Permalänk
Medlem

It’s time

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

It’s time

egen firma, hörs vid midsommar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

egen firma, hörs vid midsommar

Att denna tråd är aktiv från mars till juni är sen gammalt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Ah det var därför kivra lade sig på rygg tidigare idag

Permalänk
Medlem

Är ju sjukt nyfiken med tanke på mängden ränta man betalade in ifjol, samt att jag har solceller så får lite tillbaka där, samt resor till och från jobbet på ca 70kSEK..
Men är det värt att skaffa digital brevlåda?
Icke.., över min döda kropp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Är ju sjukt nyfiken med tanke på mängden ränta man betalade in ifjol, samt att jag har solceller så får lite tillbaka där, samt resor till och från jobbet på ca 70kSEK..
Men är det värt att skaffa digital brevlåda?
Icke.., över min döda kropp.

Man gör ju som man vill men vad anser du vara problemet med en digital brevlåda?
Sekretess?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Man gör ju som man vill men vad anser du vara problemet med en digital brevlåda?
Sekretess?

Nja, inte direkt.
Men lättare och snabbare att bläddra i papper än sitta och klicka i en digital brevlåda.

Permalänk
Medlem

Viste inte man kunde se det preliminära idag? trodde de var först i mitten på månaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Nja, inte direkt.
Men lättare och snabbare att bläddra i papper än sitta och klicka i en digital brevlåda.

Snabbare? Lättare?

Nä, men det är upp till var och en men jag gillar Kivra att man får alla myndighets papper etc sammlat.

Papper försvinner för lätt

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Viste inte man kunde se det preliminära idag? trodde de var först i mitten på månaden.

Dom börjar skicka ut till dom som har en digital brevlåda mellan 4-8

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fick preliminära idag till trygga och trogna MinMyndighetsPost. 23 kakor tillbaka, det märks att räntorna gått upp!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Fick preliminära idag till trygga och trogna MinMyndighetsPost. 23 kakor tillbaka, det märks att räntorna gått upp!

Vad har du legat på tidigare år ungefär?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Snabbare? Lättare?

Nä, men det är upp till var och en men jag gillar Kivra att man får alla myndighets papper etc sammlat.

Papper försvinner för lätt

Pärmar, man sätter in papper i pärmar, bakom flikar...

Permalänk
Medlem

Sugen på att se om jag får tillbaka mer eller mindre än föregående år

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Sugen på att se om jag får tillbaka mer eller mindre än föregående år

Alla med bara lite i lån lär få tillbaka mer pengar i år. Min fru tycker det är ren vinst, själv är jag mindre lycklig över att få tillbaka mina egna pengar.

Permalänk
Medlem

Inget än så länge. Men blir några tusen. Stör mig dock på att inte kunna göra reseavdrag vad det verkar, vilket delvis är ok då jag nog inte tycker att man ska få göra avdrag för resor till jobbet, men då kan jag inte heller göra avdrag för trängselskatten (vilket jag verkligen vill göra avdrag för). Ska räkna på det, men kommer nog inte upp i 11000kr eller var nog gränsen går.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Alla med bara lite i lån lär få tillbaka mer pengar i år. Min fru tycker det är ren vinst, själv är jag mindre lycklig över att få tillbaka mina egna pengar.

Ja, lån har man ju, även om inga höga summor.

Visst är det lite suddigt... man får tillbaka pengar som man inte hade behövt 'förlora' från början. Men, jag är glad ändå på sätt och vis, det är alltid skönt att få en bra summa på en och samma gång som kan gå åt till viktiga saker eller till sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Viste inte man kunde se det preliminära idag? trodde de var först i mitten på månaden.

Info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Alla med bara lite i lån lär få tillbaka mer pengar i år. Min fru tycker det är ren vinst, själv är jag mindre lycklig över att få tillbaka mina egna pengar.

Så länge man inte pluggat heltid och inte haft beskattningsbar inkomst. Då försvinner räntepengarna bara ut i tomma luften, trist läge att äga lägenhet och plugga.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Lika förvånande för Skatteverkets IT-ansvariga att det blir högt tryck runt de här dagarna som för SJ att snö existerar.

Permalänk
Snusfri

Inte fått något i Kivra ännu men de har lite strul så det kommer nog snart nog.
Har fått tillbaka runt 8-9k de senaste åren så bör får tillbaka något liknande i år.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

I år kommer det nog att bli runt 0 kr (plus minus ett par tusenlappar) tillbaks då reseravdraget på ett ungefär kommer att matcha skatten på ISK.

Permalänk
Medlem

Varje svenne när mars infaller

Permalänk
Medlem

Åkte på marginalskatt(?) statlig inkomstskatt för inkomståret 2022, men det kommer jag inte göra (...yay?) för 2023, så ska bli intressant att se hur mycket skatteÅB kommer skilja sig denna gången. Jag inbillar mig att det lär vara en roligare siffra på deklarationen i år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Adnerhill:

Vad har du legat på tidigare år ungefär?

Runt 10, så det är dryg dubblering av återbäringen. Ekonomin ser i övrigt ganska likadan ut, förutom att jag tjänar mer än förra året

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med sekretess osv gällande personnummer, men vet att beskeden är baserade på den sista siffran på personnummer.
0-9.

Ni som får besked kan gärna skriva vilken siffra och vilken tid ni fick besked så man kan få ett hum om när man kan tänkas få sitt besked

Alltså bara den sista siffran i personnr.

Själv har jag 6 och inget besked ännu.

Edit:

Det verkar inte längre stämma då jag fick min deklaration nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Åkte på marginalskatt(?) för inkomståret 2022, men det kommer jag inte göra (...yay?) för 2023, så ska bli intressant att se hur mycket skatteÅB kommer skilja sig denna gången. Jag inbillar mig att det lär vara en roligare siffra på deklarationen i år.

Jag antar att du menar att du åkte på "statlig inkomstskatt". "Marginalskatt" är bara ett mått på hur mycket skatt man betalar på sista hundralappen (där alltså den som tjänar mer har högre marginalskatt, men det är till följd av att man får betala saker som statlig inkomstskatt).

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av omxz24:

men vet att beskeden är baserade på den sista siffran på personnummer.
0-9.

Exakt hur vet du det här?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag antar att du menar att du åkte på "statlig inkomstskatt". "Marginalskatt" är bara ett mått på hur mycket skatt man betalar på sista hundralappen (där alltså den som tjänar mer har högre marginalskatt, men det är till följd av att man får betala saker som statlig inkomstskatt).

Korrekt, tack för rättelsen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Nu vet jag inte hur det är med sekretess osv gällande personnummer, men vet att beskeden är baserade på den sista siffran på personnummer.
0-9.

Ni som får besked kan gärna skriva vilken siffra och vilken tid ni fick besked så man kan få ett hum om när man kan tänkas få sitt besked

Alltså bara den sista siffran i personnr.

Själv har jag 6 och inget besked ännu.

Mitt slutar på 2 och jag har inte fått något så tvivlar på att det är baserat på sista numret i personnumret.

Skrivet av Printscreen:

Exakt hur vet du det här?

I call bullshit

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2