LG:s 32-tums OLED-skärm släpps i april för 18 000 kronor

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Edvin1:

Visst. Det håller jag med om. Menade bara att det är en fullt legitim åsikt att ha negativ attityd till matta bildskärmar. Sen undrar jag vad ni lägger i begreppet ”recensionsbomba🤔

Är det mängden kommentarer? Att kort skriva sin åsikt måste väl vara OK?

I det här fallet skulle jag säga att recensionsbombning är när 11 av totalt 14 personer lämnar en recension med en stjärna med motiveringar likt ”matt panel suger, qd-oled är bättre!” Det hjälper liksom ingen.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla överpris. Men det verkar ju vara standard för allt i dagens läge.

Jag själv kommer aldrig gå ifrån 24 - 27" skärm när det gäller dator. 32" är alldeles för stort för att ha framför sig på ett skrivbord.

Tv däremot gillar jag större. Har en 75" LG som är riktigt bra. Men då sitter man en bra bit ifrån med.

Visa signatur

fewl

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I det här fallet skulle jag säga att recensionsbombning är när 11 av totalt 14 personer lämnar en recension med en stjärna med motiveringar likt ”matt panel suger, qd-oled är bättre!” Det hjälper liksom ingen.

Hur man uttrycker sig bör man väl tänka på. Men att skriva att man uppfattar att matt skärm är sämre borde vara OK. Jag har lite svårt att förstå poängen med kombinationen matthet med oled.

Permalänk
Medlem

Kostar mer än en 55-65 tums oled-tv och har bara dp 1.4?! Vad röker de på LG?

Permalänk
Medlem

Instämmer med många andra - varför DP1.4? Känns inte särskilt framtidssäkert, även om DSC funkar bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

4K/240 Hz med 10 bitar torde kräva 68,56 Gbps total bandbredd enligt Wikipedia. Alltså UHBR20-nivån på länken med 20 Gbps på vardera fyra länkar. Så vi har redan kört mot taket för DP2.1 innan det ens hinner förverkligas.

Jag tror det grafikkortet som går bortom dagens HBR3/DP1.4-nivå är mig veterligen endast AMD RX 7900XTX och den har demonstrerats med UHBR13.5-nivån, alltså runt 50 Gbps vilket inte räcker för 4K/240 med 10 bitar. Jag vet inte om det kortet klarar mer.

Mao finns det förmodligen ytterst få eller inga grafikkort ännu på konsumentnivå vilka klarar att mata ut UHBR20 som är kravet för 4K/240 10-bit. Jag vet heller inte om det ens existerar kretsar i tillräckligt mängd för att kunna massproducera 32GS95UE-B med möjlighet att ta emot UHBR20 inför framtiden.

Den traditionella hönan/ägget i den här delen av datorbranschen är att kapaciteten kommer på GPU:n först och sedan dröjer det flera år innan skärmarna är ikapp. Nvidia släppte på HBR3 med GTX 9xx-serien hösten 2014. Det dröjde till 2018 innan HBR3-kapabla skärmar kom.

Nyckeln är därför DSC för att komprimera bildströmmen och det är en fix komprimering som tumregel faktor x0,25. Då behövs det alltså inte mer än HBR3/DP1.4-nivå för att köra 32GS95UE-B och detta är direkt tillgängligt på alla sätt i aktuella GPU:er och kretsuppsättningar. Alltså går det att masstillverka skärmen redan idag.

Så ja, DP1.4/HBR3-nivå makes perfect sense. Antingen det eller ingen 4K/240 Hz OLED alls detta år.

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer frustrerande att Alienware-skärmen är välvd 😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Hur man uttrycker sig bör man väl tänka på. Men att skriva att man uppfattar att matt skärm är sämre borde vara OK. Jag har lite svårt att förstå poängen med kombinationen matthet med oled.

Skriv det i ett forum eller på facebook isåfall. En recension ska vara en helhetsbedömning av produkten vilket ju såklart är omöjligt när den inte ens har släppts.

Och även om man tycker matt skärm är sämre (det tycker jag med) så vet vi ju inte ens hur denna ser ut än, kanske är en väldigt bra matt yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K/240 Hz med 10 bitar torde kräva 68,56 Gbps total bandbredd enligt Wikipedia. Alltså UHBR20-nivån på länken med 20 Gbps på vardera fyra länkar. Så vi har redan kört mot taket för DP2.1 innan det ens hinner förverkligas.

Jag tror det grafikkortet som går bortom dagens HBR3/DP1.4-nivå är mig veterligen endast AMD RX 7900XTX och den har demonstrerats med UHBR13.5-nivån, alltså runt 50 Gbps vilket inte räcker för 4K/240 med 10 bitar. Jag vet inte om det kortet klarar mer.

Mao finns det förmodligen ytterst få eller inga grafikkort ännu på konsumentnivå vilka klarar att mata ut UHBR20 som är kravet för 4K/240 10-bit. Jag vet heller inte om det ens existerar kretsar i tillräckligt mängd för att kunna massproducera 32GS95UE-B med möjlighet att ta emot UHBR820 inför framtiden.

Den traditionella hönan/ägget i den här delen av datorbranschen är att kapaciteten kommer på GPU:n först och sedan dröjer det flera år innan skärmarna är ikapp. Nvidia släppte på HBR3 med GTX 9xx-serien hösten 2014. Det dröjde till 2018 innan HBR3-kapabla skärmar kom.

Nyckeln är därför DSC för att komprimera bildströmmen och det är en fix komprimering som tumregel faktor x0,25. Då behövs det alltså inte mer än HBR3/DP1.4-nivå för att köra 32GS95UE-B och detta är direkt tillgängligt på alla sätt i aktuella GPU:er och kretsuppsättningar. Alltså går det att masstillverka skärmen redan idag.

Så ja, DP1.4/HBR3-nivå makes perfect sense. Antingen det eller ingen 4K/240 Hz OLED alls detta år.

Det är ju som det är men ändå frustrerande att inte skärmarna ligger i framkant eftersom det är en produkt man köper mycket mer sällan och vill ska vara så framtidssäker det bara går när man väl köper.

Permalänk
Medlem

Alltså, är det 4k 120Hz med strobing / interpolation eller vad är dual hz?
Kontakterna klarar ej 4k 240Hz.
Min CX har 4k 120Hz VRR strobing och är 4 år gammal.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Sinery:

Alltså, är det 4k 120Hz med strobing / interpolation eller vad är dual hz?
Kontakterna klarar ej 4k 240Hz.
Min CX har 4k 120Hz VRR strobing och är 4 år gammal.

Skärmen använder bildströmskomprimering (DSC) för att uppnå 4K/240 Hz, vilket är möjligt via de kontakterna.

Med Dual-Hz menas att skärmen kan växlas över till att begränsa upplösningen till 1080p för att möjliggöra en uppdateringsfrekvens på 480 Hz.

Permalänk
Medlem

Ingen svensk återförsäljare som har den listad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Ingen svensk återförsäljare som har den listad?

De väntar nog på LG Nordics release...

Inet 32" QD-LED

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Viking
Skrivet av Vapo:

De väntar nog på LG Nordics release...

Inet 32" QD-LED

Det är en WOLED artikeln handlar om. Så den lär nog aldrig dyka upp om man sorterar på QD-OLED.

Men sen är det några veckor kvar till släppet, så de har nog ingen brådska med att lägga upp dem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaVe:

Ja, längre avstånd om du får ont i nacken annars försök att centrera jobbytan med t.ex. FancyZones.

Helt rätt ergonomisk med mindre skärm när det är närmare men det beror på användandet, kanske används skärmen mycket till YT/film/serier etc och då vill man kanske ha större skärm när man har det närmare.

Om man ska ha skärmen till YT/film/serier så finns det ett bättre och billigare alternativ, en stor tv framför en soffa. Du kan få en enormt mycket större billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är en WOLED artikeln handlar om. Så den lär nog aldrig dyka upp om man sorterar på QD-OLED.

Men sen är det några veckor kvar till släppet, så de har nog ingen brådska med att lägga upp dem.

Nja. OLED skulle jag säga oavsett epitet före..

..där dessa baseras på paneler från antingen LG Display eller Samsung Display.
Det sistnämnda bolagets QD-OLED-varianter har redan börjat hitta ut i handeln i färdiga produkter från bland annat Alienware och Asus, och nu ser det ut som att skärmar baserade på konkurrenten LG Displays paneler ligger runt hörnet.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Viking
Skrivet av Vapo:

Nja. OLED skulle jag säga oavsett epitet före..

..där dessa baseras på paneler från antingen LG Display eller Samsung Display.
Det sistnämnda bolagets QD-OLED-varianter har redan börjat hitta ut i handeln i färdiga produkter från bland annat Alienware och Asus, och nu ser det ut som att skärmar baserade på konkurrenten LG Displays paneler ligger runt hörnet.

Va? Skärmen i artikeln har en WOLED-panel då den är från LG.
Personen du svarade frågade om den här skärmen finns hos svenska återförsäljare. Men du länkar till QD-OLED, vilket inte var vad personen frågade om, eftersom det är Samsungs paneler.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Va? Skärmen i artikeln har en WOLED-panel då den är från LG.
Personen du svarade frågade om den här skärmen finns hos svenska återförsäljare. Men du länkar till QD-OLED, vilket inte var vad personen frågade om, eftersom det är Samsungs paneler.

Chilla Gunilla! Ta en kaka.

Det är en WOLED artikeln handlar om..

Artikeln behandlar OLED och TVÅ paneltyper. Den som benämns W-OLED från LG och QD-LED från Samsung.
Summa summarum är att oavsett om det står A eller B på skärmen är har de gemensamma specs och kan vara intressant ur perspektiv om och vad som finns listat hos svenska ÅF.

..där dessa baseras på paneler från antingen LG Display eller Samsung Display. Det sistnämnda bolagets QD-OLED-varianter

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Viking
Skrivet av Vapo:

Chilla Gunilla! Ta en kaka.

Det är en WOLED artikeln handlar om..

Artikeln behandlar OLED och TVÅ paneltyper. Den som benämns W-OLED från LG och QD-LED från Samsung.
Summa summarum är att oavsett om det står A eller B på skärmen är har de gemensamma specs och kan vara intressant ur perspektiv om och vad som finns listat hos svenska ÅF.

..där dessa baseras på paneler från antingen LG Display eller Samsung Display. Det sistnämnda bolagets QD-OLED-varianter

Att QD-OLED nämns i artikeln ändrar ju inte faktumet att nyheten handlar om LG:s skärm. Senaste skärmarna från Samsung har redan fått flera artiklar och funnits att köpa i en månad nu, så inte direkt en nyhet.

Jag sa bara att personen du besvarade frågade något annat än vad du länkade. Och då är det ju inte orimligt att man rättar det så att man inte blandar ihop två tekniker med olika egenskaper? Behöver kanske inte göra en grej av det?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

OM man vill framtidssäkra sig och få displayport 2.1 med dessa specifikationer så kan man som jag sikta in sig på Gigabytes modell:

https://www.gigabyte.com/Monitor/AORUS-FO32U2P#kf

https://www.youtube.com/watch?v=a8AfFZOwMwQ

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Att QD-OLED nämns i artikeln ändrar ju inte faktumet att nyheten handlar om LG:s skärm. Senaste skärmarna från Samsung har redan fått flera artiklar och funnits att köpa i en månad nu, så inte direkt en nyhet.

Jag sa bara att personen du besvarade frågade något annat än vad du länkade. Och då är det ju inte orimligt att man rättar det så att man inte blandar ihop två tekniker med olika egenskaper? Behöver kanske inte göra en grej av det?

Jo visst, men. Nu länkade jag inte till Samsung-skärmar. Följde du ens länken till Inet?

Under årets CES-mässa avtäcktes en hel drös OLED-skärmar med spelfokus, där dessa baseras på paneler från antingen LG Display eller Samsung Display. Det sistnämnda bolagets QD-OLED-varianter har redan börjat hitta ut i handeln i färdiga produkter från bland annat Alienware och Asus, och nu ser det ut som att skärmar baserade på konkurrenten LG Displays paneler ligger runt hörnet.

Du hitta samma ASUS monitor som nämns ovan i Inet länken, som du envist hävdar inte är relevant.

I ASUS länken nämns även MSI skärmen, även den i Inet länken. Men men. Tack och gonatt.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Viking
Skrivet av Vapo:

Jo visst, men. Nu länkade jag inte till Samsung-skärmar. Följde du ens länken till Inet?

Under årets CES-mässa avtäcktes en hel drös OLED-skärmar med spelfokus, där dessa baseras på paneler från antingen LG Display eller Samsung Display. Det sistnämnda bolagets QD-OLED-varianter har redan börjat hitta ut i handeln i färdiga produkter från bland annat Alienware och Asus, och nu ser det ut som att skärmar baserade på konkurrenten LG Displays paneler ligger runt hörnet.

Du hitta samma ASUS monitor som nämns ovan i Inet länken, som du envist hävdar inte är relevant.

I ASUS länken nämns även MSI skärmen, även den i Inet länken. Men men. Tack och gonatt.

Det första jag skrev:
"Men du länkar till QD-OLED, vilket inte var vad personen frågade om, eftersom det är Samsungs paneler."
Vilket är precis vad länken leder till.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det första jag skrev:
"Men du länkar till QD-OLED, vilket inte var vad personen frågade om, eftersom det är Samsungs paneler."
Vilket är precis vad länken leder till.

Precis. Jag skrev "De väntar nog på LG Nordics release..." som svar till frågan om när de listas hos Svenska ÅF och sen kränkte jag tydligen dig genom att länka till skärmarna som finns på marknaden idag med SAMMA specs; 32"/OLED/4K/240Hz/90w USB-C.

Förlåt

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

För 42" är för stort på skrivbordet. Gör ont i nacken.

Jag sitter kanske 60cm ifrån och tycker det funkar hur bra som helst. Behöver ju inte köra allt i fullskärmsläge liksom. Hur skönt som helst med en massa arbetsyta. Flyttar du skärmen längre bak på bordet tar den inte upp så stor yta i synfältet heller.

Permalänk

Då MSI versionen går för 989 dollar i USA, men 17k i Sverige, Asus och LG går för 18k så är Dell den enda jag kan tänka mig för tillfället. Skulle vilja veta mer om gigabytes version innan jag köper min skärm, men det kanske tar ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är ett fullt legitimt skäl att tycka illa om en skärm. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa en matt skärm igen.

Fattar inte heller varför dom INSISTERAR med matt skärm 2024??? Tror dom att man sitter i kontorsmiljön och spelar eller? Man har ju alltid mörkt i rummet, oavsett om det är dag eller natt.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Fattar inte heller varför dom INSISTERAR med matt skärm 2024??? Tror dom att man sitter i kontorsmiljön och spelar eller? Man har ju alltid mörkt i rummet, oavsett om det är dag eller natt.

Stämmer inte för alla. Mina katter gillar att sitta i fönstret nära datorn, brukar också titta ut då det är ganska bra utsikt från andra våningen i en villa för att vila blicken emellanåt. Dessutom har en bordslampa bakom skärmen (philips hue så varierar litegrann ljusstyrkan beroende på tidpunkt) och 2st Hue play bars som lyser samma färger som det som visas på skärmen. Tycker det är bekvämare för ögonen med belyst rum så alltid sett till att jag har bra belysning då jag sitter såpass många timmar vid datorn.

Osäker hur bra glossy funkar för mig, alltid kört matt. Skärmvalet för mig anpassas enligt miljön, inte tvärtom. På basen av kommentarerna på nätet om OLED med matt vs glossy får man den uppfattningen att typ 75%+ tänker annorlunda, anpassar miljön för skärmen men vill bara påpeka att det finns alltid undantag, så glad att det finns iallafall valmöjligheter.

Sen vet vi inte heller vad för matt ytbeläggning LG skärmen får, det finns ju skärmar redan med matt som är betydligt mindre störande än de typiska varianterna som använts i åratal på IPS paneler t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla matta reflexfilter är inte likadana. Alla blanka reflexfilter är heller inte likadana. Din möblering, placering och inredning påverkar och har man anpassat rummet så att det matchar en viss typ av filter är det självklart man upplever den andra typen som "sämre". Tänka lika långt som den egna näsan räcker och allt det där.

Är det skrivet samma sorts matta filter som hos Asus PG42UQ så är skillnaden betydande jämfört med måttstocken 42-tums LG OLED C-modell. Behövs inte höga luxnivåer för att se att PG42UQ-filtret dämpar bättre utan att försämra svärtan. Skillnaden ökar med ljusnivån i rummet. Dämpa ned till minimal belysning om 30 lux eller lägre (aka "mysbelysning") där ögat som bäst tar tillvara på OLED-kontrasten och det är i praktiken liten eller ingen skillnad mellan dessa filter.

Ett svenskt kontor är 100–200+ lux beroende på årstid och vem som betalar räkningarna. Då kickar fördelen in med att matta filtret tar bort speglingarna som traditionella blanka OLED-filtret ger. Med andra ord har det matta filtret samma fördelar vid dämpad belysning och adderar fördelar i starkare belysning där det blanka filtret istället visar mer och mer svaghet.

Detta är annorlunda mot ett typiskt matt reflexfilter på en random kontorsskärm som lägger en hinna över bilden redan på låga luxnivåer. Dessa filter har syftet att ta bort speglingarna i en miljö där man inte styr över sin placering. Sådana matta filter tuggar gladeligen i sig upp kontrasten i bilden eftersom kontrastförhållande inte är en prioritet för användningsområdet.

Mig veterligen har ingen tillverkare släppt en OLED med den enklare och typiska varianten matt reflexfilter. Inte troligt att det blir så denna gång heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Precis. Jag skrev "De väntar nog på LG Nordics release..." som svar till frågan om när de listas hos Svenska ÅF och sen kränkte jag tydligen dig genom att länka till skärmarna som finns på marknaden idag med SAMMA specs; 32"/OLED/4K/240Hz/90w USB-C.

Förlåt

Och du gjorde en sökning specifikt för en annan paneltillverkare än den som efterfrågades. Kan ju verka missvisande?
Som att bara länka till Nvidiakort när någon frågar om när senaste modellen från Sapphire släpps.
Ingen stor grej, men kan ändå förstå nån reagerar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Stämmer inte för alla. Mina katter gillar att sitta i fönstret nära datorn, brukar också titta ut då det är ganska bra utsikt från andra våningen i en villa för att vila blicken emellanåt. Dessutom har en bordslampa bakom skärmen (philips hue så varierar litegrann ljusstyrkan beroende på tidpunkt) och 2st Hue play bars som lyser samma färger som det som visas på skärmen. Tycker det är bekvämare för ögonen med belyst rum så alltid sett till att jag har bra belysning då jag sitter såpass många timmar vid datorn.

Osäker hur bra glossy funkar för mig, alltid kört matt. Skärmvalet för mig anpassas enligt miljön, inte tvärtom. På basen av kommentarerna på nätet om OLED med matt vs glossy får man den uppfattningen att typ 75%+ tänker annorlunda, anpassar miljön för skärmen men vill bara påpeka att det finns alltid undantag, så glad att det finns iallafall valmöjligheter.

Sen vet vi inte heller vad för matt ytbeläggning LG skärmen får, det finns ju skärmar redan med matt som är betydligt mindre störande än de typiska varianterna som använts i åratal på IPS paneler t.ex.

Köper man W-Oled så har man det mörkt, annars kan man köpa IPS eller nåt annat ljusstarkt.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"