Stora framgångar i realistisk AI-genererad video

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Folk här verkar tro att originalitet och nyskapande inte kan komma från AI.

När det gäller kreativitet, originalitet och nyskapande så gör jag ingen skillnad mellan AI och människor, våran kreativitet är ingenting annat än kopiering och interpolering.

Sen när det gäller "konst", så är det någonting annat, där menar jag att AI aldrig kommer att vara ett hot, eller alternativ, det vi söker i konst är helt enkelt inte "fina bilder", det är något helt annat.

(det är ju bara titta på filmer, för 15-20 år sedan så kunde CGI vara intressant i sig, eftersom det var något nytt och det var fortfarande något som krävde kompetens och lite "blod, svett och tårar". Idag är CGI så enkelt, att det har gjort i princip alla filmer som använder det helt meningslösa)

Om vi nu förutsätter att det här kommer fungera som en del påstår (och jag är ju oerhört skeptisk till det) så kommer det här såklart gå samma öde till mötes.
Initialt så kommer nyhetens behag, och att det faktum att det spelar roll vilken LLM-modell man använder, och kompetensen hos den som skriver in prompten och spelar roll, innebära att det här blir en grej.

Men där vissa verkar tro att i samma sekund som vem som helst kan skapa vad som helst, så kommer vi nå någon slags nirvana, så är det ju i realiteten så att om (och jag säger OM) vi kommer dit så kommer allt det här bli helt meningslöst.

Skrivet av LeifSandvik:

Har ni ens följt utvecklingen från AlphaZero, AlphaGo och optimeringar av matrismultiplikation? Nyskapande strategier, originella och fantastiska förbättringar.
Snart kommer Euler, Hilbert och Einstein framstå som klåpare i jämförelse vad dessa AI kommer skapa.

AlphaZero och AlphaGo hade säkert hyllats, likt Einstein, om livet var ett schack eller go-spel, men nu är det ju inte det..

Och jag förstår inte varför vi helt plötsligt skulle böra "hylla" verktygen snarare än människorna bakom dom. Om det nu fanns någon reell nytta med AlphaGo och AlphaZero, och dom får Einstein att framstå som en klåpare, då är det väl skaparna av AlphaZero/AlphaGo som får Einstein att framstå som en klåpare?!

(och det som "AI" verkligen gett oss där är väl exakt samma sak som datorer har gett oss i 20-30 år nu, nämligen möjligheten att iterera över kod på ett sätt som männsikor helt enkelt inte har tid med)