Flytta appar till annan pool Synology NAS / DSM?

Permalänk

Flytta appar till annan pool Synology NAS / DSM?

Hej!

Jag har en DS920+, och DSM driver mig till totalt vansinne (ursäkta humöret), och alla trådar jag hittar pratar datorspråk som jag inte förstår mig på.

Är rädd att jag pajjar OS'et och känner inte att jag har tid att lära mig 100 olika saker för att göra något så enkelt som att flytta appar till en annan pool pga byte av en hårddisk.
Har andra problem med den också men inte lika kritiskt läge som jag sitter i just nu med alla diskar proppade inklusive speldatorerna.

MVH Sebastian

§3.4/§9 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem

Det ända jag kan säga är att det du har läst troligtvis gör vad det ska. Men ska finnas en stor chans att man förstör något.
Det enda officiella sättet verkar vara att avinstallera alla appar som ligger påvolymen du vill ta bort och sedan installera dem igen på nya volymen. Ska gå att göra backup på insyällningarna.

Jag bytte precis själv hårddiskar för första gången och avinstallerade alla appar som inte låg på system partitionen.
Känns konstigt att det inte finns mågot bättre sätt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Du har nog rätt ELF, men "ett" annat problem jag stöter på är att den säger att jag har synkade foton där från mobilerna, men hittar inget där när jag kollar i File Station, samt, Synology Photos/Videos apparna fungerar inte längre i min DSM. Vet inte om jag vågar göra något förrän jag ser vad som egentligen finns gömt där.

Har planer på att mata in nyköpta disken i ena speldatorn och slita allt från NASen och börja från början med den. Kanske det kan ge mig och DSM en bättre relation :'D (tror vi gör slut på riktigt då)

Har 2st nya nvme cache som väntar också, men kanske får skicka tillbaka dom, är ganska kluven om jag vill fortsätta me Synology.

glömde nämna
Permalänk
Medlem

Fast är det inte bara att byta disk och låta den laga sig? Vart så för mig när jag bytte disk iaf..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Jag tog ut disken men nasen börja skrika och varna mig om allt möjligt, så satte tillbaka den och den reparerade poolen, tyvärr är den disken ensam i sin pool, min andra pool är i mirror raid, där jag egentligen vill ha sådant som mobil backup. Jag förstod inte riktigt vad jag höll på med när jag satte ihop nasen och installerade, idag vet jag vad ja gjorde fel och lider för det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PainBrain:

Jag tog ut disken men nasen börja skrika och varna mig om allt möjligt, så satte tillbaka den och den reparerade poolen, tyvärr är den disken ensam i sin pool, min andra pool är i mirror raid, där jag egentligen vill ha sådant som mobil backup. Jag förstod inte riktigt vad jag höll på med när jag satte ihop nasen och installerade, idag vet jag vad ja gjorde fel och lider för det nu.

För över det viktiga från den poolen till mirror? Eller är det för lite utrymme? Har du inte backup? Isåfall är det bara wipe och göra om...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Har en fundering, om någon här kanske kan svara på det?

Om jag gör om min "säkrare pool" för tillfället som är i mirror raid (består av 2st hdd) till enkel disk och tar ut den ena, kan jag då tillfälligt lägga i nya disken i dens fack och på något sätt ersätta den disk som jag vill ha bort genom Storage manager? Eller hamnar jag i samma moment att apparna är låsta till den disken jag vill ta bort? kanske kan göra någon slags raid där den kopierar innehållet även om diskarna är gamla 4tb vs nya 18tb? Alltså att t.ex minska 18tb till 4tb och sätta dom i mirror raid, sedan ta bort ena disken på samma sätt som med förstnämda mirror raid? och tillslut återställa nya disken till 18tb.
Nu vart det här helt knas men hoppas ni förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PainBrain:

Har en fundering, om någon här kanske kan svara på det?

Om jag gör om min "säkrare pool" för tillfället som är i mirror raid (består av 2st hdd) till enkel disk och tar ut den ena, kan jag då tillfälligt lägga i nya disken i dens fack och på något sätt ersätta den disk som jag vill ha bort genom Storage manager? Eller hamnar jag i samma moment att apparna är låsta till den disken jag vill ta bort? kanske kan göra någon slags raid där den kopierar innehållet även om diskarna är gamla 4tb vs nya 18tb? Alltså att t.ex minska 18tb till 4tb och sätta dom i mirror raid, sedan ta bort ena disken på samma sätt som med förstnämda mirror raid? och tillslut återställa nya disken till 18tb.
Nu vart det här helt knas men hoppas ni förstår.

Du kan byta ena 4tb till 18tb - > föra över din felande diska innehåll till mirror raid diskarna och sedan tag bort den partionen.

Appar vet jag inte om du kan direktöverföra...

Visa signatur

Permalänk

Tack för svar Swedishchef_90

Problemet som återstår är att jag kan inte se något i disken jag vill ta bort, använder bara vanliga File Manager för jag vet inte bättre. DSM säger att jag har synkade foton där från mobilerna och jag kan se att något tar någon gb plats, måste vara dålda filer?
Hade det funnits fler diskar i poolen hade det varit enkelt, men tyvärr är det bara en disk och saker har tyvärr installerats dit, det var tänkt som skräp-disk men som pltsöigt blev viktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PainBrain:

Tack för svar Swedishchef_90

Problemet som återstår är att jag kan inte se något i disken jag vill ta bort, använder bara vanliga File Manager för jag vet inte bättre. DSM säger att jag har synkade foton där från mobilerna och jag kan se att något tar någon gb plats, måste vara dålda filer?
Hade det funnits fler diskar i poolen hade det varit enkelt, men tyvärr är det bara en disk och saker har tyvärr installerats dit, det var tänkt som skräp-disk men som pltsöigt blev viktig

Logga in via browser så får du bättre by
Sen kan du väl skaffa synology photo och se vart den backpuppar?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Skrivet av PainBrain:

... men hittar inget där när jag kollar i File Station, samt, Synology Photos/Videos apparna fungerar inte längre i min DSM. Vet inte om jag vågar göra något förrän ...

Vet inte varför, men dom slutade fungera vid någon update. ska testa installera om dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PainBrain:

<Uppladdad bildlänk>

Kan du gå in på shared folders på den disken och titta?

Visa signatur

Permalänk

Synology Photos fungerar inte även efter ominstallation tyvärr, men, Swedishchef_90 nämde någon shared folder, googlade fram var jag hittar den :'D och yesss, där finns något, enda viktiga är just Synology Photos mappen. Nu öppnades en ny liten värld för mig, undersöker just nu vad jag kan göra där

Permalänk
Medlem
Skrivet av PainBrain:

Synology Photos fungerar inte även efter ominstallation tyvärr, men, Swedishchef_90 nämde någon shared folder, googlade fram var jag hittar den :'D och yesss, där finns något, enda viktiga är just Synology Photos mappen. Nu öppnades en ny liten värld för mig, undersöker just nu vad jag kan göra där

Drag den till en annan disk eller kör en backup mot något, usb eller whatever. Sen tag bort skiten 😀och gör om din nas setup

Visa signatur

Permalänk

Yes, nu kan jag ÄNSTLIGEN fortsätta här! Det var bara min gamla Plex server som tog lite plats där.

Får tacka som fan grabbar! Jag är jätteglad nu!

Permalänk

"Photo" mappen var tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av PainBrain:

"Photo" mappen var tom

Skönt, njut av att få ordning på din nas nu.

Visa signatur