PermalÀnk
Medlem ★
●

NĂ€r jag Ă€r ute och fiskar ovasĂ€tt om det Ă€r höst vĂ„r eller vinter sĂ„ blir jag alltid sĂ„ kall om fötterna. Är det nĂ„gon hĂ€r som har testat vĂ€rme strumpor och har nĂ„gon input om vad man ska tĂ€nka pĂ„? Skor gĂ„r bort för kan ej ha dem nĂ€r man vadar Ă€ndĂ„.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Om jag vadar pÄ vintern brukar jag ha tre strumpor pÄ mig i vadarskorna.
Ett par tÄ-strumpor i merino,
Ett par tunna merino-strumpo,
Ett par tjockare merino-strumpor.

Det har fungerat bra för mig, men man fĂ„r ju röra lite pĂ„ tĂ„rna emellanĂ„t 🙃

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄgon som testat och kan ge ett utlÄtande pÄ UL-rullen Fladen Maxximus Furvux 500?

Sjukt lÄgt pris, lÄg vikt och 6st lager.

Ska ha som reservspö till flugspöt nĂ€r jag vandrar och det blir för blĂ„sigt, eller man stannar en kort stund och inte ids rigga flugspöt 😊

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag försöker testa pÄ lite isfiske, jag byggde en skrylla enligt gammal tradition (kapa av en 25 liters dunke) och nu hoppas jag pÄ att fÄ lite fisk att slÀnga i den ocksÄ... No luck so far! Haha

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Chromatic:

Jag försöker testa pÄ lite isfiske, jag byggde en skrylla enligt gammal tradition (kapa av en 25 liters dunke)

Blev det nĂ„gon fisk? Var och pimplade igĂ„r och frös mina fötter av mig haha. 4 par strumpor och skor men fryser Ă€ndĂ„ 😅

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Blev det nĂ„gon fisk? Var och pimplade igĂ„r och frös mina fötter av mig haha. 4 par strumpor och skor men fryser Ă€ndĂ„ 😅

Nej tyvÀrr, jag Àr inget vidare pÄ att fiska!
Min syster isfiskar en del och hon brukar göra upp en rejÀl eld pÄ isen för att vÀrma sina fötter, det kanske kan hjÀlpa dig?
Fodrade kÀngor och sockor i merino-ull Àr ocksÄ jÀttebra.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

DĂ„ kan jag varmt, hö hö 😊, rekommendera ett par Igloo stövlar. Grymt varma och vĂ€ger knappt nĂ„gonting.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det nĂ„gon som pimplar med ekolod för isfiske? Har ett humminbird helix och funderar pĂ„ att köpa en issond men blir osĂ€ker pĂ„ om den ger nĂ„gon mer funktionalitet Ă€n den vanliga sĂ€ndaren? LĂ€ste nĂ„gonstans nĂ„got som Indikerade att man var tvungen att ha issonden för att lĂ„sa upp isfiske lĂ€get pĂ„ skĂ€rmen men verkar kunna byta till det Ă€ndĂ„?

Vad Àr annars nyttan med issonden kontra att bara sÀtta en vanlig sond pÄ en pinne och ha ett portabelt lod?

Mvh Erik

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

MÄnga "varma" skodon missar helt sulan och satsar bara pÄ massa stoppning i skaftet (sorel carribou Àr typexempel pÄ detta fenomen) . Se till att fÄ tag pÄ ett par skor/stövlar/kÀngor med ordentligt tjock sula. Eller stÀll dig pÄ ett tjockt liggunderlag/frigolitbit om det frÀmst Àr vid stillastÄende som du blir kall.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hur har jag missat denna grymma trĂ„den? 😁

Har ju abstinens deluxe nu inför vĂ„rfisket. Passar pĂ„ att dela med mig av min favoritleksak 😎

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har sÄ svÄrt att vÀlja... har tittat pÄ att skaffa nÄgot att ta mig ut pÄ vattnet. Kollat pÄ gummibÄt men vet ej hur sÀkra de Àr. Men Àven kajak och aluminium bÄt. Nackdelen pÄ dem Àr plats och har ej takrails pÄ bilen. Har nÄgon av er testat fiska i gummibÄt?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Laddar upp för krÀftfiske/gÀddmete. 35 mörtar upp idag (bor i frysen nu) och slÀppte tillbaks 5-6 stycken som var för stora/smÄ.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Jag har sÄ svÄrt att vÀlja... har tittat pÄ att skaffa nÄgot att ta mig ut pÄ vattnet. Kollat pÄ gummibÄt men vet ej hur sÀkra de Àr. Men Àven kajak och aluminium bÄt. Nackdelen pÄ dem Àr plats och har ej takrails pÄ bilen. Har nÄgon av er testat fiska i gummibÄt?

Har fiskat i bÄde "leksaksbÄt" och lite kraftigare variant. Det senare rekommenderas om man inte vill riskera att sjunka

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Har en uppblÄsbar fiskekajak frÄn Savage Gear, som jag anvÀnder ibland. Smidigt i mindre vatten, om man inte vill slÀnga i en stor bÄt. Stabil och man kan stÄ upp och fiska om man kÀnner för det. Tar ca: 10 min att blÄsa upp och fÄ i sjön.

VÀger 20kg och lÀtt att fÄ in i bagaget med fiskeutrustningen. Har inte kÀnt mig orolig för punktering, pga. krokar, dÄ gummit Àr tjockt.
Satt pÄ och limmat dit lite extra fÀsten för ekolod och en elmotor. Det enda jag inte gillar Àr sjÀlva sitsen, som gÀrna glider lite. Men det gÄr sÀkert att modifieras lite.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

Har fiskat i bÄde "leksaksbÄt" och lite kraftigare variant. Det senare rekommenderas om man inte vill riskera att sjunka

Skrivet av DaBone:

Har en uppblÄsbar fiskekajak frÄn Savage Gear, som jag anvÀnder ibland. Smidigt i mindre vatten, om man inte vill slÀnga i en stor bÄt. Stabil och man kan stÄ upp och fiska om man kÀnner för det. T

Jag tittar pÄ greatwhite de hade flera olika gummibÄtar och kajaker. Och bonus de ligger nÀra dÀr jag bor sÄ det Àr ju alltid bra.

PermalÀnk
Medlem ★
●

SjĂ€lv Ă€r jag rĂ€tt intresserad av denna om jag skaffar en ny uppblĂ„sbar fiskekajak. Är lite inne pĂ„ att skaffa en hĂ„rd ocksĂ„, att slĂ€nga upp pĂ„ taket pĂ„ bilen.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem
●

Köpa utrustning!

Hej.
Jag behöver köpa nya spön och rullar efter gÄrdagens fisketur! DÄ gick bÄde mitt och sonens biltemaspön sönder.

Vilket mÀrke ska man satsa pÄ?
Finns det nÄgot stÀlle dÀr det sÀljs bra fiskesaker? GÀrna pÄ nÀtet.

Tack för svar!

Visa signatur

R9 Fury X

PermalÀnk
●

Finns mÄnga stÀllen man kan köpa bra prylar pÄ nÀtet... Dom 2 största Àr vÀl sportfiskeprylar.se eller Olssonsfiske.se gÄ in pÄ dessa och kolla vad som Àr intressant. Sen kan du ju alltid kolla PriceRunner om priset Àr bra eller inte... Vilka prylar du behöver beror ju lite pÄ hur mycket du fiskar och vad du fiskar men det vet du ju sjÀlv. Skulle i Àrlighetens namn gissa att typ allt pÄ dessa butiker Àr bÀttre Àn Biltema dock. Om man nu inte köper det absolut billigaste kanske.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Orsa Fiskecenter (ofc.nu) brukar ha bra priser med jÀmna mellanrum.

Har Àven handlat frÄn Wittlock.se.

Skittfiske.se kan ocksÄ ha bra priser, men frakttiden har varit sÀmre nÀr jag bestÀllde dÀrifrÄn.

Amazon.se hade riktigt bra pris pÄ ett Shimano teleskopspö som jag ska ha med pÄ vandring i fjÀllen.

PermalÀnk
●

Hej alla fiskeintresserade! Varje sommar tar jag och brorsan en fisketur med nĂ„gra dagars övernattning. Jag bor i Stockholm och han i Örebro. StĂ€llen brukar jag hitta via naturkartan och Google Maps, men allt som ofta Ă„ker vi tomhĂ€nta hem, trist. Till och med sjöar med fiskekort, sĂ„ Ă€r det ofta tomt pĂ„ fiske. Hur gĂ„r ni tillvĂ€ga för att hitta potenta vatten? Eller har ni nĂ„got stĂ€lle att rekommendera rent av? Jag fiskar en del runt Stockholm ocksĂ„ och upplevt att fisket blivit mycket sĂ€mre de senaste 5-10 Ă„ren. Vad Ă€r era erfarenheter?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tigerland:

Hej alla fiskeintresserade! Varje sommar tar jag och brorsan en fisketur med nĂ„gra dagars övernattning. Jag bor i Stockholm och han i Örebro. StĂ€llen brukar jag hitta via naturkartan och Google Maps, men allt som ofta Ă„ker vi tomhĂ€nta hem, trist. Till och med sjöar med fiskekort, sĂ„ Ă€r det ofta tomt pĂ„ fiske. Hur gĂ„r ni tillvĂ€ga för att hitta potenta vatten? Eller har ni nĂ„got stĂ€lle att rekommendera rent av? Jag fiskar en del runt Stockholm ocksĂ„ och upplevt att fisket blivit mycket sĂ€mre de senaste 5-10 Ă„ren. Vad Ă€r era erfarenheter?

Fisk finns det i istort sett alla sjöar och vattendrag. Är man ute efter en speciell art, behöver man lĂ€ra sig vart den trivs, stĂ„r och rör sig i för omrĂ„den. För att hitta dessa omrĂ„den, behöver man lĂ€ra sig hur man lĂ€ser av en sjö. Hur strandkanten, naturen runt om sjön och sjön sjĂ€lv avslöjar hur botten kan se ut och var man kan hitta fisk av en speciell art.

Detta Àr en Äterkommande sak hos de kompisar/vÀnner som typ aldrig fÄr fisk inte har en aning om. De bara kastar pÄ mÄfÄ och tror de kommer fÄ fisk.

Är man inte intresserad och Ă€ndĂ„ vill fĂ„ fisk, sĂ„ Ă€r vĂ€l mete den enklaste vĂ€gen att gĂ„.

Har man tillgÄng till bÄt, sÄ Àr ett ekolod, gÀrna med plotter, ett bra hjÀlpmedel. DÄ ser man bottenstruktur och hittar djupkanter och grynnor lÀtt.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄgon som har en bra fiskesÀsong?

SjÀlv har jag fiskat pÄ rÀtt bra. BÄde hemma, Dalarna, JÀmtland och i Norrland.
Förutom fiskekajak, sÄ har jag Àven skaffat en aluminium-styrpulpet som gÄtt varm.

Öringfisket i norr var brutalt bra, men fick Ă€ven en del Harr. Hemma har det varit abborre-fisket som dominerat, medan gĂ€ddorna inte riktigt velat hugga. TĂ€nkte ge mig ut i veckan och prova lite gĂ€dda och gös, dĂ„ det ska bli svalare och lite regn.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

NÄgon som har en bra fiskesÀsong?

SjÀlv har jag fiskat pÄ rÀtt bra. BÄde hemma, Dalarna, JÀmtland och i Norrland.
Förutom fiskekajak, sÄ har jag Àven skaffat en aluminium-styrpulpet som gÄtt varm.

Öringfisket i norr var brutalt bra, men fick Ă€ven en del Harr. Hemma har det varit abborre-fisket som dominerat, medan gĂ€ddorna inte riktigt velat hugga. TĂ€nkte ge mig ut i veckan och prova lite gĂ€dda och gös, dĂ„ det ska bli svalare och lite regn.

Faktiskt gÄtt riktigt bra i sommar.

Frysen Àr snart full med abborre Àven fast vi redan friterat mÄnga portioner

Största abborren för sÀsongen, bara 1kg dock (tvivlar dock lite pÄ köksvÄgen jag anvÀnde dÀr) men nÀstan 50cm lÄng (tror plankan Àr 50cm)!

Även tagit PB pĂ„ gĂ€dda, nĂ€r jag fiskade abborre

9.6KG lite ruttna bilder men sÄ blir det ibland nÀr man tar in gratis arbetskraft

Wobblern jag kört hela sommaren med och dÄ fÄtt all fisk pÄ.
Även en id pĂ„ över 2.5kg som ocksĂ„ Ă€r nytt PB.

Bara nÄgon dag kvar tills planet gÄr ner till söder och sommarens fiske Àr över

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@BergEr Roligt med lite PB! Fina fiskar...!

PB Àr inget jag lyckats med Ànnu i Är, men det har varit roligt ÀndÄ.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

@BergEr Roligt med lite PB! Fina fiskar...!

PB Àr inget jag lyckats med Ànnu i Är, men det har varit roligt ÀndÄ.

Tackar sÄ mycket

Jo kul Ă€r det, har nog fĂ„tt ihop nĂ€rmare 40h i sjön pĂ„ tre veckor. Och dĂ„ har jag jobbar 1œ vecka redan sĂ„ bara fiske pĂ„ kvĂ€llen efter kneget.

PBn blir ju svÄrare och svÄrare, hoppas fortfarande pÄ en gÀdda som Àr ordentligt över 10kg men pÄ abborre Àr det nog kört (2.2kg). Snart fÄr man vÀl byta fiskar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tips pÄ nybörjarspö? FrÀmst aborre och gÀdda i insjö. Jag har förstÄtt att jag bör ha en kastvikt pÄ typ 10-40g och 7-8' haspelset men kan nÄgon tipsa om ett specifikt set som Àr prisvÀrt? GÀrna under 1500.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av KurtEgon:

Tips pÄ nybörjarspö? FrÀmst aborre och gÀdda i insjö. Jag har förstÄtt att jag bör ha en kastvikt pÄ typ 10-40g och 7-8' haspelset men kan nÄgon tipsa om ett specifikt set som Àr prisvÀrt? GÀrna under 1500.

Ska du fiska frÄn land eller bÄde land och bÄt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

PermalÀnk
Medlem ★
●

Om man föredrar Dawia/Shimanos rullar sÄ kan jag tipsa om https://www.digitaka.com/

Japansk hemsida som skickar internationellt. De har utöver standardrullarna Àven japan-exklisiva varianter som inte finns pÄ EU/USA marknaden och brukar generellt vara billigare. Köpte hem en Daiwa 24 Certate förra Äret innan den ens var slÀppt i EU, till ett lÀgre pris (ca 2500kr billigare med tull inrÀknat). Rullen kom hem vÀlpaketerad inom 1 vecka. De var Àven vÀldigt hjÀlpsamma vid frÄgor.

NÄgonstans har jag Àven lÀst att japanska rullar som sÀljs i Japan Àven Àr tillverkade i Japan, medan om de sÀljs i EU sÄ Àr de oftast Kina/Vietnamn tillverkade.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Mirialia:

Om man föredrar Dawia/Shimanos rullar sÄ kan jag tipsa om https://www.digitaka.com/

Japansk hemsida som skickar internationellt. De har utöver standardrullarna Àven japan-exklisiva varianter som inte finns pÄ EU/USA marknaden och brukar generellt vara billigare. Köpte hem en Daiwa 24 Certate förra Äret innan den ens var slÀppt i EU, till ett lÀgre pris (ca 2500kr billigare med tull inrÀknat). Rullen kom hem vÀlpaketerad inom 1 vecka. De var Àven vÀldigt hjÀlpsamma vid frÄgor.

NÄgonstans har jag Àven lÀst att japanska rullar som sÀljs i Japan Àven Àr tillverkade i Japan, medan om de sÀljs i EU sÄ Àr de oftast Kina/Vietnamn tillverkade.

Tack för tipset!

Behöver mig en ny lÄgprofilsrulle

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

PermalÀnk
Medlem ★
●

Senaste tre Ären har vi Äkt ivÀg mitten av juli och haft regn, regn, regn
 Veckorna innan har alltid varit bÀttre

I Ă„r tĂ€nkte vi Ă„ka lite tidigare och prognosen för nĂ€sta vecka Ă€r
. solsken och 22 grader imorgon, medan resten av veckan Ă€r regn, regn, regn och 7-12 grader
..