Valve avtäcker Steam Deck med OLED-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

För att Windows är en dålig plattform helt enkelt. Fylld av reklam, fylld av profilering av dig som användare.
(Vi ska inte tala om det enorma behovet att börja slänga ut teknisk skuld från den plattformen också...)

En av de främsta anledningarna som gör SteamDeck så bra är att det är faktiskt är ett vettigt operativsystem som supportas. Därför är det inte jämfört öht med annonsfyllda enheter med Windows helt enkelt.
Windows-entusiasterna däremot kan leka på sin planhalva helt enkelt

Du låter som min kompis nu men ja ni har båda en poäng! 😜 Själv är jag fast i ”Windowsträsket” och lär nog stanna kvar tills något exceptionellt inträffar.

Permalänk
Medlem

Digital Foundry är halvt lyriska. De har redan testat OLED-modellen. Förbättringarna är många!

https://www.eurogamer.net/steam-deck-oled-review-a-beautiful-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Köpte Lenovo Legion Go.

Fantastisk handspelkonsol. Den klarar egpu via usb 4.0 så kan spela i 4k på rätt höga inställningar tack vare ryzens cpu.

Ja det är en tablet skärm liggande med udda upplösning i windows. Men det går att rätta till.

Sen med alla dessa handspelkonsoler så kommer det säkert uppdateringar. Steam os går att installera om man föredrar det. Men kör windows på valfriheten för emulatoret etc. (Kör även fl studio på den som funkar relativt bra)

Du kan ändra energi inställningar så den går snålare. Lite meck men det är windows liksom

Skärmen är grym. Fps mode är faktiskt coolt och funkar väldigt bra.

Men håller med tidigare att sänk uppläsningen för spara batteri annars suger batteri tiden

Yuzu emulator spelar den otroligt bra med.

Säger bara köp om ni har budgeten.

Steamdeck med oled är riktigt bra vilket dom skulle gjort från början istället.

Föredrar större skärm ändå så Lenovo var the go to go

Vill bara säga att emulatorer mm fungerar med Steam deck och SteamOS/Linux så det är inget fördel Windows argument.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Vill bara säga att emulatorer mm fungerar med Steam deck och SteamOS/Linux så det är inget fördel Windows argument.

Jo sant men kräver lite trix. Jah föredrar ändå windows.

Jag kör ju fl studio också och refx nexus 2 för vst plugins och funkar sisådär på linux.

Meb ja hade det varit endast emulatorer så skulle jag lätt kört med steamos på lenovon (vet dock inte om egpu funkar då dock)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Bra Valve men de har fortfarande några gamebreakers kvar innan jag kan köpa:

- VRR saknas i hårdvara
- Om minnet är fastlött så måste en 32gb variant finnas.
- 1080p är ett minimum idag.
- SOCen är hopplöst föråldrad. I princip alla konkurrenter är snabbare.
- Dockan måste använda en sladd..vafan.. Lös det
snyggare!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk

En bra uppdatering av den gamla Deck:en.
Tycker dock att de kunde ha tryckt in ännu större skärn eftersom sorgkanterna är så stora.

Permalänk
Musikälskare

Sjuka pengar meeeen... Man blir sugen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Eftersom måtten på frontglaset verkar oförändrade kanske det finns lite hopp om att den nya displaymodulen skulle passa i den gamla? Någon som har koll på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jo sant men kräver lite trix. Jah föredrar ändå windows.

Jag kör ju fl studio också och refx nexus 2 för vst plugins och funkar sisådär på linux.

Meb ja hade det varit endast emulatorer så skulle jag lätt kört med steamos på lenovon (vet dock inte om egpu funkar då dock)

Tja, om ladda ner och installera är "lite trix" så är det väll samma på en windows enhet 🙂

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Tja, om ladda ner och installera är "lite trix" så är det väll samma på en windows enhet 🙂

Yuzu kräver trix på steam os så ja. Spelar mestandels yuzu. Vet inte hur det är nu men förr få det att funka krävdes det, de rätta mig om jag har fel.

Men fl studio har jag testat på linux får inte det att funka. Då nexus stöder mac och windows endast och kör uteslutande det

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Inaktiv

Se om man kan få tag i den gamla nu begagnad för 1500-2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Berättade den goda nyheten för min fru och hon rullade ögonen hårdare än på länge. Hon vet vart de barkar hän.

Berättar du för din fru vad hårdvara kostar? Du é modig du

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fortfarande på tok för liten skärm.
Då är Lenovo Legion Go betydligt mer intressant.

Tog en titt på Lenovo Legion och blev förvånad att den kör en galen upplösning för en så pass liten skärm. Batteriet kan ju inte räcka mer än nån timme? Klarar chippet av att driva spel i den upplösningen samtidigt som uppdateringsfrekvensen bibehålls? Men visst, hårdvarumässigt är ju Lenovon den självklara vinnaren, däremot kostar den ju 3000kr mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tog en titt på Lenovo Legion och blev förvånad att den kör en galen upplösning för en så pass liten skärm. Batteriet kan ju inte räcka mer än nån timme? Klarar chippet av att driva spel i den upplösningen samtidigt som uppdateringsfrekvensen bibehålls? Men visst, hårdvarumässigt är ju Lenovon den självklara vinnaren, däremot kostar den ju 3000kr mer.

Lenovon ser så jävla plastig ut med tycker jag,och onödigt stor!ska man ha en bärbar så ska den vara just bärbar 😁
Steamdeckens plast är väl mer premium med va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Yuzu kräver trix på steam os så ja. Spelar mestandels yuzu. Vet inte hur det är nu men förr få det att funka krävdes det, de rätta mig om jag har fel.

Men fl studio har jag testat på linux får inte det att funka. Då nexus stöder mac och windows endast och kör uteslutande det

Har inget minne att behövs nå trix mer än det behövs på windows.
Jag kör också Yuzu då jag övergett min switch sen steam decken kom ut.
Yuzu ingår också i EmuDeck då du får typ alla emulatorer du väljer i en lista installerade på decken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Njaeh man spelar inte i den upplösningen utan 1280x800, men utanför spel ser allt mer chrisp ut och kanske går att implementera någon skalning för att det ändå ska se bättre ut än "vanliga" 1280x800

Skrivet av Hondaxl:

Lenovon ser så jävla plastig ut med tycker jag,och onödigt stor!ska man ha en bärbar så ska den vara just bärbar 😁
Steamdeckens plast är väl mer premium med va?

Den är nästan exakt lika bred som ett steam deck men en aning högre, kvaliten vågar jag inte uttala mig om haha

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är knappt att Steamdeck platsar inom kategorin handhållet bärbart spelande, så lenovon går ju fetbort. Är lixom inte ens ett rimligt alternativ för den som söker bärbart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ni som har Steam Deck utan anti-glare-skärm, vad säger ni om reflektionerna?

Permalänk
Medlem

Ja, pengarna bränner nog lite i fickan. Det skulle verkligen vara kul med en, speciellt för att ge åt frun när vi vill spela nåt tillsammans. Speciellt med cloud gaming via Xbox och ens... nuförtiden rätt revliga Steam-bibliotek så skulle det ju bli rätt så billigt. Speciellt om jag skulle sälja vår Switch...

Skrivet av anders190:

Detta. 60Hz med spel som är någorlunda krävande dränerar batteriet rätt bra. Men jag gillar möjligheten i mer lättdrivna titlar. Tror det är knappt 2 timmar med Wreckfest i 60Hz med lägsta inställningar med fulladdat batteri. Maffig upplevelse men sjuk batteritid.

Digital Foundry gjorde ett test med Cyberpunk där de lät SoC:n löpa fritt. Ca 1,5h med gamla LCD och 2,25h med nya OLED. Inte är det ju lång batteritid, men det är förstås worst case och en förbättring på 50%.

Skrivet av Rebben:

Bra Valve men de har fortfarande några gamebreakers kvar innan jag kan köpa:

- VRR saknas i hårdvara
- Om minnet är fastlött så måste en 32gb variant finnas.
- 1080p är ett minimum idag.
- SOCen är hopplöst föråldrad. I princip alla konkurrenter är snabbare.
- Dockan måste använda en sladd..vafan.. Lös det
snyggare!

Du gör inget med 32gb minne. Det ökar bara pris, storlek och förkortar batteritiden. Inget spel som behöver 32gb för att gå i 30fps funkar på Steam Deck, om såna ens finns alls.

Samma sak med 1080p. 1280x800 på 7.4" är över 200 PPI. Visst är man ju nära skärmen, men det ska ändå jämföras med inte ens 110 PPI för 1440p på 27". Det är rätt kompromiss, speciellt eftersom man ändå nästan alltid skalar upp till 800p.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Ja, pengarna bränner nog lite i fickan. Det skulle verkligen vara kul med en, speciellt för att ge åt frun när vi vill spela nåt tillsammans. Speciellt med cloud gaming via Xbox och ens... nuförtiden rätt revliga Steam-bibliotek så skulle det ju bli rätt så billigt. Speciellt om jag skulle sälja vår Switch...

Digital Foundry gjorde ett test med Cyberpunk där de lät SoC:n löpa fritt. Ca 1,5h med gamla LCD och 2,25h med nya OLED. Inte är det ju lång batteritid, men det är förstås worst case och en förbättring på 50%.

Du gör inget med 32gb minne. Det ökar bara pris, storlek och förkortar batteritiden. Inget spel som behöver 32gb för att gå i 30fps funkar på Steam Deck, om såna ens finns alls.

Samma sak med 1080p. 1280x800 på 7.4" är över 200 PPI. Visst är man ju nära skärmen, men det ska ändå jämföras med inte ens 110 PPI för 1440p på 27". Det är rätt kompromiss, speciellt eftersom man ändå nästan alltid skalar upp till 800p.

Intressant, hade de låst till någon bildfrekvens också eller matchat bägge? Kommer eventuellt kolla på den vid något tillfälle men rätt nöjd med Giant Bombs avsnitt om SD OLED samtidigt. Men håller med, fortfarande en förbättring även om det inte är på flera timmar. Tungdrivna spel. Halverar jag till 30FPS så har jag dubbla batteitiden typ, likaså vid låsning av 40. Men hör till de som helst aldrig går under 60 och helst vill ha 90FPS som minimum då jag inte upplever 60 som smooth med vissa spel.

Men härligt med mer alternativ. Välkommet nytillskott, även om jag själv hade förhoppningar om att man skulle kunna uppgradera enkelt. Kan hända att det blir en ändå i slutändan... men vill ju nästan invänta uppföljaren samtidigt.

Håller med i det du skrev i den andra kommentaren med, Valve gjorde överlag rätt kompromisser. En 1080p panel med VRR och OLED som alternativ redan från början hade jag gillat, sedan bara skalat ner och om bilden för att spara på batteri. Att de stoppade in 16GB RAM från början, var bra. Kunde lika väl varit 8GB vilket hade varit värre, speciellt när SoCen delar minnet.

Vissa spel upplever jag lite för plottriga. Kan vara någon inställning som följer med synkningen från de andra datorerna iofs, Dave the Diver ser inte bra ut på min SD men verkar fungera bättre för annat. Lite som den försöker trycka ut 2160p på 800p skärmen trots att SD'n är korrekt inställd.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Berättar du för din fru vad hårdvara kostar? Du é modig du

Nja, man rundar väl av lite neråt för säkerhets skull;)

Permalänk
Medlem

Köper direkt. Det här är steam-decken jag väntat på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Inget som stör mig direkt. Men jag sitter sällan i direkt solljus och spelar.

Däremot sett flera videos där man anser att anti-glare gör skärmen mindre skarp, mindre ljusstark.
Om man har en skärm utan antiglare kan man köpa till ett anti-glare skärmskydd, så det är en bättre lösning IMO.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Querth:

Köper direkt. Det här är steam-decken jag väntat på!

Tänk på att den inte ger någon prestandaförbättring, men samtidigt än viktigare är förbättringarna för batteritid och liknande vilket är vad som i det stora är vad som begränsar denna typ av produkter. Finns nyare SoC'ar som säkert hade gått att använda men enklare att fortsätta på samma, den är fortfarande kompetent trots sin ålder.

Hoppas du gillar den, finns en rätt stor tråd i forumet för övrigt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639600

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Intressant, hade de låst till någon bildfrekvens också eller matchat bägge? Kommer eventuellt kolla på den vid något tillfälle men rätt nöjd med Giant Bombs avsnitt om SD OLED samtidigt. Men håller med, fortfarande en förbättring även om det inte är på flera timmar. Tungdrivna spel. Halverar jag till 30FPS så har jag dubbla batteitiden typ, likaså vid låsning av 40. Men hör till de som helst aldrig går under 60 och helst vill ha 90FPS som minimum då jag inte upplever 60 som smooth med vissa spel.

Men härligt med mer alternativ. Välkommet nytillskott, även om jag själv hade förhoppningar om att man skulle kunna uppgradera enkelt. Kan hända att det blir en ändå i slutändan... men vill ju nästan invänta uppföljaren samtidigt.

Håller med i det du skrev i den andra kommentaren med, Valve gjorde överlag rätt kompromisser. En 1080p panel med VRR och OLED som alternativ redan från början hade jag gillat, sedan bara skalat ner och om bilden för att spara på batteri. Att de stoppade in 16GB RAM från början, var bra. Kunde lika väl varit 8GB vilket hade varit värre, speciellt när SoCen delar minnet.

Vissa spel upplever jag lite för plottriga. Kan vara någon inställning som följer med synkningen från de andra datorerna iofs, Dave the Diver ser inte bra ut på min SD men verkar fungera bättre för annat. Lite som den försöker trycka ut 2160p på 800p skärmen trots att SD'n är korrekt inställd.

Utan låsning på frameraten. De testade alltså battertid vis maxbelastning, så de lät SoC:n sträcka på benen så mycket det gick.

Själv hade jag också tänkt invänta uppföljaren. Jag gjorde "misstaget" att köpa Oculus Quest (1) istället för att invänta andra iterationen, och nu funkar inte alla spel på originalet längre. Det är lite surt... jag hade tänkt vänta här också på första uppdrageringen av SoC:n, men man blir ju nog sugen...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Nja, man rundar väl av lite neråt för säkerhets skull;)

Jag brukar jämföra min teknik med min frus handväskor. Om hon kan få in min pryl i en handväska som kostar mindre än prylen så får hon klaga.

Hon har inte lyckats hittills

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Har inget minne att behövs nå trix mer än det behövs på windows.
Jag kör också Yuzu då jag övergett min switch sen steam decken kom ut.
Yuzu ingår också i EmuDeck då du får typ alla emulatorer du väljer i en lista installerade på decken

Coolt visste jag ej

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Har 256gb versionen. Spelar mest i kontrollerad miljö men när jag väl spelar tex på jobbet med kontorsbelysning så är där en del reflekterande men inget jag störs av då det är i samma grad av vad min telefon har på grund av skärmskyddet jag har på min telefon.

Sen försöker jag alltid sätta mig på rätt ställe att spela på så det inte blir så jag minimerar reflektionerna.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Det har du helt rätt i! Gällande användarvänlighet sopar Steam Deck banan gentemot konkurrenterna. Men Game Pass, Ea Play och Ubisoft Connect är icke trivialt att få fungera på en Steam Deck. Det kan man inte argumentera emot utan så är det, eftersom operativsystemet är linuxbaserat. Jag har ägt Steam Deck, Ally och nyligen Lenovo Go och tycker alla har sina för- och nackdelar

Ja.. de har jag ingen erfarenhet av. Använder inte någon av de launchersen. Blizzards launcher fick jag dock igång utan större bekymmer och hade en förvånansvärt bra upplevelse med WoW på steamdecken! (Med en mod för handkontroll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Använder den bara inomhus, främst i sängen på kvällarna när jag är på hotell men skulle inte säga jag har några problem med skärmen.

Och visst lockar det med denna nya oled skärmen men lite för små skillnader för att upgradera även om de löser några av grejerna jag stör mig mest på som tex ljudnivå. Blir nog att vänta på steamdeck 2 med uppdaterad hårdvara istället dock då den kommer må bra av lite mer umpf om man vill köra lite tyngre spel