Permalänk
Medlem

Någon som hittat M2 disk på rea? Tycker det är en djungel med vilken man ska ta haha.

Något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

Någon som hittat M2 disk på rea? Tycker det är en djungel med vilken man ska ta haha.

Något tips?

Du kan köpa i princip vad som helst som är PCI Express x4 (Gen4 ) och har en läshastighet på över 5500Mb/s, alla kommer fungera fint!

Länkar ett filter från Prisjakt. 2TB börjar bli ganska prisvärt nu, finns diskar som kostar 1337kr (leet!) vilket är historiskt lågt:
https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&78...

Personligen gillar jag WD SN850x men Kingstron Fury / Renegade, Samsung 980/990 Pro är snarlika.

Separat kylfläns rekommenderas om du inte köper en som redan har färdigmonterad (Dessa brukar dock vara märkbart dyrare), till exempel "Be Quiet! MC1" (Non-pro!)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6017451

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Finns det något incitament alls för att köpa denna produkt för typ 2000 mer kronor än vad man kan få en normal ps5 för? 175 GB mer lagring och en mer slim design, that's it? Dessutom så måste man köpa vertikalt stativ själv, där det ingår i normala ps5.

Absolut inte, galet att utgångspriset är +2000kr mot vad de kostar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du kan köpa i princip vad som helst som är PCI Express x4 (Gen4 ) och har en läshastighet på över 5500Mb/s, alla kommer fungera fint!

Länkar ett filter från Prisjakt. 2TB börjar bli ganska prisvärt nu, finns diskar som kostar 1337kr (leet!) vilket är historiskt lågt:
https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&78...

Personligen gillar jag WD SN850x men Kingstron Fury / Renegade, Samsung 980/990 Pro är snarlika.

Separat kylfläns rekommenderas om du inte köper en som redan har färdigmonterad (Dessa brukar dock vara märkbart dyrare), till exempel "Be Quiet! MC1" (Non-pro!)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6017451

Lycka till med valet!

Toppen! Tack! Riktigt fin hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du kan köpa i princip vad som helst som är PCI Express x4 (Gen4 ) och har en läshastighet på över 5500Mb/s, alla kommer fungera fint!

Länkar ett filter från Prisjakt. 2TB börjar bli ganska prisvärt nu, finns diskar som kostar 1337kr (leet!) vilket är historiskt lågt:
https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&78...

Personligen gillar jag WD SN850x men Kingstron Fury / Renegade, Samsung 980/990 Pro är snarlika.

Separat kylfläns rekommenderas om du inte köper en som redan har färdigmonterad (Dessa brukar dock vara märkbart dyrare), till exempel "Be Quiet! MC1" (Non-pro!)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6017451

Lycka till med valet!

Skrivet av Frager:

Toppen! Tack! Riktigt fin hjälp

Jag hade tagit Fury framför SN850x.
Något bättre prestanda och det finns en bug med sn850, dock oklar om varken prestandan eller buggen påverkar användning på PS5, gissar på nej, men är inte helt säker.

850 går förmodligen lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hade tagit Fury framför SN850x.
Något bättre prestanda och det finns en bug med sn850, dock oklar om varken prestandan eller buggen påverkar användning på PS5, gissar på nej, men är inte helt säker.

850 går förmodligen lika bra.

Som du säger, är nog ingen större skillnad och buggen berörde nog gamla 850 utan "x".

Sedan är det alltid bra att ha tillgång till en PC och stoppa i disken där först för att säkerställa att senaste FW är installerad, den funktionaliteten har inte PS5 givetvis.

Är det kritiskt att göra det? Självklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

Någon som hittat M2 disk på rea? Tycker det är en djungel med vilken man ska ta haha.

Något tips?

Bästa jag sett är från Amazon.se, de tenderar att ibland inte komma med i prisjämförelsesiter.

Crucial P5 Plus 2TB
Med heatsink 1283,99Kr utan heatsink 1171,99Kr

Lexar NM790 4TB 3013,87Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

God Of War: Ragnarök - PS5
299 kr med koden INETXBOX23
https://www.inet.se/produkt/6609949/god-of-war-ragnarok-ps5

Koden fungerar inte för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Koden fungerar inte för mig?

Nej den har slutat gälla nu för alla varor...
Nu endast dessa
https://www.inet.se/kampanj/8815/inet-100kr-vardekod-xbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Bästa jag sett är från Amazon.se, de tenderar att ibland inte komma med i prisjämförelsesiter.

Crucial P5 Plus 2TB
Med heatsink 1283,99Kr utan heatsink 1171,99Kr

Igår fick man dessutom 100:- rabatt på båda dessa genom Amazon’s Save kr100 when you buy kr500 of select items-kampanj.
De verkar hela tiden ändra vilka produkter det gäller, så rabatten kanske kommer tillbaka

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en begagnad ps5 för att spara lite pengar. Nånting man bör akta sig för? Har hittat en för 4000kr + 2 spel. För bra för att vara sant? Kan dom låsas remote eller liknande?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Tänkte köpa en begagnad ps5 för att spara lite pengar. Nånting man bör akta sig för? Har hittat en för 4000kr + 2 spel. För bra för att vara sant? Kan dom låsas remote eller liknande?

Logga in på PSN för att se att konsolen inte är bannad (går inte att lyfta)
Fungerar bluray-läsaren?
Fungerar wifi och ethernet?
Är HDMI-uttaget hel?
Kraschar konsolen när man kör spel?
Låter fläkten? Skruva av fläkten titta att den inte är igensatt med damm.
Coilwhine från PSU när man kör spel?
Ta av covers och titta att svarta säkerhetssigillklistermärket inte brutet.

Permalänk
Medlem
Permalänk

min fråga gäller inte just PS5 men generellt sony och playstation. är det bara jag eller är det sjuka priser på PSN? assassins creed origins som släpptes 2018-19 för 699? när den kostar 98 kr på pc och xbox? det är inte det enda spelet som har så stor prisskillnad. Helt otroligt hur mycket man försöker pressa ut kronorna ur konsumenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

min fråga gäller inte just PS5 men generellt sony och playstation. är det bara jag eller är det sjuka priser på PSN? assassins creed origins som släpptes 2018-19 för 699? när den kostar 98 kr på pc och xbox? det är inte det enda spelet som har så stor prisskillnad. Helt otroligt hur mycket man försöker pressa ut kronorna ur konsumenterna? Borde inte Eus nya lag för 3e parts installationer som apple gälla ps också?

Spel är generellt dyrare på PSN.
Köp bara spel på rea.
Köp spel på disc, det är endast vissa utvecklares digitala spel som blir billigare än 200kr-gränsen efter 2-3 år.

Assassin's Creed® Origins säljs varannan månad för 90kr (precis som alla andra Ubisoftspel som reas ut)
https://psdeals.net/se-store/game/1373206/assassins-creed-ori...

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Spel är generellt dyrare på PSN.
Köp bara spel på rea.
Köp spel på disc, det är endast vissa utvecklares digitala spel som blir billigare än 200kr-gränsen efter 2-3 år.

Assassin's Creed® Origins säljs varannan månad för 90kr (precis som alla andra Ubisoftspel som reas ut)
https://psdeals.net/se-store/game/1373206/assassins-creed-ori...

Grym hemsida! stort tack

Permalänk
Medlem

Japp, köp blir oftast på skiva eller rejält nedsatt i reor på PSN. Mindre indietitlar blir dock på PSN då dom sällan finns på skiva.

Fick hem Dead Space Remake alldeles nyss. 125:- billigare än rean på PS Store.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

min fråga gäller inte just PS5 men generellt sony och playstation. är det bara jag eller är det sjuka priser på PSN? assassins creed origins som släpptes 2018-19 för 699? när den kostar 98 kr på pc och xbox? det är inte det enda spelet som har så stor prisskillnad. Helt otroligt hur mycket man försöker pressa ut kronorna ur konsumenterna?

Det är detta som gör mig mycket oroad inför nästa generations konsoler. De kommer sannolikt inte ha någon skivspelare. Monopol i interna butiken samt att man inte kan sälja vidare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Det är detta som gör mig mycket oroad inför nästa generations konsoler. De kommer sannolikt inte ha någon skivspelare. Monopol i interna butiken samt att man inte kan sälja vidare.

Borde ju EU titta på? som konsument så ska man väl ha friheten att köpa fysiska och digitala spel vart man vill. Är det inte lite samma sak som Applestore grejen som är i fokus nu? tar 30% och monopol för appar i apple produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Borde ju EU titta på? som konsument så ska man väl ha friheten att köpa fysiska och digitala spel vart man vill. Är det inte lite samma sak som Applestore grejen som är i fokus nu? tar 30% och monopol för appar i apple produkter?

Ja i teorin kanske detta fungerar...
https://www.reuters.com/technology/sony-facing-79-bln-mass-la...

Sony subventionerar redan idag med billiga konsoler och tillbehör, så om de öppnar upp store kommer de bara fortsätta som idag att höja priset på PS+ och andra tjänster för att väga upp.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Ja i teorin kanske detta fungerar...
https://www.reuters.com/technology/sony-facing-79-bln-mass-la...

Sony subventionerar redan idag med billiga konsoler och tillbehör, så om de öppnar upp store kommer de bara fortsätta som idag att höja priset på PS+ och andra tjänster för att väga upp.

billiga konsoller och tillbehör? haha ps5 släpptes 2020 för ca 5000 kr. idag är normalpris 7500 och reapris 5500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

billiga konsoller och tillbehör? haha ps5 släpptes 2020 för ca 5000 kr. idag är normalpris 7500 och reapris 5500 kr?

Den faktiska kostnaden för tillverkning och leverans är betydligt högre, säkert 10 000.
Spelen kostar ju några kronor att tillverka däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

billiga konsoller och tillbehör? haha ps5 släpptes 2020 för ca 5000 kr. idag är normalpris 7500 och reapris 5500 kr?

Hört talas om inflationen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den faktiska kostnaden för tillverkning och leverans är betydligt högre, säkert 10 000.
Spelen kostar ju några kronor att tillverka däremot.

Vad menar du? Sony går ju plus för varje såld PS5 och har gjort det sedan runt augusti 2021, dvs. över två år sedan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Maddoxswe:

Hört talas om inflationen ?

Min okunniga teori är att girigheten tar över här. Man pressar både leverantörer och konsumenter på pengar, säger inte att inflationen inte spelar roll men tror inte inflationen har lika stor påverkan som girigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Min okunniga teori är att girigheten tar över här. Man pressar både leverantörer och konsumenter på pengar, säger inte att inflationen inte spelar roll men tror inte inflationen har lika stor påverkan som girigheten.

Jag tror absolut att girighet är en del av ekvationen, dock inte så stor som du tror.

Det är en kombination mellan den svaga kronan och inflation som drivit upp priserna rejält. Jämför bara vad konsolen kostar i dollar i usa eller t.o.m euro i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

billiga konsoller och tillbehör? haha ps5 släpptes 2020 för ca 5000 kr. idag är normalpris 7500 och reapris 5500 kr?

Nu kostade en PS5 ca 6000kr på releasen. Lägg på inflationen (21,39%) i Sverige så blir det 7283kr idag.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tror ni inte att ett så stort bolag som Sony har lyckat satt få ned sina material- och produktionskostnader på tre år då? Garanterat.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du? Sony går ju plus för varje såld PS5 och har gjort det sedan runt augusti 2021, dvs. över två år sedan.

Jag har faktiskt svårt att tro på uppgifterna som Totoki lämnade 2021.
Speciellt när de inte ens kunde leverera... men nu kanske nu när chiptillverkningen kommit igång och de kan komma upp i rätt volymer.

Kollade årsredovisningen och det finns inget sätt att styrka uppgifterna heller då posterna gäller
Digital Software and Add-on Content, Network Services och Hardware and Others.
De kan alltså sälja first-party software för andra plattformar och räkna in det i hårdvarukategorin.

Samtidigt samma dag som Totoki säger att PS5 går med vinst, aug 4, 2021:
Sony Gaming Profit Drops 33%, Partially Due To Selling PS5 At A Loss
Getting an install base: it ain’t cheap. That’s one of the main takeaways from Sony’s recent earnings report, where the company has seen increases overall, but in the gaming sector, revenue rose just 2% while profit dropped 33% year over year.
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2021/08/04/sony-gaming...

Nej, jag tror inte de gick med vinst 2021 på konsolerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Borde ju EU titta på? som konsument så ska man väl ha friheten att köpa fysiska och digitala spel vart man vill. Är det inte lite samma sak som Applestore grejen som är i fokus nu? tar 30% och monopol för appar i apple produkter?

Säkert på sikt. Men EU är långsamma och det kommer ta ett par år innan lagstiftning är på plats. Så PS6 kan mycket väl bli en förlorad generation.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''