Permalänk
Medlem

Reparera flat cable (FCC?)

Hej!

Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men som moddare kan man ju behöva handskas med det mesta..
Frågan är alltså om det går att reparea en sådan här kabel, som jag är lite osäker på namnet på, men FCC vill jag koppla till det..

Hur som, går det? Enkelt? Utan att lossa kabeln från själva enheten, som råkar vara en knappsats till ett kassaskåp. Den andra änden ser bra ut, och det är en enda knapp på knappsatsen som funkar om man kopplar in det.
Fram till detta plötsliga avbrott fungerade alla knappar fint.

Tack på förhand!

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

Tyvärr brukar de inte gå att laga. Du får leta efter en ersättare istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver det bara funka en gång så du kan öppna kassaskåpet eller är de tänkt att det här ska vara någon varaktig lösning?

Det förstnämnda borde ju gå att lösa på ett eller annat sätt, men ska det vara varaktigt behöver det bytas ut.

Permalänk

ä du lite försiktig med nått att skrapa av plasten med och sen en lödkolv så kan det gå att tillfälligt löda ihop banorna så att du iaf får upp skåpet.

men skulle inte förlita mig på det som en permanent lösning och troligen kommer det relativt snabbt pricka runt lödningarna igen och när skåpet är öppet får du öppna upp så du kan byta den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har lyckats bra med reparationer av FFC som föregående skribent tipsar om, att skrapa/skära metallrent några millimeter in på ledarna, och löda det.

Använd blyat tenn och snåla inte på fluss, för att minimera erforderlig temperatur/tidsåtgång. En bit kopparkardel från en vanlig kabel gör det lättare att brygga och ger förmodligen också ett starkare förband. Har därefter rengjort med T-sprit och stärkt upp med kaptontejp.

Tycker det hållit bra, även om det förstås sannolikt är känsligare än en ny FFC.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!