Skrivet av abki:
Tror att jag haft det kortet en gång i tiden. Vill minnas att det inte var fullstort ATX men ändå ATX.
Kan ha brutit sönder det en gång då jag bytte någon del på kortet. Så har inget kvar av det. Mitt var rev 1, vit kartong.
(Fast har för mig att det inte hade USB 3 så det kan ha varit en annan variant.)
Jag fick ingen låda så jag kan inte verifiera om det är samma, och du mötte aldrig detta problem med att 1 enda hårddisk kunde försvinna och återfinnas vid omstart
Skrivet av abki:
Hittar den inte disken så är bäst att börja på Gigabytes hemsida och kolla att man har de senaste (helst inte beta) av drivrutinerna till det. Men är inte det kortet för AMD-cpu, du har väl Intel ?
Jag har inte Intel nej, utan datornissen har bedömt att det går att kombinera Gigabyte 970A-DS3P med AMD Phenom 2 X4 945 men det kanske är den kombon som orsakar problemet, men det finns ju inga drivrutiner för processorer
Skrivet av Viita:
Det är bättre om du i klarspråk skriver vad problemet är istället för att klistra in "Något som några har dragit slutsen till men som egentligen inte säger speciellt mycket om vad som är det faktiskt problemet.
Om jag tolkar det rätt så försvinner ibland någon/några/någon specifk, av dina sekundära hårddiskar i utforskaren?
Försvinner de även i "diskhanteraren"?
Hittar gör den, men den tappar bort den at random i både diskhanterare och den här datorn, jag noterar nyheten att besöka mappar på den här volymen även kan hänga sig i ca 90 sek minuter innan hängningen släpper av sig själv, idiotdisken har även under ett "uppdaterande"(ominläsning av windows 7.explorer) b.la bytt namn från mitt döpta disknamn till "Lokal volym H:", för att i nästa sekund uppdatera den med mitt givna namn igen
Men jag tror likväl att det är moderkortets fel, det är inte trovärdigt att en hårddisk skulle återkomma vid omstart om den var skadad, det är vid omstart som nått i mitt operativsystem resettas efter ett okänd moderkorts-relaterat kommando som Windows 7 sessionen triggar
Skrivet av abki:
RAID är till för extra säkerhet på diskar så all data ligger dubblerad. Då jag använt det har man 2 identiska diskar som kopplas ihop men mjukvarumässigt men det är inget krav att använda det. Men drivrutiner måsta vara de senaste och det brukar stå vilka operativsystem de är till för. Men du måste ha senaste för win 7 för SATA, annars kan det bli problem. Men kolla av övriga drivrutiner också så att de passar ditt operativ. Uppdatera Win 7 så långt det går också, jag har en separat dator som jag uppdaterar ibland och det kan ta en halv dag ibland med många omstarter.
Bör vara nån av de här varianterna https://www.gigabyte.com/Search?keyword=970a+ds3p&type=Produc...
När du hittat din modell så väljer du support så finns listor på drivrutinerna.
Det är väldigt likt alla 3 bilderna
Det står inte CPU-Z tool huruvida jag har rev 1.0 eller rev 2.0 eller rev 2x
Vilken ska jag välja? det lär ju stå vid uppstarten av datorn eller i bios https://www.gigabyte.com/Search?keyword=970a+ds3p&type=Produc...
Utöver att allt av vikt är uppdaterat i Windows Update kör jag även gratisverktyget Driver Booster 11 som brukar
hitta alla nödvändiga drivrutiner för windows 7, vilket i sin tur gör att Windows update hittar sina, å andra sidan kanske den inte uppdaterar allt om man inte har premium abonnemang
Skrivet av abki:
Om den ramlar ur kan själva kontakten vara skadad. Bäst är att ta en ny som åtminstone klarar 300 mbps (SATA 2). Få diskar som kan ta den mängden som är vanlig hårddisk men det finns ingen anledning att ha äldre kablar.
Jag har fått en splitterny Sata kabel nu av datorbutiken, det står på den att den klarar 6 Megabit per sec,
det låter något större än 300 mbps, det hjälpte dock inte, disken försvann igår efter 4 dagar av falskt beteende.
Jag kan inte få mer support av datornissen för det skulle leda till den obekväma slutsatsen att jag måsta skaffa en nytt moderkort igen! vilket jag inte har lust med, så han föreslår att disken kan vara skadad & att jag ska köra CHKDSK, som naturligtvis ikväll visade på en felfri volym! vilket överensstämmer med 100 % diskhälsa i Crystal Diskinfo,
därför valde jag att inte också köra chkdsk r kommandot då jag inte tänker riskera förlora filer i onödan, håller ni? med om att det spåret kan släppas och att det vore att kasta pengar i sjön och skaffa ny hårddisk