Muskampen 2025: Segraren korad!

HDMI eller DP till DVI, kan man bevara bandbredd för 1080p, 144hz?

Permalänk

HDMI eller DP till DVI, kan man bevara bandbredd för 1080p, 144hz?

Hej Sweclockers.
Ska precis till att byta grafikkort, bytet är till ett RTX 4070.
Gamla grafikkortet hade både 2xDP, 1HDMI och 2xDVI DL ut. Nya grafikkortet har bara 3x DP och HDMI ut.
Jag har 2 skärmar som grafikkortet behöver driva.

Ena skärmen, min primära skärm, är 1440p, 144hz och kopplas in med DP, här förutser jag inga problem vid bytet.
Den andra skärmen (sekundärskärmen) är dock knepigare och anledningen till min fråga. Den är 1080p, 144 hz.
Den skärmen kan dock bara anslutas via DVI-D Dual Link om man vill få den att snurra runt i 144hz. Detta pga att den var ny precis när bildskärms- och grafikkortsindustrin stod i valet och kvalet mellan DP och DVI för högre upplösnings / snabbare skärmar. Den sekundära skärmen har en HDMI ingång också (samt AVI, men den är inte relevant öht), men med hdmi kan skärmen bara visa 1080p@60Hz då den använder en gammal HDMI standard (1.2 tror jag).

Hur gör jag / vilken kabel eller adapter behöver jag för att få till en DP (eller HDMI) till DVI DL anslutning för min sekundära skärm så att bandbredden för bildöverföring bevaras och jag kan forsätta använda även sekundärskärmen till sin fulla potential?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du behöver en aktiv adapter, denna fungerar men kan vara värt att leta runt om det finns en billigare adapter. https://www.dustinhome.se/product/5010749020/adapter-displayp...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Inte värt med dual-link adapter, mer värt att byta skärm

Permalänk
Medlem

Se detta inlägg i den tidigare klistrade tråden i ämnet för ett mer uttömmande svar.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Inte värt med dual-link adapter, mer värt att byta skärm

Förvisso, men nu är det fråga om sekundärskärmen som allt som oftast har youtube, discord eller dylikt på sig, medans spel eller annan "huvudaktivitet" pågår på primärskärmen. Det hela är "Nice att ha kvar", men inte ett måste, så att lägga mer än några hundralappar på att försöka lösa det är liksom inte värt pengarna.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Bildexpert 📺

När jag skrev svaret länkat ovanför för fem år sedan kostade en ny och modern skärm med FHD/144 Hz via DP eller HDMI ungefär 3–4000 kronor. idag kan man få sådana skärmar för runt 2000 kronor. En "adapter" för DVI-DL – som i själva verket är en komplex och nischad signalomvandlare – är kluriga att få tag på och kostar ofta lika mycket. Då är det i grunden endast en kludgelösning för en skärm som sett sitt bäst-före-datum.

Tycker man det är för dyrt oavsett och vill återanvända den gamla DVI-skärmen kör man den i 60 Hz. Fungerar det med. En del försöker sälja dem på blocket varpå det händer att någon spontanköper dem och ställer samma fråga: "Hej, köpte just en billig 144 Hz-skärm till min laptop och undrar...".

Frågan lär nog komma fem år till.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När jag skrev svaret länkat ovanför för fem år sedan kostade en ny och modern skärm med FHD/144 Hz via DP eller HDMI ungefär 3–4000 kronor. idag kan man få sådana skärmar för runt 2000 kronor. En "adapter" för DVI-DL – som i själva verket är en komplex och nischad signalomvandlare – är kluriga att få tag på och kostar ofta lika mycket. Då är det i grunden endast en kludgelösning för en skärm som sett sitt bäst-före-datum.

Tycker man det är för dyrt oavsett och vill återanvända den gamla DVI-skärmen kör man den i 60 Hz. Fungerar det med. En del försöker sälja dem på blocket varpå det händer att någon spontanköper dem och ställer samma fråga: "Hej, köpte just en billig 144 Hz-skärm till min laptop och undrar...".

Frågan lär nog komma fem år till.

Tyvärr har du nog rätt på sista punkten.
Av ren nyfikenhet:
Såldes det någonsin FHD skärmar med 144Hz och både DVI-DL och Displayportsingång, men där just displayporten är felkopplad (eller inkorrekt konfigurerad i skärmens mjukvara) så att man INTE får ut 144Hz via DP, utan endast via DVI-DL?
Missförståndspotentialen vid begagnadköp / försäljning av sådan måste ju vara skyhög.

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skogsmard:

Förvisso, men nu är det fråga om sekundärskärmen som allt som oftast har youtube, discord eller dylikt på sig, medans spel eller annan "huvudaktivitet" pågår på primärskärmen. Det hela är "Nice att ha kvar", men inte ett måste, så att lägga mer än några hundralappar på att försöka lösa det är liksom inte värt pengarna.

Känner du att du behöver mer än 60hz för youtube osv. då?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Skogsmard:

Tyvärr har du nog rätt på sista punkten.
Av ren nyfikenhet:
Såldes det någonsin FHD skärmar med 144Hz och både DVI-DL och Displayportsingång, men där just displayporten är felkopplad (eller inkorrekt konfigurerad i skärmens mjukvara) så att man INTE får ut 144Hz via DP, utan endast via DVI-DL?
Missförståndspotentialen vid begagnadköp / försäljning av sådan måste ju vara skyhög.

Det är inte frågan om någon felkoppling. Kretsarna klarar bara detta. Du har egentligen blivit "blåst" på en dålig produkt som från början är just så här begränsad. Bara att just ditt personliga byte av övrig hårdvara (likt GPU) har skjutit upp konsekvenserna i flera år.

2010 var det branschkonsensus att sluta med den då 11 år gamla och aldrig uppdaterade DVI-standarden (som tidigt endast blev en bilaga till HDMI-standarden). Detta hindrar däremot inte övrig bransch, likt skärmtillverkare, från att köpa in dessa enkla och därför rätt billiga kretsuppsättningar. Finns det några miljoner sådana kretsuppsättningar i omlopp kan man para ihop dem med enkla paneler och få till ganska så prisvärda skärmar. Det väntade krånglet får bli morgondagens problem.

Just de åren i början på 10-talet var när DP med HBR-kapacitet började komma var de DP-kapabla kretsarna i sin tur rätt dyra. Så alternativet är att göra en ännu dyrare skärm med nya och betydligt dyrare kretsar för det då okända och ovanliga Displayport vilket inte ens fanns på så många GPU:er. Eller försöka sälja en billig skärm med det då istället extremt vanliga DVI. Och i mångas ögon var detta det logiska valet att fortsätta med DVI.

Det där började skifta runt 2015 när AMD till exempel slutade på DVI på flera av sina nya kort. Då började det diskuteras mer och mer runt framtidsproblemen – frågan har ju diskuterats i snart 10 år här på forumet. Då valde många – även här på forumet trots uppmaningar – att ändå köpa DVI-skärmen eftersom den skärmen fortfarande var billigare. Det väntade krånglet får bli morgondagens problem.

Nu är det inte bara morgon utan eftermiddag. Skärmen är inte bättre. Det enda "rätta" du kunde gjort för många år sedan vore att köpa en dyrare produkt som kanske inte ens fanns just när ditt beslut fattades.

Idag är DVI överspelat och kretsuppsättningar som kör HBR2, HBR3 samt HDMI 2.0/18 Gbps är normen. Fortfarande 10 år gammal teknik som standard. Men effekten är inte lika drastisk idag. Så länge man är inom 1080p/240-ish och 1440p/144-ish-gränsen klarar man sig.