Seasonic Prime GX 1300W, högljudd.. Andra alternativ?

Permalänk
Medlem

Seasonic Prime GX 1300W, högljudd.. Andra alternativ?

Hej på er Clockzz!

Köpte ett Seasonic Prime GX 1300W för någon vecka sen då jag ville tysta ner datorn då det enda som lät var mitt gamla XFX 850w nätagg som är 10år + i ålder.
Köpte ett rejält Seasonic på 1300w för att verkligen ha så låg % i belastning som möjligt, datorn drar 600-700W vid full load och ca 100-200w i idle.

MEN, Seasonic Prime GX 1300W är långt från tyst i passivt läge. det går igång emellanåt (kanske var 5-10 min) trots att datorn bara står med skrivbordet öppet och fläkten snurrar inte nådigt heller..

Så jag har bestämt mig för att lämna tillbaka det och söker efter alternativ för att hålla ljudnivån nere.
Har ni några andra alternativ i samma prisklass som går att byta emot och som faktiskt håller vad det lovar med "passivt".

Allt gott!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mattera:

Köpte ett rejält Seasonic på 1300w för att verkligen ha så låg % i belastning som möjligt, datorn drar 600-700W vid full load och ca 100-200w i idle.

MEN, Seasonic Prime GX 1300W är långt från tyst i passivt läge.

Det tål nog att nämnas att nätdelar typiskt är som mest effektiva runt 50 % belastning, inte vid så låg belastning som möjligt. Det behöver inte vara en avgörande faktor här, men det kan vara nämnvärt.

I övrigt skulle jag säga att specs på datorn är A och O i en sådan här tråd. Men utan att veta mer än att den drar "600–700 W" (från väggen?) vid full belastning skulle jag säga att det inte finns någon anledning att gå över 1000 W på nätdelen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det tål nog att nämnas att nätdelar typiskt är som mest effektiva runt 50 % belastning, inte vid så låg belastning som möjligt. Det behöver inte vara en avgörande faktor här, men det kan vara nämnvärt.

I övrigt skulle jag säga att specs på datorn är A och O i en sådan här tråd. Men utan att veta mer än att den drar "600–700 W" (från väggen?) vid full belastning skulle jag säga att det inte finns någon anledning att gå över 1000 W på nätdelen.

Jag har en smartplug i väggen som mäter effekten. Den säger 250w med samtliga saker inkopplade i Idle. (3st skärmar, högtalare, liten switch) Så jag drar lite killgissning och tog ett isch vad skärmarna drar i effekt och drog av det från summan.
Vid load ligger det på 600-700W beroende på.

Men jag är bestyckad med ett Asus X570F med en Ryzen 5800X som kyls av en Arctic Liquid Freezer II 240, Radeon 6800XT och 4st corsair fläktar
Så 600-700w är ganska bra avläst av smartpluggen då det är där vi hamnar enligt spec.

Jag tänkte att om jag fläskar på med 1300W så bör teorin vara att den skall kunna hålla tyst/passivt läge längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag har en smartplug i väggen som mäter effekten. Den säger 250w med samtliga saker inkopplade i Idle. (3st skärmar, högtalare, liten switch) Så jag drar lite killgissning och tog ett isch vad skärmarna drar i effekt och drog av det från summan.
Vid load ligger det på 600-700W beroende på.

Men jag är bestyckad med ett Asus X570F med en Ryzen 5800X som kyls av en Arctic Liquid Freezer II 240, Radeon 6800XT och 4st corsair fläktar
Så 600-700w är ganska bra avläst av smartpluggen då det är där vi hamnar enligt spec.

Jag tänkte att om jag fläskar på med 1300W så bör teorin vara att den skall kunna hålla tyst/passivt läge längre.

Jag kommer installera en Be Quiet! Dark Power Pro 13 1300W i helgen i min dator. Kan återkomma med hur jag upplever den.
Har dock inte läst något om att den ska vara passiv upp till viss belastning. Men kanske är tyst ändå.

Men kan endast jämföra med Phanteks 1000W (seasonic) som jag har nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag kommer installera en Be Quiet! Dark Power Pro 13 1300W i helgen i min dator. Kan återkomma med hur jag upplever den.
Har dock inte läst något om att den ska vara passiv upp till viss belastning. Men kanske är tyst ändå.

Men kan endast jämföra med Phanteks 1000W (seasonic) som jag har nu.

Ja men gör gärna det!
Det ligger dock i det dyrare laget jämfört med ett Seasonic Prime GX 1300W 😎

Permalänk
Medlem

Sonen har ett Seasonic Prime GX 1300W och det låter inte mycket. Det enda som hörs är coilwhine från hans 6950XT i diverse menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Sonen har ett Seasonic Prime GX 1300W och det låter inte mycket. Det enda som hörs är coilwhine från hans 6950XT i diverse menyer.

Okej! Får man besvära dig med om du kan lyssna/ tänka om om det kör fläkten var 10 min isch trots att du bara surfar runt eller bara har skrivbordet uppe? 🤴

Permalänk
Medlem

Måste ju vara något knas om det går på högvarv, eller är den installerad så att fläkten inte kan få luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Måste ju vara något knas om det går på högvarv, eller är den installerad så att fläkten inte kan få luft?

Ja jag tycker nästan också det, speciellt med tanke på att dem flesta recenserar den positivt när det kommer till tystheten..
Men jag har ångerrätten kvar så byter hellre mot annat. Orkar inte hålla på om det är så att det här är "standarden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Ja jag tycker nästan också det, speciellt med tanke på att dem flesta recenserar den positivt när det kommer till tystheten..
Men jag har ångerrätten kvar så byter hellre mot annat. Orkar inte hålla på om det är så att det här är "standarden"

Nej det är inte standard, räcker med att byta till ett nytt exemplar...
Mitt Prime 850w är tyst i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Hej på er Clockzz!

Köpte ett Seasonic Prime GX 1300W för någon vecka sen då jag ville tysta ner datorn då det enda som lät var mitt gamla XFX 850w nätagg som är 10år + i ålder.

MEN, Seasonic Prime GX 1300W är långt från tyst i passivt läge. det går igång emellanåt (kanske var 5-10 min) trots att datorn bara står med skrivbordet öppet och fläkten snurrar inte nådigt heller..

Så jag har bestämt mig för att lämna tillbaka det och söker efter alternativ för att hålla ljudnivån nere.
Har ni några andra alternativ i samma prisklass som går att byta emot och som faktiskt håller vad det lovar med "passivt".

Allt gott!

Vilket håll sitter nätagget på? Passiva nätagg ska sitta "upp och ner" dvs fläkten ska vara vänd in i chassit för att värme ska kunna stiga in i chassit när psun går passivt. Om nätaggregatet är normalmonterat kommer det att gå varmt som tusan vid passiv drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Vilket håll sitter nätagget på? Passiva nätagg ska sitta "upp och ner" dvs fläkten ska vara vänd in i chassit för att värme ska kunna stiga in i chassit när psun går passivt. Om nätaggregatet är normalmonterat kommer det att gå varmt som tusan vid passiv drift.

Där sa du ju faktiskt någonting...
Till mitt försvar så följer jag den passivt aggressiva mans-standarden där jag inte läser manualer och svär sen i efterhand..

Men detta vore ju helt klart något att prova, problemet blir nog lådan i detta fall.. SUUUCK NZXT H5 FLOW

DOCK så tycker jag det är lite väl för aggressivt även fast det är "felvänt" enligt manualen.
Får prova och lämna backstycket öppet så värmen kan försvinna när fläkten är uppåt för att se om det blir bättre, återkommer ikväll!

Skämskudde
|
|
v

EDIT: Har nu vänt på skiten i ett egentligen kanske för trångt utrymme, får se hur den beter sig. återkommer 😵‍💫

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Lika kasst som innan tyvärr😔 Men tackar för tipset!

Permalänk
Viking
Skrivet av StuntmanMike:

Nej det är inte standard, räcker med att byta till ett nytt exemplar...
Mitt Prime 850w är tyst i alla lägen.

Vad som anses vara tyst för dig behöver inte vara tyst för en annan. Det beror kanske främst på hur mycket dina andra fläktar i chassit låter.

Sen kan OP:s nätagg såklart vara defekt, men jag ville få det sagt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Och du har ställt switchen på baksidan av PSU i rätt läge?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Och du har ställt switchen på baksidan av PSU i rätt läge?

yes sir, den är ställd i rätt läge.

Permalänk
Viking

Bra pris på den här, men väldigt overkill: https://www.komplett.se/product/1245622/datorutrustning/dator...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att ditt PSU snurrar igång även vid låg load, jag har samma nätagg och det går typ aldrig igång för mig förutom vid riktigt hög load, ibland inte ens när jag sitter och spelar lättare spel snurrar fläkten igång.

Men jag håller med om att när fläkten drar igång så är den inte tyst alls, går bara igång för mig när resten av datorn låter på rätt bra så har inte varit nått jag stört mig på där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Lite förvånad att ditt PSU snurrar igång även vid låg load, jag har samma nätagg och det går typ aldrig igång för mig förutom vid riktigt hög load, ibland inte ens när jag sitter och spelar lättare spel snurrar fläkten igång.

Men jag håller med om att när fläkten drar igång så är den inte tyst alls, går bara igång för mig när resten av datorn låter på rätt bra så har inte varit nått jag stört mig på där.

Då måste det ju vara något fel på min enhet. Fläkten går ju som sagt igång på 20% eller även lägre förbrukning..

Permalänk
Viking
Skrivet av mattera:

Då måste det ju vara något fel på min enhet. Fläkten går ju som sagt igång på 20% eller även lägre förbrukning..

Fläkten ska aktiveras vid 40% belastning enligt Inet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Fläkten ska aktiveras vid 40% belastning enligt Inet.

Ja precis. Dock så friskskriver sig manualen från några direkta procentenheter.

Blir att lämna tillbaka, trist första intryck av Seasonic. Dem har ju alltid varit så lovordade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad som anses vara tyst för dig behöver inte vara tyst för en annan. Det beror kanske främst på hur mycket dina andra fläktar i chassit låter.

Sen kan OP:s nätagg såklart vara defekt, men jag ville få det sagt.

Ja det kanske va fel val av ord/meningsuppbyggnad.
Men det är tyst under låg belastning och för inga missljud vid hög belastning. Tillsammans med Noctua pwm på alla platser så är det bara grafikkort och hdd man hör om det inte går på högvarv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Där sa du ju faktiskt någonting...
Till mitt försvar så följer jag den passivt aggressiva mans-standarden där jag inte läser manualer och svär sen i efterhand..

Men detta vore ju helt klart något att prova, problemet blir nog lådan i detta fall.. SUUUCK NZXT H5 FLOW

DOCK så tycker jag det är lite väl för aggressivt även fast det är "felvänt" enligt manualen.
Får prova och lämna backstycket öppet så värmen kan försvinna när fläkten är uppåt för att se om det blir bättre, återkommer ikväll!

Skämskudde
|
|
v
<Uppladdad bildlänk>

EDIT: Har nu vänt på skiten i ett egentligen kanske för trångt utrymme, får se hur den beter sig. återkommer 😵‍💫

Skrivet av mattera:

Trist det inte löste sig :/

Angående manualer; livet är för kort för att man ska orka läsa dem, kikar heller inte på dem förrän problem tillstöter

Hoppas du hittar en psu du känner dig nöjd med, glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Trist det inte löste sig :/

Angående manualer; livet är för kort för att man ska orka läsa dem, kikar heller inte på dem förrän problem tillstöter

Hoppas du hittar en psu du känner dig nöjd med, glhf!

Mitt gamla XFX 850W från 2012 fick åka in i lådan igen i väntan på något bättre.
XFX 850W Wired

Den fläkten går hela tiden men är iaf tystare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

söker efter alternativ för att hålla ljudnivån nere.
Har ni några andra alternativ i samma prisklass (2-2,5k isch) som går att byta emot och som faktiskt håller vad det lovar med "passivt".

Såå åter till topic då gott folk
Fler rekommendationer att bläddra runt på hade uppskattas massor.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Okej! Får man besvära dig med om du kan lyssna/ tänka om om det kör fläkten var 10 min isch trots att du bara surfar runt eller bara har skrivbordet uppe? 🤴

Sorry för sent svar. Det är tyst hela tiden. Men det är väldigt subjektivt vad tyst betyder men jag hör inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Ja men gör gärna det!
Det ligger dock i det dyrare laget jämfört med ett Seasonic Prime GX 1300W 😎

Den är tyst. Jag hör den inte. Jag hör dock lite annat från datorn som lätt coilwhine och AIOns pump

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Ja precis. Dock så friskskriver sig manualen från några direkta procentenheter.

Blir att lämna tillbaka, trist första intryck av Seasonic. Dem har ju alltid varit så lovordade..

Har samma agg , mitt sitter på sidan i ett o11d evo. När fläkten går igång så låter det lite ja , men min har bara gått igång vid spelande . Skulle säga att anledningen till att din går igång är ventilation är för dålig . Jag märkte när jag labbar och plockat av sidorna och kan känna att mina radiatorer blir varma då i samband med spelande kan den gå igång och då låter den mest i datorn .

Äh, men jag hade nog bytt agg ändå . Jag köpte gx 1300 och ett hx1000i från corsair som jag skickade tillbaka i obruten förpackning. Bedömde dem som likvärdiga men det kanske se i ge är . Ville inte krångla och som du skrev , seasonic har bäst rykte .

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Har samma agg , mitt sitter på sidan i ett o11d evo. När fläkten går igång så låter det lite ja , men min har bara gått igång vid spelande . Skulle säga att anledningen till att din går igång är ventilation är för dålig . Jag märkte när jag labbar och plockat av sidorna och kan känna att mina radiatorer blir varma då i samband med spelande kan den gå igång och då låter den mest i datorn .

Äh, men jag hade nog bytt agg ändå . Jag köpte gx 1300 och ett hx1000i från corsair som jag skickade tillbaka i obruten förpackning. Bedömde dem som likvärdiga men det kanske se i ge är . Ville inte krångla och som du skrev , seasonic har bäst rykte .

Tack för din input!
Jag provade faktiskt också att ha den lite utanför chassit med gallret uppåt, still same. Något går varmt i den fast jag inte gör något. Kanske bara ska be om en ny då och hålla tummarna på att det är fel från fabrik.

Permalänk
Medlem

Kan definitivt säga att det inte är förväntat beteende, speciellt om du testat med den utanför chassit (om du nu inte har det 30+ grader varmt hemma eller nått så klart) och den ändå snurrar igång vid idle.

Egentligen skulle jag ha rekommenderat att kolla så det inte var nått som satt och slurpade upp ström utan anledning men du hade ju redan mätt det så det utesluter det enda jag faktorn jag kan tänka på som inte är tillverkningsfel.

edit: Men kan säga att om du vill att datorn ska vara tyst även vid hög load så är det leta efter nytt agg som är bästa valet. Om det inte är nått problem att den låter när du lägger hög load på den så kan det vara värt besväret att försöka få en ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |