IKEA återkallar USB-laddaren Åskstorm 40W – risk för brännskador och elektriska stötar

Permalänk
Melding Plague

IKEA återkallar USB-laddaren Åskstorm 40W – risk för brännskador och elektriska stötar

Möbeljätten har upptäckt svagheter i den medföljande strömkabeln, där det finns risk för elektriska stötar om den böjts eller lindats under en längre tids användning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som om den lever upp till namnet i alla fall.

Oavsett bra av IKEA att återkalla dem.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Då fick man helt plötsligt en anledning att byta laddlösning i vardagsrummet...

Permalänk
Medlem

Tror inte att jag kommer lämna tillbaka mina två. Vad skulle man ha istället. Tycker att det är smidigt med sladd till laddaren.

Permalänk
Medlem

Passande namn ändå...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Chockerande!

Visa signatur

PSU: Antec HCG Gold 850W | Moderkort: MSI PRO Z690-A DDR4 | CPU: Intel i5-12600k | CPU-kylare: Deepcool Captain 240 EX | Minne: 32GB DDR4 3600Mhz Grafikkort: AMD Radeon 6700 XT | Hårddiskar: 2x WD 2TB, 256GB SSD, 2x 512GB SSD | Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk

Ikea och Biltema: Släpp 20 produkter, dra tillbaka en, släpp 20 produkter, dra tillbaka en..

Permalänk
Medlem

Intressant, men har dom även återkallat kabeln? För sambon har klagat på detta på vår lösa kabel som dom inte längre säljer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har också denna och funderar på om det bara är kabeln som är problemet och inte själva laddningshuvet? För då kan jag ju bara köpa en ny sån sladd och använda själva dosan.

EDIT: Om jag tolkar Ikeas text rätt så är det alltså bara kabeln som är problemet;
"Säkerhet är högsta prioritet för IKEA och därför återkallas ÅSKSTORM 40W USB-laddare mörkgrå. Strömkabeln kan skadas eller gå sönder efter att ha lindats runt en laddare eller böjts fram och tillbaka efter en längre tids användning. Den skadade kabeln kan leda till ytliga brännskador och elektriska stötar."

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av qwertylol1:

Har också denna och funderar på om det bara är kabeln som är problemet och inte själva laddningshuvet? För då kan jag ju bara köpa en ny sån sladd och använda själva dosan.

Enligt återkallningen är det endast själva strömsladden som är problematisk och inte själva laddningsdosan. Jag använder inte ens den medföljande sladden till min, så är väl egentligen inte drabbad.

Permalänk
Medlem

Detta är lite märkligt på ett par sätt. Del så kan detta hända på de flesta kablar om de hanteras ovarsamt samt under en lång tid. Alla kablar är mer eller mindre förbrukningsmaterial. Det kan dock vara så att denna kabeln, t.ex. för att vara mer böjbar och smidig är känsligare än typiskt. Ändå tycker jag att man som kund behöver vara vaksam på sladdar som går sönder med t.ex. sprickor eller annat och då kassera kabeln.

Miljömässigt hade IKEA kunnat ge en ny, mer hållbar, nätsladd till alla berörda kunder och på så sätt hade man sluppit kassera en fungerade nätdel.

Det andra jag tycker är märkligt är att man nu kan säga att det kan leda till "brännskador och elektriska stötar". Först trodde jag att de menade en USB-C-kabel och tyckte att detta var märkligt med så låg spänning. Men jag förstår att de menar nätsladden med 230 V. Det ska dock sägas att under tillräckligt olyckliga förhållanden är kontakt med 230 V livsfarligt, inget annat.

Permalänk
Medlem

Alltså jag är jävligt nöjd med min ju. Den sitter på samma plats sedan jag köpte den och har inte rört kabeln förutom när jag flyttat, ska man ta risken och behålla?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Bra att sånt kommer fram så de kan åtgärda det snabbt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Fan också. Mina föräldrar har en massa såna här eftersom jag har rekommenderat IKEAs laddare baserat på gamla erfarenheter.

Skrivet av Sjoooberg:

Alltså jag är jävligt nöjd med min ju. Den sitter på samma plats sedan jag köpte den och har inte rört kabeln förutom när jag flyttat, ska man ta risken och behålla?

Sätt den i en jordfelsbrytare. Får du problem så skall jordfelsbrytaren ta det innan du stryker med. Eller byt bara 230V-kabeln, tror att det är en vanlig C7/C8-kontakt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Sötast

Haha fan vad passande namn på den. 10/10

Permalänk
Medlem

Nästa på tur. IKEA STENKOL. Den eventuella bieffekten vet vi

https://www.ikea.com/se/sv/p/stenkol-batteriladdare-90496954/

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Denna har jag inte, men jag har deras lampa som tydligen när som helst kan ramla ner från taket och döda någon xD

Orkade inte byta ut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Denna har jag inte, men jag har deras lampa som tydligen när som helst kan ramla ner från taket och döda någon xD

Orkade inte byta ut....

Om du menar en glasplafond så vill jag minnas att det bara var specifika tillverkningsserier av modellen som var påverkade. Har två själv som inte var påverkade. Kolla upp det med IKEA för det kan bli väldigt otäckt med en glasplafond som ramlar ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då fick man helt plötsligt en anledning att byta laddlösning i vardagsrummet...

Fast om det bara är apparatkabeln som är felet är det ju bara att slänga dit en ny kabel, för det är väl en "euro-åtta"?

Permalänk

Trodde sådant här testas innan man släppte ut det på marknaden. Inte minst Ikea borde ha extra koll på sådant här.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ztenlund:

Fast om det bara är apparatkabeln som är felet är det ju bara att slänga dit en ny kabel, för det är väl en "euro-åtta"?

Jo precis, och som jag skrev tidigare i tråden använder jag inte ens den medföljande kabeln. Får se om jag besvärar mig med att lämna in den överhuvudtaget. Men vem vet när köttbullesuget faller på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots detta har vi fått kännedom om att strömkabeln på ÅSKSTORM 40W USB-laddare mörkgrå kan skadas eller gå sönder efter att ha lindats runt en laddare eller böjts fram och tillbaka efter en längre tids användning.

Med tanke på beskrivningen så undrar jag om egentligen produkten i sig är dålig eller om problemet är att vissa användare inte förstår att det inte är bra att misshandla kablar hursomhelst. Dra de hårt i nära 90° böjar och sånt.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att de inte har ett utbytesprogram för kablarna istället. Nu får de skrota massa laddare i onödan.

Men de vet kanske att det inte är så många som bemödar sig med att lämna in när de återkallar. Och då lönar det här sig bättre än att skicka runt en massa kablar till varuhusen

Permalänk
Medlem

se där. och jag som beställde igår två SMÅHAGEL laddare. vet att det är kabeln som är boven i dramat i artikeln, men känner mig trygg ändå, då SMÅHAGEL har fått hyllning av designen inuti

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fan också. Mina föräldrar har en massa såna här eftersom jag har rekommenderat IKEAs laddare baserat på gamla erfarenheter.

Sätt den i en jordfelsbrytare. Får du problem så skall jordfelsbrytaren ta det innan du stryker med. Eller byt bara 230V-kabeln, tror att det är en vanlig C7/C8-kontakt.

En jordfelsbrytare trippar bara om den uppmätta strömskillnaden in/ut överstiger 30 mA.
Är ledarna exponerade och du råkar ansluta dig mellan fas och neutral så är du som vilken annan last som helst.
Jordfelsbrytaren kommer med andra ord ej att lösa ut i detta scenariot.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

En jordfelsbrytare trippar bara om den uppmätta strömskillnaden in/ut överstiger 30 mA.
Är ledarna exponerade och du råkar ansluta dig mellan fas och neutral så är du som vilken annan last som helst.
Jordfelsbrytaren kommer med andra ord ej att lösa ut i detta scenariot.

Om du skapar kontakt mellan fas och nolla genom din egen kropp så löser inte jordfelsbrytaren ut nej, men det är inte det som är farligt heller. Strömmen är farlig om den går genom dig till jord och passerar viktiga organ. Det är i det läget jordfelsbrytaren löser ut, eftersom strömmen genom fasen går till jord och inte tillbaka i nollan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du skapar kontakt mellan fas och nolla genom din egen kropp så löser inte jordfelsbrytaren ut nej, men det är inte det som är farligt heller. Strömmen är farlig om den går genom dig till jord och passerar viktiga organ. Det är i det läget jordfelsbrytaren löser ut, eftersom strömmen genom fasen går till jord och inte tillbaka i nollan.

Hm.. Om man tar i fasledaren med ena handen och nolledaren med andra löser inte jfb men farligt är det nog allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du skapar kontakt mellan fas och nolla genom din egen kropp så löser inte jordfelsbrytaren ut nej, men det är inte det som är farligt heller. Strömmen är farlig om den går genom dig till jord och passerar viktiga organ. Det är i det läget jordfelsbrytaren löser ut, eftersom strömmen genom fasen går till jord och inte tillbaka i nollan.

Det är absolut farligt och du är ute och cyklar.
Vi har TN-system i Sverige, så kallat direktjordat system vilket innebär att neutralen är referensjordad.
Neutralen och jorden är därmed samma punkt och har samma potential.
Så i praktiken ingen skillnad vilken av dessa du sluter kretsen mot bortsett från att jordfelsbrytaren endast löser ut om strömmen går tillbaks via jorden.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

"Böjer man sladden går den sönder" jaså, det hade jag aldrig trott

Permalänk
Skrivet av Tachiyon:

se där. och jag som beställde igår två SMÅHAGEL laddare. vet att det är kabeln som är boven i dramat i artikeln, men känner mig trygg ändå, då SMÅHAGEL har fått hyllning av designen inuti

Intressant! Vet du någon länk till info om detta? Tack!