Datorn fryser sig med 3 insatta begnagnade fläktar (power failure)

Permalänk
Skrivet av Viita:

För att förtydliga.

Toleransen för +12V är ±0,6V, din +12V är enligt OCCT rapporterad som 10,4V vilket är 1 hel volt utanför toleransområdet som är 11,4V till 12,6V.
Bara för att poängtera, det spelar ingen roll hur många Watt nätagget är på, blir spänningen för låg på någon av spänningslinorna så kommer du mycket troligt få slumpmässiga blåskärmar och krasher.

Aha, jag hajar, min hjärna var helt inställd på att det för höga strömmar som producerade blåskärmar & frysningar likt ett blixtnedslags möte med en jordfelsbrytare (du hör att jag har gått Elprogrammet med knappt godkända betyg va?)

Skrivet av Viita:

Sedan så måste jag fråga, "3 enskilda mätvärden på ett nätagg", menar du olika spänningslinor eller menar du "nuvarande, minsta, högsta"?

Spänningslinor är ett helt nytt begrepp för mig som får mig att tänka på att hänga tvätten i tvättstugan snarare, du pratar långt över min kompetensnivå

Jag åsyftade dom 3 värdena som OCCCT mäter
som du omnämnt

"Både +5V och +3,3V ser däremot väldigt bra ut."
+ 12V

Nu har du redan svarat, att 3 stycken är dom vanligaste man mäter

Ska man köpa ett nytt begagnat nättaggregat från butiken (bara att datornissen mäter på det för att kolla så att det är okay)
som lagar datorn eller bör jag köpa ett helt nytt.

Och ska det vara på minst 650V igen? på det nya?

Skrivet av Viita:

Med tanke på vad jag sett gällandes spänningarna så är jag mycket tveksam till att en BIOS-uppdatering kommer göra någon skillnad.

Noterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag får be datornissen uppdatera bios, för jag har varken USB sticka eller kompetens att göra det.

Så tekniskt sätt så skulle det kunna fixa sig om jag byter nätaggregat + uppdaterar bios och jag behöver
inte köpa den begagnade moderkort för 350 kr som potentiellt skulle kunna innebära andra fel

Är det den här du åsyftar är min första bluescreen? som är intressant
<Uppladdad bildlänk>

(Den här kommentaren kom tydligen inte riktigt in även om det stod så hos mig.)

Jo fast den säger att föregående avslut av Windows inte har gjorts.
Så det borde vara avbrottet innan. Felkoden är inte med men texten var ok att läsa om orsaken.

Såg i kommentaren ovan att spänningen på 12V var låg så det kan också vara en orsak, nätagget brukar tappa effekt över tid. Själv har jag en spänningsprovare som säger ifrån om någon spänning är för låg men vet inte var gränserna ligger. Då testar man obelastat. Men den ger inte utslag om det finns någon kortslutning någonstans. Även en disk kan fungera men ha en mindre kortslutning i sig. Så orsaken till låg spänning kan också vara ett fel på något annat men är nätagget gammalt så är det dags för nytt, ej begagnat om det inte är relativt nytt begangat.

BIOS finns beskrivet i manualen hur man gör. Går att ladda hem och installera också. Har för mig att jag skrev vilken punkt i manualen som beskriver uppdateringar. Finns 3 varianter.

Permalänk
Skrivet av abki:

(Den här kommentaren kom tydligen inte riktigt in även om det stod så hos mig.)

Jo fast den säger att föregående avslut av Windows inte har gjorts.
Så det borde vara avbrottet innan. Felkoden är inte med men texten var ok att läsa om orsaken.

Såg i kommentaren ovan att spänningen på 12V var låg så det kan också vara en orsak, nätagget brukar tappa effekt över tid. Själv har jag en spänningsprovare som säger ifrån om någon spänning är för låg men vet inte var gränserna ligger. Då testar man obelastat. Men den ger inte utslag om det finns någon kortslutning någonstans. Även en disk kan fungera men ha en mindre kortslutning i sig. Så orsaken till låg spänning kan också vara ett fel på något annat men är nätagget gammalt så är det dags för nytt, ej begagnat om det inte är relativt nytt begangat.

BIOS finns beskrivet i manualen hur man gör. Går att ladda hem och installera också. Har för mig att jag skrev vilken punkt i manualen som beskriver uppdateringar. Finns 3 varianter.

Det störda är att datumet för den 10 september är försvunnen från loggen tyvärr

Men du kanske vill ha någon av dem andra?

Okay, tack för infon rörande att köpa ett nytt nätagg helst.
Och felet är nätagget, kan det ha påskyndats om jag i flera år haft sidopanelen öppen på datorn
så att damm kanske kom in?

Diskarna tror vi inte på ligger bakom låg spänning i burken, kan dåliga läckande kondensatorer på ett moderkort också ge uppkomst till låg spänning?

Permalänk
Hedersmedlem

Chansen att en eller flera komponenter sjunger på sista versen i en dator som är 13-14 år gammal är ganska stor.

Ett nätaggregat som inte längre ger rätt spänningar kan ge konstiga följdfel. Mät med en multimeter för att säkerställa att de värden du fått från occt är korrekta. Prova om möjligt med hög och låg belastning.

Moderkort som har dåliga kondensatorer (lyft på locket, läckage eller annan deformation) behöver bytas ut eller repareras. Innan det är åtgärdat ska datorn ses som trasig.

Och med det sagt så petar jag mest på datorer som är ännu äldre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Chansen att en eller flera komponenter sjunger på sista versen i en dator som är 13-14 år gammal är ganska stor.

Ett nätaggregat som inte längre ger rätt spänningar kan ge konstiga följdfel. Mät med en multimeter för att säkerställa att de värden du fått från occt är korrekta. Prova om möjligt med hög och låg belastning.

Jag har ingen multimeter har inte för avsikt att skaffa för detta ändamål, men jag ska säga åt datornissen att mäta, han är långtidssjuk, men lär vara tillbaka imorgon, det är inte så att min dator har gjort honom sjuk

Vad kostar ett nytt billigt nätaggregat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Vad kostar ett nytt billigt nätaggregat?

Hur modig är du ?
Begagnade kan du kanske hitta på en lokal secondhand, endera nakna eller i en gammal dator.

Nytt kinesium 250 kr ?
https://www.amazon.se/Inter-Tech-SL-500A-SL500-str%C3%B6mf%C3...
Tror faktisk att det ovan inte är nått riktigt skrot utan bara budget för de påstår sig inte ha en massa funktioner eller certifieringar utan de har bara gjort det billigt så det lär inte ha lång livslängd, snäva toleranser eller nått överdimensionerat.

Ska du ha en seriösare och tyst nätdel att behålla bör du snarare lägga dig på nån semipassiv sak kring 650-750 W och då är du kring 1500-2000 kr för en bra.

Men det finns ju även märkesbudgetmodeller typ >
https://www.komplett.se/product/1154861/datorutrustning/dator...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det störda är att datumet för den 10 september är försvunnen från loggen tyvärr
<Uppladdad bildlänk>
Men du kanske vill ha någon av dem andra?

Okay, tack för infon rörande att köpa ett nytt nätagg helst.
Och felet är nätagget, kan det ha påskyndats om jag i flera år haft sidopanelen öppen på datorn
så att damm kanske kom in?

Diskarna tror vi inte på ligger bakom låg spänning i burken, kan dåliga läckande kondensatorer på ett moderkort också ge uppkomst till låg spänning?

124 är ett hårdvarufel.
P1 är noll och vad jag kan förstå så är det inte någon fil som felar.
P2 är FFFFFF....(saknas). Ska peka på den post eller record(beroende på vem som skrivit texten) Ska gå att hitta i dumpen. Ska finnas beskrivning på hur den posten är uppbyggd men misstänker att det inte är så lätt att hitta posten.
WHEA-beskrivning: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/wh...

24 är sista hårdvarufelet som pekar på file-system och är nog din systemdisk. Men det har varit många avbrott innan så det kan lika väl vara förstörda systemrutiner.

Permalänk
Skrivet av abki:

124 är ett hårdvarufel.
P1 är noll och vad jag kan förstå så är det inte någon fil som felar.
P2 är FFFFFF....(saknas). Ska peka på den post eller record(beroende på vem som skrivit texten) Ska gå att hitta i dumpen. Ska finnas beskrivning på hur den posten är uppbyggd men misstänker att det inte är så lätt att hitta posten.
WHEA-beskrivning: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/wh...

24 är sista hårdvarufelet som pekar på file-system och är nog din systemdisk. Men det har varit många avbrott innan så det kan lika väl vara förstörda systemrutiner.

Nu har det inte varit någon frysning på 1 vecka här, det är konstigt, därför avvaktar jag.

124 är nått jag kan göra nått åt efter att jag vet vilken annan hårdvara det rör sig om, för jag tror inte att den visar rätt
om den pekar ut filsystemet och systemdisken, situationen förbättrades efter att vi bytte en minnesticka, situationen förbättrades lite till efter att jag installerade div service pack till Windows 7, tror inte du att det snarare är moderkort eller nätagget? än systemdisk, systemdisken är den som avrättar datorn varför den kanske dyker upp som symtombild i loggen?

Parameter 1: mäter den enbart mjukvarufel eftersom du utgår ifrån detta?

P2 som FFFFFF kunde jag faktiskt leta rätt på

Det går ju också att klicka på properties på varje rad för ytterligare info, hur fan ska jag kunna
posta en sådan logg här när enskilda raden kräver ett manuellt klick

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur modig är du ?

Nytt kinesium 250 kr ?
Tror faktisk att det ovan inte är nått riktigt skrot utan bara budget för de påstår sig inte ha en massa funktioner eller certifieringar utan de har bara gjort det billigt så det lär inte ha lång livslängd, snäva toleranser eller nått överdimensionerat.

Ska du ha en seriösare och tyst nätdel att behålla bör du snarare lägga dig på nån semipassiv sak kring 650-750 W och då är du kring 1500-2000 kr för en bra.

Men det finns ju även märkesbudgetmodeller typ >
https://www.komplett.se/product/1154861/datorutrustning/dator...

Inte så modig är jag

Min nuvarande är på 650 w, men kinesium på 500 w kanske räcker det med? eller är det beroende på vad jag gör med datorn?
när datorn har så mycket ram (16 gb) som jag nu har så kanske det kompenserar?
Strömförsörjning och ram kanske jobbar ihop?

Den här gamla skroten jag har nu på 653 w är väldigt tyst trots att det 15 år gammalt, menar du att ett nyare nätagg i 250-500 kr klassen skulle låta mer än detta?

Permalänk
Medlem

Finns massor med calculatorer för att ta fram sin watt-behov.
Min är det något fel på just nu men här har vi en annan.
https://outervision.com
Men ta inte mindre än 500W.

En till: https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator/ osäker på om ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Nu har det inte varit någon frysning på 1 vecka här, det är konstigt, därför avvaktar jag.

124 är nått jag kan göra nått åt efter att jag vet vilken annan hårdvara det rör sig om, för jag tror inte att den visar rätt
om den pekar ut filsystemet och systemdisken, situationen förbättrades efter att vi bytte en minnesticka, situationen förbättrades lite till efter att jag installerade div service pack till Windows 7, tror inte du att det snarare är moderkort eller nätagget? än systemdisk, systemdisken är den som avrättar datorn varför den kanske dyker upp som symtombild i loggen?

Parameter 1: mäter den enbart mjukvarufel eftersom du utgår ifrån detta?

P2 som FFFFFF kunde jag faktiskt leta rätt på
<Uppladdad bildlänk>
Det går ju också att klicka på properties på varje rad för ytterligare info, hur fan ska jag kunna
posta en sådan logg här när enskilda raden kräver ett manuellt klick

Jo håller med.
Men det var det enda felrapport som inte var att det är ospecificerat hårdvarufel.
Men med tanke på att den gick nästan bra då ett minne togs ur så kan det vara just det minnet det är fel på eller att det var gränsen för att nätagget skulle börja fungera igen.

Permalänk
Skrivet av abki:

Jo håller med.
Men det var det enda felrapport som inte var att det är ospecificerat hårdvarufel.
Men med tanke på att den gick nästan bra då ett minne togs ur så kan det vara just det minnet det är fel på eller att det var gränsen för att nätagget skulle börja fungera igen.

Just det, men det knasiga var att problemet var kvar initialt efter minnesinstallationen, sedan skulle resten av frysningarna vara Windows 7 mjuk relaterade, och nu har det gått 1 vecka som sagt, jag borde nog starta om datorn själv, för då kommer den här fina kurvas resettas och den kommer börjar frysa igen bergis

Har du någon nytta av nya P2 värdena jag tog fram, avslöjade dom nått mer?

Permalänk
Medlem

P2 visar var i dumpen posten finns som ska beskriva felet. (om den ger något vet man inte i förväg)
Så för att se mer så behöver man dels P2 samt dumpen eller åtminstone utdrag ur den del de intressanta delarna finns.
Har inte kollat att det finns just recordbeskrivning men skulle tro det.

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske, men...
Jag fattade det som att det är frontfläktarna som strular? Sladden från resetknappen till moderkortet, går den månne i närheten av sladdarna till fläktarna som strular? Sitter det en ferritring på den sladden? Om ferritring saknas så kan du kanske prova med att dra ut resetkabeln ur moderkortet och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Inte så modig är jag

Min nuvarande är på 650 w, men kinesium på 500 w kanske räcker det med? eller är det beroende på vad jag gör med datorn?
när datorn har så mycket ram (16 gb) som jag nu har så kanske det kompenserar?
Strömförsörjning och ram kanske jobbar ihop?

Den här gamla skroten jag har nu på 653 w är väldigt tyst trots att det 15 år gammalt, menar du att ett nyare nätagg i 250-500 kr klassen skulle låta mer än detta?

Ramminne har normalt inte nån hög effektförbrukning även om den inte är obefintlig så det borde inte påverka.

Nyare bättre nätdelar är ofta passivt kylda under normala förhållanden och alltså ljudlösa.

Om du vågar byta nätdel till nått billigt för att testa är upp till dig men man kan ju även skaffa en bra nätdel men det verkade inte som om du var beredd att lägga de pengar som krävs för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä men minnena kan ha någon form av glappkontakt eller att det är mindre kortslutning i dom.

P2 är bra att ha på det avbrottet men den kräver även dumputskriften om det ska gå att komma någonstans.
Men det har varit många avbrott innan så riken är att det är någon systemrutin som har tagit stryk.
Går den bra utan 1 minne så är det troligen det som är orsaken.
Prova så ett tag och uppdatera Windows så långt det går. Sen kan det bli minnen som du får köpa i stället om det går att få tag på.
I värsta fall kan det bli att leta upp begagnade men har då också en viss risk.

Permalänk
Skrivet av abki:

P2 visar var i dumpen posten finns som ska beskriva felet. (om den ger något vet man inte i förväg)
Så för att se mer så behöver man dels P2 samt dumpen eller åtminstone utdrag ur den del de intressanta delarna finns.
Har inte kollat att det finns just recordbeskrivning men skulle tro det.

I Porperties får du både se namnet på P2 samt det närmsta utdrag vi kan komma

(det här är rätt dump iaf från förra sidan)

Alternativt kan vi börja om från 0 och du får titta på properties-dumpen från helt ny bluscreens-krash nedan som skedde för 2 dagar sedan för första gången på 2 veckor, och den här gången noterade jag att blåskärmen var tydligt kopplat till att jag kopplade till och från en enhet, nämligen jag hade haft surfplattan i datorns USB-port, och exakt när jag lossade laddningssladden så blev det bluescreen till följd av det, detta har jag naturligtvis upprepat sedan dess att plugga in surfplattan och det triggas mycket väntat inte igen.

Det kanske inte var USB-porten så var trigger den här gången även om Driver Booster 10 som av kanske en slump hade redo en uppdatering av "USB-styrenheter" - USB-enhet (sammansatt) vilket jag nu uppdaterat återigen, det är skumt eftersom den där var installerad tidigare, då den USB versionen är från 2006! står det

Men USB-porten fick ntoskrnl att utlösa kraschen iaf, nästa gång är det nog nån annat, som att man öppnar nått dokument på ett ovarsamt sätt vilket också har lett till bluescreens tidigare

Skrivet av abki:

Nä men minnena kan ha någon form av glappkontakt eller att det är mindre kortslutning i dom.

P2 är bra att ha på det avbrottet men den kräver även dumputskriften om det ska gå att komma någonstans.
Men det har varit många avbrott innan så riken är att det är någon systemrutin som har tagit stryk.
Prova så ett tag och uppdatera Windows så långt det går. Sen kan det bli minnen som du får köpa i stället om det går att få tag på.

Datornissen hade testat att i kronologisk ordning plocka ut om det var 3 minnesstickor jag hade?
var för sig för att testa och det var bara 1 av dom som krånglade och den är utbytt mot en liten uppgradering varför jag nu fick 16 gb på burken, och problemen fortsätter fast mer sällan, innan jag byter ytterligare ett minne så borde det väl uteslutas att det är moderkortet och nätagget först?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ramminne har normalt inte nån hög effektförbrukning även om den inte är obefintlig så det borde inte påverka.

Nyare bättre nätdelar är ofta passivt kylda under normala förhållanden och alltså ljudlösa.

Om du vågar byta nätdel till nått billigt för att testa är upp till dig men man kan ju även skaffa en bra nätdel men det verkade inte som om du var beredd att lägga de pengar som krävs för det.

Jag kommer nog chansa att din kinesium är tyst nog för mig, eftersom mitt nuvarande nätagg https://imgbox.com/vs6eBOBX från 2010-talet är knäpptyst utan att vara passivt kyld skulle jag tro.
Dom här 3 fläktarna jag installerat i datorn borde vl kanske bidra till aktiv kylning vilken kanske leder till
att din kinesium håller nere sin ljudnivå?

För att installera en såhär krävs det att man river ut alltid ur datorn och börjar om eller hur?

Och det orkar jag inte, det får datorteknikern göra, om vi nu ser att det är fel på en av spänningslinorna enligt OCCCT så bör man väl pröva byta nätagg före att man byter moderkort eller hur? sedan måste jag ta hem datorn igen! efter isättningen utan att få svar direkt ifall jag satsade på rätt häst och därefter testa i minst 1 vecka i jakten på bluescreens och frysningar

Skrivet av Hurtigbullen:

En dum fråga kanske, men...
Jag fattade det som att det är frontfläktarna som strular? Sladden från resetknappen till moderkortet, går den månne i närheten av sladdarna till fläktarna som strular? Sitter det en ferritring på den sladden? Om ferritring saknas så kan du kanske prova med att dra ut resetkabeln ur moderkortet och se om det gör någon skillnad.

Fläktproblemet är löst, det var aldrig det som orsakade felet, se min senaste post

Jag visste inte ens att det gick en sladd mellan resetknapp till moderkort, det är inte synligt såtillvida man inte slaktar hela datorn på skymmande interiörer, och det kommer jag inte göra, nu är sidopanelen stängd för min del!.....och även fronten!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag kommer nog chansa att din kinesium är tyst nog för mig, eftersom mitt nuvarande nätagg https://imgbox.com/vs6eBOBX från 2010-talet är knäpptyst utan att vara passivt kyld skulle jag tro.
Dom här 3 fläktarna jag installerat i datorn borde vl kanske bidra till aktiv kylning vilken kanske leder till
att din kinesium håller nere sin ljudnivå?

För att installera en såhär krävs det att man river ut alltid ur datorn och börjar om eller hur?

Och det orkar jag inte, det får datorteknikern göra, om vi nu ser att det är fel på en av spänningslinorna enligt OCCCT så bör man väl pröva byta nätagg före att man byter moderkort eller hur? sedan måste jag ta hem datorn igen! efter isättningen utan att få svar direkt ifall jag satsade på rätt häst och därefter testa i minst 1 vecka i jakten på bluescreens och frysningar

Fläktproblemet är löst, det var aldrig det som orsakade felet, se min senaste post

Jag visste inte ens att det gick en sladd mellan resetknapp till moderkort, det är inte synligt såtillvida man inte slaktar hela datorn på skymmande interiörer, och det kommer jag inte göra, nu är sidopanelen stängd för min del!.....och även fronten!

Man behöver antagligen inte riva ut allt för att byta nätdel såvida det inte är en trång låda som kräver att man måste montera saker i en viss ordning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av abki:

Skrivet av mrqaffe:

Man behöver antagligen inte riva ut allt för att byta nätdel såvida det inte är en trång låda som kräver att man måste montera saker i en viss ordning.

Jag kan nu erbjuda följande uppdaterade moderkort till er
Gigabyte 970A-DS3P

Såhär ser spänningslinans valörer ut före (vänster) och efter (höger) bytet av moderkortet

Den är dock 1 joule under 12 fortfarande, hur vill ni kommentera det?

Datornissen tror att detta orsakar spänningsfallen framför nätdelen
Datorn har varit igång sedan onsdags, ingen frys än så länge, men det behövs mer tid

Permalänk
Medlem

Att 1 minne var fel kan vara pga att någon annan del var trasig och har gjort slut på den minnesstickan. Att blanda olika stickor går ofta bra men inte alltid men oftast är det moderkortet som har begränsningar men funkar det så är det troligen ok.
Har haft minnesstickor som varit godkända av moderkortsleverantören men de gav endast 90% av vad de var byggda för.

Din datanisse har väl möjlighet att mäta nätagget så att det ger rätt spänningar. Annars brukar det vara en förbrukningsvara som med tiden tappar effekt. Har man bra marginal så brukar det gå längre.

Sista blå-skärmen kan vara annat också men minnesfel verkar det vara.
Du kanske har möjlighet att bara använda den nya minnsesstickan. Antar att den inte är helt samma som de andra 2. Primärt minne brukar swap-filerna sköta om men det går lite långsammare bara det inte saknas allt för mycket. Skulle det fungera bra så får du skaffa 1 minnessticka till av samma modell och fabrikat.

Permalänk
Skrivet av abki:

Att 1 minne var fel kan vara pga att någon annan del var trasig och har gjort slut på den minnesstickan. Att blanda olika stickor går ofta bra men inte alltid men oftast är det moderkortet som har begränsningar men funkar det så är det troligen ok.
Har haft minnesstickor som varit godkända av moderkortsleverantören men de gav endast 90% av vad de var byggda för.

Din datanisse har väl möjlighet att mäta nätagget så att det ger rätt spänningar. Annars brukar det vara en förbrukningsvara som med tiden tappar effekt. Har man bra marginal så brukar det gå längre.

Sista blå-skärmen kan vara annat också men minnesfel verkar det vara.
Du kanske har möjlighet att bara använda den nya minnsesstickan. Antar att den inte är helt samma som de andra 2. Primärt minne brukar swap-filerna sköta om men det går lite långsammare bara det inte saknas allt för mycket. Skulle det fungera bra så får du skaffa 1 minnessticka till av samma modell och fabrikat.

Vi släpper frågan nu då frysproblemet verkar ha gått över, tack ändå

Men den frid som varar länge, du som verkar vara universalkunnig kanske kan svara på detta.

Det nya moderkortet Gigabyte 970A-DS3P har istället triggat Windows 7 till detta
"Vanishing hard drives on 64 bit Windows 7"
"issue with a case of disappearing hard drive dissappear randomly"
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows... självfallet är det inget fel på själva disken som vill kalla sig https://www.dustin.se/product/5010543530/black-wd1502faex
väldigt många har problemet och jag hittar bara en lösning att testa, och den är från 2011

"and I had this problem until I installed Intel's Rapid Storage Technology drivers. This is the replacement for the Matrix Storage Manager drivers mentioned way back in this thread.
To others having this problem, I would focus your attention on SATA/RAID drivers for your board"

Har hårddisken
WDC WDI15002FAEX och moderkortet Gigabyte 970A-DS3P (Matrix Storage Manager drivers??) stöd för att installera
SATA RAID som jag inte satt mig in vad det är för nått
utöver att man kan ladda ner olika modeller av "SATA/RAID drivers"

Det byttes även SATA kabel på just den där hårddisken troligtvis när den var inne på service, den förra ramlade ur hela tiden för
att det var fel modell, kan det vara så att jag fått fel SATA kabel, en med för svag eller för stark bitöverföringshastighet?

Skrivet av mrqaffe:

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du i klarspråk skriver vad problemet är istället för att klistra in "Något som några har dragit slutsen till men som egentligen inte säger speciellt mycket om vad som är det faktiskt problemet.

Om jag tolkar det rätt så försvinner ibland någon/några/någon specifk, av dina sekundära hårddiskar i utforskaren?
Försvinner de även i "diskhanteraren"?
Det kan vara en dålig SATA-kabel, som tappar kontakten med kontrollern på moderkortet och därmed "kopplar bort disken helt" men det kan också vara drivrutinsrelaterat eller hårdvaruproblem i hårddisken.

Om det är en specifik hårddisk som kopplas bort varje gång så börja med att byta SATA-kabel, annars se till att drivrutinen för hårddisk-kontrollern är installerad.
Eftersom du kör Windows 7 så har jag ingen aning om Windows-update fungerar som det ska, men från gigabytes sida kan du ladda ner "AMD Chipset Driver (include chipset \ sata raid driver)".
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-2x/supp...
Det ser ut att vara samma paket till flera av revisionerna. Se till att välja rätt OS-version i listan.

"Intel's Rapid Storage Technology" har inget med själva hårddisken att göra, den och .. blabla Matrix blabla, är mjukvara/drivrutiner för RAID-kontrollern.
När jag kollade upp ditt moderkort "Gigabyte 970A-DS3P" så framgår det dock inte vad det är för RAID-kontroller på moderkortet men utgå ifrån att det INTE är Intel... i alla fall.
Mitt tips är att köra samtliga diskar i AHCI-läge istället för RAID om du nu inte har särskilld anledning att köra vissa diskar i RAID-läge.
Du ställer in detta i BIOS.
Det är dock värt att veta att om du har SATA-kontrollern inställt på något annat än AHCI och sedan ändrar till AHCI så kommer du få problem om du inte gör vissa konfigurationer först.
Hur man går tillväga för att ändra verkar beror lite på vad SATA-kontrollern är inställed som just nu.

Permalänk
Medlem

Håller ni på med det här härket till dator än?! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Vi släpper frågan nu då frysproblemet verkar ha gått över, tack ändå

Men den frid som varar länge, du som verkar vara universalkunnig kanske kan svara på detta.

Det nya moderkortet Gigabyte 970A-DS3P har istället triggat Windows 7 till detta
"Vanishing hard drives on 64 bit Windows 7"
"issue with a case of disappearing hard drive dissappear randomly"
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows... självfallet är det inget fel på själva disken som vill kalla sig https://www.dustin.se/product/5010543530/black-wd1502faex
väldigt många har problemet och jag hittar bara en lösning att testa, och den är från 2011

"and I had this problem until I installed Intel's Rapid Storage Technology drivers. This is the replacement for the Matrix Storage Manager drivers mentioned way back in this thread.
To others having this problem, I would focus your attention on SATA/RAID drivers for your board"

Har hårddisken
WDC WDI15002FAEX och moderkortet Gigabyte 970A-DS3P (Matrix Storage Manager drivers??) stöd för att installera
SATA RAID som jag inte satt mig in vad det är för nått
utöver att man kan ladda ner olika modeller av "SATA/RAID drivers"

Det byttes även SATA kabel på just den där hårddisken troligtvis när den var inne på service, den förra ramlade ur hela tiden för
att det var fel modell, kan det vara så att jag fått fel SATA kabel, en med för svag eller för stark bitöverföringshastighet?

Tror att jag haft det kortet en gång i tiden. Vill minnas att det inte var fullstort ATX men ändå ATX.
Kan ha brutit sönder det en gång då jag bytte någon del på kortet. Så har inget kvar av det. Mitt var rev 1, vit kartong.
(Fast har för mig att det inte hade USB 3 så det kan ha varit en annan variant.)

Hittar den inte disken så är bäst att börja på Gigabytes hemsida och kolla att man har de senaste (helst inte beta) av drivrutinerna till det. Men är inte det kortet för AMD-cpu, du har väl Intel ?

RAID är till för extra säkerhet på diskar så all data ligger dubblerad. Då jag använt det har man 2 identiska diskar som kopplas ihop men mjukvarumässigt men det är inget krav att använda det. Men drivrutiner måsta vara de senaste och det brukar stå vilka operativsystem de är till för. Men du måste ha senaste för win 7 för SATA, annars kan det bli problem. Men kolla av övriga drivrutiner också så att de passar ditt operativ. Uppdatera Win 7 så långt det går också, jag har en separat dator som jag uppdaterar ibland och det kan ta en halv dag ibland med många omstarter.
Bör vara nån av de här varianterna https://www.gigabyte.com/Search?keyword=970a+ds3p&type=Produc...
När du hittat din modell så väljer du support så finns listor på drivrutinerna.

Om den ramlar ur kan själva kontakten vara skadad. Bäst är att ta en ny som åtminstone klarar 300 mbps (SATA 2). Få diskar som kan ta den mängden som är vanlig hårddisk men det finns ingen anledning att ha äldre kablar.

Permalänk
Skrivet av abki:

Tror att jag haft det kortet en gång i tiden. Vill minnas att det inte var fullstort ATX men ändå ATX.
Kan ha brutit sönder det en gång då jag bytte någon del på kortet. Så har inget kvar av det. Mitt var rev 1, vit kartong.
(Fast har för mig att det inte hade USB 3 så det kan ha varit en annan variant.)

Jag fick ingen låda så jag kan inte verifiera om det är samma, och du mötte aldrig detta problem med att 1 enda hårddisk kunde försvinna och återfinnas vid omstart

Skrivet av abki:

Hittar den inte disken så är bäst att börja på Gigabytes hemsida och kolla att man har de senaste (helst inte beta) av drivrutinerna till det. Men är inte det kortet för AMD-cpu, du har väl Intel ?

Jag har inte Intel nej, utan datornissen har bedömt att det går att kombinera Gigabyte 970A-DS3P med AMD Phenom 2 X4 945 men det kanske är den kombon som orsakar problemet, men det finns ju inga drivrutiner för processorer

Skrivet av Viita:

Det är bättre om du i klarspråk skriver vad problemet är istället för att klistra in "Något som några har dragit slutsen till men som egentligen inte säger speciellt mycket om vad som är det faktiskt problemet.

Om jag tolkar det rätt så försvinner ibland någon/några/någon specifk, av dina sekundära hårddiskar i utforskaren?
Försvinner de även i "diskhanteraren"?

Hittar gör den, men den tappar bort den at random i både diskhanterare och den här datorn, jag noterar nyheten att besöka mappar på den här volymen även kan hänga sig i ca 90 sek minuter innan hängningen släpper av sig själv, idiotdisken har även under ett "uppdaterande"(ominläsning av windows 7.explorer) b.la bytt namn från mitt döpta disknamn till "Lokal volym H:", för att i nästa sekund uppdatera den med mitt givna namn igen

Men jag tror likväl att det är moderkortets fel, det är inte trovärdigt att en hårddisk skulle återkomma vid omstart om den var skadad, det är vid omstart som nått i mitt operativsystem resettas efter ett okänd moderkorts-relaterat kommando som Windows 7 sessionen triggar

Skrivet av abki:

RAID är till för extra säkerhet på diskar så all data ligger dubblerad. Då jag använt det har man 2 identiska diskar som kopplas ihop men mjukvarumässigt men det är inget krav att använda det. Men drivrutiner måsta vara de senaste och det brukar stå vilka operativsystem de är till för. Men du måste ha senaste för win 7 för SATA, annars kan det bli problem. Men kolla av övriga drivrutiner också så att de passar ditt operativ. Uppdatera Win 7 så långt det går också, jag har en separat dator som jag uppdaterar ibland och det kan ta en halv dag ibland med många omstarter.
Bör vara nån av de här varianterna https://www.gigabyte.com/Search?keyword=970a+ds3p&type=Produc...
När du hittat din modell så väljer du support så finns listor på drivrutinerna.

Det är väldigt likt alla 3 bilderna
Det står inte CPU-Z tool huruvida jag har rev 1.0 eller rev 2.0 eller rev 2x
Vilken ska jag välja? det lär ju stå vid uppstarten av datorn eller i bios
https://www.gigabyte.com/Search?keyword=970a+ds3p&type=Produc...

Utöver att allt av vikt är uppdaterat i Windows Update kör jag även gratisverktyget Driver Booster 11 som brukar
hitta alla nödvändiga drivrutiner för windows 7, vilket i sin tur gör att Windows update hittar sina, å andra sidan kanske den inte uppdaterar allt om man inte har premium abonnemang

Skrivet av abki:

Om den ramlar ur kan själva kontakten vara skadad. Bäst är att ta en ny som åtminstone klarar 300 mbps (SATA 2). Få diskar som kan ta den mängden som är vanlig hårddisk men det finns ingen anledning att ha äldre kablar.

Jag har fått en splitterny Sata kabel nu av datorbutiken, det står på den att den klarar 6 Megabit per sec,
det låter något större än 300 mbps, det hjälpte dock inte, disken försvann igår efter 4 dagar av falskt beteende.

Jag kan inte få mer support av datornissen för det skulle leda till den obekväma slutsatsen att jag måsta skaffa en nytt moderkort igen! vilket jag inte har lust med, så han föreslår att disken kan vara skadad & att jag ska köra CHKDSK, som naturligtvis ikväll visade på en felfri volym! vilket överensstämmer med 100 % diskhälsa i Crystal Diskinfo,
därför valde jag att inte också köra chkdsk r kommandot då jag inte tänker riskera förlora filer i onödan, håller ni? med om att det spåret kan släppas och att det vore att kasta pengar i sjön och skaffa ny hårddisk

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Håller ni på med det här härket till dator än?! 😅

Fast ett nytt moderkort innebär ju nästan en ny dator!

Inte heller i BIOS står det om moderkortsversionen, hur löser vi den biten?
https://www.gigabyte.com/Search?keyword=970a+ds3p&type=Produc...

"Det står inte CPU-Z tool huruvida jag har rev 1.0 eller rev 2.0 eller rev 2x
Vilken ska jag välja? det lär ju stå vid uppstarten av datorn eller i bios"

Permalänk
Medlem

Det som är mest troligt är disken börjar bli gammal och tar helt enkelt för lång tid på sig att vakna upp från viloläge och gör därmed en "time out" mot SATA-kontrollern och "plockas" därför bort i diskhanteraren och försvinner från utforskaren.
Enligt manualen har SATA-kontrollern stöd för "hot plug", dvs, att en disk kopplas in/ur under drift, men detta måste vara konfigurerat korrekt i BIOS och även i Windows antar jag.

Ett enkelt sätt att komma runt problemet är att installera "CrystalDiskInfo", och med hjälp av detta program förhindra att disken försätts i viloläge.
Det kan finnas funktionalitet i Windows för samma funktion, men det jag provade fungerade inte för mig, det gjorde CystalDiskInfo.
Guide: https://www.taluntis.lt/prevent-hard-disk-drive-from-sleeping...
Själv har jag även "Resident" aktiverat, tror det är att programmet ska starta upp i minimerat läge.
För mig är RAID-läge ett måste då jag har diskar konfigurerade i RAID, annars hade jag kört AHCI.

Från manualen:
OnChip SATA Type
Enables or disables RAID for the SATA controllers integrated in the AMD Chipset or configures the SATA
controllers to AHCI mode.
*Native IDE Configures the SATA controller to IDE mode.
*RAID Enables RAID for the SATA controller.
*AHCI Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface
(AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced
Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug. (Default)

För övrigt. Vilken revision av moderkortet du har, om det inte går att läsa ut från varken BIOS eller CPU-Z, brukar stå tryckt någonstans på moderkortet. Ofta i ett hörn men ibland även någonstans mitt på.