Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk

Permalänk
Melding Plague

Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk

Implantantutvecklarna fick godkänt att pröva tekniken på människor i höstas, nu visar det första försöket "lovande resultat", enligt miljardären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tar två, tack!

Permalänk
Medlem

Tycker man hör tillräckligt mycket om den där tokstollen utan implantat. Inte särskilt förtroendeingivande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Spännande tider!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Han skulle ha börjat med sig själv.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

"skapa en symbios mellan människa och AI"

Vad kan gå fel?! 🤪

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

En tidsfråga innan ursäkten ”Det var inte jag! Mitt implantat blev hackat och gjorde att jag gjorde det” börjar användas?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

"den första lyckade försökspersonen är."

Att personen ännu inte avlidit eller fått symptom efter någon månad är nog en lite väl snäll definition av att något så här nytt är "lyckat".

Till exempel finns ju ännu inga som helst tecken på att personen fått någon som helst nytta av ingreppet?

Återkom om 10 år.

Permalänk

Undrar hur de över 1000 djur som fick testa implantat mår idag 🤔

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Jag tar två, tack!

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Permalänk
Medlem

Kanske de snart kan spela dataspel i skallen, bästa upplösning och ljud? Synd bara om Samsung/LG/Nvidia som kommer drabbas hårt av vikande försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

"den första lyckade försökspersonen är."

Att personen ännu inte avlidit eller fått symptom efter någon månad är nog en lite väl snäll definition av att något så här nytt är "lyckat".

Till exempel finns ju ännu inga som helst tecken på att personen fått någon som helst nytta av ingreppet?

Återkom om 10 år.

nu visar det första försöket "lovande resultat" står det. Du får nog nöja dig så, då du inte har i någon annans läkarjournal att göra om inte personen själv väljer att gå ut med mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

nu visar det första försöket "lovande resultat" står det. Du får nog nöja dig så, då du inte har i någon annans läkarjournal att göra om inte personen själv väljer att gå ut med mer information.

Klart som fan att de som byggt implantatet och lagt miljarder på att utveckla det säger att det visar lovande resultat...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Klart som fan att de som byggt implantatet och lagt miljarder på att utveckla det säger att det visar lovande resultat...

Lovande resultat kan ju vara överlevt i 7 dagar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Lovande resultat kan ju vara överlevt i 7 dagar

Eller att personen inte är helt lobotomerad. Personen kan fortfarande blinka med ögonen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om 50 år har vi bloatware installerat direkt i hjärnan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Sett även till annan utveckling de senaste åren.

Jag har svårt att tro hur det här kommer driva på den mänskliga lyckan något så värst, sett i stort. Snart implanteras vi direkt efter födseln, för vem vill ha barn inte uppkopplade direkt i det världsomspännande nätet och alla karriärsmöjligheter det kommer ge.

De utan neuralt chip kommer ses som underklass. Tror jag sällar mig till dem, skaffar mig en stuga, tänder en eld i kaminen och läser analoga böcker istället tills jag trillar av pinn.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Men inget för dom psykiskt svaga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Undrar hur de över 1000 djur som fick testa implantat mår idag 🤔

Mår nog lika bra som alla andra miljoner djur som får testa på olika vaccin och mediciner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Visst är det så, i vissa fall är det tydligen inte intressant att skilja mellan person och verk. Om Elon så hade botat cancer så hade väl hatarna hatat på det också.

Neuralink är brutalt häftigt och fantastiskt, riktigt sjuk utveckling. Hoppas på att få se lite resultat kring den mänskliga implementeringen snarast.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

De är alla avlivade sen länge.

Och har förmodligen lyckats bidra mer till mänskligheten än vad någon här i tråden kommer göra under sina livstider, snacka om ett värdigt liv!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Undrar hur de över 1000 djur som fick testa implantat mår idag 🤔

De är alla avlivade sen länge.

Permalänk
Medlem

Såg ett program där blinda fått implantat i hjärnan som var kopplade till kameror på en "hjälm". De största problemen verkade vara att deras kroppar givetvis attackerade implantaten vilket ledde till infektioner. De med implantat lär få dessa problem.
I programmet jag såg kunde de blinda se konturer och ljust och svart. För de som aldrig sett var det magiskt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Spännande! Det är ju vår output som är enormt begränsad i dagsläget; Vår input är relativt vår output oändligt stor; Våra sinnen (smak, lukt, syn, hörsel, känsel) kan ta in så oändligt mycket data medan vår output är begränsad till lite gester, tal, eventuellt hur snabbt du kan knappra på ett tangentbord osv. En sån här brygga kan bli riktigt riktigt coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Kanske de snart kan spela dataspel i skallen, bästa upplösning och ljud? Synd bara om Samsung/LG/Nvidia som kommer drabbas hårt av vikande försäljning.

Tyvärr är det svårt att få till någon större upplevelse med ett så litet kretskort utan några större möjligheter till energiåtkomst och/eller kylning. Du måste ju emulera signalerna som ögonen skickar. Det är inte trivialt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Och har förmodligen lyckats bidra mer till mänskligheten än vad någon här i tråden kommer göra under sina livstider, snacka om ett värdigt liv!

Intressant killgissning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt [...] bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik

Jag håller med om att det han bidrar med kan bli helt fantastiskt. Men vad i det som visats hittills får dig att säga att de tredan är något av det bästa som tillverkats? Sälja pälsen innan man skjutit björnen much?

Skrivet av Belgaar:

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Jag skulle säga det är skrämmande med individer som helt utan förståelse eller kritik hejar på vilka icke-substansierade löften som helst. Skepsism får nog ses som det sunda.

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Och har förmodligen lyckats bidra mer till mänskligheten än vad någon här i tråden kommer göra under sina livstider, snacka om ett värdigt liv!

Själv har jag yrkeserfarenhet inom det här fältet och jag kan säga att det är ytterst tydligt att du inte har det. Alternativt så har du en oerhört låg syn på vad en genomsnittlig människa bidrar med. "Genom sig själv känner man andra"?

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Neuralink är brutalt häftigt och fantastiskt, riktigt sjuk utveckling. Hoppas på att få se lite resultat kring den mänskliga implementeringen snarast.

^ ^
Uff.
Om du som du medger ännu inte fått se några resultat.
Hur kan du veta att det är "brutalt härligt och fantastiskt, riktigt sjuk utveckling".
Du hoppas. Det är något annat. Jag hoppas också.

Har du en aning om hur många uppfinningar som överges i övergången djur/människa?

Folk som du är anledningen till att vi har bondfångare.

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

nu visar det första försöket "lovande resultat" står det. Du får nog nöja dig så, då du inte har i någon annans läkarjournal att göra om inte personen själv väljer att gå ut med mer information.

Lita på någon med vinstintresse som uttalar sig i egen sak är just vad vi inte bör göra. Vi bör vara försiktigt optimistiska och invänta opartisk utvärdering i robusta experiment.

Permalänk
Medlem

Mannen som köper Twitter under lögner om "yttrandefrihet" men kort därefter börjar bannlysta journalister och forskare, medan Ryska troll fabriker får förstasideplats.

Nej tack, Musk. Vill inte ha dina chefers propaganda direkt in i hjärnbarken, skippar allt som har med den där stollen att göra. Tänker hellre själv