Datorn fryser sig med 3 insatta begnagnade fläktar (power failure)

Permalänk
Medlem

Bor du i skåne så verkar denna medlemmen ge bort ett moderkort gratis.
https://www.sweclockers.com/marknad/230919-aldre-am3-moderkor...

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Gamla komponenter kan aldrig förklara dessa frysningar, det är troligare
att någon sladd på moderkortet har åkt ut under min transport av datorn i en rullande väska,
kanske raminnet? detta får ett proffs kolla på genom koppla ur allting & börja om från 0.

Den fryser sig t.o.m under systemreparationsverktygens
arbetsgång t.e.x frös den 3 gånger under startreparationen av Windows när den skulle
välja en systemåterställningspunkt

Jag lyckades dock tillslut göra en systemåterställning den vägen ända bak till Juni iår
innan frysningarna börjat, men frysningarna fortsätter till trots och i intensifierad styrka!

Och med intensifierad styrka åsyftar jag att jag tycker mig se att frysningarna tidigareläggs om du tittar på videos på internet (fd flash) men jag är osäker, glöm det här senaste jag sa om att det skulle frysa oftare i vissa webbläsare före andra, det är ingen skillnad

Men eftersom jag systemåterställt till innan problemen började så tvekar jag till att det här är mjuvarurelaterat
och att det skulle göra någon skillnad att ominstallera Windows 7, eller hur tycker du att det låter?

Det där låter helt klart som ett problem där en konding eller liknande problem med ström. Jag skulle tippa på att antingen grafikkortet eller något på moderkortet kan ha gett upp eller är på väg att ge upp.

Anledningarna kan vara många och det kan vara svårt att hitta vad det är.

Det mest svåra jag varit med om är en dator där en DVD-brännare blev oanvändbar endast om man hade den på port 4 på moderkortet samtidigt som man hade I/O-plåten insatt. Felet var dock varken I/O-plåten eller spelaren, utan grafikkortet. Felet inträffade bara i Windows, inte i Linux.

En annan sak jag märkte av för inte så länge sedan var ett moderkort som slutade fungera och orsakade fel på data till och från hårddiskar. Tror dock inte att moderkortet är så speciellt, om ens, skadat, utan snarare att chassit har blivit snett av tyngden på kylaren. Anledningen här skulle vara att moderkortet kommer i kontakt med baksidan och får läckströmmar just på grund av att kylaren för CPU väger för mycket och att chassit inte står emot utan viker sig.

Alla dom här problemen ger såklart risk för att data i program och filer ändras just p.g.a. av bit-flip etc vilket kan ge precis vilka fel som helst. Vilket också kan riskera att skrivas tillbaka permanent till en disk. Även om disken fungerar felfritt.

Du nämner även detta:

Skrivet av Kloppstock:

Jag behöver ny strömförsörjningsfix ändå eftersom bildskärmen klagar på färgschema prestandan

Jag skulle därför tippa på något med grafikkortet eller moderkortet är fel. Det är antagligen inte för svag ström utan snarare något fel på moderkort eller grafikkortet som orsakar problemet.

Just eftersom fel kan "flytta på sig" när någon komponent går sönder är det värt att testa varje del för sig för att lättare kunna hitta felet.

Bor du i Stockholm så kan jag komma på besök och hjälpa dig se vad som är felet och hjälpa dig avgöra vad du ska gå vidare med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Tittade på nästa fläkt. På högsta hastigheten så drar den 2.88 W.
Den ska inte ge något problem.
Om datorn är många år så kan nätaggregatet tappa effekt. Men tror inte att det tappat så mycket att det blir för mycket strömbehov men det kan vara någon komponent som det har blivit fel på som t.ex. kortslutning.
Om du kollar lite i Windows loggar efter att den stannat så kanske det går att se vad som är orsaken.

Ska se lite mer på den fel logg som var med i ett tidigt skede. Den visade på ett program som kan visa något. Men du kanske hittar orsaken ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloppstock:

Här får ni min Bluescreenview vi får spridda skurar
rörande vilken drivrutin som orsakar det, vilket också lika gärna kan vara bara ett symtom på en annan initierande felande drivrutin? dessutom så loggar den bara det som går in under bluescreen trots att det inte blir faktiska bluescreens på den här datorn utan den startar om, så frågan är om frysningarna som den här tråden handlar om är samma sak som bluescreen krascher överhuvudtaget?

Jag har ett Xml dokument som kallar sig WER_____sysdata som ligger i profil/local/temp foldern
som också sägs beskriva problemet efter att datorn återställts efter en felaktig avslutning.
Så min fråga är, innehåller sysdata filer identiska? rapporter som dmp error filer?

Utöver 1 fläkt inkopplad tycks det krävas en öppen webbläsare också
för att det ska kunna frysa, ingenting händer nämligen ifall du inte öppnar webbläsare
alternativt du har dragit ut nätverksladden också

Nu har jag ominstallerat catalyst, och det ger intryck av att också vara en bidragande
orsak till frysningarna, så fort ATI drivrutinerna är ominstallerade börjar frysningarna om

Har du däremot ingen fläkt inkopplad alls händer inget, då kan jag plötsligt ha catalyst drivrutin installerad utan frysning,
du kan också plötsligt även starta webbläsaren utan att det fryser sig

(och ATI control center dyker inte upp i system tray efter en ominstallation som vanligt)

Därför prövar jag nu att ha 1 fläkt inkopplad och ingen catalyst men kombinerat med andra möjliga triggern! att webbläsaren istället får vara öppen, och ingen frysning har skett på 6 timmar, så nu måste det ske snart om det ska ske, återigen det ger intryck av att det är sammanräknade processor-bördan som orsakar frysningarna

Kollade lite på din blue-screen
Finns en sida i microsoft som beskriver de felkoder man brukar kunna få. Så skickar med en länk för 124 som du verkar ha som oftast. Ibland finns det lite extra info på själva felsidan som jag antar att du fått. Är ett hårdvarufel men kan också komma av överhettning.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/de...

Permalänk
Skrivet av abki:

Kollade lite på din blue-screen
Finns en sida i microsoft som beskriver de felkoder man brukar kunna få. Så skickar med en länk för 124 som du verkar ha som oftast. Ibland finns det lite extra info på själva felsidan som jag antar att du fått. Är ett hårdvarufel men kan också komma av överhettning.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/de...

Kan någon förklara varför Firefox mobilversion laddar om den här sidan bara för att jag minimerade sweclock fönstret under 4 sekunder för att sedan maximera igen och finna att den då läser om sidan varpå hela mitt utkast jag skrivit deletas varför jag inte orkar skriva om allt.

Det finns inga Firefox inställningar i mobilen som kan hindra det här

Bluescreen är inget stort problem, det är frysningarna som är frekventa

Datorn ska iaf till veckan ttillbaka till verkstan och då ska moderkortet bytas till ett begagnat för 350 spänn slutligen efter att ha uteslutit allt annat utom nätagget just

Och nej det har inte kostat mig skjortan, däremot har repararatören istället lyckats få mig att frivilligt köpa ny ram så jag fick 16 GB då Windows 7 brukar gnälla om minnesanvändningen på 8 gb som bekant

Kan någon förklara varför det går progressit sämre för Windows att starta övertid? 😉, det går nu 5 stycken frysningar följt av resett på 1 lyckad inloggning som lyckad ta sig förbi
"Startar Windows" skärmen.

Varför vill den resetta bios efter vissa omstarter?, varför vill den köra startreparation som absolut inte funkar bättre än att resettaom och om igen tills den släpper förbiven uppstart
F6 - F8 välja Startreparation eller starta Windows senaste fungerande konfiguration funkar inte heller bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloppstock:

Kan någon förklara varför Firefox mobilversion laddar om den här sidan bara för att jag minimerade sweclock fönstret under 4 sekunder för att sedan maximera igen och finna att den då läser om sidan varpå hela mitt utkast jag skrivit deletas varför jag inte orkar skriva om allt.

Det finns inga Firefox inställningar i mobilen som kan hindra det här

Bluescreen är inget stort problem, det är frysningarna som är frekventa

Datorn ska iaf till veckan ttillbaka till verkstan och då ska moderkortet bytas till ett begagnat för 350 spänn slutligen efter att ha uteslutit allt annat utom nätagget just

Och nej det har inte kostat mig skjortan, däremot har repararatören istället lyckats få mig att frivilligt köpa ny ram så jag fick 16 GB då Windows 7 brukar gnälla om minnesanvändningen på 8 gb som bekant

Kan någon förklara varför det går progressit sämre för Windows att starta övertid? 😉, det går nu 5 stycken frysningar följt av resett på 1 lyckad inloggning som lyckad ta sig förbi
"Startar Windows" skärmen.

Varför vill den resetta bios efter vissa omstarter?, varför vill den köra startreparation som absolut inte funkar bättre än att resettaom och om igen tills den släpper förbiven uppstart
F6 - F8 välja Startreparation eller starta Windows senaste fungerande konfiguration funkar inte heller bättre

Har nyligen haft en krånglande startup på en dator och då jag bytt sista komponenten så var det fortfarande problem och bytte till slut BIOS och sen har det inte varit fler problem. Min gamla version av BIOS var inte med bland valbara BIOS och det var ca 10 st nya versioner att välja på. Fick många olika fel då man körde innan.

Uppstarterna har Intel haft problem med på vissa av sina CPU:er men det var ganska många år sen.

Frysningar borde det synas i loggen för windows vad som kan ligga bakom. Den brukar peka ut vilken del av dator och program som kan ligga bakom. Annars kan det ha hänt något med operativet och det går att installera om, det fick man göra ofta förr.
Även återställningar som är snabbare går att prova men är inte säkert att det går.

Men att se på blå-skärmen som visar vad som gått fel brukar vara bra, felkoden hittar du i förra inlägget.
De brukar ge hints om vad som har gått fel. Går det fort så ta fram en kamera och fota blå-skärmarna.

(Nätaggregat brukar tappa effekt när de används mycket. Men 650W brukar räcka länge på vanlig hemdator.)

Permalänk
Skrivet av abki:

Har nyligen haft en krånglande startup på en dator och då jag bytt sista komponenten så var det fortfarande problem och bytte till slut BIOS och sen har det inte varit fler problem. Min gamla version av BIOS var inte med bland valbara BIOS och det var ca 10 st nya versioner att välja på. Fick många olika fel då man körde innan.

Uppstarterna har Intel haft problem med på vissa av sina CPU:er men det var ganska många år sen.

Frysningar borde det synas i loggen för windows vad som kan ligga bakom. Den brukar peka ut vilken del av dator och program som kan ligga bakom. Annars kan det ha hänt något med operativet och det går att installera om, det fick man göra ofta förr.
Även återställningar som är snabbare går att prova men är inte säkert att det går.

Men att se på blå-skärmen som visar vad som gått fel brukar vara bra, felkoden hittar du i förra inlägget.
De brukar ge hints om vad som har gått fel. Går det fort så ta fram en kamera och fota blå-skärmarna.

(Nätaggregat brukar tappa effekt när de används mycket. Men 650W brukar räcka länge på vanlig hemdator.)

Kan du hitta för nerladdning flashfilen för mitt BIOS? fast det är rätt livsfarligt att försöka flasha bios nu så länge det finns frysrisk, för då kommer datorn inte starta om BIOS uppdatering avbryts har jag läst, det gick nog illa när jag försökte reparationsinstallera Windows 7 och den frös mitt under processen

Rättare sagt jag får inga blåskärmar alls längre, vad vi har är ett program som heter FullEventViewLog som kan visa frysningarna och jag tror att det här representerar loggen för windows som du hänvisar till, här kan du få se den

tyvärr visar den enligt mig inget matnyttigt som leder nån vart då hela texten skulle kunna innefattas
i ett moderkortsfel intessant?

Det kan dessutom bara vara moderkortet eller system hårddisken som reparatören säger sällan brukar ha sådana här fel eftersom det är SSD-disk

Permalänk
Avstängd

Med alla dina misslyckade starter så är förmodligen windows skadat.
Kan tänka mig 2 varianter.
Om det finns återställning så backa till en äldre version av windows. Skulle föreslå att inte backa mindre än 3 månader om felet är max 1 månad.
Finns inte återställning så är det en ny installation av windows som gäller.
Då du satt i en ny disk så prova att lägga windows där så kan du ha kvar all din data.

När man fått in den så får man plocka ur delar som inte behövs för att köra då det troligen är någon del som är fel alternativt gammal firmware.
Fast har för mig att du snart skulle lämna in datorn också så det kan bli lite sent.

När du byter moderkort behöver windows installeras om på nytt annars går det inte ändå.
När det är gammal hårdvara kan det ibland vara svårt att hitta drivrutiner som passar.

Känner inte igen din logg som windows.
Numer får man fram den genom att högerklicka på startknappen.
Sen väljer man loggen. Där brukar mycket matnyttigt finnas.

Permalänk
Skrivet av abki:

Med alla dina misslyckade starter så är förmodligen windows skadat.
Kan tänka mig 2 varianter.
Om det finns återställning så backa till en äldre version av windows. Skulle föreslå att inte backa mindre än 3 månader om felet är max 1 månad.
Finns inte återställning så är det en ny installation av windows som gäller.
Då du satt i en ny disk så prova att lägga windows där så kan du ha kvar all din data.

När man fått in den så får man plocka ur delar som inte behövs för att köra då det troligen är någon del som är fel alternativt gammal firmware.
Fast har för mig att du snart skulle lämna in datorn också så det kan bli lite sent.

När du byter moderkort behöver windows installeras om på nytt annars går det inte ändå.
När det är gammal hårdvara kan det ibland vara svårt att hitta drivrutiner som passar.

Nu är det så att jag har ominstallerat Windows 7 och problemen fortsätter, därav påstår jag att det måste vara moderkortet eller processorn, datornissen noterar svullna kondensatorer vid ramen som påtalats i denna tråd

Har ni hört talas om att moderkortet kan orsakar frysningar av svullna kondensatorer?

Tänk om jag skulle uppdatera bios ändå, för jag har sessioner där det inte fryser på 5-6 timmar där jag skulle kunna hinna
Och vad har jag för moderkort?

ASUS M5A78L Series

Kan någon hitta senaste bios för nerladdning åt mig? är ett alternativ till att byta moderkortet på torsdag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloppstock:

Nu är det så att jag har ominstallerat Windows 7 och problemen fortsätter, därav påstår jag att det måste vara moderkortet eller processorn, datornissen noterar svullna kondensatorer vid ramen som påtalats i denna tråd

Har ni hört talas om att moderkortet kan orsakar frysningar av svullna kondensatorer?

Tänk om jag skulle uppdatera bios ändå, för jag har sessioner där det inte fryser på 5-6 timmar där jag skulle kunna hinna

ASUS M5A78L Series

Kan någon hitta senaste bios för nerladdning åt mig? är ett alternativ till att byta moderkortet på torsdag

Det finns några olika modeller av den.
https://www.asus.com/searchresult?searchType=support&searchKe...

När du hittat rätt modell så är det bara att ta upp drivers&tools och sen välja bios så kommer det upp för nedladdning (verkar ta en stund).
Kan vara behov av att byta drivers också men de verkar lite gamla. Just nu så såg jag inga efter 2013.

Lite felsökning hittade jag här (om power led blinkar)
https://www.asus.com/support/FAQ/1046157

Finns programvara ACCE som kan ge en del felsignaler. (Antar att den passar till ditt kort också)

FAQ kan vara bra att läsa lite grann. Finns även manual att se på om du inte har kvar papperkopian.

Om det är fel på t.ex. någon disk är det bra att koppla ur och enbart ha diskaen med windovs i och se om det går bra. cOm inte så kanske du har en tom disk som du enbart använder och ladda in windows där.
Antar att du har flera minnsestickor och det går att prova 1 sticka åt gången och se om det går bra att köra.

Felsökning på Q-led lampan
https://www.asus.com/support/FAQ/1042678

Här finns en beskrivning på hur man byter BIOS (på första modellen)
https://www.asus.com/support/FAQ/1044348

Har kondensatorerna börjat läka så kan man i och för sig byta dom om det går att få tag på ersättare. Elfa kan vara behjälplig med sånt, det brukar bli nya beteckninger på komponenterna ibland.

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

ASUS M5A78L Series

Kondesatorerna är del av strömförsörningen till div delar och om de är uttjänta så klarar de inte längre att göra sitt jobb

Inget specifikt för just datorer händer all elektronik med åldern och kan ge lite olika problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av abki:

Det finns några olika modeller av den.
https://www.asus.com/searchresult?searchType=support&searchKe...

När du hittat rätt modell så är det bara att ta upp drivers&tools och sen välja bios så kommer det upp för nedladdning (verkar ta en stund).
Kan vara behov av att byta drivers också men de verkar lite gamla. Just nu så såg jag inga efter 2013.

Lite felsökning hittade jag här (om power led blinkar)
https://www.asus.com/support/FAQ/1046157

Finns programvara ACCE som kan ge en del felsignaler. (Antar att den passar till ditt kort också)

FAQ kan vara bra att läsa lite grann. Finns även manual att se på om du inte har kvar papperkopian.

Om det är fel på t.ex. någon disk är det bra att koppla ur och enbart ha diskaen med windovs i och se om det går bra. cOm inte så kanske du har en tom disk som du enbart använder och ladda in windows där.
Antar att du har flera minnsestickor och det går att prova 1 sticka åt gången och se om det går bra att köra.

Här finns en beskrivning på hur man byter BIOS (på första modellen)
https://www.asus.com/support/FAQ/1044348

Har kondensatorerna börjat läka så kan man i och för sig byta dom om det går att få tag på ersättare. Elfa kan vara behjälplig med sånt, det brukar bli nya beteckninger på komponenterna ibland.

M5A78L LE har jag
https://www.asus.com/ch-en/supportonly/m5a78l_le/helpdesk_dow...

Rörande beskrivning för att byta bios, så hade jag hoppats att AI suit existerat
https://www.asus.com/support/FAQ/1012152/ men den går inte att hitta för nerladdning till mitt för gamla ljudkort, vad vi finner är istället en liten tool "BUPDATER_V124" som enbart funkar i dos och är helt obegriplig hur den ska launchas och samtidigt ladda in M5A78L-LE-ASUS-2101.ROM

Det verkar dessutom farligt & dom rekomenderar backup av datorn, just nu har jag en bios version från 2012 som vi flashade på ett avancerat sätt, det finns ingen anledning varför det inte skulle fortsätta funka och att det skulle leda till frysningar, så jag vete fan om jag ska göra det här

Då måste man skicka in sitt moderkort till elfa? känns lite jobbigt

Rörande att koppla ur diskarna är redan gjort på datorbutiken, allt som återstår är systemdisken

Permalänk
Medlem

Glöm inte att HX620 lanserades 2007...........

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kloppstock:

Kondensatorerna är en del av strömförsörjningen och säkerställer att spänningen håller sig stabil. Om spänningen svackar vid lastförändring så finns det risk att processorn räknar fel eller att signaler uteblir. Det kan även bli som så att moderkortet rapporterar att spänningen inte längre är bra. Då får du en Kernel Power Failure i windows.

Skrivet av Kloppstock:

Rörande att koppla ur diskarna är redan gjort på datorbutiken, allt som återstår är systemdisken

Elfa felsöker inte åt dig, men om du tar en bra bild på kondensatorerna så kan de säkert plocka fram ersättare som funkar. Dessa måste lödas fast där de gamla dåliga är. Detta är inget man ska göra på ett billigt moderkort.

Din "datornisse" borde sagt stopp när det uppenbart är ett trasigt moderkort. Lägg ingen mer tid eller pengar på det gamla moderkortet. Kan du byta ut kondensatorerna själv så kan det vara lönt men jag får intrycket att det inte är något som ligger dig rätt.

Med "nytt" moderkort så kan det såklart fortsätta vara strul, det lär ju också vara ett tio år gammalt moderkort. Rimligen är det läge att köpa nytt nätagg också även om HX-serien historiskt inte visat sig ha några större problem.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Glöm inte att HX620 lanserades 2007...........

Det är nätaggregatet ska jag förtydliga, jag ska ha med det i beräkningarna, men testbyta moderkortet går före

Skrivet av abki:

Jag hittar inte denna programvara "ACCE" någonstans? vad står förkortningen för?
vad det än är så är det inte installerat och ge ifrån sig några felsignaler om det var vad du menade? eller om det är ett stresstestprogram

För ett sådant har jag i OCCT 7.2.5 faktiskt funkar på Windows 7 har jag just konstaterat, men det är svårt att veta
vilket test jag ska välja? och dessa manuella testinställningar är rena grekiskan för mig

Skrivet av DavidtheDoom:

Elfa felsöker inte åt dig, men om du tar en bra bild på kondensatorerna så kan de säkert plocka fram ersättare som funkar. Dessa måste lödas fast där de gamla dåliga är. Detta är inget man ska göra på ett billigt moderkort.

Som jag misstänkte

Skrivet av DavidtheDoom:

Din "datornisse" borde sagt stopp när det uppenbart är ett trasigt moderkort. Lägg ingen mer tid eller pengar på det gamla moderkortet. Kan du byta ut kondensatorerna själv så kan det vara lönt men jag får intrycket att det inte är något som ligger dig rätt.

Min datornisse är sjuk just nu, men han får fixa det på måndag när han ska återvända, jag har sluppit betala undersökningskostnad (och det är många timmar) i utbyte mot att uppgradera ramen underförstått

Det här problemet är lömskt så jag förstår honom att han inte kunnat vara säker på moderkortet, med tanke på att antalet frysningar har gått ner sedan jag köpte ram, men den har börjat frysa vid uppstart desto oftare istället som sagt

Skrivet av ZaInT:

Med "nytt" moderkort så kan det såklart fortsätta vara strul, det lär ju också vara ett tio år gammalt moderkort. Rimligen är det läge att köpa nytt nätagg också även om HX-serien historiskt inte visat sig ha några större problem.

Det är ingen i den här tråden som har föreslagit att jag ska köpa ett splitetrnytt moderkort heller, utan att jag ska köpa åKE gRÖNBERGS gamla tingest från den här sidans blocket-sektion min Datornisse påstår motsvarande att dom lagt av gamla moderkort i butiken när dom uppgraderat och sannolikheten att något liknande problem som jag har nu iaf, ska kunna uppstå efteråt är marginellt om vi har kollar på kondensatorerna så att dom inte verkar svullna, eller hur?

Permalänk
Medlem

Den där "datorteknikern" måste skratta åt dig så att han har svårt att andas vid det här laget, du kommer antagligen kunna ha köpt minst två helt OK datorer tillverkade ett decennium senare om inte ännu bättre.

Det kostar att ha principer när de är så här korkade, men du måste antingen vara ett troll eller bara en otroligt speciell människa som inte värdesätter varken tid, pengar eller bra humör. Blir fan sur av den här tråden, byt dator för helvete. Block.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Den där "datorteknikern" måste skratta åt dig så att han har svårt att andas vid det här laget, du kommer antagligen kunna ha köpt minst två helt OK datorer tillverkade ett decennium senare om inte ännu bättre.

Det kostar att ha principer när de är så här korkade, men du måste antingen vara ett troll eller bara en otroligt speciell människa som inte värdesätter varken tid, pengar eller bra humör. Blir fan sur av den här tråden, byt dator för helvete. Block.

Jag sa ju att felsökningen har bara kostat 600 kr i 2 stycken nya RAM-minnen, oj vad hemskt!

Vad är det du gnäller om i sak? jag ska ju byta moderkort har jag sagt, det är bara det att jag är för inkompetent för att sätta in det själv, så jag har inge val än att ta hjälp.

Skrivet av abki:

Nu har det skett 2 sällsynta bluescreen krasher och det är alltid
ntoskkrnl.exe 93ba0 eller ntoskkrnl.exe 93b70 eller ntoskkrnl.exe 4b2aec det rör sig

Att felsöka dem felkoderna ger inga konkreta svar vad jag minns? eller har du bättre tur?

När man börjar läsa googles svar så blir man trött i ögat direkt, eftersom alla tips man får är allmängiltig felsökning
i antingen är det den hårdvaran eller den hårdvaran

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/system-...

Nätverkskort??, ett sådant finns väl inte ens på den här datorn, portar har vi inte kollat tror jag.
Men det här är sist av allt

Permalänk

Det är en del av operativsystemet som krashar och kan bero på i princip vad som hälst från random komponent med hårdvarufel till en trasig drivrutin.

Att du hittar typ 5000 olika orsaker är för att det är en felkod som inte kan kopplas till en speciell del.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloppstock:

M5A78L LE har jag
https://www.asus.com/ch-en/supportonly/m5a78l_le/helpdesk_dow...

Rörande beskrivning för att byta bios, så hade jag hoppats att AI suit existerat
https://www.asus.com/support/FAQ/1012152/ men den går inte att hitta för nerladdning till mitt för gamla ljudkort, vad vi finner är istället en liten tool "BUPDATER_V124" som enbart funkar i dos och är helt obegriplig hur den ska launchas och samtidigt ladda in M5A78L-LE-ASUS-2101.ROM

Det verkar dessutom farligt & dom rekomenderar backup av datorn, just nu har jag en bios version från 2012 som vi flashade på ett avancerat sätt, det finns ingen anledning varför det inte skulle fortsätta funka och att det skulle leda till frysningar, så jag vete fan om jag ska göra det här

Sidan som det här gamla kortet ligger på är på någon lite slöare server. Det tar en stund innan den börjar ladda ner.
Första gången när jag valde bios på din länk så var den tom men 20 sek senare fanns den att ladda ner och det gick bra att få hem den men inte så snabbt.

Permalänk
Medlem

Måste fan hålla med @ZaInT här, det finns gränser för allt. Är lite likadan och kan sitta och försöka med skit som inte alltid är värt det egentligen, men mest för att man vill få igång sakerna. Men hade nog lagt ner för längesen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloppstock:

Jag sa ju att felsökningen har bara kostat 600 kr i 2 stycken nya RAM-minnen, oj vad hemskt!

Vad är det du gnäller om i sak? jag ska ju byta moderkort har jag sagt, det är bara det att jag är för inkompetent för att sätta in det själv, så jag har inge val än att ta hjälp.

Nu har det skett 2 sällsynta bluescreen krasher och det är alltid
ntoskkrnl.exe 93ba0 eller ntoskkrnl.exe 93b70 eller ntoskkrnl.exe 4b2aec det rör sig

Att felsöka dem felkoderna ger inga konkreta svar vad jag minns? eller har du bättre tur?

När man börjar läsa googles svar så blir man trött i ögat direkt, eftersom alla tips man får är allmängiltig felsökning
i antingen är det den hårdvaran eller den hårdvaran

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/system-...

Nätverkskort??, ett sådant finns väl inte ens på den här datorn, portar har vi inte kollat tror jag.
Men det här är sist av allt

0x00000133 så kan en bug code ut. Den talar om vad som har gått fel så man inte behöver bygga om datorn helt.
Så när du får en blue screen ta ett foto på den och lägg upp. Ibland behövs fler värden för att rätt komponent ska kunna pekas ut. En av dina länkar gav "Bug Check Code : 0x00000124" men exemplet var 10 år gammalt.

Permalänk
Skrivet av abki:

0x00000133 så kan en bug code ut. Den talar om vad som har gått fel så man inte behöver bygga om datorn helt.
Så när du får en blue screen ta ett foto på den och lägg upp. Ibland behövs fler värden för att rätt komponent ska kunna pekas ut. En av dina länkar gav "Bug Check Code : 0x00000124" men exemplet var 10 år gammalt.

Du får ingen vidare info än detta!

Skrivet av abki:

Sidan som det här gamla kortet ligger på är på någon lite slöare server. Det tar en stund innan den börjar ladda ner.
Första gången när jag valde bios på din länk så var den tom men 20 sek senare fanns den att ladda ner och det gick bra att få hem den men inte så snabbt.

Jag noterade också att länken försvann sedan googlade jag fram samma sida och filen syntes permanent,
kanske såhär https://www.asus.com/ch-en/supportonly/m5a78l_le/helpdesk_bio...
men det hjälper inte i slutändan så länge det inte finns någon AI suit
som kan launcha ROM-filen

2: Vad är "ACCE"? var kan jag ladda ner det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloppstock:

Du får ingen vidare info än detta! <Uppladdad bildlänk>

Jag noterade också att länken försvann sedan googlade jag fram samma sida och filen syntes permanent,
kanske såhär https://www.asus.com/ch-en/supportonly/m5a78l_le/helpdesk_bio...
men det hjälper inte i slutändan så länge det inte finns någon AI suit
som kan launcha ROM-filen

2: Vad är "ACCE"? var kan jag ladda ner det?

2 (ACCE stod på en annan modell som jag tittade på så glöm den ett tag)

Om du går över till manualen så finns den på många språk men den engelska brukar funka bäst för de flesta.
Om du går ner till avsnitt 2 så behandlar den BIOS.
Det finns 3 sätt att byta BIOS på . Den första är via Windows men då det är instabilt så kanske "2.1.2 EZ Flash 2" är bäst.
Romfilen som du laddat ner ska läggas på en USB-sticka.
Sen finns det 2 varianter att starta uppdateringen på men via BIOS startupen borde vara säkrast.
Se vidare i manualen.

Det finns ett hårdvarufel men hittar inte hur man får tag på vilken hårdvara, det tar en stund. Har hållit på med IBM förr och där gick det ganska fort att hitta rätt del.
Att installera om Windows på en annan disk och koppla ur nuvarande startupdisk kan vara ett försök som kan ge resultat.
Kan också vara CPU eller moderkort.

Permalänk
Skrivet av abki:

Om du går över till manualen så finns den på många språk men den engelska brukar funka bäst för de flesta.
Det finns 3 sätt att byta BIOS på . Den första är via Windows men då det är instabilt så kanske "2.1.2 EZ Flash 2" är bäst.
Sen finns det 2 varianter att starta uppdateringen på men via BIOS startupen borde vara säkrast.
Se vidare i manualen.

Jag ska avvakta lite med detta då det dykt upp ett annat fokus, dessutom har jag ingen ledig USB sticka

Skrivet av abki:

Det finns ett hårdvarufel men hittar inte hur man får tag på vilken hårdvara, det tar en stund. Har hållit på med IBM förr och där gick det ganska fort att hitta rätt del.
Att installera om Windows på en annan disk och koppla ur nuvarande startupdisk kan vara ett försök som kan ge resultat.

Hårdvarufelet har du hittat i min bluescreen log? innan vi kan få tag i vilken hårdvara måste det gå att läsa av vilken hårdvara det rör sig om, kan du det?

Jo jag vet, det är sista alternativet är att felsöka SSD disken
Jag har just kört windows diskontroll med laga sektorer bockat också och den vart färdigt direkt & rapporterade att inga fel fanns.
Den visar 100 % hälsa i crystaldiskinfo.

Permalänk
Skrivet av abki:

Se vidare i manualen.

Jag har inte lämnat in datorn ännu för jag vill felsöka lite till

Det är intressanta är att frysningarna verkar ha försvunnit, men kanske inte för att vi bytte ramen, utan för
att jag efter ominstallation av windows 7 installerat om säkerhetsuppdateringarna och service packs till windows, detta baserar jag på att frysningarna under "windows startar" skärmen som jag beskrev i tråden på föregående sidor har försvunnit efter att installerat säkerhetsuppdateringarna, så kanske att frysningarna försvunnit, detta undrar jag eftersom frysningarna där bilden frös har ersatts av bluescreens, och det hade jag ju vissa problem med redan innan skärmfrysningsproblemet debuterade

Så vad jag behöver få felsökt är just bluescreens där du säger att du ser ett hårdvarufel, kanske att moderkortsbyte fixar det men ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kloppstock:

Jag har inte lämnat in datorn ännu för jag vill felsöka lite till

Det är intressanta är att frysningarna verkar ha försvunnit, men kanske inte för att vi bytte ramen, utan för
att jag efter ominstallation av windows 7 installerat om säkerhetsuppdateringarna och service packs till windows, detta baserar jag på att frysningarna under "windows startar" skärmen som jag beskrev i tråden på föregående sidor har försvunnit efter att installerat säkerhetsuppdateringarna, så kanske att frysningarna försvunnit, detta undrar jag eftersom frysningarna där bilden frös har ersatts av bluescreens, och det hade jag ju vissa problem med redan innan skärmfrysningsproblemet debuterade

Så vad jag behöver få felsökt är just bluescreens där du säger att du ser ett hårdvarufel, kanske att moderkortsbyte fixar det men ändå

När man får flera fel och windows inte avslutas rätt så är risken stor att det blir fel i systemprogrammen och då händer snart allt möjligt.
Din 1:a blue-screnn är mest intressant med felkod. Kan behövas en del fler värden också.
Har för mig att du kunde skriva ut den.

Kan vara så att det har kommit någon ny uppdatering någonstans som inte går ihop med ditt gamla BIOS. Med lite tur så går det bättre om du kan få in sista versionen även om den också är gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det är nätaggregatet ska jag förtydliga, jag ska ha med det i beräkningarna, men testbyta moderkortet går före

Jag hittar inte denna programvara "ACCE" någonstans? vad står förkortningen för?
vad det än är så är det inte installerat och ge ifrån sig några felsignaler om det var vad du menade? eller om det är ett stresstestprogram

För ett sådant har jag i OCCT 7.2.5 faktiskt funkar på Windows 7 har jag just konstaterat, men det är svårt att veta
vilket test jag ska välja? och dessa manuella testinställningar är rena grekiskan för mig

<Uppladdad bildlänk>

Som jag misstänkte

Min datornisse är sjuk just nu, men han får fixa det på måndag när han ska återvända, jag har sluppit betala undersökningskostnad (och det är många timmar) i utbyte mot att uppgradera ramen underförstått

Det här problemet är lömskt så jag förstår honom att han inte kunnat vara säker på moderkortet, med tanke på att antalet frysningar har gått ner sedan jag köpte ram, men den har börjat frysa vid uppstart desto oftare istället som sagt

Det är ingen i den här tråden som har föreslagit att jag ska köpa ett splitetrnytt moderkort heller, utan att jag ska köpa åKE gRÖNBERGS gamla tingest från den här sidans blocket-sektion min Datornisse påstår motsvarande att dom lagt av gamla moderkort i butiken när dom uppgraderat och sannolikheten att något liknande problem som jag har nu iaf, ska kunna uppstå efteråt är marginellt om vi har kollar på kondensatorerna så att dom inte verkar svullna, eller hur?

Om du fortfarande har samma nätagg och OCCT rapporterar rätt spänning så är +12V åt he*** utanför tolerans.

Toleransen för +12V är ±5%, dvs, från +11,40V till +12,60V.
Både +5V och +3,3V ser däremot väldigt bra ut.
(Fler toleranser för fler spänningar hittar du tex här: https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply :rulla ner lite på sidan så ser du en ruta med spänningar och toleranser.)

Under förutsättningar att rätt spänning rapporteras i OCCT, BYT nätagget!

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om du fortfarande har samma nätagg och OCCT rapporterar rätt spänning så är +12V åt he*** utanför tolerans.

Toleransen för +12V är ±5%, dvs, från +11,40V till +12,60V.
Både +5V och +3,3V ser däremot väldigt bra ut.
(Fler toleranser för fler spänningar hittar du tex här: https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply :rulla ner lite på sidan så ser du en ruta med spänningar och toleranser.)
<Uppladdad bildlänk>

Under förutsättningar att rätt spänning rapporteras i OCCT, BYT nätagget!

Nu har jag startat OCCT och det är fortsatt +12 volt men minimum har sänkts från 10.41 v
på skärmbilden till 10,34 v! det är en hisnande skillnad?

Inte för att jag kan läsa av sån här statistik & förstå nått (t.e.x varför vissa boxar är bockade i rött mens andra inte)
men om toleransen är 12,60 v och min är på +12 så kan det ju potentiellt sätt ändå ha till godo hela 0,60

Men om det tippar över 060! det är då det fryser sig eller? idag fick jag en ny frysning utan bluescreen
för första gången den här veckan

Man kan fråga sig varför det är 3 enskilda mätvärden på ett nätagg?

Permalänk
Skrivet av abki:

När man får flera fel och windows inte avslutas rätt så är risken stor att det blir fel i systemprogrammen och då händer snart allt möjligt.
Din 1:a blue-screnn är mest intressant med felkod. Kan behövas en del fler värden också.
Har för mig att du kunde skriva ut den.

Kan vara så att det har kommit någon ny uppdatering någonstans som inte går ihop med ditt gamla BIOS. Med lite tur så går det bättre om du kan få in sista versionen även om den också är gammal.

Jag får be datornissen uppdatera bios, för jag har varken USB sticka eller kompetens att göra det.

Så tekniskt sätt så skulle det kunna fixa sig om jag byter nätaggregat + uppdaterar bios och jag behöver
inte köpa den begagnade moderkort för 350 kr som potentiellt skulle kunna innebära andra fel

Är det den här du åsyftar är min första bluescreen? som är intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Nu har jag startat OCCT och det är fortsatt +12 volt men minimum har sänkts från 10.41 v
på skärmbilden till 10,34 v! det är en hisnande skillnad?

Inte för att jag kan läsa av sån här statistik & förstå nått (t.e.x varför vissa boxar är bockade i rött mens andra inte)
men om toleransen är 12,60 v och min är på +12 så kan det ju potentiellt sätt ändå ha till godo hela 0,60

Men om det tippar över 060! det är då det fryser sig eller? idag fick jag en ny frysning utan bluescreen
för första gången den här veckan

Man kan fråga sig varför det är 3 enskilda mätvärden på ett nätagg?

För att förtydliga.

Toleransen för +12V är ±0,6V, din +12V är enligt OCCT rapporterad som 10,4V vilket är 1 hel volt utanför toleransområdet som är 11,4V till 12,6V.
Bara för att poängtera, det spelar ingen roll hur många Watt nätagget är på, blir spänningen för låg på någon av spänningslinorna så kommer du mycket troligt få slumpmässiga blåskärmar och krasher.

Sedan så måste jag fråga, "3 enskilda mätvärden på ett nätagg", menar du olika spänningslinor eller menar du "nuvarande, minsta, högsta"?
Det finns ännu fler spänningslinor i nätagget än bara dessa 3, men dessa är de man oftast brukar titta på när det kommer till spänningsrelaterade problem, sedan varierar spänning och ström från nätagget beroende på hur du använder datorn, det är det toleransen är till för.
Det spelar ingen roll hur du använder datorn, sålänge du inte har modifierat hårdvaran fysiskt/mjukvarumässig och nätagget är friskt och kan leverera den spänning/ström som hårdvaran efterfrågar så ska du ALDRIG hamna utanför toleransen.
Spänningen kommer tillfälligt att sjunka när en komponent plötsligt kräver mer ström, tex en hårddisk som vaknar från viloläge eller du startar ett spel och grafikkortet plötligt kräver mer ström, innan nätagget har hunnit korrigera för det plötsliga ökade strömkravet och stabilisera spänningen till rätt nivå, etc.

För att göra en enkel jämförelse. Dammsugare och gamla glödlampor.
Om du har en gammal glödlampa inkopplad och startar/stängar av dammsugaren så är det inte ovanligt att du kan notera att ljuset från glödlampan i detta skede minskar/ökar lite, eller att ljuset från glödlampan flimrar till när tex varmvattenberedaren slår till.

Om jag ska spekulera gällande de ibockade rutorna i OCCT så är de nog till för att övervaka/logga något.
Jag är inte insatt i programmet och kan därmed inte ge något konkret svar på frågan.

Skrivet av Kloppstock:

Jag får be datornissen uppdatera bios, för jag har varken USB sticka eller kompetens att göra det.

Så tekniskt sätt så skulle det kunna fixa sig om jag byter nätaggregat + uppdaterar bios och jag behöver
inte köpa den begagnade moderkort för 350 kr som potentiellt skulle kunna innebära andra fel

Är det den här du åsyftar är min första bluescreen? som är intressant
<Uppladdad bildlänk>

Med tanke på vad jag sett gällandes spänningarna så är jag mycket tveksam till att en BIOS-uppdatering kommer göra någon skillnad.