Surface-tangentbord med AI-knapp kostar 5 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Surface-tangentbord med AI-knapp kostar 5 000 kronor

Utöver AI-datorer visade Microsoft upp nytt trådlöst Surface-tangentbord med dedikerad Copilot-knapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket kan du tänka dig spendera på ett tangentbord?

Spenderade nyligen ~2500kr på ett riktigt fint mekaniskt tangentbord med Gazzew Thocky-brytare. Aldrig i mitt liv skulle jag betala 5000kr för ett sketet tangentbord till en laptop/surfplatta, detta är ju rent ocker.

Permalänk
Medlem

Varför är det så billigt!?
Precis som Sweclockers nyheter!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Har de anställd personen som var ansvarig för prissättning hos Apple tro?

Permalänk
Medlem

hade apple gjort en egen variant så hade den sålt slut omedelbart lol

Permalänk

Intressant. Men jag hoppas inte surfplattorna blir tunga.

Jag ska köpa en laptop plus tangentbord till en bekant och det är tusan svårt att hitta något vettigt. Man skulle tro att Apple som gjorde ett bra tangentbord till iPaden innan skulle ha enkelt att förbättra den, men så tillför de nya problem: https://www.youtube.com/watch?v=GYQI0SYhymg&t=151s (ostadig, vicklar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har de anställd personen som var ansvarig för prissättning hos Apple tro?

Det sjuka är ju att Apples motsvarighet "Magic Keyboard till Ipad Pro" är 100kr billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har de anställd personen som var ansvarig för prissättning hos Apple tro?

Pro, då vill de väll åt företagskunder och inte stackars knegare så prissättningen är nog helt rätt. Fast å andra sidan finns det så många Pro-mobiler/prylar att själva Pro-namnet blivit urholkat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Datavetare

Sure, det är dyrt, men kan ändå vara OK om det är riktigt bra. Det som för mig gör "billiga laptops" till en besvärligt sätt att bränna pengar är att de tenderar vara värdelösa att använda. Första man verkar spara in på är skärmpanel och tangentbord. Ett riktigt bra tangentbord är tyvärr inte trivialt att svänga ihop, framförallt inte om det också ska vara superkompakt och inkludera batteri...

Sen undrar jag om det är Windows Central eller TechPowerup (vilket är den som SweC länkar) som har rätt.

Windows Central hävdar att priset för tangentbordet är $350, medan $450 priset inkluderar "slim pen".

"Adding an additional $349.99 on top of that is no small add-on. That's even more true if you want a Slim Pen (the Surface Pro Flex Keyboard with Slim Pen costs $449.98)"

Medan TPU skriver

"Interestingly, given the name "Surface Pro Flex Keyboard with Slim Pen" and a price tag of $449.98, it is intriguing as to why Microsoft doesn't bundle the Surface Slim Pen 2 with the keyboard, as it is designed with a dedicated wireless charging indentation for the pen."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri

Har dom rökt lim borta hos Microsoft senaste tiden?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

hade apple gjort en egen variant så hade den sålt slut omedelbart lol

Vi har ju haft Magic Keyboard för 4.895kr till iPad rätt länge, tror bara Microsoft var avundsjuka och också ville ha ett magiskt dyrt tangentbord!

(nu är magic keyboard magiskt trevligt att skriva på och jag är säker på att micrsoft surface pro flex också är trevligt!)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har dom rökt lim borta hos Microsoft senaste tiden?

Nej jag tror det var skosulor denna vecka!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Apple och Microsoft kör samma stuk, tillbehör överprisade åt skyarna.

Permalänk
Medlem

Dyraste tangentbord jag köpt var mitt mekaniska Corsair som kostade 899kr på rea. Tusenlapp är mesta jag skulle betala. Brukade alltid köpa billigaste för typ 100-200kr förr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Högsta totalkostnaden för ett tangentbord för min del hittills är ca 2500kr, vilket är skitmycket pengar för ett tangentbord. Basbord med hotswap + rejält ljuddämpade mekaniska brytare + double-shot pbt-tangenter.

5000kr för det där? Tillåt mig fnissa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

AI-knappen skiter jag i, men trådlöst till min Surface skulle vara riktigt trevligt, dock vetefan om det är värt 5000kr.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ett litet skrutet tangentbord som inte är mekaniskt för 5000kr... sinnessjukt.

Permalänk
Medlem

De trollar bort det viktiga: riktig ARM64 för PC, varför skämta bort det med AI/Copilot och annat strunt? Datorerna kanske inte är bra nog för att konkurrera helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi har ju haft Magic Keyboard för 4.895kr till iPad rätt länge, tror bara Microsoft var avundsjuka och också ville ha ett magiskt dyrt tangentbord!

(nu är magic keyboard magiskt trevligt att skriva på och jag är säker på att micrsoft surface pro flex också är trevligt!)

"flex" låter inte som något jag vill ha som feature på ett tangentbort

Permalänk
Medlem

Priserna (inkl moms) finns på Microsofts hemsida och det är:

Surface Pro keyboard
1999 för bas versionen utan pennförvaring
2499 för version med pennförvaring
3859 för version med pennförvaring + penna.

Surface Pro Flex keyboard
5563 utan penna
7139 med penna

Lade till Surface Pro Flex
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sure, det är dyrt, men kan ändå vara OK om det är riktigt bra. Det som för mig gör "billiga laptops" till en besvärligt sätt att bränna pengar är att de tenderar vara värdelösa att använda. Första man verkar spara in på är skärmpanel och tangentbord. Ett riktigt bra tangentbord är tyvärr inte trivialt att svänga ihop, framförallt inte om det också ska vara superkompakt och inkludera batteri...

Sen undrar jag om det är Windows Central eller TechPowerup (vilket är den som SweC länkar) som har rätt.

Windows Central hävdar att priset för tangentbordet är $350, medan $450 priset inkluderar "slim pen".

"Adding an additional $349.99 on top of that is no small add-on. That's even more true if you want a Slim Pen (the Surface Pro Flex Keyboard with Slim Pen costs $449.98)"

Medan TPU skriver

"Interestingly, given the name "Surface Pro Flex Keyboard with Slim Pen" and a price tag of $449.98, it is intriguing as to why Microsoft doesn't bundle the Surface Slim Pen 2 with the keyboard, as it is designed with a dedicated wireless charging indentation for the pen."

Det verkar rejält rörigt om man tittar på Microsofts produktsidor:
https://www.microsoft.com/en-us/d/surface-pro-flex-keyboard/9...
https://www.microsoft.com/en-us/d/surface-pro-flex-keyboard-w...

Längst ned står det "[3] Sold separately." och så har de strösslat med ³ över hela sidan.

Det står "Surface Slim Pen (2nd Edition)³" (på båda produkterna!), det står "The new Copilot key³", osv osv...

Ingen ska kunna lita på vad som faktiskt följer med tydligen, men om man ska tro att namnet ändå är någorlunda ärligt så borde ju pennan följa med den dyrare varianten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

För 5000 kr så hade jag räknat med en LinkedIn-knapp åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För 5000 kr så hade jag räknat med en LinkedIn-knapp åtminstone

Eftersom det står att copilot-knappen säljs separat så kanske det går att köpa en linkedin-knapp istället om man föredrar det?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske en sweclockers-knapp vore något?

Permalänk
Medlem

Kommer att stå Skynet på AI aktiverings keycapen. Därav det höga priset å gjord i limited edition (ca 10 miljoner ex).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Värt...

Men ingen deal utan kaffekoppshållare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sure, det är dyrt, men kan ändå vara OK om det är riktigt bra. Det som för mig gör "billiga laptops" till en besvärligt sätt att bränna pengar är att de tenderar vara värdelösa att använda. Första man verkar spara in på är skärmpanel och tangentbord. Ett riktigt bra tangentbord är tyvärr inte trivialt att svänga ihop, framförallt inte om det också ska vara superkompakt och inkludera batteri...

Sen undrar jag om det är Windows Central eller TechPowerup (vilket är den som SweC länkar) som har rätt.

Windows Central hävdar att priset för tangentbordet är $350, medan $450 priset inkluderar "slim pen".

"Adding an additional $349.99 on top of that is no small add-on. That's even more true if you want a Slim Pen (the Surface Pro Flex Keyboard with Slim Pen costs $449.98)"

Medan TPU skriver

"Interestingly, given the name "Surface Pro Flex Keyboard with Slim Pen" and a price tag of $449.98, it is intriguing as to why Microsoft doesn't bundle the Surface Slim Pen 2 with the keyboard, as it is designed with a dedicated wireless charging indentation for the pen."

Priset är 7139 SEK om du väljer versionen där Slim Pen ingår: https://www.microsoft.com/sv-se/d/surface-pro-flex-keyboard-w...
5563 SEK om du väljer versionen utan: https://imgur.com/a/2REIx6i

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Toss3:

Priset är 7139 SEK om du väljer versionen där Slim Pen ingår: https://www.microsoft.com/sv-se/d/surface-pro-flex-keyboard-w...
5563 SEK om du väljer versionen utan: https://imgur.com/a/2REIx6i

M.a.o så har Windows Central rätt.

Vilket ger en initiala reaktionen: "det kan inte stämma", för $350 låter ju inte sååå farligt. Sen inser man att det är just så lite vår svenska pesetas är värd nu för tiden + moms.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Microsoft's tidigare tangentbord till Surface har haft
• för stora tangenter med för litet mellanrum emellan så att man alltför lätt skriver fel
• tangenter av plast med låg friktion, så att man slirar
• mellanslag där man känt en kontur av stabilisatorn på undersidan.

Har det här bättre kvalitet på något sätt, eller är det mer av samma som förut för femdubbelt pris av vad ett sånt här tangentbord borde kosta?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det sjuka är ju att Apples motsvarighet "Magic Keyboard till Ipad Pro" är 100kr billigare.

Har den också AI-knapp?