Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Permalänk
Medlem

@JonasT utmärkt skrivet test! Förstår att ni inte kan ha samma utrustning om GN håller på och investerar i men ni gjorde likväl ett standardiserat test som testade flera olika scenarion och aspekter och gav produkten en ärlig chans - även om resultatet är en stor besvikelse.

Det enda jag skulle vilja önska mig av tomten såhär inpå jul, och jag förstår om han kanske inte hinner det med så kort varsel - är ett par ljudklipp från fläktarna. När ni ändå tar upp upprepade gånger i texten att det är ett mer behagligt ljud så vore det intressant om det gick att lyssna på själv. Kanske klipp på 2k rpm för samtliga samt 3k rpm för de som klarar den hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kunde man ju räknat ut när det inte är Noctua som gjort den. Sorgligt att det fortfarande är den enda fläkttillverkaren som på riktigt kan sina grejer.

Säger du i tråden till ett test där phantek vann samtliga omgångar? Finns uppenbart fler som kan sina saker

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej så om erat test ligger i linje med Der8auers hur kan den då få utmärkelsen undvik när hans resultat va att det är en faktiskt bra fläkt? Sen att marknadsföringen är missvisande är en annan femma men det är mer eller mindre branchstandard nu mera tyvärr.

Och jayztwozents va såklart bara en unboxing av fläktarna 8ch inget test så det är helt rätt.

Det verkar väl iaf ha varit i linje sett till det faktiska resultatet, dvs tyst men presterar sämre (istället för mycket bättre, som hajpen inför lansering hade gjort gällande).

Sedan har du nog rätt i att slutsatsen gick i lite olika riktning, den är väl dock per definition subjektiv och kan ju väga in olika saker...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

38dBA känns som en ganska arbiträr siffra, kanske vore det bra att välja 2 olika ljudnivåer för bättre insyn?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Varför väljer ni att presentera luftflöde jmf. varvtal respektive ljudnivå jmf. varvtal?

För mig som användare spelar det ingen roll om fläkten snurrar 1 varv i minuten eller 10 000, det relevanta är luftflödet vid en viss ljudnivå. Dvs ljudnivå på x-axeln och luftflöde på y-axeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@JonasT utmärkt skrivet test! Förstår att ni inte kan ha samma utrustning om GN håller på och investerar i men ni gjorde likväl ett standardiserat test som testade flera olika scenarion och aspekter och gav produkten en ärlig chans - även om resultatet är en stor besvikelse.

Det enda jag skulle vilja önska mig av tomten såhär inpå jul, och jag förstår om han kanske inte hinner det med så kort varsel - är ett par ljudklipp från fläktarna. När ni ändå tar upp upprepade gånger i texten att det är ett mer behagligt ljud så vore det intressant om det gick att lyssna på själv. Kanske klipp på 2k rpm för samtliga samt 3k rpm för de som klarar den hastigheten?

Du får kolla STS. Kort sagt så säger han väl att ljudet är dovt. Inte samma "high pitch" som andra fläktar.

10 min in i klippet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vem? JonasT? Menar du på allvar att det är Sweclockers recension det är fel på när en produkt inte lever upp till helt overkliga siffror - siffror som tillverkaren själv sedermera valt att inte stå bakom?

Inte bara utan siffrorna stämmer även överens med minst en annan väldigt pålitlig källa medan den enda källa som förs upp är en källa som är känd för felaktig information. Så hur man ifrågasätta ett test med en sådant metodik som Sweclockers som dessutom stämmer överens med en annan liknande källa är bara underligt.

Skrivet av johan4:

Det är ju det som är hela poängen. Ingen använder fot, mindre än 2% av alla länder i hela världen har ens det som officiell måttenhet. Skärpning. Har aldrig köpt en planka som är mätt i 'fot' eller 'tum' och då har jag ändå köpt en hel del plankor. Min TV är 165 cm på diagonalen enligt specifikationen, vet inte var du köper TV-apparater, men måtten brukar stå på förpackningen.

Weird hill to die on. Har då aldrig hört någon säga "165 cm diagonal" när denne velat köpa en TV.. och då har jag ändå jobbat inom försäljning av TV under en period på sex år utan det har alltid varit tum det handlar om.

Skrivet av johan4:

Vi använder inte 'fot' här i Sverige. Inte i ~98% av alla länder i hela världen heller för den delen. Känns inte rimligt att ha det som standard.

Och? Det är en industriterm som används av i stort sett varenda industri i hela världen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Inte samma "high pitch" som andra fläktar.

Väldigt intressant. Upplevde ni samma under testerna på swec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Säger du i tråden till ett test där phantek vann samtliga omgångar? Finns uppenbart fler som kan sina saker

Åja. Nog är det fler än Noctua dom kan konsten att vara i topp vid en eller flera diagram i ett test, men det säger ju inte allt. Phantecs ät säkert helt ok fläktar, för alla som tycker att "helt ok" är gott nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

GN har ju köpt de sagda "100 tusentals" kronors maskinerna speciellt för test av fläktar.
Får väll vänta på deras tester för att få definitivt svar.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kunde man ju räknat ut när det inte är Noctua som gjort den. Sorgligt att det fortfarande är den enda fläkttillverkaren som på riktigt kan sina grejer.

Jag har sådana Phanteks T30 fläktar i några datorer och upplever de som bra och eftersom de enligt många tester verkar vara bästa 120mm fläkten på marknaden så är jag inte ensam om att tycka de är bra.
Däremot är de ju ganska dyra... (vilket Noctua också är) och sen är de 30mm tjocka istället för standard tjockleken 25mm,
Om det spelar roll?
Det beror ju var kan ska montera dem...
Det kan finnas ställen där det går bra att montera en 25mm tjock fläkt men inte en 30mm tjock fläkt.
Annars på ställen där fläktens tjocklek inte spelar någon roll (inom rimliga gränser) så ser jag ingen anledning att inte använda 30mm tjocka fläktar istället.

Att gå upp till 30mm är ju ett trick Phanteks har använt sig av för att pusha gränserna.
Men är man så konservativ att man aldrig kan ha en fläkt tjockare än 25mm och aldrig köra en processor över basfrekvensen så går det ju inte för sig.

Men Noctuas 120mm fläktar är ju nästan lika bra.
Så vill man ha fläktar som är bruna och 25mm tjocka så är de ju ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

@JonasT

Citat:

För det praktiska testet monterar vi de olika fläktarna på processorkylaren Noctua NH-U12A

Har du någon bild på Phanteks T30 monterad på den kylaren ?

Det jag tänker på är att om man hade skruvat fast fläkten,
Likt på Colermasters Hyper 212 så spelar tjockleken ingen roll (om man inte har väldigt tajt om utrymme.
Men hur blir det när Noctua kylaren använder klipps över hela fläktens tjocklek?
Går det att få tag i andra klipps för 30mm tjocka fläktar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

@JonasT

Har du någon bild på Phanteks T30 monterad på den kylaren ?

Det jag tänker på är att om man hade skruvat fast fläkten,
Likt på Colermasters Hyper 212 så spelar tjockleken ingen roll (om man inte har väldigt tajt om utrymme.
Men hur blir det när Noctua kylaren använder klipps över hela fläktens tjocklek?
Går det att få tag i andra klipps för 30mm tjocka fläktar ?

Tagen från anandtech

Tror de clipsen har tillräckligt med marginal att få fast en 5mm tjockare fläkt med? De 90-graders böjarna blir lite mer utsträckta bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Varför väljer ni att presentera luftflöde jmf. varvtal respektive ljudnivå jmf. varvtal?

För mig som användare spelar det ingen roll om fläkten snurrar 1 varv i minuten eller 10 000, det relevanta är luftflödet vid en viss ljudnivå. Dvs ljudnivå på x-axeln och luftflöde på y-axeln.

Ja precis det här, det är verkligen totalt ointressant att veta vilket varvtal den ligger på sålänge den gör sitt jobb med att skyffla mycket luft samtidigt som den är så tyst som den bara kan vara.

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken, på att Noctua inte hade brun färg i graferna. =(

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja precis det här, det är verkligen totalt ointressant att veta vilket varvtal den ligger på sålänge den gör sitt jobb med att skyffla mycket luft samtidigt som den är så tyst som den bara kan vara.

Fair enough att grafen hade kunnat hjälpa, men ni har ju värdena för att lätt se det ni letar efter. När båda existerande graferna dessutom visar att Apex Stealth underpresterar så behöver ni ju heller inte en tredje graf för att veta att den alltid puttar mindre luft vid samma ljudvolym och vice versa. Det finns ju inget läge där den gör "bättre" ifrån sig som en tredje graf kan visa upp.

Just RMP-värdet är ju också intressant för fläktens livslängd. Om den ständigt måste gå på ett högre varvtal för att uppnå samma resultat som andra likvärdiga fläktar kan du anta att den också kommer ge upp tidigare. Det finns så klart fler faktorer som påverkar än rpm, men det ger en fingervisning som iaf jag skulle luta mig mot vid ett köp. Köper jag fläktar för 300+ så räknar jag med att de kommer användas rätt länge och vill ha så låga varvtal som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Och har du aldrig hört om en bräda som 2 tum 4?
Jag ger upp...

Jag försöker inte gå emot ditt övriga resonemang, men vi använder inte 2 tum 4 i Sverige. Det är bara en sägning som lever kvar i vissa kretsar. Vi kör helt på millimeter och 2 tum 4 är ett sätt att hänvisa till en 45x95mm regel, vilket alltså inte är ett överensstämmande mått. Om du faktiskt började försöka använda 2 tum 4 i mätningar skulle det snabbt gå rätt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

.....
Att gå upp till 30mm är ju ett trick Phanteks har använt sig av för att pusha gränserna.
.....

Om du tänker efter så innebär inte tjockare fläkt att man pushar några gränser utan snarare att man var tvungen att gå upp till 30 mm för att man inte klarade av att slå nf-a12x25 prestanda med 25 mm.

Det är alltså en genväg de var tvungna att ta.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vill minnas att jag skrev något skeptiskt om denna fläkt tidigare i år men hittar det inte… kan vara så att jag aldrig fick iväg det inlägget…

Helt klart så var detta väldigt väntat, fysikens lagar är på riktigt och jag är tämligen säker på att det inte finns särskilt stora ”förluster” kvar att optimera bort på de premiumfläktar som redan finns på marknaden.

Som brukligt, upp med något fräckt på TikTok tillverkat i något mumbojumbomaterial, gärna i händerna på någon populistinfluenser. Kalla det för något ännu fräckare som Leif eller liknande.. Sen är det bara kolla bankkontot och se hur det växer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Om du tänker efter så innebär inte tjockare fläkt att man pushar några gränser utan snarare att man var tvungen att gå upp till 30 mm för att man inte klarade av att slå nf-a12x25 prestanda med 25 mm.

Det är alltså en genväg de var tvungna att ta.

Jag har båda fläktarna och i min mening så vinner Phanteks T30 i allt utom ljudbild (om man har plats för 30mm istället för 25mm).
Och ljudbilden blir ganska betydelselös eftersom T30 ger lägre temp vid lägre varvtal, tack vare högre statiskt tryck och flöde.

Så om det är låg temperatur eller tyst datorn man är ute efter så kyler T30 bättre än NF-A12.
Men om man nu måste köra båda fläktar i 2000rpm så är NF-A12 snällare mot öronen, men om man utjämnar för temperatur så kan säkert T30 ligga på 1600rpm och ge samma kylning till lägre ljudnivå.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag har båda fläktarna och i min mening så vinner Phanteks T30 i allt utom ljudbild (om man har plats för 30mm istället för 25mm).
Och ljudbilden blir ganska betydelselös eftersom T30 ger lägre temp vid lägre varvtal, tack vare högre statiskt tryck och flöde.

Så om det är låg temperatur eller tyst datorn man är ute efter så kyler T30 bättre än NF-A12.
Men om man nu måste köra båda fläktar i 2000rpm så är NF-A12 snällare mot öronen, men om man utjämnar för temperatur så kan säkert T30 ligga på 1600rpm och ge samma kylning till lägre ljudnivå.

Jag sa väl inte att den var sämre på nåt vis. Jag sa bara att phantek inte klarade av att göra en bättre 25 mm fläkt utan att de var tvungna att gå upp till 30 mm för att konkurrera.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag sa väl inte att den var sämre på nåt vis. Jag sa bara att phantek inte klarade av att göra en bättre 25 mm fläkt utan att de var tvungna att gå upp till 30 mm för att konkurrera.

Jag tror faktiskt att dom hade varit mer eller mindre identiska om båda varit 25mm.
Men Noctua är helt klart mer kända för kvalité.

Väntar ivrigt på 140mm varianter, gärna i både 25 och 30mm utförande.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Om du tänker efter så innebär inte tjockare fläkt att man pushar några gränser utan snarare att man var tvungen att gå upp till 30 mm för att man inte klarade av att slå nf-a12x25 prestanda med 25 mm.

Det är alltså en genväg de var tvungna att ta.

Tomato tomato ?
You Say Tomato, I say Tomato

Överklockning är inte ett sätt att pusha gränser?
Det är bara en genväg för att få prestanda?

Man kan vända och vrida på allt möjligt ur olika perspektiv om man verkligen vill.

Men de har brutit mot en norm för att ge mer prestanda.

Ditt inlägg är i stil med
"Nej snö är inte kallt, det är bara mindre varmt än kokande vatten"

Permalänk
Medlem

Väntat, men synd. Tack för ett intressant test!

Finns fortfarande möjlighet att jag hade rätt senast jag skrev något om denna fläkt.

#20218684

Kan inte gärna tänka mig att det är avsiktligt, det vore rent oerhört korkat, jag tror fortfarande att det handlar om en serie olyckliga misstag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tomato tomato ?
You Say Tomato, I say Tomato

Överklockning är inte ett sätt att pusha gränser?
Det är bara en genväg för att få prestanda?

Man kan vända och vrida på allt möjligt ur olika perspektiv om man verkligen vill.

Men de har brutit mot en norm för att ge mer prestanda.

Ditt inlägg är i stil med
"Nej snö är inte kallt, det är bara mindre varmt än kokande vatten"

Fast om man låter impellern vara 5 mm högre så behöver man inte optimera geometrin lika mycket för att nå samma resultat. Man behöver alltså inte alls lägga lika mycket utvecklingstid på den.
Antingen gjorde de det för att just spara tid, eller så gjorde de det för att de inte nådde önskad prestanda när de utvecklade för 25 mm. Min gissning är på det andra.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dumbullen:

@JonasT utmärkt skrivet test! Förstår att ni inte kan ha samma utrustning om GN håller på och investerar i men ni gjorde likväl ett standardiserat test som testade flera olika scenarion och aspekter och gav produkten en ärlig chans - även om resultatet är en stor besvikelse.

Det enda jag skulle vilja önska mig av tomten såhär inpå jul, och jag förstår om han kanske inte hinner det med så kort varsel - är ett par ljudklipp från fläktarna. När ni ändå tar upp upprepade gånger i texten att det är ett mer behagligt ljud så vore det intressant om det gick att lyssna på själv. Kanske klipp på 2k rpm för samtliga samt 3k rpm för de som klarar den hastigheten?

Jag tror det hade varit bättre med en spektrografkurva över ljudet istället och jämföra fläktarna vid två givna varvtal. Då får Jonas med sina kalibrerade öron bedöma vilken som låter bäst först och sedan tittar man på grafen och försöker isolera vad det är som sticker ut på modellen som testas. T ex extra mycket ljud vid säg 6 kHz eller något vs referensfläkt.

Att spela in ljudklipp är lätt, men svårt att göra bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Fast om man låter impellern vara 5 mm högre så behöver man inte optimera geometrin lika mycket för att nå samma resultat. Man behöver alltså inte alls lägga lika mycket utvecklingstid på den.
Antingen gjorde de det för att just spara tid, eller så gjorde de det för att de inte nådde önskad prestanda när de utvecklade för 25 mm. Min gissning är på det andra.

Mer prestanda är mer prestanda

...

Varför kan du inte acceptera att inte alla uttrycker sig som dig ?

Tog bort onödig kommentar
Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Fast om man låter impellern vara 5 mm högre så behöver man inte optimera geometrin lika mycket för att nå samma resultat. Man behöver alltså inte alls lägga lika mycket utvecklingstid på den.
Antingen gjorde de det för att just spara tid, eller så gjorde de det för att de inte nådde önskad prestanda när de utvecklade för 25 mm. Min gissning är på det andra.

Eller så konstaterade de att det fanns en tillräckligt stor marknad för 30mm, och tog fördelarna det gav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Eller så konstaterade de att det fanns en tillräckligt stor marknad för 30mm, och tog fördelarna det gav.

Skönt att någon förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror det hade varit bättre med en spektrografkurva över ljudet istället och jämföra fläktarna vid två givna varvtal. Då får Jonas med sina kalibrerade öron bedöma vilken som låter bäst först och sedan tittar man på grafen och försöker isolera vad det är som sticker ut på modellen som testas. T ex extra mycket ljud vid säg 6 kHz eller något vs referensfläkt.

Att spela in ljudklipp är lätt, men svårt att göra bra.

Fast om jag ska vara ärlig så är jag inte ute efter sånt material från SweC. Vill jag ha rena grafer och standardiserade tester med mega-charts går jag till GN.

Den här artikeln var alldeles lagom med undantag för att jag bara efterfrågar några enkla klipp med exempel på hur fläktarna låter. Inget mer, inget mindre.