Permalänk
Medlem

Problem med FTP och D-Link 604

Jag har D-Link 604 och jag har startat en FTP server men folk kan inte connecta till mig och jag kan inte connecta till folk, jag vill värkligen att det ska funk. Kan inget om den så jag behöver hjälp från början till slut, och ifall ni inte orkar hjälpa så kan ni väl ge mig en länk till en svenks sida, kan även vara engelsk, där jag kan lära mig allt.

M.V.H Anders

Permalänk

Du måste ju öppna port numemr 21 (antagligen 20 också)i routerns config. det är på den delen som heter virtual server. fyll i IP-adressen till den datorn som har FTP-servern i sig, och sen portnumret och kryssa i "aktivera" till höger, klicka sne på apply nertill, och efter det på reboot. (elelr vad det nu kommer upp) sen ska det funka. För mig går det bara att ansluta till FTP:n med PORT-mode och inte PASV-mode. Ställs in i FTP-klienten som folk använder för att ansluta mot dig.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket. Men jag har redan gjort allt detta men det funkar inte ändå.

Permalänk
Medlem

Nåt mer man ska göra kanske??

Permalänk
Hedersmedlem

det är dumt att posta flera inlägg sådär, det hamnar under kategorin bumping i våra regler. läs gära dessa en extra gång.

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fixade till ämnesraden lite.

Vi tar och flyttar tråden till rätt forumdel när vi ändå håller på

*Tråd flyttad* --> Internet - Uppkoppling - Nätverk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorry det var inte meningen! Bra att ni flytta den för jag visste inte vart jag skulle lägga inlägget från början.

Men är det ingen som vet eller??

Permalänk

Om du kör på någon annan port än 21 (vliket är standard i de flesta ftp-servrar) så kanske du skall leta upp den ruta i DI-604-adminwebben som pekar ut den port du vill ha för "non-standard ftp port" eller vad det nu heter.

Kör du XP kan du ju kolla så att XP's brandvägg är avstängd också. Vet inte om det spelar nån roll dock.

Förresten, kolla loggen från DI-604, den kanske talar om ifall den har stoppat något.

Permalänk

Min logg visar att mina kompisar försöker att connecta men d funkar fan inte

Permalänk
Hedersmedlem

www.dlink.se, finns dokument där som visar hur du ska göra. Annat tips är att läsa manualen.

Permalänk

jag läser aldrig manualer :D, denna manualen e extra jobbig för att den ligger på en cd :D, ja vet ja e lat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
jag läser aldrig manualer :D, denna manualen e extra jobbig för att den ligger på en cd :D, ja vet ja e lat

Hur orkar du då skriva här och varför ska vi orka hjälpa dig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hur orkar du då skriva här och varför ska vi orka hjälpa dig?

jaha? du menar att du läser manualen te din router? hur svårt kan d va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Min logg visar att mina kompisar försöker att connecta men d funkar fan inte

prova öpna en port range eller en viss port för att pasivmod också ska funka.. sen skriver du in dit internet-ip på passive mod ip och skriver in dom portarna/porten du har öpna för passiv mod..

hoppas du fatar.. är rätt kass på förklara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
prova öpna en port range eller en viss port för att pasivmod också ska funka.. sen skriver du in dit internet-ip på passive mod ip och skriver in dom portarna/porten du har öpna för passiv mod..

Exakt så ska du göra..

öppna t ex port 500-550 på routern, sen ställer du in i FTP-servern att den ska använda port range 500-550.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan

Det är ju så vi har gjort!!!! Men i loggen står det att den blockar åtkomsten för den som vill connecta.....

Permalänk
Medlem

har du fast ip eller?

Permalänk

Nä men har haft samma sen första gången jag koppla upp, även om jag byter så får jag det som jaf alltid har haft

Permalänk
Medlem

Prova att söka, måste ha varit uppe ett 10-tal inlägg om detta

Permalänk

jo det finns det, men inga bra svar

Permalänk
Medlem

Annars kan du tsta ringa till dlinks support och fråga om.
Riktigt bra lirare där som tillåmed lyckas hjälpa en halvapa som mig. :-\