Som redan nämnts i tråden: detta har väldigt lite med drivrutiner för 3D-grafik. Den programvaran ligger i första hand på Microsoft, inte på AMD, Nvidia, Intel etc utöver att ordna med vettiga drivrutiner.
Detta handlar helt om "framtidens datorer" där det nu borde vara uppenbart att smacka på fler kärnor i en CPU helt klart har en nisch att fylla även framåt, men det är en allt smalare nisch.
Vägen framåt är allt mer heterogena system. Håller vi oss till konsumentprodukter är de laster som trots allt skalar väl med ökad parallellism i väldigt stor utsträckning just de som accelereras långt mer effektivt med dedikerad HW än med femtielva CPU-kärnor.
Från originalartikeln
"The major difference between AMD and NVIDIA is that AMD is a hardware company that makes software on the side to support its hardware; while NVIDIA is a software company that designs hardware on the side to accelerate its software. This is about to change, as AMD is making a pivot toward software. They believe that they now have the full stack of computing hardware—all the way from CPUs, to AI accelerators, to GPUs, to FPGAs, to data-processing and even server architecture. The only frontier left for AMD is software."
AMD själva inser att de ligger efter på denna punkt, det både till vilka områden de överhuvudtaget täcker in men också mognadsgraden är lägre i de områden man ändå har stöd för.
För att ta ett exempel många på SweC känner till, GPGPU-rendering i Blender.
AMDs snabbast konsument-GPU, 7900XTX, är i Blender ungefär lika snabb som 4060Ti.
Och är inte bara Nvidia som ligger före. 7900XTX är också ungefär lika snabb som iGPUn i M3 Max, en GPU som drar 35-40 W(!), när det kommer till detta.
Originalartikeln pratar mycket om kommande Strix Point. Det är en relativt stor krets som likt andra moderna systemkretsar från Intel, Qualcomm, Apple, m.fl. dedikerar långt över 50 % av transistorerna till andra saker än CPU (i kommande Strix Halo lär CPU-delen stå för mindre än 1/4-del av kiselytan).
För att ta Blender igen. GPU-delen i AMDs och Intels mobilkretsar har alltid lite i klenaste laget för spel. Men för GPGPU har de gått från "irrelevant prestanda" till att idag ge en väldigt trevligt tillskott. Även här har AMD lite putsande att göra. Radeon 780M och 8 EU Arc i Meteor Lake brukar dra hyfsat jämnt i spel, i Blender är den senare ~35 % snabbare.
I absoluta tal drar GPU-delen i Meteor Lake jämnt med CPU-modeller som 7900X/13700K. Nästa generation iGPUer från Intel och AMD förväntas vara 30-50 % snabbare (iGPU i Strix Halo förväntas vara ~100 % snabbare), det gör då att för 3D-rendering kommer ultratunna bärbara prestera bättre än de snabbaste desktop CPUerna.
Så 3D-rendering med CPU är framåt meningslöst, iGPUer har inte den begränsning dGPUer har med RAM. Något som är ännu värdefullare för att accelerera väldigt stora LLMs.
Uppenbarligen har AMD självinsikt även på punkten att man idag är rätt långt efter sina konkurrenter, de fattar också att man inte kommer kunna fixa det på en en fikarast
"The improvements to the software ecosystem will take some time, AMD is looking at a three to five year timeframe, and to support that, AMD has greatly increased their software engineer headcount as mentioned before."