Mac Mini för fjärrstyrning
Hej,
MacOs börjar nu bli så vanligt så alla datanördar borde jobba lite med denna. Jag själv tänkte skaffa vissa superpopulära, men dyra applikationer som många har på deras Macar. Dessa programvaror vill jag ha åtkomst till överallt, från olika enheter som laptop, desktop, mobiltelefoner med Windows, Linux, Android, Ios osv.
Då är frågan har någon här satt upp en Mac mini som de fjärrstyr och gör vissa sysslor från? Fungerar det bra, blir det laggit? Jag tänkte att denna mac mini inte skulle vara en persons användare utan flera personer kan dela på den. Så om någon säger den har behov av ett visst program så skickar jag "en länk" till mac mini datorn.
Jag är Windowsanvändare och där är det inga konstigheter att sätta upp en terminalserver där X antal användare kan vara inne samtidigt med varsitt skrivbord.
Jag vet om att det går att hyra macar i molnet, förutom att jag oftast inte litar så mycket på dessa molnleverantörer, så har de priser som tydligt visar att de ej riktar sig åt privatpersoner.
Vilka superpopulära men dyra applikationer pratar vi om? De kända - Logic och Final Cut - är väl till sin natur sådana att de inte lämpar sig särskilt bra för fjärrstyrning, åtminstone utanför det lokala nätverket, eftersom de kräver låg latens för att ge en bra användarupplevelse.
Den inbyggda fjärrstyrningen - screen sharing - är VNC-baserad. I senaste macOS, 14/Sonoma, är denna tydligen mycket förbättrad med "secret sauce" som använder sig av funktionalitet i M-klass-processorerna för att överföra data på ett smartare vis och för att minska den upplevda latensen; detta som förberedelse för den kommande Apple Vision Pro, där ett av partytricken är att blåsa upp en virtuell 4k-skärm från en Mac i närheten så man kan jobba på denna som en av sina arbetsytor. Jag har inte provat själv på länge, men det jag hört är att lösningen nu börjar närma sig upplevelsen Windows har via RDP. Tidigare var det... funktionellt men inte trevligt, kan man väl säga.
Däremot har jag inte hört något som tyder på att macOS har blivit förändrat i grunden så att det skulle vara smidigare att använda systemet som en terminalserver: Du har visserligen stöd för multipla användare i operativsystemet, men användningsområdet att kunna fjärrstyra flera olika konton är styltigt för att uttrycka det generöst, och att köra multipla samtidiga sessioner är inte något som de prioriterat alls.
Vilka superpopulära men dyra applikationer pratar vi om? De kända - Logic och Final Cut - är väl till sin natur sådana att de inte lämpar sig särskilt bra för fjärrstyrning, åtminstone utanför det lokala nätverket, eftersom de kräver låg latens för att ge en bra användarupplevelse.
Den inbyggda fjärrstyrningen - screen sharing - är VNC-baserad. I senaste macOS, 14/Sonoma, är denna tydligen mycket förbättrad med "secret sauce" som använder sig av funktionalitet i M-klass-processorerna för att överföra data på ett smartare vis och för att minska den upplevda latensen; detta som förberedelse för den kommande Apple Vision Pro, där ett av partytricken är att blåsa upp en virtuell 4k-skärm från en Mac i närheten så man kan jobba på denna som en av sina arbetsytor. Jag har inte provat själv på länge, men det jag hört är att lösningen nu börjar närma sig upplevelsen Windows har via RDP. Tidigare var det... funktionellt men inte trevligt, kan man väl säga.
Däremot har jag inte hört något som tyder på att macOS har blivit förändrat i grunden så att det skulle vara smidigare att använda systemet som en terminalserver: Du har visserligen stöd för multipla användare i operativsystemet, men användningsområdet att kunna fjärrstyra flera olika konton är styltigt för att uttrycka det generöst, och att köra multipla samtidiga sessioner är inte något som de prioriterat alls.
Tackar för svar.. Det klassiska problemet användare har är att om de tex. köper ett program för att redigera bilder, så blir de bra och effektiva på detta program. Sedan är de någon annanstans och har då behov att använda programmet, ja då är deras dator med programmet såklart inte där. Detta leder till att många i princip endast kör med gratisalternativen som de kan installera på fler maskiner, då det inte är praktisk med köpprogram låsta till en dator. Det finns mängder med program till MacOs och man får kolla in licensavtalen vad man får eller inte får göra.
Just köra via Teamviewer är min bild att det är laggit, RDP gillar jag så länge man ej behöver grafikprestanda.
Så jag får fundera på hur jag gör. Enklaste Macbooken som jag skulle vilja ha är en 16" med 16GB ram och 500GB ssd, men de är väldigt dyra. Jag funderar då på macmini istället och fjärrstyra den. Då får jag dessutom tillgång till MacOs överallt.
Liksom i min väska har jag ofta redan en laptop som väger typ ett halv ton, visst är macboken mindre, men väskan är redan så överfull som den kan bli.
Tackar för svar.. Det klassiska problemet användare har är att om de tex. köper ett program för att redigera bilder, så blir de bra och effektiva på detta program. Sedan är de någon annanstans och har då behov att använda programmet, ja då är deras dator med programmet såklart inte där.
Det var länge sen folk som över huvud taget köpte en dator generellt sett köpte en stationär. Och på Mac-sidan finns sedan tre år (bortåt en datorlivstid för många av oss entusiaster, och nästan en halv för "de flesta") ingen prestandamässig orsak att köpa en stationär dator. Och med Air - som återigen är den Mac de allra flesta "bör" köpa, räknat rent objektivt - finns ingen orsak att inte ha med sig datorn överallt.
Enkelt uttryckt: Problemställningen du försöker lösa är en nisch som nästan inte drabbar någon.
Så jag får fundera på hur jag gör. Enklaste Macbooken som jag skulle vilja ha är en 16" med 16GB ram och 500GB ssd, men de är väldigt dyra. Jag funderar då på macmini istället och fjärrstyra den.
Om en Mini räcker för dig kapacitetsmässigt, så är 16" MacBook Pro oerhört överdimensionerad. Har du råd med den är den en fantastisk dator - jag har en första-generationens sådan själv och är superglad åt den - men för mig är det min huvudsakliga dator för privat bruk; inte en pryl jag är osäker på huruvida jag kommer ha någon användning av.
Vill du prova macOS billigt skulle jag säga att det bästa är att hitta ett utförsäljnings-ex eller en begagnad M1 Air och se vad du tycker. I nästa steg kan det vara läge att köpa något som täcker alla dina (privata) behov.
Hej,
MacOs börjar nu bli så vanligt så alla datanördar borde jobba lite med denna. Jag själv tänkte skaffa vissa superpopulära, men dyra applikationer som många har på deras Macar. Dessa programvaror vill jag ha åtkomst till överallt, från olika enheter som laptop, desktop, mobiltelefoner med Windows, Linux, Android, Ios osv.
Då är frågan har någon här satt upp en Mac mini som de fjärrstyr och gör vissa sysslor från? Fungerar det bra, blir det laggit? Jag tänkte att denna mac mini inte skulle vara en persons användare utan flera personer kan dela på den. Så om någon säger den har behov av ett visst program så skickar jag "en länk" till mac mini datorn.
Jag är Windowsanvändare och där är det inga konstigheter att sätta upp en terminalserver där X antal användare kan vara inne samtidigt med varsitt skrivbord.
Jag vet om att det går att hyra macar i molnet, förutom att jag oftast inte litar så mycket på dessa molnleverantörer, så har de priser som tydligt visar att de ej riktar sig åt privatpersoner.
Om låg latens är prio är https://parsec.app/ svaret enligt mig.
Denna lösning fungerar bra för gaming och applikationer med mer avancerad interaktion.
Dock löser just denna inte fleranvändarproblemet.
Mac har inte native stöd för detta och man har kasserat sitt serverOS.
Det finns tredjepartsprodukter som dock inte är prisvärda IMO (150 usd/användare).
https://www.nuords.com/products/nuords-ts/
Vet inte heller om denna lösning går att kombinera med Parsec.
TLDR: Det går att lösa för en användare åt gången eller för delade sessioner - dvs flera användare ser samma skärm.
Men flera användare samtidigt fungerar inoptimalt på Mac.
Jag själv kör windows laptop och har en mac mini för att testa grejer och tycker parsec fungerar bra för det hela.
Jag kör då en äldre mac mini, men parsec fungerar bra ändå!
Det var länge sen folk som över huvud taget köpte en dator generellt sett köpte en stationär. Och på Mac-sidan finns sedan tre år (bortåt en datorlivstid för många av oss entusiaster, och nästan en halv för "de flesta") ingen prestandamässig orsak att köpa en stationär dator. Och med Air - som återigen är den Mac de allra flesta "bör" köpa, räknat rent objektivt - finns ingen orsak att inte ha med sig datorn överallt.
Enkelt uttryckt: Problemställningen du försöker lösa är en nisch som nästan inte drabbar någon.
Inte någon sett till alla användare i världen. Men bland de som jobbar med teknik så är det så att man i ryggsäcken redan har en dator som är en jobbdator. Att Macbooken är mycket mindre hjälper ej, när jobbdatorn tar hela ryggsäcken.
Om en Mini räcker för dig kapacitetsmässigt, så är 16" MacBook Pro oerhört överdimensionerad. Har du råd med den är den en fantastisk dator - jag har en första-generationens sådan själv och är superglad åt den - men för mig är det min huvudsakliga dator för privat bruk; inte en pryl jag är osäker på huruvida jag kommer ha någon användning av.
Vill du prova macOS billigt skulle jag säga att det bästa är att hitta ett utförsäljnings-ex eller en begagnad M1 Air och se vad du tycker. I nästa steg kan det vara läge att köpa något som täcker alla dina (privata) behov.
Det finns en 16" som ej är pro, den är fortfarande ej dyr. Vad som behövs kapacitetmässigt beror på vad man gör. Jag tänkte en macbook för det absolut enklaste och mycket fjärrstyra andra datorer. Men tänkte om när det blev så dyrt och funderar just på att macos inte behöver ligga lokalt på datorn? Med detta sätt så har jag konstant tillgång till macOs.
Annars blir det lite som jag beskriv ovanför, jag hittar något verktyg som är bra i MacOs, jag lär mig gilla detta. Bra, men en stor del av min tid så är jag inte i närheten av denna dator.
Om låg latens är prio är https://parsec.app/ svaret enligt mig.
Denna lösning fungerar bra för gaming och applikationer med mer avancerad interaktion.
Dock löser just denna inte fleranvändarproblemet.
Mac har inte native stöd för detta och man har kasserat sitt serverOS.
Det finns tredjepartsprodukter som dock inte är prisvärda IMO (150 usd/användare).
https://www.nuords.com/products/nuords-ts/
Vet inte heller om denna lösning går att kombinera med Parsec.
TLDR: Det går att lösa för en användare åt gången eller för delade sessioner - dvs flera användare ser samma skärm.
Men flera användare samtidigt fungerar inoptimalt på Mac.
Jag själv kör windows laptop och har en mac mini för att testa grejer och tycker parsec fungerar bra för det hela.
Jag kör då en äldre mac mini, men parsec fungerar bra ändå!
Den kan vara något.
Alltså jag känner stadiet att MacOs börjar bli så vanligt så man som datatekniker måste jobba lite i det, det börja tillhöra allmänbilden. 2st problem finns, kostnad för att köpa datorerna och att man inte har med sig denna dator hela tiden.
För att ta ett exempel jag har pdf redigeringsprogram, de är typ ett måste idag. Jag har lärt mig hur detta program fungerar och dens brister som krånglar och hur man hanterar detta. Jag kanske hittar ett program som är dubbelt så bra på MacOs, skitbra, men kan jag använda det när jag ej är vid macen? Om inte så är det inget program jag ens överväger att försöka lära mig.
Jag kanske hittar ett program som är dubbelt så bra på MacOs, skitbra, men kan jag använda det när jag ej är vid macen?
Vilka program är det du vill använda idag som bara finns på MacOS?
Vilka program är det du vill använda idag som bara finns på MacOS?
Om vi tar mitt pdf-redigeringsprogram så finns Acrobat för 170kr/månaden till både Windows och MacOs. Det är väldigt mycket för endast detta program privat. Förutom det så tyckte jag ej programmet var bra.
Jag hittade då ett billigare program på Windows som fungerar, där man får installera det på X antal datorer, det finns såklart även andra program på MacOs. Ytterst få program finns för alla os.
I mitt fall med MacOs så behöver jag egentligen inte MacOs, jag gör inget där jag måste ha MacOs för att jag ska kunna utföra uppgiften. Men jag känner att jag på tok jobbar för lite med det. Jag vill använda MacOs mer för att lära mig.
Det finns program som jag skulle vilja hyra, jag får kolla upp licensavtalen om de tillåter fjärrstyrning. Dessa program skulle jag kunna hyra på Macen och sedan har jag tillgång till dem överallt. Kan hända att tillverkaren även tillåter installation på windowsdatorer, men jag vill av hur många anledningar som helst inte installera dessa program på alla datorer som jag tänker använda programmen ifrån. Detta arbetssätt har jag gått ifrån för snart 15år sedan. Då oftast att installera program i VM istället på en hypervisor i molnet istället för lokalt.
Men jag känner att jag på tok jobbar för lite med det. Jag vill använda MacOs mer för att lära mig.
Ok, det är en helt annan sak tycker jag och känns vettigare. En MacMini kostar inte så mycket för den enklaste konfigurationen och det borde duga för att lära sig på tycker jag.
Inte någon sett till alla användare i världen. Men bland de som jobbar med teknik så är det så att man i ryggsäcken redan har en dator som är en jobbdator. Att Macbooken är mycket mindre hjälper ej, när jobbdatorn tar hela ryggsäcken.
Ja, det är ju ytterligare en problemställning. För min del finns en ganska kraftig skiljelinje mellan privat och jobb, där arbetsgivaren inte tillåter osanktionerad hårdvara på sina nätverk, och där jag själv inte kan förväntas vara tillgänglig annat än när jag går på betald jour - i verkligheten är jag tillgänglig oftare än så, men det är återigen inget arbetsgivaren kan kräva av mig. Med andra ord är jobbdatorn bara med mig ditt jag tar jobbväskan, och den är definitivt inte alltid med mig.
Det finns en 16" som ej är pro, den är fortfarande ej dyr. Vad som behövs kapacitetmässigt beror på vad man gör. Jag tänkte en macbook för det absolut enklaste och mycket fjärrstyra andra datorer.
Ah - det var vad som lurade mig: Stora Air är 15", inte 16". Japp, den finns och är betydligt billigare än de stora Pro-modellerna, ja.
Och jo: Fjärrstyra andra datorer är en stor del av vad jag gör från min (jobb-) Mac: Om du skulle ha tillfälle att prova det verktyget kan jag starkt rekommendera Royal TSX för det ändamålet: Till skillnad från Windowsversionen av samma program (Royal TS), är TSX minimalistiskt och toksnabbt för RDP, VNC och (om du inte likt mig föredrar terminalen) SSH.
Men tänkte om när det blev så dyrt och funderar just på att macos inte behöver ligga lokalt på datorn? Med detta sätt så har jag konstant tillgång till macOs.
Annars blir det lite som jag beskriv ovanför, jag hittar något verktyg som är bra i MacOs, jag lär mig gilla detta. Bra, men en stor del av min tid så är jag inte i närheten av denna dator.
Jo, jag förstår dilemmat, och jag håller med om att något du inte använder till vardags inte kommer bli något du tar för vana att använda.
Alltså jag känner stadiet att MacOs börjar bli så vanligt så man som datatekniker måste jobba lite i det, det börja tillhöra allmänbilden. 2st problem finns, kostnad för att köpa datorerna och att man inte har med sig denna dator hela tiden.
För att ta ett exempel jag har pdf redigeringsprogram, de är typ ett måste idag. Jag har lärt mig hur detta program fungerar och dens brister som krånglar och hur man hanterar detta. Jag kanske hittar ett program som är dubbelt så bra på MacOs, skitbra, men kan jag använda det när jag ej är vid macen? Om inte så är det inget program jag ens överväger att försöka lära mig.
Min personliga åsikt är att man definitivt inte behöver kunna macOS med mindre än att det faktiskt är operativsystemet man använder, eller om man jobbar med slutanvändarsupport och dessa i stor utsträckning kör det systemet. Orsaken att det är vanligt är att det är en unix, vilket många tekniska användare föredrar, att det är ett system man väldigt sällan får problem med efter att man väl satt upp det (vilket delvis följer av att det är en unix), och att det rullar på väldigt trevlig hårdvara. Det är också den unix som integrerar bäst med Microsoftvärlden i termer av att utan fulhack kunna använda gängse Microsoft Office-produkter, samt att det (med hjälp av exempelvis JAMF) kan ingå i en mostly-Microsoft-miljö som en företagskontrollerad enhet på ett sätt som är svårt att tillförlitligt uppnå i de flesta Linuxdistributioner.
Det värdefulla du får av macOS är designfilosofin, där allt av native-applikationer genomsyras av en eftertänksamhet och omsorg man sällan ser i andra system: Programmen är generellt sett ruskigt effektiva (dvs du väntar sällan på systemet annat än på sånt som faktiskt ska ta tid), och de är bra på att följa operativsystemets interface-vägledning, vilket innebär att allt känns naturligt att använda när du vant om dig från det system du kommer från.
För oss tekniker är macOS stora fördel som sagt att det är en unix och därför samarbetar väl med andra unix-lika system: Är du som tekniker van vid Linux kan macOS betraktas som den mest välpolerade Linuxdistro (med FreeBSD-userland) som du stött på. 😆 Om du inte vill lägga ut pengarna på en Mac kan du följaktligen träna på en hel del av motsvarande kompetens genom att skaffa en (mycket) billigare PC och slänga in Fedora eller Ubuntu - eller, om din arbetsgivare tillåter det, dual-boota med en sådan distribution, alternativt i värsta fall köra WSL, så slipper du ha med flera datorer.
- Dagens fynd — Diskussionstråden55k
- [LEK] Gissa spelet19k
- Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!20k
- Val av CPU-kylare33
- Ny dator inför BF6 15-20K2
- Plats för lite gubbgnäll13k
- 9600X eller 9800X3D5
- Elbilar - Tråden för intresserade25k
- Intels Nova Lake-S nära färdigställda34
- Bygga en dator i mindre chassi3
- Säljes 2x Borderlands 4 spelkoder
- Köpes DDR4 16 GB-kit (2666+ MHz)
- Säljes Borderlands 4 Steamkod
- Säljes XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319
- Säljes Z370 i5 8600k DDR4 RAM Z170A i5 6600k 1060 6GB 970 4GB Z407
- Säljes Lian Li UNI FAN SL-INF 120 ARGB Reverse Blade PWM Fan - 120mm, black
- Säljes I9-12900k + Rog Strix Z690-A Gaming wifi + 32GB Vengence DDR2 + Arctic Liquid Freezer II
- Säljes Samsung S25 Edge 256gb
- Säljes Lian Li Hydroshift 360S med Phanteks D30
- Säljes Seasonic G12 M 650w 80+ Gold
- Systemkraven för Battlefield 6 presenterade28
- Lenovos handhållna Legion Go 2 kan avtäckas på IFA-mässan2
- ESET hittar skadeprogram som skriver sig självt24
- AMD går på djupet i RDNA 412
- Sapphires moderkort närmar sig lansering21
- Quiz: Vad kan du om gamingskärmar?69
- MSI: 533 dagar senare - knappt någon OLED-inbränning122
- Intels Nova Lake-S nära färdigställda34
- Bättre stöd för Bluetooth-headset i Windows 1146