Valve avtäcker Steam Deck med OLED-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tänk på att den inte ger någon prestandaförbättring, men samtidigt än viktigare är förbättringarna för batteritid och liknande vilket är vad som i det stora är vad som begränsar denna typ av produkter. Finns nyare SoC'ar som säkert hade gått att använda men enklare att fortsätta på samma, den är fortfarande kompetent trots sin ålder.

Hoppas du gillar den, finns en rätt stor tråd i forumet för övrigt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639600

Snabbare RAM-minnet verkar ge mellan 2-9% bättre prestanda beroende på spel. Kolla Digital Foundrys test av oled-modellen! Förbättringarna är många tydligen.

Större skärm/mindre sorgkanter, snabbare RAM, OLED, 90hz, energisnålare, större batteri, runt 50% bättre batteritid (minst), mindre vikt, Wi-Fi 6e, BT 5.3, snabbare resume från standby, 180hz polling rate på nya skärmen (äntligen förmodligen en bättre touchupplevelse..), haptics och touchpads förbättrade, ljudet ännu mer förbättrat med mer kapacitet för högre volym och mer bas, spakarna aningen förbättrade och den (Steam Deck) ska nu vara lättare att reparera själv. Man kan dessutom nu byta skärm utan att ta av baksidan.

Osv osv osv. Det har nog aldrig kommit en mid life-refresh med fler förbättringar förut på en konsol..

Synd att många sidor (SweC inkluderat) inte verkar rapportera om ens en bråkdel av förbättringarna. Men det är klart, just alla förbättringar förmedlades väl inte heller direkt av Valve, utan har sipprat ut vid reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ni som har Steam Deck utan anti-glare-skärm, vad säger ni om reflektionerna?

Inga större problem.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd men min steam deck och inga fundamentala brister som gör att jag känner att en uppgradering behövs i nuläget. Fläkt/ljud och batteri är väl det jag kommer på men inte så att jag låter den ligga pga det.
Nya decken ser fantastisk ut och med rätt förbättringar men det blir nog att vänta till SD 2.0.
Om man inte låter barnen ärva den gamla och skaffar en ny till pappa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tänk på att den inte ger någon prestandaförbättring, men samtidigt än viktigare är förbättringarna för batteritid och liknande vilket är vad som i det stora är vad som begränsar denna typ av produkter. Finns nyare SoC'ar som säkert hade gått att använda men enklare att fortsätta på samma, den är fortfarande kompetent trots sin ålder.

Hoppas du gillar den, finns en rätt stor tråd i forumet för övrigt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639600

Näedå prestandan bryr jag mig inte så mycket om, den kommer räcka gott och väl :).

Batteritiden, ljudnivån och skärmen är vad jag ville ha närmare i nivå med Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej tunnare bezels på nya. Själva glaset har samma dimensioner.

Det finns ju redan en tredjepartsskärm med 1080p man kan sätta i original decken. https://www.deckhd.com/

Fast det står ju att det är 7 tum på gamla och 7,4 tum på nya. Och den du länkade till är på just 7 tum.

Sedan är ju frågan vad som är enklast, uppgradera till en LCD 1200p och få behålla alla inställningar eller sälja sin gamla och lägga till tusenlapparna som krävs för nya oled-modellen.

Men misstänker att priset på andrahandsmarknaden för gamla modellen kommer krascha ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du gör inget med 32gb minne. Det ökar bara pris, storlek och förkortar batteritiden. Inget spel som behöver 32gb för att gå i 30fps funkar på Steam Deck, om såna ens finns alls.

Samma sak med 1080p. 1280x800 på 7.4" är över 200 PPI. Visst är man ju nära skärmen, men det ska ändå jämföras med inte ens 110 PPI för 1440p på 27". Det är rätt kompromiss, speciellt eftersom man ändå nästan alltid skalar upp till 800p.

Hur vet du hur mina specifika användningsområden ser ut? Om du läser igen så skrev jag innan JAG kan köpa.
Sen PPI är rätt oväsentligt när det handlar om helt olika avstånd. Ju närmare du är ju högre PPI krävs. Egentligen borde man prata om PPD, pixels per degree.
Att inte ha VRR i en maskin för låga fps är totalkorkat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Vad är priset för 512GB modellen i Sverige? Jag bor i Norge så kan inte se den svenska sidan.
Jag har för övrigt en Legion GO som jag först inte tyckte om alls på grund av windows 11 och massa software problem.
Börjar tycka om Legion enheten mer och mer om man bara fokuserer på själva spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tur att de inte stoppade in Z1 för då hade jag köpt en på momangen, nu kan jag nog hålla mig några månader

Jag har ju redan uppgraderat lagringen

Men mer batteritid hade inte skadat

Men Z1 APUn är ju betydligt sämre. Iaf ifall man värderar skälig batteritid. Steam Deck's APU springer flera varv runt Z1an under 10W. Och det är ju där man vill vara ifall man vill ha 3-9h batteritid (snarare än 1.3h-4h som Z1an erbjuder)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast det står ju att det är 7 tum på gamla och 7,4 tum på nya. Och den du länkade till är på just 7 tum.

Sedan är ju frågan vad som är enklast, uppgradera till en LCD 1200p och få behålla alla inställningar eller sälja sin gamla och lägga till tusenlapparna som krävs för nya oled-modellen.

Men misstänker att priset på andrahandsmarknaden för gamla modellen kommer krascha ganska ordentligt.

Ja precis nya skärmen är större men själva glaset är samma. Så du kan använda gamla skärmskydd t ex.

Men man får väl se om den går att byta helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Snabbare RAM-minnet verkar ge mellan 2-9% bättre prestanda beroende på spel. Kolla Digital Foundrys test av oled-modellen! Förbättringarna är många tydligen.

Större skärm/mindre sorgkanter, snabbare RAM, OLED, 90hz, energisnålare, större batteri, runt 50% bättre batteritid (minst), Wi-Fi 6e, BT 5.3, snabbare resume från standby, 180hz polling rate på nya skärmen (äntligen förmodligen en bättre touchupplevelse..), haptics och touchpads förbättrade, ljudet ännu mer förbättrat med mer kapacitet för högre volym och mer bas, spakarna aningen förbättrade och den (Steam Deck) ska nu vara lättare att reparera själv. Man kan dessutom nu byta skärm utan att ta av baksidan.

Osv osv osv. Det har nog aldrig kommit en mid life-refresh med fler förbättringar förut på en konsol..

Synd att många sidor (SweC inkluderat) inte verkar rapportera om ens en bråkdel av förbättringarna.

Tänkte precis fråga om ljudet, gött att det är lite overhaul på det mesta!

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Skrivet av Electrizer:

Berättade den goda nyheten för min fru och hon rullade ögonen hårdare än på länge. Hon vet vart de barkar hän.

Hahaha som min fru.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Eftersom måtten på frontglaset verkar oförändrade kanske det finns lite hopp om att den nya displaymodulen skulle passa i den gamla? Någon som har koll på det?

Innanmätet är helt omgjort. Så att själva skärmen säkert lätt kan passas in i hålet (den är mycket tunnare) är antagligen inte särskilt mycket hjälp.

Det kommer garanterat vara i bästa fall bli otroligt krångligt att dra kablarna till de nya positionerna eller anpassa med lödning, om de ens är halvt kompatibla alls. Vilket jag också tror är högst osannolikt.

Så vill du bara ha bättre skärm är det det nog enklare att antingen satsa på en tredjeparts, eller uppgradera allt, sälja och svälja devalveringsförlusten. Det kommer löna sig ändå.

Har man svår prylanknytning kan det såklart kännas tungt.

Skrivet av hypermode:

Ni som har Steam Deck utan anti-glare-skärm, vad säger ni om reflektionerna?

Det beror ju mycket på vilken typ av spel. Med mycket mörkt i kommer reflektioner bli mer störande. Har man tänkt sig spela utomhus så kan det ju bli ospelbart i vilket fall, matt skärm eller ej.

Sen får du även fundera på om det är värt att vara låst till matt med en OLED. Det finns en anledning till att matta OLEDs knappt existerar. Det saboterar svärtan rejält, vilket ju många menar är en av de viktigaste grejerna med skärmtypen.

Det går alltid att limma på ett skärmskydd av andra typen an skärmens. Det kompenserar förvånansvärt mycket om man valt fel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Vad är priset för 512GB modellen i Sverige? Jag bor i Norge så kan inte se den svenska sidan.
Jag har för övrigt en Legion GO som jag först inte tyckte om alls på grund av windows 11 och massa software problem.
Börjar tycka om Legion enheten mer och mer om man bara fokuserer på själva spelupplevelsen.

Sverige betalar i €. Så det beror på.

Om man inte köper den på (norska) Elgiganten då. Och då blir den så dyr man kan tro det är norska kronor de vill ha betalt i också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backspace:

Det är som med Raspberry Pi.
Det spelar ingen roll hur många kloner som kommer om det ändå inte finns ett stöd hos "communityn" och andra producenter.

Dålig jämförelse då jag skulle säga att det idag finns SMB som slår RPi på fingrarna i alla relevanta fall då de fattat att köra sitt eget race istället för vara en blek kopia. Visst, finns säkert någon färdigpackad distro för att skapa någon form av mediaspelare där RPI fortfarande är bättre, men för det SBC främst är tänkt till är tyvärr RPi akterseglad av främst Rockchip baserade konkurrenter.

Problemet med de Windows-baserade konkurrenterna till Steam deck är av en annan art: Steam deck är bättre p.g.a. främst två saker

1. Steam deck har ett bättre systemkrets för uppgiften, ett försprång som utökades nu när de gick till en mindre nod. Zen 4 är ett stort steg framåt över Zen 2/3 på stationära, där är prestanda långt viktigare än strömförbrukning. Men mycket av prestanda kommer från högre frekvens, det finns delvis ett motsatsförhållande mellan hög frekvens och väldigt låg effekt.

Detta syns främst när man går väldigt lågt ned i effekt, är inte bara Steamdeck (Zen 2 baserad) som är mer effektiv jämfört med t.ex. Z1 i ROG Ally från 15 W och nedåt. Man ser samma trend hos bärbara, Zen 3 baserade enheter har ofta bättre perf/W.

Ovanpå det är GPU-delen brutalt begränsad av RAM-bandbredd. Man eldar delvis för kråkorna med kraftigare GPU när RAM inte hänger med, vilket är ett problem i en enhet med väldigt begränsad effektutrymme.

2. Valve har kunnat forma Steam OS så det faktiskt passar enheten, något som i nuläget inte alls är möjligt på samma sätt med Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ska man vara kräsen så är 7040-serien/Z1 påtagligt bättre, men runt 15watt så är skillnaden inte lika stor. Inte för att påpeka det låga priset på Steam Decks och ett bra community när det skiter sig. Oled makes sense för de som hoppar på nu.

Hade varit schysst med lite mer I/O däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dålig jämförelse då jag skulle säga att det idag finns SMB som slår RPi på fingrarna i alla relevanta fall då de fattat att köra sitt eget race istället för vara en blek kopia. Visst, finns säkert någon färdigpackad distro för att skapa någon form av mediaspelare där RPI fortfarande är bättre, men för det SBC främst är tänkt till är tyvärr RPi akterseglad av främst Rockchip baserade konkurrenter.

Problemet med de Windows-baserade konkurrenterna till Steam deck är av en annan art: Steam deck är bättre p.g.a. främst två saker

1. Steam deck har ett bättre systemkrets för uppgiften, ett försprång som utökades nu när de gick till en mindre nod. Zen 4 är ett stort steg framåt över Zen 2/3 på stationära, där är prestanda långt viktigare än strömförbrukning. Men mycket av prestanda kommer från högre frekvens, det finns delvis ett motsatsförhållande mellan hög frekvens och väldigt låg effekt.

Detta syns främst när man går väldigt lågt ned i effekt, är inte bara Steamdeck (Zen 2 baserad) som är mer effektiv jämfört med t.ex. Z1 i ROG Ally från 15 W och nedåt. Man ser samma trend hos bärbara, Zen 3 baserade enheter har ofta bättre perf/W.

Ovanpå det är GPU-delen brutalt begränsad av RAM-bandbredd. Man eldar delvis för kråkorna med kraftigare GPU när RAM inte hänger med, vilket är ett problem i en enhet med väldigt begränsad effektutrymme.

2. Valve har kunnat forma Steam OS så det faktiskt passar enheten, något som i nuläget inte alls är möjligt på samma sätt med Windows.

Jag håller inte med dig om detta men du har ju självklart rätt till att ha din åsikt.
Tittar du på hemautomation, väderstationslösningar, husdjursautomater, diverse industrilösningar, nätverksövervakning, "ljudsystem", mediacenter, ambientljus, webserver, pihole, osv osv så är majoriteten baserade på just Raspberry Pi. Även om det finns alternativ som har bättre hårdvara så spelar det ingen roll eftersom det inte finns någon större utbredd användarskara.
Hur många privatpersoner känner du som har en Nvidia Jetson-enhet i garderoben? Jag är seriöst nyfiken.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet nånting den limiterade versionen är tänkt att släppas i andra länder än Kanada och USA? Vet att det står att det v bara är dom 2 länderna, men tänker att det kanske är ett typ-o, varför annars skylta med det på den svenska sidan?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är det nån som vet nånting den limiterade versionen är tänkt att släppas i andra länder än Kanada och USA? Vet att det står att det v bara är dom 2 länderna, men tänker att det kanske är ett typ-o, varför annars skylta med det på den svenska sidan?

Dom börjar kanske där först och ser hur bra den säljer, sen möjligen dom släpper den till andra länder. Men tycker det är töntigt av dom hålla påsådär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom börjar kanske där först och ser hur bra den säljer, sen möjligen dom släpper den till andra länder. Men tycker det är töntigt av dom hålla påsådär..

Ja riktigt larvigt att hålla på och skylta med det om vi inte ska få ta del av det.
Här är en cool limiterad version, endast avsedd för Nordamerika. Vill du ha en? Too bad sucker! Nananana
Överdriver nog en smula.
Får hoppas det är som du säger.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jo sant men kräver lite trix. Jah föredrar ändå windows.

Jag kör ju fl studio också och refx nexus 2 för vst plugins och funkar sisådär på linux.

Meb ja hade det varit endast emulatorer så skulle jag lätt kört med steamos på lenovon (vet dock inte om egpu funkar då dock)

Skulle aldrig orka köra in fl studio på en spelkonsol dator. Jag har en laptop för det on the go. Att navigera är även ett meck med touchplatta på laptopen. Föredrar min stationära alla dagar i veckan där jag har riktiga högtalare och klaviatur.

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa oled varianten!

Oled, 90hz och HDR! Samt bättre batteri och lite lättare i handen om det ens märks.

Kör mest indie spel så ska bli kul att dra genom Hollow knight i 90hz och jämföra hur mycket bättre det går.

Permalänk
Medlem

När alla andra testar hur väl oled versionen fungerar och lovordar oled skärmen så bryter gamersnexus ned den i alla dess beståndsdelar och kollar alla komponenter och vad som ändrats. Steve "We just got this machine 24h ago"... och så ligger den helt nedbruten i dess beståndsdelar, med den vanliga steam decken brevid, lika nedbruten

Dom skulle återkomma med ljud och allt annat efter dom byggt ihop den igen. Skrattade lite gott åt detta.

Den videon i kombination med digital foundrys video får mig att beställa en oled version (denna gång går jag all in på 1TB).
Hade ögonen på Legion Go, men ju mer man hör av den mindre imponerad är jag. Är ljud och batteri så bra som det sägs på oled (Steam deck) versionen så är den för mig.

Har redan LCD versionen sedan 1 år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

När alla andra testar hur väl oled versionen fungerar och lovordar oled skärmen så bryter gamersnexus ned den i alla dess beståndsdelar och kollar alla komponenter och vad som ändrats. Steve "We just got this machine 24h ago"... och så ligger den helt nedbruten i dess beståndsdelar, med den vanliga steam decken brevid, lika nedbruten

Dom skulle återkomma med ljud och allt annat efter dom byggt ihop den igen. Skrattade lite gott åt detta.

Den videon i kombination med digital foundrys video får mig att beställa en oled version (denna gång går jag all in på 1TB).
Hade ögonen på Legion Go, men ju mer man hör av den mindre imponerad är jag. Är ljud och batteri så bra som det sägs på oled (Steam deck) versionen så är den för mig.

Har redan LCD versionen sedan 1 år tillbaka.

Tänker me så, köpte min i februari och spelar nästan enbart på den, PS5 står o skäms i hörnet. Som småbarnsförälder är deck en gudagåva här hemma.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag ska beställa oled varianten!

Oled, 90hz och HDR! Samt bättre batteri och lite lättare i handen om det ens märks.

Kör mest indie spel så ska bli kul att dra genom Hollow knight i 90hz och jämföra hur mycket bättre det går.

Är också sjukt sugen på att slå till, kliar lagom i plånkan 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Trevlig uppdatering!

Något om Freesync på denna?

Enligt LTT så kommer den inte vara kompatibel med vrr då skärm-interface inte stödjer det

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Skulle aldrig orka köra in fl studio på en spelkonsol dator. Jag har en laptop för det on the go. Att navigera är även ett meck med touchplatta på laptopen. Föredrar min stationära alla dagar i veckan där jag har riktiga högtalare och klaviatur.

Nej kör egpu med extern skärm för fl studio på själva plattan hade jag inte orkat heller med

Men använder lenovon som stationär dator

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Har funderat på en Steam Deck ett tag, särskilt sen man fick barn. Nu fick det bli ett köp, blir perfa för att spela lite smidigt medans frugan nattar barnet. Kör Steam Link till en billig Samsung-padda med en Xbox-kontroll nu, men ser det som ett plus att inte behöva ha stationära igång och det mycket smidigare formatet, samt slippa behovet av att ha en bra uppkoppling till både stationär och padda för att köra Link.