag stött på personer som verkar ha tråkigt och skämtar på min bekostnad.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med rasad motor.

Du och säljaren kan komma överens om vad som helst. Det du saknar är reklamationsrätt om du överlåter till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoof Rezaie:

"Hej, för mindre än en månad sedan köpte jag och min vän en bil av ett företag och fick den levererad till mitt hem. Jag och min vän bor tillsammans . Samma dag märkte jag att det kom mycket rök från bilen och kontaktade säljaren, som då hävdade att det var normalt.

Senare besökte jag en mindre verkstad, och även de sa att det inte var något ovanligt. Eftersom jag nyligen tagit körkort och försäkringen var dyr i mitt namn, beslutade vi att göra ett ägarebyte till min vän.

Några dagar senare tog motoroljan slut, och när jag besökte en annan verkstad konstaterade de att det var något fel med motorn. Jag kontaktade säljaren och bad om att få häva köpet, men han erbjöd att minska priset med 25 000 kr istället.
har accepterat säljarens erbjudande att minska priset med 25 000 kr, åkte från göteborg till flen.

Nu hävdar säljaren att ägarebytet innebär att jag har sålt vidare bilen och att de inte kan göra något. Kan man ångra ett ägarbyte? Kan man klaga på felet efter ägarebyte?

Ditt misstag är att du gjort ägarbyte, om du inte hade gjort det hade du rätten på din sida.

Är det en BMW? Undrar för att dem är kända för det felet.

Permalänk
Skrivet av Galaxe:

Ditt misstag är att du gjort ägarbyte, om du inte hade gjort det hade du rätten på din sida.

Är det en BMW? Undrar för att dem är kända för det felet.

Nä det är en audi