Ny a-kassa träder i kraft 1okt 2025

Permalänk

Ny a-kassa träder i kraft 1okt 2025

Går att läsa om det, stor nedtrappning av ersättning för de som har aktivitetsstöd.
Tanken är att om man förbrukat 300 dagar a-kassa och sedan skrivs in i jobb och utvecklingsgarantin och får aktivitetsstöd så ska den sänkas med 5% varje 100 dagar tills man är nere på ca 5600kr efter skatt att leva på, annars får man gå och söka försörjningsstöd. Man kan tycka vad man vill om detta så klart, det var inte därför jag skriver detta och vill helst undvika att vi diskuterar det, det jag mest undrar är vad kommer att hända med de som redan har aktivitetsstöd nu? Försökt kolla upp det men hittar inget om det.

Exempel om man 1 okt 2025 redan fått 400 dagar aktivitetsstöd och låt säga man har ut 11000kr efter skatt i dagsläget, ska man då direkt första dagen 1 okt 2025 sänkas med 20% då? eller är det mer tänkt att oavsett hur många dagar man haft aktivitetsstöd tills den 1 okt 2025 så ska sänkningen börja den dagen?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Nya lagar har nästan alltid övergångsbestämmelser kopplade till sig. Jag ska iväg till jobbet och har inte tid att hitta dem, men om du hittar riksdagsbeslutet så kommer det stå i klartext vad som gäller. Den gällande lagen har ett gäng övergångsregler som är lätta att hitta och som kan tjäna som exempel på vad du letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Går att läsa om det, stor nedtrappning av ersättning för de som har aktivitetsstöd.
Tanken är att om man förbrukat 300 dagar a-kassa och sedan skrivs in i jobb och utvecklingsgarantin och får aktivitetsstöd så ska den sänkas med 5% varje 100 dagar tills man är nere på ca 5600kr efter skatt att leva på, annars får man gå och söka försörjningsstöd. Man kan tycka vad man vill om detta så klart, det var inte därför jag skriver detta och vill helst undvika att vi diskuterar det, det jag mest undrar är vad kommer att hända med de som redan har aktivitetsstöd nu? Försökt kolla upp det men hittar inget om det.

Exempel om man 1 okt 2025 redan fått 400 dagar aktivitetsstöd och låt säga man har ut 11000kr efter skatt i dagsläget, ska man då direkt första dagen 1 okt 2025 sänkas med 20% då? eller är det mer tänkt att oavsett hur många dagar man haft aktivitetsstöd tills den 1 okt 2025 så ska sänkningen börja den dagen?

Måste juuh ändå vara att dom börjar räkna dagar först efter att nya har trätt i kraft, men förstår din tanke är nog inte allt för omöjligt att dom räknar som du säger.
Sen tänker jag att har man fått aktivitetsstöd i 400 dagar så har man nog andra besvär och förmodligen så går man redan på försörjningsstöd eller liknande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

ska se om jag hittar det, läste någonstans att det stod att det gäller bara den som är ny ersättnings sökande som omfattas av de nya reglerna, vad de nu innebär?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Måste juuh ändå vara att dom börjar räkna dagar först efter att nya har trätt i kraft, men förstår din tanke är nog inte allt för omöjligt att dom räknar som du säger.
Sen tänker jag att har man fått aktivitetsstöd i 400 dagar så har man nog andra besvär och förmodligen så går man redan på försörjningsstöd eller liknande.

men så är det inte, man kan ha aktivitetsstöd länge, finns nog ingen gräns hur länge som det är nu.
Nog ganska många som hamnat i långtidsarbetslöshet och tiden går fort då, tänk de som haft aktivitetsstöd i ett par år, ska de sänkas från låt säga 11000-12000 kr ut till 5600kr bara över en dag? och ännu värre för de som haft bra inkomst innan, då kan man ju ha ut ca 13000-14000... Oavsett klarar ju ingen att leva på under 10000 i månaden ut idag och än värre 5600kr..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du har observerat att det lägsta beloppet per dag samtidigt är tänkt att höjas från 223 kr till 365 kr, antar jag? Har inte räknat efter...

Från frågor och svar på regeringen.se:

"Genom dagens regelverk får den som har förbrukat sina dagar med arbetslöshetsersättning ett fortsatt efterskydd på samma nivå när han eller hon deltar i jobb- och utvecklingsgarantin. Det är inte rimligt och riskerar leda till inlåsningseffekter. Den högsta ersättningsbara inkomsten i aktivitetsstödet ska vara lägre än inom arbetslöshetsförsäkringen, 30 000 kronor i stället för 34 000 kronor. Aktivitetsstödet till den som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin ska vidare trappas ned med 5 procentenheter var 100:e ersättningsdag till 365 kronor. Samtidigt ska den lägsta nivån i aktivitetsstödet höjas från 223 kronor per dag till 365 kronor per dag. Denna nivå har varit oförändrad i 20 år. Den lägsta nivån får tjäna som ett golv för den som får en nedtrappning av aktivitetsstödet."

(Obs att takbeloppen per månad också är föreslagna framtida, inte nu gällande.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ska se om jag hittar det, läste någonstans att det stod att det gäller bara den som är ny ersättnings sökande som omfattas av de nya reglerna, vad de nu innebär?

Vet inte hur övergångsreglerna är tänka att förhålla sig till varandra (a-kassa vs aktivitetsstöd), men det är tänkt att den som har en "pågående ersättningsperiod" från a-kassan när de nya bestämmelserna träder ikraft ska omfattas av de gamla reglerna. Det är inte en hel färdig proposition heller, utan det regeringen har gjort är att skicka ut sitt förslag baserat på en SOU från förra mandatperioden, med regeringens justeringar, på lagrådsremiss. Det helt färdiga förslaget, som rimligen kommer att i huvudsak vara samma men mer komplett avseende en del detaljer, kommer först senare.

Det här kanske går att räkna ut med lite lusläsning av hur bestämmelser pekar på varandra för den som har tråkigt.

Permalänk

ok, jo jag såg att den lägsta nivån ska höjas, rätt oväsentligt kanske för de flesta då 5600kr vs 4000kr efter skatt inte på något sätt gör att man kan leva på det. Vi får väl vänta och se, troligtvis övergångsregler som nämns, typ att de som redan har aktivitetsstöd när lagen träder in så kanske sänkningen börjar där, för annars riskerar ju långtidsarbetslösa (mer än 1 år med aktivitetsstöd) att få söka försörjningsstöd omgående....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Går att läsa om det, stor nedtrappning av ersättning för de som har aktivitetsstöd.

Ska bli intressant att se vad detta kommer innebära för arbetsmarknaden. Jag tror att vissa delar kommer att behövas göras om från grunden.

I dagens hårda företagsklimat, så utnyttjar många arbetsgivare möjligheten till praktikanter via Arbetsförmedlingen.
Utöver detta finns även indroduktionsjobb/nystegsjobb vilket nära nog ger företagen gratis arbetskraft.

Gemensamt för båda dessa grupper är aktivitetsstödet som nu förändras (försämras).

Ovanpå detta lägger vi till det smått handlingsförlamande "Rusta och Matcha". Allt för att få arbetssökande längre från arbetsmarknaden

Vad jag förstått, så kommer även beräkningen av inkomst göras om helt. Tidigare var detta kopplat till lön under 12 månader med arbetsgivarintyg som grund.

I takt med att basbeloppet höjs, så har även ersättningen från Försäkringskassan stigit. Vad sägs om nuvarande modellen, där man kan få ut 17000:- i månaden (utifrån lön på 30000:-) efter skatt med evigt Aktivitetsstöd?

Permalänk

de jag inte förstår är att de som sänks ner till nivåer under 10000kr efter skatt, så måste de flesta ändå söka försörjningsbidrag, och vad jag förstått så är de ganska mycket mer man får ut då. visst lite hårdare regler än nuvarande system med aktivitetsstöd, men knappast så att regeringen kommer spara några pengar på detta. Varför inte sänka nivån en aning låt säga ner till 10-12K efter skatt istället för ner till 5600kr, då hade kanske de flesta levt på dessa pengar istället för att få 14-15K med försörjningsstöd.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

de jag inte förstår är att de som sänks ner till nivåer under 10000kr efter skatt, så måste de flesta ändå söka försörjningsbidrag, och vad jag förstått så är de ganska mycket mer man får ut då. visst lite hårdare regler än nuvarande system med aktivitetsstöd, men knappast så att regeringen kommer spara några pengar på detta. Varför inte sänka nivån en aning låt säga ner till 10-12K efter skatt istället för ner till 5600kr, då hade kanske de flesta levt på dessa pengar istället för att få 14-15K med försörjningsstöd.

Många som får ut 10-11k eller lägre före skatt via aktivitetsstöd idag får ingenting från försörjningsstöd utan särskilda anledningar. Har du flyttat hemifrån och har det tajt ekonomiskt? Skyll dig själv enl soc du ska flytta hem igen även om det inte är möjligt.

Permalänk

nu menar jag inte att man ska vara kvar i sin arbetslöshet bara för att, men att de flesta ändå kommer att tvingas att söka försörjningsstöd ändå till slut, de kan ju inte neka de ?

visst får man ut 10-11K så klarar man sig, men jag tänker mer på de som hamnar ännu lägre med tiden, 6-7K då finns de ingen chans att betala hyra+mat, de måste ju få hjälp.

jag tror ändå baktanken med detta förslag är att de tvingar folk till arbete istället för bidrag, tanken är så, men jag tror tyvärr inte detta kommer hjälpa speciellt mycket, kommer skapa andra problem. Jag tror ändå att de flesta ändå vill ha ett arbete och då blir detta lite fel.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jag tror ändå baktanken med detta förlag är att de tvingar folk till arbete istället för bidrag, tanken är så, men jag tror tyvärr inte detta kommer hjälpa speciellt mycket, kommer skapa andra problem.

Problemet med systemet idag är att varken A-kassan, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller Skatteverket samarbetar nämnvärt. Utöver detta har vi Migrationsverket och CSN som inte direkt förbättrar situationen.

Det är nära nog som gjort för att fuska, samtidigt som det administrativa arbetet som arbetssökande blir en belastning i sig.

Ser framför mig hur folk kommer anställa varandra i olika bolag med orimliga låtsaslöner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

nu menar jag inte att man ska vara kvar i sin arbetslöshet bara för att, men att de flesta ändå kommer att tvingas att söka försörjningsstöd ändå till slut, de kan ju inte neka de ?

visst får man ut 10-11K så klarar man sig, men jag tänker mer på de som hamnar ännu lägre med tiden, 6-7K då finns de ingen chans att betala hyra+mat, de måste ju få hjälp.

jag tror ändå baktanken med detta förslag är att de tvingar folk till arbete istället för bidrag, tanken är så, men jag tror tyvärr inte detta kommer hjälpa speciellt mycket, kommer skapa andra problem. Jag tror ändå att de flesta ändå vill ha ett arbete och då blir detta lite fel.

11k minus skatt är ca 8k har du sedan hyra på 5.5 och annat så har du ingenting kvar.

Att folk får det svårare gör inte att folk helt plötsligt får jobb. Än mindre i dagens klimat där konkurser och nedskärningar sker överallt. Samtidigt leder det bara till mer depression för många.

Permalänk

nu tänkte jag att man får ut 10-11 K, de kan man klara sig på, håller med att 8K är för lite

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |