Skrivet av 0cool:
Jag antar att du menar att vätgasbilen kommer ha längre räckvidd och det kan jag köpa (även om det verkar råda delade meningar om det) men vilka andra tekniska fördelar tänker du på?
Det finns ju nackdelar som måste uppvägas av fördelarna. Det att behöva tänka på mekaniska slitdelar, smörjmedel, filter mm i själva motorn samt att man måste åka till en mack för att få räckvidd i bilen är ju rätt stora nackdelar när man är van vid att inte behöva tänka på det.
Kort sagt tror jag "slippa tanka" är en större fördel än räckvidden är en nackdel redan nu för battteribilar, och räckvidden förbättras väldigt snabbt. (Men jag lyssnar gärna på motargument, det händer mycket på många ställen nu man kan lätt missa saker).
Jag tror däremot vätgas har enorma tekniska fördelar som stationärt energilager för överskottsproduktion av ström! Sverige borde satsa varenda krona och även ören man hittar i regeringskansliets soffor på att få det byggt så snabbt som möjligt, all finansiering av andra energprojekt borde pausas tills det är klart.
Är inte LFP ett sånt tekniksprång? Ingen nickel, ingen kobolt, 100% återvinningsbart etc, och används redan i elbilar. Solid-state-batterier verkar ju vara på G också.
Bra poäng generellt om att det är ett problem resursmässigt om alla skall ha egna bilar förstås.
De stora fördelarna är framförallt lägre vikt. Tror det inte alls gått upp för politikerna hur illa det kommer bli med den högre viken hos elbilar om/när de blir normen. Hur mycket skada ett fordon orsakar på vägen är ungefär proportionellt mot axeltrycket upphöjt i 4. D.v.s. vår Volvo X40 som väger ~2,1 ton orsakar nästan 4 gånger så mycket skada på vägarna jämfört med "gammel Subarun" med sina strax under 1,5 ton.
LFP är helt klart en förbättring då man får bort nickel (är en av de absolut värsta metallerna för stackarna som råkar bo i närheten av en sådan gruva), mangan (ackumuleras lätt i växter och djur i närheten där det utvinns och orsakar då en rad skador på djur längre upp i närings kedjan) och kobolt (...).
Men LFP är absolut inte problemfritt då litium också är ett stort problem, krävs enorma mängder vatten för att framställa vilket bl.a. orsakar problem med färskvattenreserver i närheten av brytning (och till skillnad från havsvatten är färskvatten en bristvara).
Huvudproblemet med LFP är ändå att det, om man ska behålla samma energinivå, väger 30 % mer jämfört med NMC och NCA. D.v.s. det är inte heller en slutgiltig lösning. LFP har sen fördelen att tåla värme bättre, men för oss i norden är det trista att LFP hanterar kyla sämre jämfört med NMC.
Solidstatebatterier ser riktigt lovande ut, men inte heller de kommer lösa viktproblemet.
En annat Peter Dalle moment med elbilar var att man kanske fokuserat lite väl mycket på "tail-pipe emissions". När man väl kikade på det visade det sig att sett till mikropartiklar är utsläpp från däck, bromsar etc >1000 gånger högre än utsläpp av partiklar från moderna ICE-motorer. P.g.a. sin högre vikt och väldigt trevliga vrid på låga varv tenderar elbilar slita däck mer än genomsnittsbilen.
Och den kanske viktigaste punkten är att om hela samhället ska göra "elektrifiering" så har ICE en stor fördel i att den har ett klart mindre överlapp av kritiska resurser/mineraler med andra områden jämfört med BEV, då främst energisektorn. Här kommer det uppstå brister på olika saker som kommer försvåra utbyggnad av fossilfri elproduktion, den borde rimligen bli mindre om man gick med ICE+vätgas jämfört med BEV.
Edit: angående räckvidden och fördelen att "tanka hemma". Har aldrig, inte ens nu efter att haft elbil lite mer än ett halvår (och tidigare haft PHEV som kunde laddas hemma), känt påfyllande av bensin som ett problem. Räckvidden där är så stor att när man likt mig kör ungefär som "genomsnittet" (är väl numera ~1100 mil per år, kör själv lite mer än det) räcker det typiskt att tanka 1-2 gånger per månad, vilket i praktiken händer när man "ändå åker förbi".
Att kunna ladda elbilen hemma är riktigt skönt (har tillgång till 11 kW laddare hemma), men huvudanledningen till att vi skaffade elbil var för att köra hyfsat långa sträckor (frugans jobb-bil, hon kör betydligt mycket mer än jag). Kan vara hur mycket "snabbladdning" det vill, men det är varken billigt eller bekvämt att ladda "borta".
Sen går det inte att komma ifrån problemet att genomsnittsresan är väl under 30 km. Att då dimensionera elbilarna efter fallet som inträffar <10 % av tiden givet negativa effekterna av resurser som går in i batteriet samt negativa effekterna av att släpa runt på väldigt mycket vikt är väl "sådär" vettigt. Helst skulle man vilja ha två elbilar, en för vardagsbruk med litet batteri och en för långresor. Men då de senare händer så sällan är det inte precis ekonomiskt vettigt, eller ens vettig användning av resurser.