Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Och det här att Meta pushar så hårt för alla balla AR-funktioner i sina headset, att man kan jobba virtuellt och gå runt med sitt Windowsskrivbord framför näsan och allt vad det är, det får man bara hacka i sig? Lite som att en ny fräsig bil som man gillar har fyra extra säten fast man egentligen skulle nöja sig med ett. Det är inte ett alternativ att slippa det där AR-lullet och därmed kunna hitta ett billigare VR-headset, som är specifikt till för (och bättre lämpat) för spel?

Det du framförallt vinner är betydligt bättre linser och även högre upplösning, annars är Quest 2 och 3 hyfsat liknande upplevelser.

Jag skulle själv aldrig köpa nåt av ByteDance men annars är Pico 4 ett alternativ i liknande prisklass som Quest 2 men med pannkakslinser.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Skrivet av JoOngle:

Tja, Meta går med förlust på deras headset, så det går inte riktig att säga så.
Q2 och Q3 ger dig extremt mycket VR för pengarna, trådlöst så är Q3 nåt av det bästa VR du kan få till PC. Det krävs också en rejält bra router och en redo PC för att uppleva 120 FPS. Ladda ner Virtual Desktop om du testar, Steam VR suger standalone, så i Virtual Desktop kan du maxa din PC och få topp notch VR upplevelse. Det är värd det.

Min tanke var egentligen bara om det skulle finnas ett alternativ som levererade en (för mina behov) lika bra upplevelse för spel, som samtidigt vore billigare och mer prisvärt eftersom det saknar balla AR-funktioner - vilka jag ändå inte är intresserad av. Men på dig låter det lite som en icke-fråga.

Om ens gamla Sagemcom F@st 5370e inte mäktar med att leverera det som krävs i wifi-väg, räcker det med en (1) lång, kanske lite dyrare och kapabel USB-C-kabel mellan headset och PC, då? Om valet står mellan att investera i en ny router eller att offra trådlösheten genom att ha en kabel som löper bakom axeln, då är jag eventuellt villig att välja det senare.

Skrivet av Halldin:

Det du framförallt vinner är betydligt bättre linser och även högre upplösning, annars är Quest 2 och 3 hyfsat liknande upplevelser.

Jag skulle själv aldrig köpa nåt av ByteDance men annars är Pico 4 ett alternativ i liknande prisklass som Quest 2 men med pannkakslinser.

Jag har gått och blivit en sådan där upplösnings- och bildfrekvensjägare på senare år, så jag vinner gärna saker som är både bättre och högre. Jag har inte provat VR fler än ett par gånger i mitt liv, så jag kommer inte veta vad jag går miste om vad gäller visual fidelity, liksom, genom att välja Quest 2 före Quest 3. Det är väl mer om någon av dem skulle vara bättre lämpade för mig vad gäller funktionalitet kontra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 2 med fina tillbehör bör du hitta för det priset.
Alternativ en Pico 4

Du säger Meta Quest 2? Men enligt netonnet så är det för Android när det kommer till operativsystem, ej steam på datorn?

https://www.netonnet.se/art/gaming/vr/oculus-oculus-quest-2-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Du säger Meta Quest 2? Men enligt netonnet så är det för Android när det kommer till operativsystem, ej steam på datorn?

Det finns många olika strömmingslösningar som låter dig spela spel från datorn till Questen. Både trådlöst och med sladd.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Quest 2 är ett sk standalone headset och operativsystemet som driver det är baserat på Android.
Operativsystemet heter (eller ska snart byta namn till) Horizon OS.

Quest 2 gpr att köra på PC antingen via link-kabel (USB) eller trådlöst via wifi (AirLink, Steam Link, Virtual desktop)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köpte ett Pico 4 igår. Riktigt imponerad av PCVR på den hittills. Inte hunnit göra så mycket än, men en klar förbättring över Quest 2 (och billigare begagnad).

Supernöjd hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blev med ett begagnat Quest 2 förra veckan. Har lekt runt lite med det standalone, men främst kört PCVR via Airlink. Hur stor skillnad - och vilken skillnad - gör det att köra med kabel istället? Har en sån där snordyr kabel liggandes, ouppackad, som jag gärna lämnar tillbaka om det inte är jättevärt att använda den. Jag upplever inga problem med att det är hög latens via Airlink eller så, men går det att få väldigt mycket bättre bild genom att använda kabel så...

Permalänk
Medlem

Jag blev med ett begagnat Quest 2 förra veckan. Har lekt runt lite med det standalone, men främst kört PCVR via Airlink. Hur stor skillnad - och vilken skillnad - gör det att köra med kabel istället? Har en sån där snordyr kabel liggandes, ouppackad, som jag gärna lämnar tillbaka om det inte är jättevärt att använda den. Jag upplever inga problem med att det är hög latens via Airlink eller så, men går det att få väldigt mycket bättre bild genom att använda kabel så...

Ja det går det, men det går även trådlöst.
Du går in i oculus debugtool ovh ändrar bitrate och codec.
Men gör det enkelt för dig och testa Steam Link först.
Jag har inte använt Link eller AirLink på länge och senast jag testa blev det bara skit.
Steam link fungerar bättre imo 👍

Det bästa programet för trådlös PCVR är dock virtual desktop

Här är en guide för det programet

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift

Det går men rejält omständigt, detta då Meta inte gör kabeln direkt till displayport osv så det man gör är att man pushar rejält hög bandbredd men det gör minimal skillnad. Kabeln är till om man inte har en bra router eller behöver 110% stabilitet

1. Rejäl router som klarar av 150-400mbps stabilt även trots att du rör dig

2. köp virtual desktop det är bättre kvalitet än airlink - 15% reflänk kan ges av någon som redan äger det. Hittar du ingen DM:a mig så löser jag det, jag kör PCVR så refpoängen är onödiga för min del.

3. Profit

MOD: § 9 - Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används.
Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr inte runt komprimering även om du kör kabel vad jag förstått. Törs inte köra min quest 3 med kabel risken att förstöra kontakten är för stor men det hade ju vart skönt slippa batterijonglerandet. Men det finns ju få roomscalelir som asgard wrath 2 som tar en hel semester att dra igenom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av oqvist:

Kommer tyvärr inte runt komprimering även om du kör kabel vad jag förstått. Törs inte köra min quest 3 med kabel risken att förstöra kontakten är för stor men det hade ju vart skönt slippa batterijonglerandet. Men det finns ju få roomscalelir som asgard wrath 2 som tar en hel semester att dra igenom.

Köp magnetiska kablar om du är rädd att förstöra kontakten, funkar dunder med en bra powerbank. Finns billigt på aliexpress

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Med en skaplig router, helst i samma rum, så kan man skippa kabeln. Det är min bestämda uppfattning i alla fall.
Står den för långt bort ( alltså i ett annat rum) kan det se bra ut i ena stunden för att gryna till sig i nästa.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gimbal:

Med en skaplig router, helst i samma rum, så kan man skippa kabeln. Det är min bestämda uppfattning i alla fall.
Står den för långt bort ( alltså i ett annat rum) kan det se bra ut i ena stunden för att gryna till sig i nästa.

Man vill ha fri sikt till routern då man skickar ganska mycket data som är latenskänslig, med fri sikt menar jag då att man inte har något material som stör ut wifi:et såsom metaller, betong osv. Vanliga träväggar brukar inte vara några problem

sen beror det ju på hur kraftig router man har

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ett Oculus (1) helt ointressant nu för tiden?, återvinningen... eller finns det nåt skoj man kan göra med dom? Har ett som ligger och dammar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men gör det enkelt för dig och testa Steam Link först.
Jag har inte använt Link eller AirLink på länge och senast jag testa blev det bara skit.
Steam link fungerar bättre imo 👍

Det bästa programet för trådlös PCVR är dock virtual desktop

Jag trodde att Airlink och Virtual Desktop var det som fanns att välja på, faktiskt, så jag hade missat Steam link. Tack för tipset.

Skrivet av andra94:

Det går men rejält omständigt, detta då Meta inte gör kabeln direkt till displayport osv så det man gör är att man pushar rejält hög bandbredd men det gör minimal skillnad. Kabeln är till om man inte har en bra router eller behöver 110% stabilitet

1. Rejäl router som klarar av 150-400mbps stabilt även trots att du rör dig

2. köp virtual desktop det är bättre kvalitet än airlink - 15% reflänk kan ges av någon som redan äger det. Hittar du ingen DM:a mig så löser jag det, jag kör PCVR så refpoängen är onödiga för min del.

3. Profit

Det låter inte som att bilden jag kan få med kabel är 1300 spänn bättre än vad kan åstadkomma idag, med andra ord. Tror att jag trådlöst lyckades pusha runt 200-300 stabila mbps genom att leka lite med Debug-verktyget. Det känns som att det räcker för mig i detta läge.

Jag ska kika på både Virtual Desktop och Steam link, men i slutändan är jag kanske främst ute efter att se hur pass slipad VR-upplevelse som går att få med nuvarande medel för att göra en rättvis bedömning kring tekniken - om det är någonting för mig att investera pengar i. Just nu är det ett högt pris och bara stundtals hög återbetalning, tycker jag. Inte att headsetet i sig är (jätte)dyrt, men det är bångligt och tungt och obekvämt att bära, medan den visuella biten svider jämfört med min 4K-tv. Å andra sidan är upplevelsen inte som någonting annat jag har provat. Allt vad immersion heter är också uppvridet till hundraelva och det känns verkligen som nästa nivå av datorspel. Om fördelarna väger tyngre än nackdelarna till sist, då tänker jag nog uppgradera till ett vassare headset. Är där i livet att jag värdesätter bekvämlighet och kvalitet framför sparade slantar när det gäller intressen och förströelse.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Pimax Crystal Light idag så kanske kan det bli en rekommendation framöver. Har inte använt headset från Pimax tidigare, men av vad jag hört så skall deras mjukvara ha mognat och vara okej nu.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Administrativ avgift

Jag trodde att Airlink och Virtual Desktop var det som fanns att välja på, faktiskt, så jag hade missat Steam link. Tack för tipset.

Det låter inte som att bilden jag kan få med kabel är 1300 spänn bättre än vad kan åstadkomma idag, med andra ord. Tror att jag trådlöst lyckades pusha runt 200-300 stabila mbps genom att leka lite med Debug-verktyget. Det känns som att det räcker för mig i detta läge.

Jag ska kika på både Virtual Desktop och Steam link, men i slutändan är jag kanske främst ute efter att se hur pass slipad VR-upplevelse som går att få med nuvarande medel för att göra en rättvis bedömning kring tekniken - om det är någonting för mig att investera pengar i. Just nu är det ett högt pris och bara stundtals hög återbetalning, tycker jag. Inte att headsetet i sig är (jätte)dyrt, men det är bångligt och tungt och obekvämt att bära, medan den visuella biten svider jämfört med min 4K-tv. Å andra sidan är upplevelsen inte som någonting annat jag har provat. Allt vad immersion heter är också uppvridet till hundraelva och det känns verkligen som nästa nivå av datorspel. Om fördelarna väger tyngre än nackdelarna till sist, då tänker jag nog uppgradera till ett vassare headset. Är där i livet att jag värdesätter bekvämlighet och kvalitet framför sparade slantar när det gäller intressen och förströelse.

Virtual desktop och ett annat headstrap är guld värt. 🙌 Bara dra på sig headsetet o köra lite beat saber

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska kika på både Virtual Desktop och Steam link, men i slutändan är jag kanske främst ute efter att se hur pass slipad VR-upplevelse som går att få med nuvarande medel för att göra en rättvis bedömning kring tekniken - om det är någonting för mig att investera pengar i.

För den klart bästa VR-upplevelsen du kan få (hittills) så ska du spela/uppleva Halflife Alyx.
Enda nackdelen är att efter det så är allt annat skit.

Men se först till att airlink eller vad du nu kör fungerar stabilt och att du har lite golvyta att röra dig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skrivet av andra94:

Köp magnetiska kablar om du är rädd att förstöra kontakten, funkar dunder med en bra powerbank. Finns billigt på aliexpress

https://img.joomcdn.net/0ba27d3e38c62c7e6db3d9e7df3ac0658d2ee7bc_original.jpeg

Man kör så klart med.vinklad kontakt in i headsetet om man kör kabel.
Att ha en rak kontakt in från sidan är att be om problem.
Vinklad är det ingen risk, om man inte klra för kort kabel eller trampar på kabel.
Trådlöst är bäst 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Är ett Oculus (1) helt ointressant nu för tiden?, återvinningen... eller finns det nåt skoj man kan göra med dom? Har ett som ligger och dammar

Om du vill bli av med det så är jag eventuellt intresserad, jag har lyckats få solljus på mina linser så jag har sjuka inbränningar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kör så klart med.vinklad kontakt in i headsetet om man kör kabel.
Att ha en rak kontakt in från sidan är att be om problem.
Vinklad är det ingen risk, om man inte klra för kort kabel eller trampar på kabel.
Trådlöst är bäst 👍

Vinklad känns inte helt säker heller. Synd de inte tänkte på detta när de byggde den. Trådlöst är bra när man inte bryr sig om bild eller endurance. Hade de designat rätt hade jag kört kablat har så litet utrymme ändå kabel hör noll skillnad bortsett mindre vikt på huvudet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vinklad känns inte helt säker heller. Synd de inte tänkte på detta när de byggde den. Trådlöst är bra när man inte bryr sig om bild eller endurance. Hade de designat rätt hade jag kört kablat har så litet utrymme ändå kabel hör noll skillnad bortsett mindre vikt på huvudet

Om du fäster kabeln så den får stöd och går efter sidan bakåt så blir det ingen belastning på usb porten vilket jag gissar är ditt bekymmer.
Samma sak som att köra med powerbanken kopplad.

Men som sagt trådlöst är bättre och jag får minst lika bra bild med virtual desktop som kabel men till en mer stabil och mindre buggig upplevelse då Link fubgerar skit för mig och jag inte idast felsöka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du fäster kabeln så den får stöd och går efter sidan bakåt så blir det ingen belastning på usb porten vilket jag gissar är ditt bekymmer.
Samma sak som att köra med powerbanken kopplad.

Men som sagt trådlöst är bättre och jag får minst lika bra bild med virtual desktop som kabel men till en mer stabil och mindre buggig upplevelse då Link fubgerar skit för mig och jag inte idast felsöka

Jag är rädd jag ska haka i något med kabeln när jag snurrar runt eller hakar fast den någonstans så den blir för kort. Men risken är nog rätt liten förvisso. Har ett par böjda kontakter på usbkablar till gamepads som drasat i backen. De ger i regel vika före kontakten iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag är rädd jag ska haka i något med kabeln när jag snurrar runt eller hakar fast den någonstans så den blir för kort. Men risken är nog rätt liten förvisso. Har ett par böjda kontakter på usbkablar till gamepads som drasat i backen. De ger i regel vika före kontakten iaf

När jag körde med kabel så använde jag en vinklad usb kabel som jag satte fast med buntband i själva delen man har runt huvudet, så kabeln satt avlastad i usb uttaget, nu körde jag inte med orginal resorbands strapen utan en tredjepart "pro" version...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av eMannen:

Fick hem mitt Pimax Crystal Light idag så kanske kan det bli en rekommendation framöver. Har inte använt headset från Pimax tidigare, men av vad jag hört så skall deras mjukvara ha mognat och vara okej nu.

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Skulle vara intressant att höra vad du tycker om det.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att i lugn och läsa tester och prova olika headsets. Förbeställ aldrig något.

Jag använder primärt två headsets idag. Pimax Crystal som har en fantastisk bild och bra ljud. Headsetet är för teknikenthusiaster, men när det väl fungerar fungerar det riktigt bra och de har bra support. Jag använder lighthouse faceplate och index controllers. Vive pro 2 har allvarliga problem med Godrays. Valve index har problem låg upplösning. Jag använder även en quest 3 som mixed-reality headset. Det är utmärkt. Sen köpte jag PSVR 2 för att spela igenom Horizon Call of the mountains. Har inte använt den sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Ett bra tips är att i lugn och läsa tester och prova olika headsets. Förbeställ aldrig något.

Jag använder primärt två headsets idag. Pimax Crystal som har en fantastisk bild och bra ljud. Headsetet är för teknikenthusiaster, men när det väl fungerar fungerar det riktigt bra och de har bra support. Jag använder lighthouse faceplate och index controllers. Vive pro 2 har allvarliga problem med Godrays. Valve index har problem låg upplösning. Jag använder även en quest 3 som mixed-reality headset. Det är utmärkt. Sen köpte jag PSVR 2 för att spela igenom Horizon Call of the mountains. Har inte använt den sen dess.

Vad spelar du med Pimax crystal?
Du känner inte att formfaktorn är besvärlig jämfört med tex Quest 3?
Jag tycker att PSVR2 är lite jobbig 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen bytt från Meta Quest 2 till 3, enligt mig är skillnaden mindre än vad prislappen påstår. Är dock helt klart nöjd med de något bättre linserna och upplösningen.
Om någon är sugen på ett meta quest 2 billigt så pm’a mig.

Hade rekommenderat er som precis börjar med vr att testa med ett meta quest, enkelt att komma igång med och användarvänligheten är hög.

Permalänk
Medlem

Har kört med Valve Index sedan lansering. Upplösningen och OLED-svärta är nog det jag söker.
Finns det något bra alternativ till själva HMDn?
Quest3 med dedikerad router för PCVR + index kontrollerna?
Sjukt ändå att Index är typ 5 år gammal och det finns ingen ersättare som är bättre på allt.
Väntar på den magiska kombinationen av OLED, eye tracking, foveated rendering & pancake lenses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borix:

Finns det något bra alternativ till själva HMDn?

Absolut. Beror på din prisklass och prioriteringar.
Bigscreen, pimax, htc vive pros. Kanske ett tiotal totalt.

Visa signatur