Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Sweet Dreams
5.5

"Follows Morris, who must coach a misfit softball team of his fellow housemates during his mandatory stay at Sweet Dreams sober living in order to get his life back on track."

En väldigt nedtonad och "laid back feel-good-drama" med Johnny Knoxville i huvudrollen, vilket var skälet till att jag såg denna då jag gillar honom. Utöver det är han faktiskt en ganska underskattad skådis, det är väl något denna film visar om inte annat. Annars är det mest pod-casters som Bobby Lee och Theo Von i andra roller.

Den är inte direkt dålig, men den är inte bra heller... misstänker att budgeten var ganska låg och den har precis allt som en film av detta slag har; dvs bli "ren" för att få se sitt barn igen... välja mellan karriär och sina nyvunna vänner och dess "struggle" med att vinna etc... MEN... det läggs aldrig någon riktig fokus på det. Man kan mer säga att det inte riktigt finns någon story utan detta är mer en inblick i ett par individers liv under en limiterad tidsperiod. Att den har beskrivningen "drama/komedi" är inte heller helt sant då det inte finns några komiska inslag alls utan mer reflekterar det jag skrev innan.

Fungerar som tidsfördriv om man är ett fan av någon i casten, annars skulle jag inte rekommendera denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

1917
7/10
Visuellt en underbar film, helt fascinerad över att det ser ut som en enda tagning utan klipp.
Bra story och effekter, enda anmärkningen är väl att vissa av de bättre skådespelarna inte har utrymme att blomma ut som de behöver!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

The Zone of Interest - 2023
8/10 i betyg!

Jag hade en viss föraning om på vad jag gav mig in på men inte att det skulle vara såhär becksvart!

Det absolut bästa med filmen är förvånande nog ljudbilden och framför allt - det som inte visas i bild och som förstärks något oerhört av det förstnämnda och sådant som man ser långt bort i bakgrunden eller periferin.

Fotot är fantastiskt och statiskt vilket bidrar till (o)verklighetskänslan.

Såg detta på 4K UHD-skiva och bilden är knivskarp om än något för "digitial" för min personliga smak.
Men såg oförskämt bra ut på min OLED, "demo worthy" och allt det där.

Filmen kan kanske ses som något för "arty" eller konstaktig, ibland får jag vibbar av Roy Andersson.
I min bok är detta väldigt bra men absolut inte för alla.

Tålamod krävs men du kommer bli rikligt belönad! Kanske inget man ser som date night-film dock 😱
Varm rekommendation!

Permalänk
Medlem

Life 2017

en vanlig monsterfilm där gruppmedlemmarna dör en efter en.
med några riktigt otäcka dödsfall

6/10

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

8/10 i betyg!

Jag hade en viss föraning om på vad jag gav mig in på men inte att det skulle vara såhär becksvart!

Det absolut bästa med filmen är förvånande nog ljudbilden och framför allt - det som inte visas i bild och som förstärks något oerhört av det förstnämnda och sådant som man ser långt bort i bakgrunden eller periferin.

Såg detta på 4K UHD-skiva och bilden är knivskarp om än något för "digitial" för min personliga smak.

Filmen kan kanske ses som något för "arty" eller konstaktig, ibland får jag vibbar av Roy Andersson.

Tålamod krävs men du kommer bli rikligt belönad! Kanske inget man ser som date night-film dock 😱
Varm rekommendation!

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYzRmOGQwZjktYjM2Ni00M2NmLWFlZDYtZGFhM2RkM2VhZDI1XkEyXkFqcGdeQXVyMTM1NjM2ODg1._V1_.jpg

Såg den precis. Tankeväckande och välproducerad. Håller med om att den är lite ”artsy”, men inte så det blir överdrivet imo

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av tystast:

Life 2017

en vanlig monsterfilm där gruppmedlemmarna dör en efter en.
med några riktigt otäcka dödsfall

6/10

Jag tyckte den var bra, en modern "The Thing".

Permalänk
Medlem

Bull - En man dyker upp och börjar döda folk. Man får efterhand veta varför. Utspelas i England i smågangstermiljö så allt är ganska lokalt. Men rätt trevlig film med lite Crow vibbar. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Little big man - Film från 80-talet med Dustin hoffman som pojk som växer upp bland indianerna. Väldigt välgjord och bra story. Visar på ett bra sätt folkmordet på indianer. 8/10

Soldier blue - Denna ska konstigt nog vara känd för att visa folkmordet på indianer väl men förutom slakten i slutet så handlar den bara om två noobs som hankar sig fram genom öknen. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

8/10 i betyg!

Varm rekommendation!

Väldigt fascinerande film ja, extremt subtil men ack så hårt den slår!
Men den digitala bilden störde jag mig också på, den var extremt överskärpt o högdagrarna var väldigt hårt o fult klippta. Lite märkligt val med tanke på hur bra dom gjort allt annat för att få det så tidsenligt o vekrlighetstroget som möjligt.
Fast filmen i övrigt var väldigt välgjord på ett väldigt smart sätt, dom hade ju satt upp o gömt kameror lite här o var o sen hade alla utom skådisarna lämnat platsen o kör allt "remote" så skådisarna får så fritt spelrum som möjligt för att få just den där naturliga känslan i filmen.
Garanterat en av förra årets bästa filmer!

Permalänk
Medlem

The Running Man (1987)
Netflix

Såg att denna kultklassiker med Arnold fanns på Netflix fram till 30:e juni, så kände mig tvungen att återuppleva lite nostalgi från barndomen. Därav kan jag inte sätta ett korrekt betyg på denna, då det är en genre från en svunnen tid kan man säga.

Som sedvanligt när det gällde Arnold är det Macho till max med "häftiga" one-liners, de kanske inte har åldrats så väl men som liten parvel på 10-12 år var de megahäftiga i minnet ^^

För tiden en hög budget men greenscreen effekter i början av filmen känns lagom kassa med dagens mått, samt att ljud från vapen etc är pålagt i efterhand och man hör att det är digitala effekter och inte "äkta" ljud MEN man slipper även CGI och filmen har ett enda syfte: underhålla. Och det gör den faktiskt, inga konstiga plottwists, ett manus som enbart ska va "tufft, macho och mycket muskler" ^^ Ger även plus till musiken, även om skådespeleriet sviktar rätt kraftigt frän nästan samtliga inblandande.

Men känner man sig sugen på att se hur man gjorde film på 80-talet där dessa stora titlar och megastjärnor var mycket färre än vad de är idag... så kan jag absolut rekommendera denna. Absolut inget för "anti-woke fantaster" då hela "färgspektrat" finns med i castingen... svart, vitt, brunt och gult... var faktiskt en tanke som slog mig när jag såg denna. Samt, det fanns rätt mycket "diverse" under 80-talets action-era om inte minnet sviker mig helt. Fick känslan av att hela anti-woke vs woke "kriget" är fabricerat av två extrema falanger som en "ny företeelse" där de försöker bräda varandra. Mad Max: Beyond Thunderdom och Predator är två till jag kan komma på "on top of my head" där vi har både Tina Turner, Carl Weathers, Henry Kingi och Bill Duke i rollistan.

Var bara en liten tanke som slog mig när jag såg denna och fick mig att fundera lite kort
Och ja, denna får bibehålla sin plats som en klassiker ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Godzilla: Minus One (2023)

Hörde MYCKET bra om den här filmen innan och dessutom att den skulle ha producerats med en budget på runt 15 miljoner dollar. Att filmen ska även bidra med ett unikt perspektiv i Godzilla-filmer intresserade omedelbart.

Diggade filmen redan från start. Det är sällan man ser en film som börjar precis efter WW2 och till stor del handlar om livet efter kriget. Skådespelet var på topp, jag brydde mig faktiskt om de mänskliga karaktärerna och (utan att spoila) gillade jag verkligen filmens budskap om livet och samarbete. Något jag aldrig trodde jag skulle säga om en Godzilla-film.

Och sen har vi Godzilla själv, som fast att han har en väldigt begränsad närvaro i filmen är läskigare än någonsin förr och det kändes stundvis som att han verkligen inte går att stoppa. MEEEN! När det kommer till effekterna kan man verkligen känna att filmen hade en 15 miljoner-budget. Ni är fria att invända, men CGI:n hoppade rätt ofta från att se fotorealistsik ut till att se ut som en cutscene ur ett PS3-spel. Det är ett litet klagomål i mina ögon dock, för det gjorde aldrig upplevelsen i helhet sämre, eller Godzilla mindre läskig. Och den där atomic breath.... WOW

Summa kardemumma, gillade filmen starkt. Den är så mycket mer än bara "stort monster slår sönder saker".

4/5

Permalänk
Medlem

IF (2024)
7/10

Sett att denna har fått en del "skit" och att den skall vara "dålig"... MEN jag tror bestämt de hade förväntat sig något helt annat då Ryan Reynolds har en av huvudrollerna, dvs hans sedvanlig komiska stil och "over the top funny". Denna film är inget utav det utan en ren barn/familjefilm med ett ganska specifikt meddelande... som gjorts både en och två gånger innan.

Personligen skulle jag vilja säga att denna är en mycket bra "modern sagofilm" som är ytterst lämplig för barn (utmärkt även för yngre barn) där föräldrar i dess sällskap kan få sig en "nyttig" tankeställare. Att den kommer i vår digitala tidsålder är än bättre där man enbart konsumerar med ögonen utan att tänka... är budskapet i denna att använda sin kreativitet och fantasi... och för oss vuxna att inte glömma bort barnet inom oss. Välgjord och med effekter som barn kommer kunna vara lyriska över.

Cailey Fleming gör även den andra huvudrollen riktigt bra, denna unga dam (Eller ung kvinna t om nu för tiden kanske) kommer ha en lysande framtid om hon fortsätter styra sin skuta rätt och inte falla för Hollywoods alla frestelser.

Kan klart rekommendera denna för människor med barn som vill ha en "sagofilm" där fantasi är i fokus... eller för all del även alla "vi" människor som gillar sagofilmer som har det mesta man kan förvänta sig. Samma "kategori" som t ex Labyrinth från 1986, men något "snällare" och det finns inga "onda typer" i denna.

Eller så är det bara något "vi Gen X" förstår som inte alltid hade tillgång till digitala leksaker ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Furiosa - A Mad max saga - Mer av galningar som kastar sig mellan bilar, flyger omkring med sina Mc och hejdlös slakt. Väldigt mycket action här och filmen är välgjord och vacker att titta på. Visst, det är ingen jättedjup handling egentligen men man har ändå gjort det bra med vad som finns här. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blood In Blood Out (1993). Filmen börjar på 70-talet och följer de tre kusinerna: Miklo, Cruz, och Paco. Miklo, som är halvvit och halvmexikansk, har svårt att bli accepterad av andra chicanos på grund av sitt ljusa utseende. Trots detta, dras han in i gänglivet tillsammans med Paco och Cruz. Filmen visar hur deras liv går olika vägar men förblir sammanflätade.

Filmen är nästan tre timmar lång och lider av ojämn pacing. Vissa delar känns utdragna och repetitiva, vilket gör att filmen tappar sitt momentum och blir tröttsam att följa. Skådespelarnas prestationer varierar kraftigt, med vissa scener som känns överdrivna och teatraliska. Dialogen är ibland stel och onaturlig.

Trots den långa speltiden lyckas filmen inte alltid utveckla sina karaktärer på ett tillfredsställande sätt. Vissa karaktärsutvecklingar känns påtvingade eller förhastade, och några subplotter avslutas inte tillfredsställande.

Permalänk
Medlem

godzilla x kong: the new empire
7/10

Hade inga direkta förväntningar, just godzilla har inte riktigt varit min typ av film men gillade denna ändå.
Har inte koll på tidigare filmer och dess story men denna kändes som den hade ett djup, och inte bara "ett monster som vaknar till liv och måste stoppas".

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Furiosa - A Mad max saga
6.5/10

Hade verkligen sett fram emot denna, kanske hade jag för höga förväntningar då det blev en ganska blandad bag, men som trots det hamnar på "väl godkänd".

Börjar man med det positiva så är det; Har definitivt Mad Max känslan, "skitig", våld och action passande denna värld, Anya Taylor-Joy, ganska trevlig "origin-story", en del riktigt bra karaktärer.

Det negativa: Ett par riktigt dåliga karaktärer... ledsen att säga det men en "bad guy" i denna värld har en specifik utstrålning vilket Chris Hemsworth helt saknar. Han gör absolut inget dåligt jobb... men han saknar Auran av en Mad Max "bad guy", hur den är filmad till och från, känns som det är mixat med typiskt Snyder (filma på små sets och ös cgi över det) och att faktiskt filma det på en större "riktig set location"... är inte alls ett fan av det... ger känslan av "spel", Praetorian Jack var även en ganska kass karaktär, eller Tom Burke som gör ett rätt kasst jobb. Pacing är även rätt dålig till och från, denna skulle definitivt mått bättre av att ha blivit nedklippt ett par minuter... men ibland är det bra pacing... så även där väldigt mixat bag.

Summa summarum så är det fortfarande ett värdigt tillägg till Mad Max universat \m/

De kunde t ex ha visat/berättat bra mycket mer om the 40 day war, men det avhandlades extremt kort utan att man fick mer än en berättarröst, det kunde ha höjt betyget rejält för där hade man verkligen kunnat ösa på med storslagna scener i Mad Max anda ALLA skulle minnas lång tid framöver.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

The Boy and the Heron - 2023
Har sett fram emot Hayao Miyazaki kanske sista film länge och har inte kunnat se den förens nu, men tyvärr var den ju inte alls värd väntan. Vet inte om han försökte toppa sig själv på nåt sätt, men det kändes mest som det var massa random grejer som hände som inte hade mycket med nåt att göra. Är såklart mycket konstigt och till viss del oförklarliga saker i hans tidigare filmer också, men här kändes det verkligen helt o hållet random, och speciellt illa när den så gott som slutade pga en helt random grej också.
Hjälpte inte heller att pacingen var lite sisodär och att man inte kände så direkt nåt för nån av karaktärerna.
Men som alltid är det åtminstone helt fantastiskt animerat med riktigt fin musik, så det drar väl upp poängen nåt snäpp iaf.

Trist att han efter en så fantastisk karriär kanske avslutar med ett sånt här lågvattenmärke, besvikelse är bara förnamnet!
5.5 undulater av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Dune 2
4/5

Episk film som borde upplevas på bio istället,blev inte uttråkad alls trots sitt ibland långsamma tempo.
Slutet va lite konstigt,är det meningen det ska komma en del till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Dune 2
4/5

Episk film som borde upplevas på bio istället,blev inte uttråkad alls trots sitt ibland långsamma tempo.
Slutet va lite konstigt,är det meningen det ska komma en del till?

Budgeten spenderades på att filma tomt stirrande i öknen och att krysta fram dialog.
Så när det blev dags att filma det episka klimax som storyn egentligen har hade dom bara fickpengar och 3 minuter att göra det på.

Rekar varmt Dune miniserien från 20+ år sedan, följt av children of Dune.
Bättre än senaste filmerna på allt utom specialeffekterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Budgeten spenderades på att filma tomt stirrande i öknen och att krysta fram dialog.
Så när det blev dags att filma det episka klimax som storyn egentligen har hade dom bara fickpengar och 3 minuter att göra det på.

Rekar varmt Dune miniserien från 20+ år sedan, följt av children of Dune.
Bättre än senaste filmerna på allt utom specialeffekterna.

Är den gamla filmen något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Tycke och smak. Den gamla Lynch-filmen är en kultfilm idag. Den har sina kvalitéer men lämnar en också en del att önska, särskilt för de som läst böckerna. Den har sin egen charm men något mästerverk är det inte direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

80-tals filmen är väldigt ......80-tal......
Men den är ändå sevärd skulle jag hävda.
Kyle är inte lysande som paul, men många andra skådisar gör väldigt bra jobb.

Permalänk

The Beekeeper 2024 med Jason Statham.
Filmen går att se på om man kopplar bort allt sunt förnuft.

Det kändes lite som Hollywood har ont om pengar, de väljer att ta in Jason Statham för att göra en actionfilm. Att lägga pengar på att ta fram en story, manus etc är slöseri. Få Jason Statham att slå ner lite bovar, poliser och annat.

Det hade gått att göra en bra film, men den hade då blivit segare. Liksom att med list ta sig in på ett välbevakat ställe är mer segt än att låta en skådespelare slå ner ett par hundra personer eller så för att gå rakt in genom front entrén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

The Beekeeper 24024 med Jason Statham.
Filmen går att se på om man kopplar bort allt sunt förnuft.
...

En liten parantes, The Beekeeper har dragit in nästan lika mycket som Furiosa-filmen. Det skiljer en del internationellt, men visar lite hur dåligt Furiosa gick med tanke på förväntningarna.
https://www.boxofficemojo.com/year/world/

Permalänk
Medlem

Batman begins - Batmans origin story och hans etablering i gotham. Mästerlig. 9/10

The dark knight - Batmans fajt med Jokern som är superbt spelad av Heath Ledger. Otroligt bra. 10/10

The dark knight rises - Avslutningen på batman sagan och när han får stryk av Bane. Bögstryk. Bra men inte lika bra som de andra. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Senast var det "Kinds of kindness".

Vet inte vad jag ska säga om den.

Permalänk
Medlem

Plutonen 8/10
Jag är 32 år och jag har aldrig sett den förrän nu när jag var hemma och sjuk.
När jag var 7-9 år kommer jag ihåg att det satt en inramad poster för plutonen på fritidsgården.
Jag har ibland undrat vad för sorts film det egentligen var eftersom ingen pratade om den någonsin, men däremot hörde jag om Deer Hunter och läste en hel del vurmande texter om Apocalypse Now Redux.
Plutonen är ungefär lika sevärd. Förövrigt tror jag att jag har rätt om jag säger att den är mer våldsam.

Skrivet av Johnnymann:

1917
7/10
Visuellt en underbar film, helt fascinerad över att det ser ut som en enda tagning utan klipp.
Bra story och effekter, enda anmärkningen är väl att vissa av de bättre skådespelarna inte har utrymme att blomma ut som de behöver!

Det är en av mina favoritkrigsfilmer, jag tyckte bättre om 1917 än Dunkirk just för att 1917 kändes så ambitiös.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Plutonen 8/10
Jag är 32 år och jag har aldrig sett den förrän nu när jag var hemma och sjuk.
När jag var 7-9 år kommer jag ihåg att det satt en inramad poster för plutonen på fritidsgården.
Jag har ibland undrat vad för sorts film det egentligen var eftersom ingen pratade om den någonsin, men däremot hörde jag om Deer Hunter och läste en hel del vurmande texter om Apocalypse Now Redux.
Plutonen är ungefär lika sevärd. Förövrigt tror jag att jag har rätt om jag säger att den är mer våldsam.

Det är en av mina favoritkrigsfilmer, jag tyckte bättre om 1917 än Dunkirk just för att 1917 kändes så ambitiös.

1917 är grym! Även Apocalypse Now är grym!

Plutonen har jag alltid känt är lite… B, liksom. Eller åtminstone lite platt och ”Hollywood-ifierad”. Inget större fan

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Mad Max 2 (2024)
6/10

Den var lite för ren och det märktes på några få ställen att de kanske använt AI. Saknade det där psykotiska ekipaget från första filmen, den var mer nedstämd än uppåt kort sagt.

Permalänk

Furiosa: A Mad Max Saga 2024.
Riktigt bra film för den som gillar Mad Max filmerna

Problemen var: Vem är Furiosa undrar nog de flesta? Och få se den där tjejen som hade en stor "bi-roll" i den andra filmen. Varför var denna karaktär värt en egen film, ja det kan man fråga sig. Men i vilket så var berättelsen för denna karaktär typ så bra som den kunde ha varit.

Immortan Joe som var bossen skulle nog de flesta vilja veta mer om och det kommer nog en film om han också, dock har bioförsäljningen av Furiosa varit dålig, så det kanske inte kommer någon film om Immortan Joe.
Min gissning är att de vilje göra en film om Immortan Joe men såg chansen att få ut en film om Furiosa innan denna film.