Permalänk
Medlem

63* fulload, behöver ny 80mm fläkt!

Har just nu en Papst som flyttar 26,5cfm @ 19dB på min CPU. Detta verkar vara åt helvette för lite eftersom jag får 63* fulload med en systemp på 42* :/ Idle ligger jag på 41/31 så det är en jävla skillnad. Letar nu efter en fläkt som fortfarande är relativt tyst men flyttar mycket luft. Hittade denna på GTEK:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=663&session=ff8a662...

Är den bra? Verkar trevligt med potentiometer så man kan reglera lite själv...

Sen snackar ju väldigt många om denna också:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=199&session=ff8a662...

Vilken är att föredra tro? Om man räknar på en höft så verkar Thermaltaken flytta mer luft än Enermax. Några synpunkter?

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

Satsa på en chassifläkt först!
Inte konstigt att tempen på cpu,n blir hög om du kyler den med 42 gradig luft.........:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Håller med linqan, helt klart bättre att köra lite ventilation med en sån skyhög chassitemp. Med ett par fläktar kanske du kommer ner till runt 30 i chassit och du kan ju gissa vad som händer med cpu tempen om du kyler med 10 grader kallare luft.

Permalänk
Hedersmedlem

Em.. min AX-7 + Enermax 14dB maxar vid 55C typ så din temp måste vara galen (eftersom vi har samma moderkort).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det är som sagt han chassitemp som jag anser vara problemet.

Permalänk
Medlem

Hmmm, har en 80mm Papst (26,6cfm) som insug och en Zalman 92mm (40cfm) som utblås i chassit... Åsså fläkten i nätagget på det... Jag har aldrig lagt på kylpasta förut, kan ju ha lagt på för mycket AS3 på CPUn... Blir det mycket sämre kylning om man har för mycket pasta? Ska kolla om jag kan förbättra cirkulationen vid 92mm utblåset, har nämligen borrat egna hål där. Platsen var först avsedd för en 60mm fläkt, men vemfan vill ha en sådan som chassikylning :/

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, för mycket pasta låter som en trolig orsak. Chassikylningen verkar OK.

Hur har du satt chassikylningen? Insug nere på fronten och utsug högt där bak?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

slit bort chassi dörren (sidoplåten what evah!!) så kör du ett tag... sjunker tempen rejält så... get some case cooling m8! =D

ohhh... varmt i rummet btw? =/

Permalänk
Medlem

Slet fram plåtsaxen imorse och gick lös på chassit
Misstänkte att min 92mm som blåser ut på baksidan inte fick ut all luft genom de alldeles för små å för få hålen som är där. Klippte helt enkelt bort hela jävla chassiplåten framför fläkten

Idle systemp sjönk från 31* till 25*. Inte illa! Fulload var ännu trevligare, från 41* till 32*
Tyvärr så var det inte lika kul med CPU-tempen, den är faktiskt helt oförändrad...

Har en sugande fläkt på CPUn, har tidigare testat att vända på den, dock blev CPUn varmare då vid fulload. Ska testa att vända på fläkten igen nu när luften vid fulload har sjunkit 9*. Hjälper inte detta blir det till att skruva loss flänsen igen och kolla kontakten med kärnan, kan ju eventuellt vara jävla dålig :/

Som jonasy sa så har jag insuget lågt fram och utblåset högt bak. Vet inte om detta är det optimala, tyvärr har jag dock inte plats någon annanstans för fläktar...

Vet tyvärr inte hur varmt det är i rummet :/

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

Tror att du får bättre resultat med en blåsande fläkt nu när du har lägre chassitemp.;)

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Okej, jag hade tänkt sätta dit en 120mm fläkt, en 80/120mm adapter och en fanspeedcontroller på min. har inga större problem med kylning nu, men när mitt NF7 kommer ska jag klocka livet ur den!

Visa signatur

"The best hacker is the one you've never heard about." <-- Oldschool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Tror att du får bättre resultat med en blåsande fläkt nu när du har lägre chassitemp.;)

Hoppas

Rousch: Är inte adaptrar ganska värdelösa? Måste ju begränsa luftflödet som fan å ha en 120mm som blåser genom ett 80mm hål...

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Permalänk
Medlem

lite luftflöde försvinner. annars funkar en adapter som så att luften trycks ihop och blåser ännu fortare vid utgången. iallafall i husfläktsystem och dylikt. Man bör ha i åtanke att övergången 120->80 är vinklad.
Så teroetiskt borde det kyla ännu bättre..

hur bra en adapter funkar med en liten fjuttig 120 mm är oklart.
vissa säger att det kyler bättre. andra att det till och med är sämre än en 80mm.

Jag har själv ingen erfarenhet, men skall införskaffa och testa..

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI Deluxe][C2D E6600 @ 2x3150mhz][2Gb Corsair XMS2 6400][Asus GF8800GTS][WD Raptor]

Permalänk
Medlem

Glädjen var ganska kortvarig, har flyttat hem burken nu... Idletempten vid fulload ligger på 37 nu... jävla piss asså. Kan iofs bero på att det är 27* i rummet, va vet jag :/

Visa signatur

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green